1 månad med elbil.

Brådhis * Voff voff *
6 januari 2021 · 10 277 Inlägg

Det är synd att det alltid ska bli så hätskt och tråkig ton här på forumet så fort elbilars vara eller inte vara diskuteras.

Bensin, diesel, biogas, etanol, HVO, RME, då går det fint att samsas runt bordet oavsett vad man föredrar. Men säger man att man gillar/ogillar el så bryter det löst direkt...

Det kommer dröja länge innan dels alla vill ha en elbil, och dels innan ens alla kan köpa en elbil. Att trycka ner elbilar i halsen på folk kommer inte göra folk mer positiva, tvärtom. I synnerhet inte när det idag inte är möjligt för alla(!) att köpa en elbil. Antingen av praktiska eller ekonomiska skäl. Den som har en 20 år gammal bil som knappt kommer genom besiktningen idag är ju 2-3 bilbyten bort, minst, innan det är aktuellt.

Man får liksom ha i bakhuvudet att dom flesta samhällsklasser finns representerade här och alla har inte samma förutsättningar att gå och köpa en ny bil bara för att man borde, sett ur ett miljöperspektiv...

Dom som kan gör det, dom som vill gör det, dom som vill men inte kan kommer inte göra det oavsett...

Senast redigerat av Brådhis (6 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
6 januari 2021 · 3 306 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är synd att det alltid ska bli så hätskt och tråkig ton här på forumet så fort elbilars vara eller inte vara diskuteras.

Bensin, diesel, biogas, etanol, HVO, RME, då går det fint att samsas runt bordet oavsett vad man föredrar. Men säger man att man gillar/ogillar el så bryter det löst direkt...

Det kommer dröja länge innan dels alla vill ha en elbil, och dels innan ens alla kan köpa en elbil. Att trycka ner elbilar i halsen på folk kommer inte göra folk mer positiva, tvärtom. I synnerhet inte när det idag inte är möjligt för alla(!) att köpa en elbil. Antingen av praktiska eller ekonomiska skäl. Den som har en 20 år gammal bil som knappt kommer genom besiktningen idag är ju 2-3 bilbyten bort, minst, innan det är aktuellt.

Man får liksom ha i bakhuvudet att dom flesta samhällsklasser finns representerade här och alla har inte samma förutsättningar att gå och köpa en ny bil bara för att man borde, sett ur ett miljöperspektiv...

Dom som kan gör det, dom som vill gör det, dom som vill men inte kan kommer inte göra det oavsett...

Well said!

THEBADGUY Gorgilus addictus
6 januari 2021 · 4 736 Inlägg

Bra skrivet Brådhis! Hade vissa personer i denna tråden(och Garaget överlag) tänkt som du så hade det varit mycket trevligare stämning!

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
KenthIJ
10 januari 2021 · 1 451 Inlägg

twin_cam skrev:
Imorgon har jag kört med min elbil i 1 månad.

Mina tankar?
Det är fantastiskt skönt att ALDRIG behöva stanna vid en mack på vägen till eller hem från jobbet.
De gånger man är ista och far omkring så kan man i lugn och ro lyssna på en podd eller käka något medan bilen laddar på en snabbladdare, inte stå och hålla i ett klibbigt munstycke för att spärren är bortplockad. Det tar längre tid att ladda bilen på snabbladdare än att tanka på macken, men till vardags spenderar jag samma eller mindre tid att fylla på energi i elbilen än jag gjorde på att tanka. Det fixar den ju själv medan jag sover eller jobbar.

Har kört knappt 320 mil. På den milen hade jag fått elda diesel för nästan 2500 kr. Jag har snabbladdat för 200 kr och slöladdat hemma och på jobbet för kanske, 100-150 kr. Högt räknat...

Jag har inte upplevt någon räckviddsångest egentligen. Småladdar man hela tiden när det blir tillfälle så kommer man inte få slut på ström. Så upplever jag det i alla fall.

Snabbladdning är ganska dyrt. Verkar vara standard i Sverige med runt 5kr/kWh. Översätter vi detta i dieselpris så blir det knappt 50 kr/liter. (1 liter diesel innehåller ca 9,9kWh) men eftersom en elbil är så effektiv räcker de ca 5 literna diesel (50kWh) jag får in i mitt batteri en bit över 20 mil nu på vintern och säkert bortåt 30 på sommaren.

Shucko 10A ca 2kW (Egentligen 2300W) klarar man sig faktiskt ganska bra på om man BARA jobbpendlar och inte för långt, alternativt har en bil dom inte drar mer ström än man hinner få i över natten. Detta är kontroversiellt, jag vet, men dra INTE 16A konstant och ha INTE massa skit emellan så kommer det säkerligen fungerar väldigt bra. Ett nytt och fräscht uttag gör ju såklart sitt till.

Laddstolpar är bra krut i. Parkerar man utanför ICA och är därinne i en timme har man ledigt (i mitt fall) fått i 20% extra, helt gratis, medan man var inne och pantade och förbannade sig själv att man inte skrivit en shoppinglista den här gången heller. Gratisstolparna är dessutom vansinnigt driftsäkra.

Mina förhållanden är dagspendling 12 mil till o från jobbet med laddmöjlighet där (shucko 10A). Ladning hemma på natten (än sålänge i shukco 10A). På lördagen när jag går upp är bilen laddad 100%, medan den i dagligt bruk nu på vintern rör sig mellan 20-70%.

Snabbladda gör man endast för att säkert ta sig dit man ska. Har aldrig laddat mer än 30 min, och egentligen aldrig behövt mer än en kvart.

Skaffa tagg/laddkort/whatever. Apparna SUGER oftast. Jag har ännu bara på Bee. Smidigt. Men ska skaffa E.on och Fortum då det är de leverantörerna som finns hemokring.

Ionity är fränt men dyrt. Och att ladda via deras egen vebbläsarapp fungerar men är helt vansinnigt krångligt. Vet inte om dom har kort?

Där är lite tankar efter en månad i min Opel Corsa e. Väldigt nöjd med bilen i övrigt också.

Fråga gärna om ni undrar hur det är för någon som egentligen inte är elbils-fanboy att köra just elbil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-d1b1537d692e8ecd63ef334dc594b8cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-a1e6a8348a1e55b359b4459635926e43.jpg

Kul att höra om dina erfarenheter.
Skriv gärna fortlöpande .

Det är ju tydligt att möjligheter till laddning både hemma och publikt skiljer sig mycket åt beroende på var man bor. Därom behöver vi ju inte tvista men...

På tex www.uppladdning.nu kan man hitta de flesta publika laddställena i Sverige. På flera av dem kan man faktiskt fortfarande ladda "gratis".

I vår lilla stad (ca 30.000 pers i stan) finns det minst 10 publika "gratis" laddstolpar, inom en radie på 4 km, och de har två uttag per stolpe . De flesta av dem har 3-fas 32 A max 22 kWh laddning. Sju av stolparna har dock max 3 timmars laddtid.

Jag har kört vår Prius Plug In 2015 närmare 550 mil (28 % va vår totala körsträcka)  på enbart laddad el (sedan vi skaffade bilen för 1.5 år sedan) och det har kostat mig 150 sek ur egen ficka.

Vi har ingen egen laddplats hemma (skall dock hyra en från 15 januari) så jag har bara laddat "publikt". Har 500 m till närmsta laddstolpe och har ofta gjort så att jag ställt bilen där när jag varit på väg hem och sedan tagit en promenad på 7 min hem (trots det har jag gått upp 4 kilo i vikt :-(  ) Efter 1.5 timmar (som det tar att ladda vår bil fullt) har jag tagit en promenad med hunden och då hämtat bilen .

Vår äldsta dotters familj Leasar en Nissan 40kWh sedan några månader och inte heller de har egen laddplats . Maken där ställer bilen på någon av stans publika "gratis" laddplatser och sedan tar han en joggingtur på nån timma och hämtar sedan bilen. Detta gör han ettpar tre ggr i veckan.

Fem av dessa publika "gratis" stolpar står dessutom  utanför tre av stans "affärscentra"
Utöver detta finns det ca 20 publika laddställen med en avgift på 2.50 sek /kWh

Off
10 januari 2021 · 101 Inlägg

Måste ändå säga att det är lite intressant när det i alla fall är någon som är bilintresserad på riktigt som skaffat en elbil. I vanliga fall hör man bara om folk med tummen mitt i handen och jobbar på kontor som skaffar Tesla och ska skryta om det.

Än så länge är det totalt ointressant för mig att skaffa elbil då jag vill ha en snabb bil som låter mycket fast än att jag är på en budget. Att ha en rolig bil är alltså mer prioriterat hos mig än en förnuftig bil och har definitivt inte råd med två i min nuvarande situation big_smile

Men det jag undrar är hur känns kvaliteten på bilen? Min fördom är att elbilar känns plastiga. Har aldrig suttit i en själv men till och med Tesla tycker jag ser billiga ut. Framförallt så tänker jag på interiören!

Tror verkligen att billigare elbilar kan bli populärt framöver. Känns mycket roligare att köpa en "billig" elbil som är nyare och i princip bara värdeminskningen som kostnad än att köpa en gammal bil med förbränningsmotor som ska ha mer reparationer och dyrare per mil samt skatt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2021 · 13 736 Inlägg

Off skrev:
Måste ändå säga att det är lite intressant när det i alla fall är någon som är bilintresserad på riktigt som skaffat en elbil. I vanliga fall hör man bara om folk med tummen mitt i handen och jobbar på kontor som skaffar Tesla och ska skryta om det.

Än så länge är det totalt ointressant för mig att skaffa elbil då jag vill ha en snabb bil som låter mycket fast än att jag är på en budget. Att ha en rolig bil är alltså mer prioriterat hos mig än en förnuftig bil och har definitivt inte råd med två i min nuvarande situation big_smile

Men det jag undrar är hur känns kvaliteten på bilen? Min fördom är att elbilar känns plastiga. Har aldrig suttit i en själv men till och med Tesla tycker jag ser billiga ut. Framförallt så tänker jag på interiören!

Tror verkligen att billigare elbilar kan bli populärt framöver. Känns mycket roligare att köpa en "billig" elbil som är nyare och i princip bara värdeminskningen som kostnad än att köpa en gammal bil med förbränningsmotor som ska ha mer reparationer och dyrare per mil samt skatt.

Tesla är ingen dålig bil i grund och botten.  men det finns mycket saker som andra tillverkare skulle gjort så mycket bättre..    såg tex en på Youtub som lånade en Tesla modell 3 och hennes största klagomålen var förvisso små grejer men ack så vikta  tex hastighetsmätaren som man måste släppa blicken från vägen för att se..  stenålders växlingsreglage för att lägga i backen och sånna saker..

prestandan är verkligen inte att förakta  den är bra.. 

men sen vet jag andra saker som byggkvaliten som verkar vara äkligt dålig.  och på senare tid har många klagat på att dom verkar låta bli att göra någon som helst kvalitets säkring på fordon innan dom skickas iväg från fabriken.

Ljudet är en otroligt stor grej för mig oxå.    men hade jag haft råd hade jag nog kunna överväga en  modell 3 med performance pack.        0-100 3.3sec topfart 261km/h vilket förvisso inte är skithög det är vad min gamla volvo 855 turbo gjorde utan större svårigheter.  Men okej för en radiostyrd stor bil smile

men det är 700k så jag kommer aldrig ha råd med den typen av bil.     vem har 700k skräpande på bankkontot att köpa bil för..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Low
11 januari 2021 · 3 306 Inlägg

Off skrev:
Måste ändå säga att det är lite intressant när det i alla fall är någon som är bilintresserad på riktigt som skaffat en elbil. I vanliga fall hör man bara om folk med tummen mitt i handen och jobbar på kontor som skaffar Tesla och ska skryta om det.

Än så länge är det totalt ointressant för mig att skaffa elbil då jag vill ha en snabb bil som låter mycket fast än att jag är på en budget. Att ha en rolig bil är alltså mer prioriterat hos mig än en förnuftig bil och har definitivt inte råd med två i min nuvarande situation big_smile

Men det jag undrar är hur känns kvaliteten på bilen? Min fördom är att elbilar känns plastiga. Har aldrig suttit i en själv men till och med Tesla tycker jag ser billiga ut. Framförallt så tänker jag på interiören!

Tror verkligen att billigare elbilar kan bli populärt framöver. Känns mycket roligare att köpa en "billig" elbil som är nyare och i princip bara värdeminskningen som kostnad än att köpa en gammal bil med förbränningsmotor som ska ha mer reparationer och dyrare per mil samt skatt.

En som ägt sin tessla i 5 år:https://youtu.be/4kWOburq4Fc

Problem fritt är det inte.

Leder,fjädring,bromsar, drivaxlar, hjullager,elfel,däck mm får man räkna med i elbilar precis som på bilar med förbrännings motor.

Det är exakt vad jag har fått göra på min 15 år gamla Saab. Motor mässigt har jag bara fått byta olja 1 gång per år, och tändstift en gång under mina 5 år i ägo.

Vissa får det låta att man aldrig behöver besöka en verkstad i en elbil. Men en tung,motorstark bil så lär saker och ting slitas.

Jag tror också elbilar har en stor framtid och mixat med andra typer av drivlinor.

Själv lär jag inte ha råd med elbil på väldigt länge, och undrar verkligen om de kan bli lika billiga som en bil äldre förbränning bil? Tex 20-40k. Hur mycket i värde av metall finns det i elbilar?

Jag är absolut inte anti mot elbilar, kul med olika tekniker. Om 10 år så lär det ha hänt mycket.

Jag själv gillar förbrännings motorer och hoppas kunna köra lång tid framöver. Även med något förnybart bränsle.😁

candyweiss
11 januari 2021 · 875 Inlägg

torpis skrev:
Till en BFR ingår alltid(?!) parkeringsplatser och eller garage.

Vilken värld lever du i? Alla BRF jag bott i har det funnits mindre än 0.5 platser per hushåll och det har varit flera års kö. Laddstolpar är bara att glömma.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torpis Forummoderator
11 januari 2021 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:
Vilken värld lever du i?

Utanför Stockholm

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
candyweiss
11 januari 2021 · 875 Inlägg

torpis skrev:

candyweiss skrev:
Vilken värld lever du i?

Utanför Stockholm

I Skåne så stämmer inte det i vilket fall som. Kan bara konstatera att det är mycket ovanligt med 1 parkeringsplats per hushåll, förmodligen i radhus/hus då och inte i lägenheter?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
viccoA
11 januari 2021 · 3 109 Inlägg

Off skrev:
Måste ändå säga att det är lite intressant när det i alla fall är någon som är bilintresserad på riktigt som skaffat en elbil. I vanliga fall hör man bara om folk med tummen mitt i handen och jobbar på kontor som skaffar Tesla och ska skryta om det.

Än så länge är det totalt ointressant för mig att skaffa elbil då jag vill ha en snabb bil som låter mycket fast än att jag är på en budget. Att ha en rolig bil är alltså mer prioriterat hos mig än en förnuftig bil och har definitivt inte råd med två i min nuvarande situation big_smile

Men det jag undrar är hur känns kvaliteten på bilen? Min fördom är att elbilar känns plastiga. Har aldrig suttit i en själv men till och med Tesla tycker jag ser billiga ut. Framförallt så tänker jag på interiören!

Det är lite motsägelsefullt. De flesta elbilar är rätt roliga. Min tesla är så rolig att sommarbilen (som ändå är relativt snabb på kurviga vägar) blivit stående avställd.

Det är satans dyrt att skaffa en förbränningsbil som är snabbare i vardagstrafiken, lika driftsäker och går med låg driftskostnad.

Vad kör du för bil idag? Jag har ägt/brukat  BMW 5-serie, Mercedes GLC, Jaguar S-type, Mercedes CLA mfl.

Upplever interiören och detaljkvalitén som clean och läcker. Visst det matchar inte jaguarens conolly-skinn med ådermatchad lönn men dörrsidorna känns minst lika solida. Lite enklare passform på innertak mot riktiga premiumbilar som Bentley och Rolls men behöver inte skämmas mot BMW 3-serie. Jag har en multicoat metallic pearl på min bil och upplever lackkvaliten som riktigt bra.

Placeringen av hastighetsmätaren känns helt rätt efter ett par timmar bakom ratten. Man behöver inte ta ögonen från vägen då skärmen är högsta punkten framför föraren.

Det jag saknar är led-Matrix ljusen från min gamla bil då teslan har stenålders on/off Led. Å andra sidan har teslan mängder med andra funktioner som får min gamla merca att likna en dinosaurie (strömmad film, riktig webbläsare, galet bra navigering till laddare, osv osv).

När det gäller service och reparationskostnaderna är det lite olika bud. En bil som gör 0-100 på 3 sekunder kommer slita mer komponenter en slö Toyota. Jag har hittills inte bytt eller åtgärdat något på min tesla men den har bara gått 5000 mil.

Senast redigerat av viccoA (11 januari 2021)

candyweiss
11 januari 2021 · 875 Inlägg

viccoA skrev:
ag har hittills inte bytt eller åtgärdat något på min tesla men den har bara gått 5000 mil.

Inte ens bromsar och däck big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torpis Forummoderator
11 januari 2021 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:

torpis skrev:

candyweiss skrev:
Vilken värld lever du i?

Utanför Stockholm

I Skåne så stämmer inte det i vilket fall som. Kan bara konstatera att det är mycket ovanligt med 1 parkeringsplats per hushåll, förmodligen i radhus/hus då och inte i lägenheter?

Jag har väl rört mig i fel kretsar kanske. Uppenbart är det så. Ingen anledning att argumentera emot faktiska siffror.

Bakgrunden är att alla bekanta inkl familjen har haft i det närmaste fri tillgång till parkeringar i sin BFR, där emot så har det ju varit tungrott att få genom saker. Därav att jag pekar på att jobba för sin sak är viktigt. Bredband så som elbilsladdning.

Man får på något vis anta att läget spelar roll för möjligheten att parkera också. Antagligen går det hand i hand då man inte vill bo i en oattraktiv BFR.

De jag sett har haft en gård med garage och parkering radhuslängor, eller lägenheter med garage under huset alt hyrda platser utanför.

Järfälla, Växjö, Halmstad, Göteborg(Norra älvstranden).

Just för laddningen så får man klura lite och kanske hyra ut just en laddplats och inte en parkering. Att man är kanske 5 personer som delar på en laddpunkt ungefär som att man delar tvättstuga.

Men det är ju fortfarande ganska tidigt i omställningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
11 januari 2021 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:

viccoA skrev:
ag har hittills inte bytt eller åtgärdat något på min tesla men den har bara gått 5000 mil.

Inte ens bromsar och däck big_smile

Bromsar är faktiskt någonting som mår bra på en Tesla. Dom används inte dagligen eftersom man bromsar med regenerering. Men dom får motion när det körs mer inspirerat.  Något som min elmaskin lider av eftersom den inte inbjuder till inspirerad körning och således behöver översyn av krävande bromsar då och då.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
11 januari 2021 · 3 109 Inlägg

candyweiss skrev:

viccoA skrev:
ag har hittills inte bytt eller åtgärdat något på min tesla men den har bara gått 5000 mil.

Inte ens bromsar och däck big_smile

Korrekt, kör på första uppsättningen sommar resp vinterdäck.

Har fyllt på spolarvätska tongue Kupeluftfilter kostar 166kr hos Tesla och ska bytas vartannat år så det ska jag göra till våren.

Bromsar slits väldigt lite på en ebil vid normal körning (kör man ofta på bana tex är det en annan diskussion). Bromsarna på min gamla GLC gick 14.000 mil innan jag bytte belägg. Tror Teslan kommer gå betydligt mer än så om man smörjer upp oken en gång om året eller så.

Anledningen till att många elbilar får mer och mer hästkrafter är framförallt till bromsregenerering. Man bromsar med elmotorn istället för bromsarna. Att de sen blir kvicka 0-100 är en ren bonus smile

Tantens Nissan Leaf 40 Tekna har också gått kring 5000 mil men är ett år äldre ungefär. Går med på första uppsättningen sommar- resp vinterdäck.
Den har vi heller inte  gjort något annat än service på förutom att den varit återkallad på garanti för att byta en platta på batteripaketet (tog väl 3h eller så).
På service smörjer nissan bromsar och byter luftfilter, går igenom däckslitage och smörjer låscylindrar, kollar oljenivån i reduktionsväxeln.

Senast redigerat av viccoA (11 januari 2021)

KenthIJ
11 januari 2021 · 1 451 Inlägg

Det kom ju en lag i mitten på maj 2020 om att det iaf skall dras fram el för möjlighet till laddning av bi till all nyproduktion av flerbostadshus samt offentliga p platser.

https://alltomelbil.se/ny-lag-om-krav-p … ar-infors/

https://www.eways.se/krav-pa-laddstationer/

twin_cam Smålänning
11 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Kört snart 400 mil och kommit till det stadiet nu att har jag 50% eller mer när jag kommer hem på fredagen så skiter jag i att ladda eftersom jag klarar alla helgens resor ändå och kan ladda på söndagen istället.
Har lärt mig ungefär hur mycket ström som går åt för en given resa och noterat att GOM visar mer rätt när batteriet kryper under 25% och blir mer pålitlig. Har fortfarande inte haft någon räckviddsångest alls.

Nu har det kommit snö hemma i småland sedan en tid tillbaka, och förvärming är gutt! Men det vore kul att kunna koppla ur antisladdystemet för eftersom denna bilen bygger på en peugeotplatta är den skitrolig att köra med sportläget på och chassit svarar bra med mjuk överstyrning på gassläpp i kurva, enda som sabbar är antisladdsystemet, annars skulle det gå att åka ganska fort i snön big_smile Känns som att man kan kört hur fort som helst på krokväg iom den låga tyngdpunkten batteriet ger. Bara sikta och gasa i princip. big_smile

Off skrev:
Men det jag undrar är hur känns kvaliteten på bilen? Min fördom är att elbilar känns plastiga. Har aldrig suttit i en själv men till och med Tesla tycker jag ser billiga ut. Framförallt så tänker jag på interiören!

Kvaliteten känns bra. Är mycket billig plast m.m men det beror inte på att det är en elbil i detta fallet utan att Opel Corsa är en rätt billig bil från början. Men det är inget skrammel från inredning och hjulställ och den är skapligt tyst och fri från vind och vägljud.

Ang priset på elbilar.
Jag vågar påstå att ALLA med fast inkomst skulle ha råd att äga en elbil eftersom det inte finns lika mycket "rörliga" kostnader (bränsle och dyra servicear) som en FÖMO*-bil. Däremot är dom dyra att köpa så den initiala kontantinsatsen är alldeles för mycket för de allra flesta. I mitt fall köpte jag en relativt "billig" elbil, men fick ändå lägga mer pengar emellan på en Merca från 2011.

Fasta kostnader är lätta att planera efter, och en service på 1500kr är betydligt mer lättsmält än det dubbla, som kan anses billigt för en FÖMO*.

Kontantinsatserna är ju 20% på bilfinansiering och det blir rätt mycket pengar när bilarna kryper uppåt i pris. Att man får en premie efter ~6 månader hjälper liksom inte om man inte kan köpa bilen från början. Leasing är inte ett alternativ för alla eftersom leasingpriserna har en tendens att springa iväg oproportionerligt mycket med ökad körsträcka.

Det är inte ägandekostnanderna som hindrar folk att byta, det är ekonomin. Hur mycket bonusar och stöd det än är efter köpet, kan man inte finansiera handpenningen står man där ändå.

Sedan är det ett faktum att ju mer mil man kör ju mer sparar man på elbil, så för någon som kör till affären en gång i veckan 5 km kommer det fortfarande vara mycket billigare att köpa & äga en FÖMO.
*FÖrbränningsMOtor

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
11 januari 2021 · 3 109 Inlägg

twin_cam skrev:
Nu har det kommit snö hemma i småland sedan en tid tillbaka, och förvärming är gutt! Men det vore kul att kunna koppla ur antisladdystemet för eftersom denna bilen bygger på en peugeotplatta är den skitrolig att köra med sportläget på och chassit svarar bra med mjuk överstyrning på gassläpp i kurva, enda som sabbar är antisladdsystemet, annars skulle det gå att åka ganska fort i snön big_smile Känns som att man kan kört hur fort som helst på krokväg iom den låga tyngdpunkten batteriet ger. Bara sikta och gasa i princip. big_smile

Ja visst är det kul!

Finns ju lösningar i "förarorienterade" elbilar och mer kommer nog i framtiden, på tex model 3 performance går det att stänga av främre elmotorn, alt stänga av antisladd och antispinn eller bara ställa in den så rumpan går ut lite extra. De som fortfarande tror att elbilar är tråkiga behöver boka en provkörning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-175129dfc8c0b301e6e9c06c104e5403.jpg

Senast redigerat av viccoA (11 januari 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2021 · 13 736 Inlägg

twin_cam skrev:
Kört snart 400 mil och kommit till det stadiet nu att har jag 50% eller mer när jag kommer hem på fredagen så skiter jag i att ladda eftersom jag klarar alla helgens resor ändå och kan ladda på söndagen istället.
Har lärt mig ungefär hur mycket ström som går åt för en given resa och noterat att GOM visar mer rätt när batteriet kryper under 25% och blir mer pålitlig. Har fortfarande inte haft någon räckviddsångest alls.

Nu har det kommit snö hemma i småland sedan en tid tillbaka, och förvärming är gutt! Men det vore kul att kunna koppla ur antisladdystemet för eftersom denna bilen bygger på en peugeotplatta är den skitrolig att köra med sportläget på och chassit svarar bra med mjuk överstyrning på gassläpp i kurva, enda som sabbar är antisladdsystemet, annars skulle det gå att åka ganska fort i snön big_smile Känns som att man kan kört hur fort som helst på krokväg iom den låga tyngdpunkten batteriet ger. Bara sikta och gasa i princip. big_smile

Off skrev:
Men det jag undrar är hur känns kvaliteten på bilen? Min fördom är att elbilar känns plastiga. Har aldrig suttit i en själv men till och med Tesla tycker jag ser billiga ut. Framförallt så tänker jag på interiören!

Kvaliteten känns bra. Är mycket billig plast m.m men det beror inte på att det är en elbil i detta fallet utan att Opel Corsa är en rätt billig bil från början. Men det är inget skrammel från inredning och hjulställ och den är skapligt tyst och fri från vind och vägljud.

Ang priset på elbilar.
Jag vågar påstå att ALLA med fast inkomst skulle ha råd att äga en elbil eftersom det inte finns lika mycket "rörliga" kostnader (bränsle och dyra servicear) som en FÖMO*-bil. Däremot är dom dyra att köpa så den initiala kontantinsatsen är alldeles för mycket för de allra flesta. I mitt fall köpte jag en relativt "billig" elbil, men fick ändå lägga mer pengar emellan på en Merca från 2011.

Fasta kostnader är lätta att planera efter, och en service på 1500kr är betydligt mer lättsmält än det dubbla, som kan anses billigt för en FÖMO*.

Kontantinsatserna är ju 20% på bilfinansiering och det blir rätt mycket pengar när bilarna kryper uppåt i pris. Att man får en premie efter ~6 månader hjälper liksom inte om man inte kan köpa bilen från början. Leasing är inte ett alternativ för alla eftersom leasingpriserna har en tendens att springa iväg oproportionerligt mycket med ökad körsträcka.

Det är inte ägandekostnanderna som hindrar folk att byta, det är ekonomin. Hur mycket bonusar och stöd det än är efter köpet, kan man inte finansiera handpenningen står man där ändå.

Sedan är det ett faktum att ju mer mil man kör ju mer sparar man på elbil, så för någon som kör till affären en gång i veckan 5 km kommer det fortfarande vara mycket billigare att köpa & äga en FÖMO.
*FÖrbränningsMOtor

det problemet med att antiskoj inte går att stänga av lider alla halvmoderna bilar av..    det bryter direkt när man tror att man ska få åka på lite häng..  och spelar ingen roll vad man gör så går inte skiten att stänga av..    om jag hänger i handbromsen och trycker mig igenom antisladdet så kan jag åka på sladd med min polo men så fort bakhjulen börjar snurra igen så är det kört.   totalt livsfarligt system oxå..  höll på att bli klämd av en lastbil under en omkörning på 2-1väg i snömod.  antisladden gick in ströp effekten så spelade ingen roll vad jag gjorde ökade inte bilen.. visst var det moddigt men inte så farligt lite hjulspinn måste den tillåta när man aktivt väljer att både växla ner och gasa mer =/

du får skaffa dig en Yaris Gr istället ;-)  dom verkar gå att köra ritkigt brett med ställbar 4hjulsdrift så man kan växla från att gå på 60/40 50/50 eller 30/70  verkar dessutom tillåta rejält häng..  måste ju vara årets bil i ballhet..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
11 januari 2021 · 10 572 Inlägg

Jesus christ, alla börjar prata anti sladd och ingen förstår *det*.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang