twin_cam
Smålänning
11 januari 2021
· 7 877 Inlägg
Kört snart 400 mil och kommit till det stadiet nu att har jag 50% eller mer när jag kommer hem på fredagen så skiter jag i att ladda eftersom jag klarar alla helgens resor ändå och kan ladda på söndagen istället.
Har lärt mig ungefär hur mycket ström som går åt för en given resa och noterat att GOM visar mer rätt när batteriet kryper under 25% och blir mer pålitlig. Har fortfarande inte haft någon räckviddsångest alls.
Nu har det kommit snö hemma i småland sedan en tid tillbaka, och förvärming är gutt! Men det vore kul att kunna koppla ur antisladdystemet för eftersom denna bilen bygger på en peugeotplatta är den skitrolig att köra med sportläget på och chassit svarar bra med mjuk överstyrning på gassläpp i kurva, enda som sabbar är antisladdsystemet, annars skulle det gå att åka ganska fort i snön Känns som att man kan kört hur fort som helst på krokväg iom den låga tyngdpunkten batteriet ger. Bara sikta och gasa i princip.
Off skrev:
Men det jag undrar är hur känns kvaliteten på bilen? Min fördom är att elbilar känns plastiga. Har aldrig suttit i en själv men till och med Tesla tycker jag ser billiga ut. Framförallt så tänker jag på interiören!
Kvaliteten känns bra. Är mycket billig plast m.m men det beror inte på att det är en elbil i detta fallet utan att Opel Corsa är en rätt billig bil från början. Men det är inget skrammel från inredning och hjulställ och den är skapligt tyst och fri från vind och vägljud.
Ang priset på elbilar.
Jag vågar påstå att ALLA med fast inkomst skulle ha råd att äga en elbil eftersom det inte finns lika mycket "rörliga" kostnader (bränsle och dyra servicear) som en FÖMO*-bil. Däremot är dom dyra att köpa så den initiala kontantinsatsen är alldeles för mycket för de allra flesta. I mitt fall köpte jag en relativt "billig" elbil, men fick ändå lägga mer pengar emellan på en Merca från 2011.
Fasta kostnader är lätta att planera efter, och en service på 1500kr är betydligt mer lättsmält än det dubbla, som kan anses billigt för en FÖMO*.
Kontantinsatserna är ju 20% på bilfinansiering och det blir rätt mycket pengar när bilarna kryper uppåt i pris. Att man får en premie efter ~6 månader hjälper liksom inte om man inte kan köpa bilen från början. Leasing är inte ett alternativ för alla eftersom leasingpriserna har en tendens att springa iväg oproportionerligt mycket med ökad körsträcka.
Det är inte ägandekostnanderna som hindrar folk att byta, det är ekonomin. Hur mycket bonusar och stöd det än är efter köpet, kan man inte finansiera handpenningen står man där ändå.
Sedan är det ett faktum att ju mer mil man kör ju mer sparar man på elbil, så för någon som kör till affären en gång i veckan 5 km kommer det fortfarande vara mycket billigare att köpa & äga en FÖMO.
*FÖrbränningsMOtor
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!