1 månad med elbil.

Cuefa Ain't no place like home...
5 januari 2021 · 4 628 Inlägg

torpis skrev:

Cuefa skrev:
Jag tankar diesel för mellan 4500-5500kr/månad så det skulle vara galet intressant o se hur ekonomin skulle bli o köra elbil...

@trådskaparen: Grym rapport, som nog ger svar på väldigt många människors frågor! 👍🏼

Det är ju en femhundring i skatt också på dieselbilen per månad som försvinner än så länge.

Ja min Superb kostar 5400kr/år i skatt så det är många kostnader som ska räknas bort om man går över till eldrivet fordon tongue

Senast redigerat av Cuefa (5 januari 2021)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
twin_cam Smålänning
5 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Jag jobbar på industri som gruppsamordnare på löpande band, så inget fancy här inte.

Min gamla bil räckte inte till mer, fick ändå lägga massa sparpengar emellan. Leasing är inget alternativ med 4000mil/år.

För den som sa att bara de välavlönade har råd.  Kör man lite bil o kan ta en leasing är det en no brainer enligt mig.

Nästa investering är laddbox. Just nu kör jag på laddtunna 😂 (snälla skippa diskussionen om shuckoladdning här, alla grejerna är flång nya och har JFB samt plockar bara 10A)

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-89f13ba73c78a57a928ede037e3c03d9.jpg

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
panda666
5 januari 2021 · 4 250 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:

granadadr skrev:
å vi lågavlönade får bara drömma som vanligt sad

det är nog det stora problemet som vanligt i detta samhället..    man premierar dom som har råd. 
och straffar dom som är fattiga..

det är någon som bestämmer som inte riktigt förstår att fattiga folk blir straffade i samhället för något dom inte har möjlighet att ändra på.

Har ni tagit knark?

Det går ju att plocka ut en flång ny bil på leasing hur lätt som helst. Räkna bort bensin, service, försäkring, skatt, besiktning så är det tvärt om bara korkat att inte byta.

ja det har vi men vi kan diskutera det senare i ett annat ämne. Leasing tycker ja själv är det dummaste man kan göra, det blir en stor summa pengar varje månad och varenda skada du gör på bilen kommer du att få punga för sen. För dom som åker långt också medger det en ännu större månadskostnad samt skulle man förlora jobbet eller annat dylikt och man måste lämna tbax i förtid då åker man på större stryk. Kanske lättare för nån rik snubbe som tjänar 40-50 efter skatt men för oss andra så blir det lite svårt. Å andra sidan en ny elbil för runt 400k kan man kanske köpa sen när den är lite beggad 3-4 år och kanske kostar då 200k, då har man råd plötsligt.

EmsAnders:

Vad tjänar du? om du vågar att säga det samt hur bor du? sambo? lägenhet eller hus? vad kör du för elbil? finns ju billigare som renault zoe men den som har familj och vill ha lite utrymme kanske inte passar riktigt.

Sen sist men inte minst vad gör vi andra som inte har tillgång till laddning? varken på jobb eller hemma. Bara o vänta tills dom fixar laddplats åt mig?

twin_cam Smålänning
5 januari 2021 · 7 877 Inlägg

panda666 skrev:
Kul att du är nöjd! ser att priserna börjar från 360.000kr och undrar vad man får då? hur är räckviden på den billigaste modellen då 360tusen?

Faktiskt exakt samma som den för 100k till.
Jag har *basmodellen* eftersom jag inte hade råd till mer.
Har (faktiskt bra) strålkastare med automatiskt hel/halvljus, dock inte matrix som är på den dyrare. Har okej stereo med Android auto/Apple carplay men inte Opels navigator utan bara Google maps. Dimljus m.m. Såklart keyless, regn och ljussensor m.m.

Är bra prestanda på "elbilsdelen" med 50kWh batteri och stöd för upp till 100kW snabbladdning. Verkar vara en standardiserad PSA-drivlina då exakt samma greker sitte ri Peugeot och Citroën.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
panda666
5 januari 2021 · 4 250 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag jobbar på industri som gruppsamordnare på löpande band, så inget fancy här inte.

Min gamla bil räckte inte till mer, fick ändå lägga massa sparpengar emellan. Leasing är inget alternativ med 4000mil/år.

För den som sa att bara de välavlönade har råd.  Kör man lite bil o kan ta en leasing är det en no brainer enligt mig.

Nästa investering är laddbox. Just nu kör jag på laddtunna 😂 (snälla skippa diskussionen om shuckoladdning här, alla grejerna är flång nya och har JFB samt plockar bara 10A)

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-89f13ba73c78a57a928ede037e3c03d9.jpg

haha inget fancy^^ skulle tippa på att du tjänar minst 35-40 innan skatt lätt men skitsamma leasing är inget val tycker ja, har sett för mångas liv förstörda pga det. Dom flesta tecknar 3 års avtal där vem fan vet hur det ser ut om 3 år? vad som helst kan hända och då står du med en bil som kommer sitta o ticka pengar ifall nått negativt händer med din jobb situation, du kanske blir sjuk eller kanske förlorar jobbet. Därför är det alltid bättre med lån, speciellt blanco för då kan du endå sälja skiten ifall nått händer. Med leasing är du helt fucked ifall nått händer.

torpis Forummoderator
5 januari 2021 · 10 572 Inlägg

panda666 skrev:
Bara o vänta tills dom fixar laddplats åt mig?

Vänta vinner man inget på utan man får stå på sig helt enkelt.

Eftersom att leasing är det dummaste du vet så antar jag att du har hus eller bostadsrätt. Där är det ju bara att börja lobba för pappa eller styrelsen för BFR att laddning kommer öka värdet på föreningens tillgångar. Till en BFR ingår alltid(?!) parkeringsplatser och eller garage.

Det är här det fina i kråksången kommer fram att det räcker med ett väggutag (10A). Det krävs inte ett kärnkraftverk per plats. Man har hela natten på sig att ladda.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
panda666
5 januari 2021 · 4 250 Inlägg

twin_cam skrev:

panda666 skrev:
Kul att du är nöjd! ser att priserna börjar från 360.000kr och undrar vad man får då? hur är räckviden på den billigaste modellen då 360tusen?

Faktiskt exakt samma som den för 100k till.
Jag har *basmodellen* eftersom jag inte hade råd till mer.
Har (faktiskt bra) strålkastare med automatiskt hel/halvljus, dock inte matrix som är på den dyrare. Har okej stereo med Android auto/Apple carplay men inte Opels navigator utan bara Google maps. Dimljus m.m. Såklart keyless, regn och ljussensor m.m.

Är bra prestanda på "elbilsdelen" med 50kWh batteri och stöd för upp till 100kW snabbladdning. Verkar vara en standardiserad PSA-drivlina då exakt samma greker sitte ri Peugeot och Citroën.

jävla greker! verkar ha tagit sig i kragen och börjat bygga bra grejer istället för bara giros med pita och feta ost!smile))))

panda666
5 januari 2021 · 4 250 Inlägg

torpis skrev:

panda666 skrev:
Bara o vänta tills dom fixar laddplats åt mig?

Vänta vinner man inget på utan man får stå på sig helt enkelt.

Eftersom att leasing är det dummaste du vet så antar jag att du har hus eller bostadsrätt. Där är det ju bara att börja lobba för pappa eller styrelsen för BFR att laddning kommer öka värdet på föreningens tillgångar. Till en BFR ingår alltid(?!) parkeringsplatser och eller garage.

Det är här det fina i kråksången kommer fram att det räcker med ett väggutag (10A). Det krävs inte ett kärnkraftverk per plats. Man har hela natten på sig att ladda.

lobba vadå? ja bostadsrätt men dom kommer säkert att fixa laddplatser om några år eller om tillräckligt många är intresserade. Dom kommer inte bygga en laddplats åt mig och bara mig. Sen leasing är skit, vill ja ha en bil kommer ja att ta ett blanco och såklart vänta lite tills elbilarna går ner lite i pris. Kommer inte ta ett lån på 300k för en elbil men kanske 150 max i framtiden. Antar att det kommer finare modeller sen om några år också så vi får se helt enkelt^^

EmsAnders
5 januari 2021 · 151 Inlägg

3708 inlägg, inte ett enda vettigt som tillför någonting.

EmsAnders
5 januari 2021 · 151 Inlägg

EmsAnders skrev:
3708 inlägg, inte ett enda vettigt som tillför någonting.

Fan,,... Va visst 9

Cuefa Ain't no place like home...
5 januari 2021 · 4 628 Inlägg

EmsAnders skrev:
3708 inlägg, inte ett enda vettigt som tillför någonting.

Låt inte Panda irritera dig, det är bara så han är... wink
Vi har haft våra duster genom åren, den gode Panda och jag... Vi har enats om att kunna vara oense, det funkar bra för oss och forumet...
Inte sant, Panda? smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
panda666
5 januari 2021 · 4 250 Inlägg

Cuefa skrev:

EmsAnders skrev:
3708 inlägg, inte ett enda vettigt som tillför någonting.

Låt inte Panda irritera dig, det är bara så han är... wink
Vi har haft våra duster genom åren, den gode Panda och jag... Vi har enats om att kunna vara oense, det funkar bra för oss och forumet...
Inte sant, Panda? smile

skål på det min vänwink äntligen nån som förstår mig. Men hur irriterade ja honom?
var det nånting ja sa? visst många inlägg från mig men alla är inte dåliga? Tack för dom fina orden Cuefa, det var gulligt av dig:)

EmsAnders: 3710 nu

Senast redigerat av panda666 (5 januari 2021)

twin_cam Smålänning
5 januari 2021 · 7 877 Inlägg

panda666 skrev:
haha inget fancy^^ skulle tippa på att du tjänar minst 35-40 innan skatt lätt

Det går, men månaden efter är man nog sjukskriven... Men visst, industri är bra betalt med tanke på att det inte kräver nån direkt utbildning, var och en väljer sin karriär.. 🙂

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
5 januari 2021 · 10 279 Inlägg

torpis skrev:
Till en BFR ingår alltid(?!) parkeringsplatser och eller garage.

Absolut inte! 0,4-0,8 platser per hushåll är normalt. Vissa föreningar tillåter trots detta mer än en plats per hushåll. Du kan ju föreställa dig kön bara till vanliga platser... Sedan finns det ibland ett mindre antal platser för folk med motorvärmare. Ännu längre kö. Garage brukar det vara fler års kö till...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
6 januari 2021 · 10 572 Inlägg

panda666 skrev:
lobba vadå?

Ja precis, tala om att du har ett behov och att säkert flera har ett behov ofta. Minst en gång i månaden utöver de gånger du hälsar på medlemmar i styrelsen när ni möts på gården och hintar om laddningsmöjligheter.

Sitta ner och glo och spendera energin på att gnälla här på Garaget placerar dig i facket troll. Kom med något konkret istället för svammel. Folk klagar, rapporterar och bland annat jag får dra i stöket. Du har ögonen på dig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
panda666
6 januari 2021 · 4 250 Inlägg

torpis skrev:

panda666 skrev:
lobba vadå?

Ja precis, tala om att du har ett behov och att säkert flera har ett behov ofta. Minst en gång i månaden utöver de gånger du hälsar på medlemmar i styrelsen när ni möts på gården och hintar om laddningsmöjligheter.

Sitta ner och glo och spendera energin på att gnälla här på Garaget placerar dig i facket troll. Kom med något konkret istället för svammel. Folk klagar, rapporterar och bland annat jag får dra i stöket. Du har ögonen på dig.

du kanske kan förklara för mig vad svammel är istället för att vara så kryptisk hela tiden. Trodde detta var ett forum där allas talan var lika värd? Att ja skriver att ja inte har möjlighet till laddning irriterar dig då är det tyvärr inte jag som är ett troll då jag är alvarlig. Kan prata med styrelsen men som sagt dom kommer inte att fixa laddplats till en eller 2 personer speciellt om det är flera gubbar o gummor som lever på pension och resten är vanliga schmoes som ja som tjänar under 30k per månad. Lite stök får du tåla ibland det är trots allt ditt jobb som moderator annars skulle du ha för tråkigt om inte såna som ja smutsar ner forumet då o då?

clabbe14
6 januari 2021 · 76 Inlägg

En tråd om hur det är att "leva" med elbil, intressant tänkte jag. Ack vad jag bedrog mig.
Tyvärr spårar den ur efter några få inlägg och börjar handla om helt andra saker. Inte helt ovanligt på detta forum, att det är svårt att hålla sig till ämnet.
Det är ju om inte annat mitt inlägg ett bevis på...
/Hälsningar Claes

Cuefa Ain't no place like home...
6 januari 2021 · 4 628 Inlägg

torpis skrev:

panda666 skrev:
lobba vadå?

Ja precis, tala om att du har ett behov och att säkert flera har ett behov ofta. Minst en gång i månaden utöver de gånger du hälsar på medlemmar i styrelsen när ni möts på gården och hintar om laddningsmöjligheter.

Sitta ner och glo och spendera energin på att gnälla här på Garaget placerar dig i facket troll. Kom med något konkret istället för svammel. Folk klagar, rapporterar och bland annat jag får dra i stöket. Du har ögonen på dig.

Dessutom är elbil framtiden och Gretas namn är på allas läppar - miljön framför allt!
Finns alla tänkbara vägar fram för att just den bostadsförening man tillhör ska gå i bräschen och förbereda inför det oundvikliga. wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
panda666
6 januari 2021 · 4 250 Inlägg

Cuefa skrev:

torpis skrev:

panda666 skrev:
lobba vadå?

Ja precis, tala om att du har ett behov och att säkert flera har ett behov ofta. Minst en gång i månaden utöver de gånger du hälsar på medlemmar i styrelsen när ni möts på gården och hintar om laddningsmöjligheter.

Sitta ner och glo och spendera energin på att gnälla här på Garaget placerar dig i facket troll. Kom med något konkret istället för svammel. Folk klagar, rapporterar och bland annat jag får dra i stöket. Du har ögonen på dig.

Dessutom är elbil framtiden och Gretas namn är på allas läppar - miljön framför allt!
Finns alla tänkbara vägar fram för att just den bostadsförening man tillhör ska gå i bräschen och förbereda inför det oundvikliga. wink

har hsb som ja tror har bra ekonomi och ledningen håller säkert på att planera hur dom ska bygga uttag till alla. Tror bara att det tar lite tid, men jag skulle kunna kontakta dom här imorn och kolla hur dom tänkt med ladduttag . Sen som sagt blir det nån billigare elbil och vänta några år tills dom går ner i pris lite.  inget är omöjligt^^

Cuefa Ain't no place like home...
6 januari 2021 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:

Cuefa skrev:

torpis skrev:

Ja precis, tala om att du har ett behov och att säkert flera har ett behov ofta. Minst en gång i månaden utöver de gånger du hälsar på medlemmar i styrelsen när ni möts på gården och hintar om laddningsmöjligheter.

Sitta ner och glo och spendera energin på att gnälla här på Garaget placerar dig i facket troll. Kom med något konkret istället för svammel. Folk klagar, rapporterar och bland annat jag får dra i stöket. Du har ögonen på dig.

Dessutom är elbil framtiden och Gretas namn är på allas läppar - miljön framför allt!
Finns alla tänkbara vägar fram för att just den bostadsförening man tillhör ska gå i bräschen och förbereda inför det oundvikliga. wink

har hsb som ja tror har bra ekonomi och ledningen håller säkert på att planera hur dom ska bygga uttag till alla. Tror bara att det tar lite tid, men jag skulle kunna kontakta dom här imorn och kolla hur dom tänkt med ladduttag . Sen som sagt blir det nån billigare elbil och vänta några år tills dom går ner i pris lite.  inget är omöjligt^^

That's the spirit! 🤜🏽🤛🏽💪🏽

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang