1 månad med elbil.

Low
11 januari 2021 · 3 311 Inlägg

Vad har ni för årskostnad för en elbil?(fasta kostnader)

Lån, försäkring, värdeminskning mm?

- ungefär

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2021 · 13 742 Inlägg

torpis skrev:
Jesus christ, alla börjar prata anti sladd och ingen förstår *det*.

onödig uppfinning  det gick utmärkt för att köra rwd bilar som var lätta i arslet på sommar däck på vintern utan minsta problem idag kan dom inte ens köra en 4hjusldriven bil med bra dubbdäck utan att behöva hjälp för att hålla bilen på vägen smile

men visst det är effektivt.. men det förstör allt det roliga..

brukar försöka provocera sönder antiskojsystemet   den gör rätt olustiga grejer när man börjar slå bilen fram och tillbaka och kan när som helst få för sig att bilen ska i motsatt riktning än vad man svänger för att det inte hinner med smile

min 407a därimot den går att få äkligt bra ställ även med antiskoj igång.   man får bara förutse lite vad den tänker göra.. och köra fort nog så det inte hjälper när den försöker bromsa ner farten.

dom gångerna när man kör normalt har man redan agerat innan ens bilen gjort det så det är ju endå ett ganska fördröjt system som inte gillar att man atkvit styr i mot sladden innan den igentligen börjar sladda ordenkligt.  vilket är jävligt otäckt..  fungerar bäst när man inte har förstånd att känna när en bil riskerar att tappa greppet..allt aktivt man gör försämrar systemet iaf på alla bilar jag kört..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
11 januari 2021 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:

torpis skrev:
Jesus christ, alla börjar prata anti sladd och ingen förstår *det*.

onödig uppfinning  det gick utmärkt för att köra rwd bilar som var lätta i arslet på sommar däck på vintern utan minsta problem idag kan dom inte ens köra en 4hjusldriven bil med bra dubbdäck utan att behöva hjälp för att hålla bilen på vägen smile

Fundera igen ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
11 januari 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Vad har ni för årskostnad för en elbil?(fasta kostnader)

Lån, försäkring, värdeminskning mm?

- ungefär

Jag tänker så här för mitt scenario

Köpte V70 D5 3år gammal 33600mil för 90000kr. Körde 25000mil sålde den för 10k. Servade den själv och jag estimerar servicekostnad på 30000kr + (arbetet jag gjort själv). Som exempel så sista servicen jag gjorde köpte jag delar för 13000kr, frågade på kul om offert från Volvo och dom ville ha nästan 70k för det inkl jobb....   Så hur räknar man här?! Jag räknar för just MIG och det gör ju läget för dieseln mycket mer fördelaktigt.

25000mil gånger 0.6l/mil  225000kr i soppa + service 30000kr + skatt 50000kr + värdeminskning 80000kr.    Ca 385000kr för 25000mil.  Jag ställer däck och försäkring som lika.

Köpte Ioniq 10mån gammal med 1350mil på mätaren. Tänker att jag kör den till 25000mil sen kan "jag slänga den". Service sköter jag själv och det handlar om att byta kupéfilter och se över bromsarna. Elen kostar 2kr per mil för just mig.

385000kr minus 50000kr i el är alltså 335000kr "över" jämfört mot Volvon. Jag går alltså 100k plus på att köra elbilen. Tänk nu även här att jag lätt sparat 100k ytterligare på att serva bilen själv!! Generellt går väldigt få det, här på garaget.org är det kanske desto flera?!

Vad kostar det då att låna 150k som merkostnaden för elbilen är? Vad får jag för bilen 6år gammal med 25000mil på mätaren?    Jag vet inte.

Men för MIG är det ju en no brainer. Enda problemet är att skaka fram ytterligare 150k för inköpet av bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Low
11 januari 2021 · 3 311 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
Vad har ni för årskostnad för en elbil?(fasta kostnader)

Lån, försäkring, värdeminskning mm?

- ungefär

Jag tänker så här för mitt scenario

Köpte V70 D5 3år gammal 33600mil för 90000kr. Körde 25000mil sålde den för 10k. Servade den själv och jag estimerar servicekostnad på 30000kr + (arbetet jag gjort själv). Som exempel så sista servicen jag gjorde köpte jag delar för 13000kr, frågade på kul om offert från Volvo och dom ville ha nästan 70k för det inkl jobb....   Så hur räknar man här?! Jag räknar för just MIG och det gör ju läget för dieseln mycket mer fördelaktigt.

25000mil gånger 0.6l/mil  225000kr i soppa + service 30000kr + skatt 50000kr + värdeminskning 80000kr.    Ca 385000kr för 25000mil.  Jag ställer däck och försäkring som lika.

Köpte Ioniq 10mån gammal med 1350mil på mätaren. Tänker att jag kör den till 25000mil sen kan "jag slänga den". Service sköter jag själv och det handlar om att byta kupéfilter och se över bromsarna. Elen kostar 2kr per mil för just mig.

385000kr minus 50000kr i el är alltså 335000kr "över" jämfört mot Volvon. Jag går alltså 100k plus på att köra elbilen. Tänk nu även här att jag lätt sparat 100k ytterligare på att serva bilen själv!! Generellt går väldigt få det, här på garaget.org är det kanske desto flera?!

Vad kostar det då att låna 150k som merkostnaden för elbilen är? Vad får jag för bilen 6år gammal med 25000mil på mätaren?    Jag vet inte.

Men för MIG är det ju en no brainer. Enda problemet är att skaka fram ytterligare 150k för inköpet av bilen.

Kul beräkning!  Jösses vad mycket du kör🙈 då kan jag se vinsten med elbilen idag. Km skatt skulle dock ge ett tillägg också, 100-150k? (Om det nu skulle vara 5-6kr.

Själv skulle jag nog gå back med elbil med lån. Kör alldeles för lite. Snittar bara 800-1000mil per år.

Min pendlarbil Saab 9-3 drar ungefär 0.7-0.9.

Årskostnad.
15K bränsle i bränsle (högt räknat 1L/mil)
Skatt: 3000kr
Helförsäkring: 3500kr
Service: filter,olja, luftfilter 1000kr.
Besiktning: 450kr
Äger bilen och den är kanske värd 30k.
Kanske -5k per år?

=27500kr per år i fasta kostnader. Säkert glömt något😆 och kan avställa bilen utan att det "kostar".
Bromsar,leder osv är svårt att beräkna, och det har ju alla bilar.

Brådhis * Voff voff *
11 januari 2021 · 10 279 Inlägg

torpis skrev:
Som exempel så sista servicen jag gjorde köpte jag delar för 13000kr, frågade på kul om offert från Volvo och dom ville ha nästan 70k för det inkl jobb....

70000:- hos Volvo eller 13000:- i delar låter mer som en reparation än en service? Vad byttes då? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2021 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:
Som exempel så sista servicen jag gjorde köpte jag delar för 13000kr, frågade på kul om offert från Volvo och dom ville ha nästan 70k för det inkl jobb....

70000:- hos Volvo eller 13000:- i delar låter mer som en reparation än en service? Vad byttes då? smile

ja man får rätt mycket grejer till en gammal volvo på bildelar24 tex.. för dom pengarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
11 januari 2021 · 10 279 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

torpis skrev:
Som exempel så sista servicen jag gjorde köpte jag delar för 13000kr, frågade på kul om offert från Volvo och dom ville ha nästan 70k för det inkl jobb....

70000:- hos Volvo eller 13000:- i delar låter mer som en reparation än en service? Vad byttes då? smile

ja man får rätt mycket grejer till en gammal volvo på bildelar24 tex.. för dom pengarna

Precis, jag kollade och jag kommer undan under tusenlappen med alla filter samt olja till min V70 på tex Autodoc. smile Så 12000:- till i bara delar låter rejält saftigt för en service. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
11 januari 2021 · 4 250 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
Vad har ni för årskostnad för en elbil?(fasta kostnader)

Lån, försäkring, värdeminskning mm?

- ungefär

Jag tänker så här för mitt scenario

Köpte V70 D5 3år gammal 33600mil för 90000kr. Körde 25000mil sålde den för 10k. Servade den själv och jag estimerar servicekostnad på 30000kr + (arbetet jag gjort själv). Som exempel så sista servicen jag gjorde köpte jag delar för 13000kr, frågade på kul om offert från Volvo och dom ville ha nästan 70k för det inkl jobb....   Så hur räknar man här?! Jag räknar för just MIG och det gör ju läget för dieseln mycket mer fördelaktigt.

25000mil gånger 0.6l/mil  225000kr i soppa + service 30000kr + skatt 50000kr + värdeminskning 80000kr.    Ca 385000kr för 25000mil.  Jag ställer däck och försäkring som lika.

Köpte Ioniq 10mån gammal med 1350mil på mätaren. Tänker att jag kör den till 25000mil sen kan "jag slänga den". Service sköter jag själv och det handlar om att byta kupéfilter och se över bromsarna. Elen kostar 2kr per mil för just mig.

385000kr minus 50000kr i el är alltså 335000kr "över" jämfört mot Volvon. Jag går alltså 100k plus på att köra elbilen. Tänk nu även här att jag lätt sparat 100k ytterligare på att serva bilen själv!! Generellt går väldigt få det, här på garaget.org är det kanske desto flera?!

Vad kostar det då att låna 150k som merkostnaden för elbilen är? Vad får jag för bilen 6år gammal med 25000mil på mätaren?    Jag vet inte.

Men för MIG är det ju en no brainer. Enda problemet är att skaka fram ytterligare 150k för inköpet av bilen.

Sist ja servade min volvo 940 kostade det mig typ 600? minns inte riktigt kan vara under det tom då oljan och filtret köpte ja från biltema så runt 600 var det, minns att bilen behöver 4.5l olja ca. Hur servar du ioniq själv? finns hybrid och en som är hel el va? kräver inte dom att du ska in och låta dom köra diagnostik med deras special verktyg för att se att el motorn mår bra? och för att du ska bi behålla alla garantier måste du göra service fackmannamässigt dvs på godkänd verkstad. Så om du servar den själv så blir det inte riktigt bra då du kollar aldrig hur el delarna mår? och skulle det hända nått så står dom inte för garantier. 5år nybilsgaranti och 8år batteri vad ja läste. vill gärna veta mer;wink

twin_cam Smålänning
11 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Blir ganska nära på en årsbasis beroende på hur mycket man kör.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Off
11 januari 2021 · 101 Inlägg

Growe skrev:
Tesla är ingen dålig bil i grund och botten.  men det finns mycket saker som andra tillverkare skulle gjort så mycket bättre..    såg tex en på Youtub som lånade en Tesla modell 3 och hennes största klagomålen var förvisso små grejer men ack så vikta  tex hastighetsmätaren som man måste släppa blicken från vägen för att se..  stenålders växlingsreglage för att lägga i backen och sånna saker..

prestandan är verkligen inte att förakta  den är bra.. 

men sen vet jag andra saker som byggkvaliten som verkar vara äkligt dålig.  och på senare tid har många klagat på att dom verkar låta bli att göra någon som helst kvalitets säkring på fordon innan dom skickas iväg från fabriken.

Ljudet är en otroligt stor grej för mig oxå.    men hade jag haft råd hade jag nog kunna överväga en  modell 3 med performance pack.        0-100 3.3sec topfart 261km/h vilket förvisso inte är skithög det är vad min gamla volvo 855 turbo gjorde utan större svårigheter.  Men okej för en radiostyrd stor bil smile

men det är 700k så jag kommer aldrig ha råd med den typen av bil.     vem har 700k skräpande på bankkontot att köpa bil för..

Det låter som att vi är ganska mycket av samma uppfattning. Min uppfattning är att märket teoretiskt känns lyxigt, de går snabbt rakt fram och säkerligen ganska snabba i kurvorna. Men ifall man tar bort alla Tesla-märken från bilen, hur känns den då?

Min gissning är att jag skulle tycka den var tråkig. Gillar inte minimalistisk design på interiören. Exteriören vet jag ju att jag tycker är skittråkig. Och hur är känslan när man kör snabbt med bilen? Köper man en lite äldre, betydligt billigare tysk så kan man garanterat få en mycket roligare bil som dessutom kan agera familjebil. Om vi då jämför med Teslan för 700 000 kr som du nämnde. Detta gäller väl dock endast om man inte kör många mil varje år.

Low skrev:
En som ägt sin tessla i 5 år:https://youtu.be/4kWOburq4Fc

Problem fritt är det inte.

Leder,fjädring,bromsar, drivaxlar, hjullager,elfel,däck mm får man räkna med i elbilar precis som på bilar med förbrännings motor.

Det är exakt vad jag har fått göra på min 15 år gamla Saab. Motor mässigt har jag bara fått byta olja 1 gång per år, och tändstift en gång under mina 5 år i ägo.

Vissa får det låta att man aldrig behöver besöka en verkstad i en elbil. Men en tung,motorstark bil så lär saker och ting slitas.

Jag tror också elbilar har en stor framtid och mixat med andra typer av drivlinor.

Själv lär jag inte ha råd med elbil på väldigt länge, och undrar verkligen om de kan bli lika billiga som en bil äldre förbränning bil? Tex 20-40k. Hur mycket i värde av metall finns det i elbilar?

Jag är absolut inte anti mot elbilar, kul med olika tekniker. Om 10 år så lär det ha hänt mycket.

Jag själv gillar förbrännings motorer och hoppas kunna köra lång tid framöver. Även med något förnybart bränsle.😁

Problemfritt blir det nog aldrig att äga bil! Min tanke är dock att den dagen jag har råd med en riktig bruksbil så ska jag aldrig vara utan garanti. Alltid byta bil precis i samband med att garantin går ut.

När det gäller elbil ska man nog inte förvänta sig att köpa en för 20-40 k på länge. Det man får räkna på blir den sammanlagda kostnaden. Betala amortering och ränta istället för bränsle och dyr skatt.

viccoA skrev:
Det är lite motsägelsefullt. De flesta elbilar är rätt roliga. Min tesla är så rolig att sommarbilen (som ändå är relativt snabb på kurviga vägar) blivit stående avställd.

Det är satans dyrt att skaffa en förbränningsbil som är snabbare i vardagstrafiken, lika driftsäker och går med låg driftskostnad.

Vad kör du för bil idag? Jag har ägt/brukat  BMW 5-serie, Mercedes GLC, Jaguar S-type, Mercedes CLA mfl.

Upplever interiören och detaljkvalitén som clean och läcker. Visst det matchar inte jaguarens conolly-skinn med ådermatchad lönn men dörrsidorna känns minst lika solida. Lite enklare passform på innertak mot riktiga premiumbilar som Bentley och Rolls men behöver inte skämmas mot BMW 3-serie. Jag har en multicoat metallic pearl på min bil och upplever lackkvaliten som riktigt bra.

Placeringen av hastighetsmätaren känns helt rätt efter ett par timmar bakom ratten. Man behöver inte ta ögonen från vägen då skärmen är högsta punkten framför föraren.

Det jag saknar är led-Matrix ljusen från min gamla bil då teslan har stenålders on/off Led. Å andra sidan har teslan mängder med andra funktioner som får min gamla merca att likna en dinosaurie (strömmad film, riktig webbläsare, galet bra navigering till laddare, osv osv).

När det gäller service och reparationskostnaderna är det lite olika bud. En bil som gör 0-100 på 3 sekunder kommer slita mer komponenter en slö Toyota. Jag har hittills inte bytt eller åtgärdat något på min tesla men den har bara gått 5000 mil.

För vardagspendling kan jag absolut se att man inte lider i en Tesla. Och rakt fram är de ju verkligen snabba för sina kostnader. Men när det gäller bilar som hobby handlar det ju mycket om känsla också, och det är där jag tror (är ganska säker) att jag skulle bli besviken på en Tesla. Jag tycker exteriören är tråkig, interiören är för minimalistisk och "IKEA" samt inget ljud.

I dagsläget har jag en Mercedes C350 S204 och siktar på C63 av samma modell. Med ekonomi som en student får man nog klara sig med motorn precis under C63 ett tag till dock.

Du skriver att du upplever lackkvaliteten som riktigt bra vilket känns intressant. Vad jag vet har väl lacken varit någonting som Tesla har väldigt dåligt rykte kring? Men det kanske inte gäller alla bilar?

twin_cam skrev:
Kvaliteten känns bra. Är mycket billig plast m.m men det beror inte på att det är en elbil i detta fallet utan att Opel Corsa är en rätt billig bil från början. Men det är inget skrammel från inredning och hjulställ och den är skapligt tyst och fri från vind och vägljud.

Ang priset på elbilar.
Jag vågar påstå att ALLA med fast inkomst skulle ha råd att äga en elbil eftersom det inte finns lika mycket "rörliga" kostnader (bränsle och dyra servicear) som en FÖMO*-bil. Däremot är dom dyra att köpa så den initiala kontantinsatsen är alldeles för mycket för de allra flesta. I mitt fall köpte jag en relativt "billig" elbil, men fick ändå lägga mer pengar emellan på en Merca från 2011.

Fasta kostnader är lätta att planera efter, och en service på 1500kr är betydligt mer lättsmält än det dubbla, som kan anses billigt för en FÖMO*.

Kontantinsatserna är ju 20% på bilfinansiering och det blir rätt mycket pengar när bilarna kryper uppåt i pris. Att man får en premie efter ~6 månader hjälper liksom inte om man inte kan köpa bilen från början. Leasing är inte ett alternativ för alla eftersom leasingpriserna har en tendens att springa iväg oproportionerligt mycket med ökad körsträcka.

Det är inte ägandekostnanderna som hindrar folk att byta, det är ekonomin. Hur mycket bonusar och stöd det än är efter köpet, kan man inte finansiera handpenningen står man där ändå.

Sedan är det ett faktum att ju mer mil man kör ju mer sparar man på elbil, så för någon som kör till affären en gång i veckan 5 km kommer det fortfarande vara mycket billigare att köpa & äga en FÖMO.
*FÖrbränningsMOtor

Okej, det låter ju ändå som kvaliteten är var man kan förvänta sig i en vanlig Opel då. Min fördom är att de riktiga bilmärkena snålar på kvaliteten när de bygger sina elbilar.

Gällande ekonomin så tänker jag exakt likadant. Jag personligen har dock aldrig haft något problem med att spara ihop pengar så för mig är det den sammanlagda kostnaden som spelar roll.

viccoA
12 januari 2021 · 3 109 Inlägg

Growe skrev:
Tesla är ingen dålig bil i grund och botten. 

prestandan är verkligen inte att förakta  den är bra.. 

    men hade jag haft råd hade jag nog kunna överväga en  modell 3 med performance pack.        0-100 3.3sec topfart 261km/h vilket förvisso inte är skithög det är vad min gamla volvo 855 turbo gjorde utan större svårigheter.  Men okej för en radiostyrd stor bil smile

Vilka volvo 850 går 0-100 på 3.3s, går att svänga riktigt bra med  och dessutom går för 1.5-2.5kr per mil i bränsle och har någorlunda driftsäkerhet. Toppfarten är inte riktigt prioriterad i min värld, om bilen går 280 eller 320 km/h gör ingen stor skillnad i min vardag. Vill man köra riktigt fort kan ni förbeställa nya Tesla Roadster, den gör iaf över 400km/h. För en bråkdel av vad motsvarande fossil kostar ny


Nja, stenålders växelreglage? Model S och X köper växelreglage och rattstång av Mercedes senaste generation. Model 3 har egenutvecklat system som fungerar som mercedes system fast lite mer minimalistiskt.

Senast redigerat av viccoA (12 januari 2021)

twin_cam Smålänning
15 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Underbart väder att åka elbil i big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-b0cc19b5498df3bd3ebefcefea2b8754.jpg

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
twin_cam Smålänning
7 juli 2021 · 7 877 Inlägg

7 månader och 2800 mil med elbil nu.

Kommer förmodligen aldrig skaffa en bil med förbränningsmotor som bruksbil igen.

Har hittils inte haft någon räckviddsångest, hade 3 km kvar på GOM häromdagen när jag kom hem, gott om ström big_smile Elbil får en verkligen att inse att 10km, det är långt. big_smile

i skrivande stund har jag kört 500 mil utan att stanna för att fylla på någonstans, bilen sköter det själv medan jag sover, äter, klipper mig, handlar m.m. Det är riktigt bra, min gamla bil fick man stanna vid macken var 100-120:e mil och fylla på för 3500 kr/mån och iaf jag kunde inte tanka den hemma för 300-500 kr/månad.

Eftersom den är ny är det ju bara halvförsäkring på den så den kostnaden ligger på 198kr/månad, alla tillägg, obegränsat med mil.
Skatten betalades in häromdagen, 445 kr (360kr + reg. avg. 85).

2500-milaservice gjordes i måndags, dock åker jag på att åka in på måndag igen p.g.a att verkstaden hade datorproblem.

Hade glömt hur vansinnigt trögt det är med kortläsarna på mackarna och att behöva dumt det är att behöva stå och hålla i det kladdiga äckliga påfyllningsmunstycket när jag pockade ut hojen i våras. Är värt det på hojen och på fräna gammelbilar, men aldrig på en bruksbil, det ska bara gå och gå.

Enda som kan få mig att gå tillbaka är ifall de hittar på några vansinniga skatteregler så det inte är billigare med elbil längre, då kan det vara värt kladdandet igen.

Hur är bilen då?
Jorå, batteri och drivlina är klockrent. Är riktigt pigg och trevlig.
Kul bil att köra på kurviga vägar, som en gokart.

Dålig fjädring, stötig och gungig bak när man kör över rotskott (till bilens försvar är dom rejäla och känns i alla bilar).
Knarrar från vänster framdörr, verkstaden hittade inget utan smorde, men det försvann inte.

Dåliga förarstödsystem. Automatiska helljuset går in i safeläge ifall den möter flera bilar på krokiga eller backiga vägar så man får slå på och av helljuset själv. Kommer igång igen efter en stund, men sålänge det är normala väderförhållanden sköter det sig.

Filhållningsassistenten ser järnspöken, får stänga av den ibland på spåriga eller lagade vägar för den kan plötsligt dra lite i ratten och styra över mot andra väghalvan eller ner i diket samtidigt som den ibland skiter helt i linjerna. Håller man i ratten ordentligt som man ska är det inte farligt men var lite obehagligt första gångerna.

Har väldigt dåliga vägar hemmavid dock, gör ju knappast saken bättre.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
THEBADGUY Gorgilus addictus
8 juli 2021 · 4 736 Inlägg

twin_cam skrev:
7 månader och 2800 mil med elbil nu.

Kommer förmodligen aldrig skaffa en bil med förbränningsmotor som bruksbil igen.

Har hittils inte haft någon räckviddsångest, hade 3 km kvar på GOM häromdagen när jag kom hem, gott om ström big_smile Elbil får en verkligen att inse att 10km, det är långt. big_smile

i skrivande stund har jag kört 500 mil utan att stanna för att fylla på någonstans, bilen sköter det själv medan jag sover, äter, klipper mig, handlar m.m. Det är riktigt bra, min gamla bil fick man stanna vid macken var 100-120:e mil och fylla på för 3500 kr/mån och iaf jag kunde inte tanka den hemma för 300-500 kr/månad.

Eftersom den är ny är det ju bara halvförsäkring på den så den kostnaden ligger på 198kr/månad, alla tillägg, obegränsat med mil.
Skatten betalades in häromdagen, 445 kr (360kr + reg. avg. 85).

2500-milaservice gjordes i måndags, dock åker jag på att åka in på måndag igen p.g.a att verkstaden hade datorproblem.

Hade glömt hur vansinnigt trögt det är med kortläsarna på mackarna och att behöva dumt det är att behöva stå och hålla i det kladdiga äckliga påfyllningsmunstycket när jag pockade ut hojen i våras. Är värt det på hojen och på fräna gammelbilar, men aldrig på en bruksbil, det ska bara gå och gå.

Enda som kan få mig att gå tillbaka är ifall de hittar på några vansinniga skatteregler så det inte är billigare med elbil längre, då kan det vara värt kladdandet igen.

Hur är bilen då?
Jorå, batteri och drivlina är klockrent. Är riktigt pigg och trevlig.
Kul bil att köra på kurviga vägar, som en gokart.

Dålig fjädring, stötig och gungig bak när man kör över rotskott (till bilens försvar är dom rejäla och känns i alla bilar).
Knarrar från vänster framdörr, verkstaden hittade inget utan smorde, men det försvann inte.

Dåliga förarstödsystem. Automatiska helljuset går in i safeläge ifall den möter flera bilar på krokiga eller backiga vägar så man får slå på och av helljuset själv. Kommer igång igen efter en stund, men sålänge det är normala väderförhållanden sköter det sig.

Filhållningsassistenten ser järnspöken, får stänga av den ibland på spåriga eller lagade vägar för den kan plötsligt dra lite i ratten och styra över mot andra väghalvan eller ner i diket samtidigt som den ibland skiter helt i linjerna. Håller man i ratten ordentligt som man ska är det inte farligt men var lite obehagligt första gångerna
.

Har väldigt dåliga vägar hemmavid dock, gör ju knappast saken bättre.

Just det där med filhållningsassistent verkar vara vanligt. Har samma på min Hyundai i20, där den gör samma som din.
Även lastbilen på jobbet kan göra samma, rycker dock inte i ratten som tur är, bara piper utav själve fan big_smile

Kul du är nöjd med bilen dock! Är äntligen lite snack om laddboxar i min bostadsförening så om sisådär 10 år när dom äntligen fått tummen ur röven så kan man förhoppningsvis köra elbil istället!

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
torpis Forummoderator
8 juli 2021 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
7 månader och 2800 mil med elbil nu.

Du börjar ju låta som mig på riktigt nu! haha.

Men visst är det lustigt hur man nu ser på en mack med avsmak och verkligen känner hur det stinker på flera hundra meters håll. Man undrar hur det kan vara tillåtet. Sen som du säger så stannar man ju aldrig för att ladda bilen utan man stannar för att äta. Väljer man att äta på Burger king Växjö så hade man nog kunnat ladda 300kWh innan dom fick fram någon mat LOL!

Kul att höra verkligen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
panda666
8 juli 2021 · 4 250 Inlägg

twin_cam skrev:
7 månader och 2800 mil med elbil nu.

Kommer förmodligen aldrig skaffa en bil med förbränningsmotor som bruksbil igen.

Har hittils inte haft någon räckviddsångest, hade 3 km kvar på GOM häromdagen när jag kom hem, gott om ström big_smile Elbil får en verkligen att inse att 10km, det är långt. big_smile

i skrivande stund har jag kört 500 mil utan att stanna för att fylla på någonstans, bilen sköter det själv medan jag sover, äter, klipper mig, handlar m.m. Det är riktigt bra, min gamla bil fick man stanna vid macken var 100-120:e mil och fylla på för 3500 kr/mån och iaf jag kunde inte tanka den hemma för 300-500 kr/månad.

Eftersom den är ny är det ju bara halvförsäkring på den så den kostnaden ligger på 198kr/månad, alla tillägg, obegränsat med mil.
Skatten betalades in häromdagen, 445 kr (360kr + reg. avg. 85).

2500-milaservice gjordes i måndags, dock åker jag på att åka in på måndag igen p.g.a att verkstaden hade datorproblem.

Hade glömt hur vansinnigt trögt det är med kortläsarna på mackarna och att behöva dumt det är att behöva stå och hålla i det kladdiga äckliga påfyllningsmunstycket när jag pockade ut hojen i våras. Är värt det på hojen och på fräna gammelbilar, men aldrig på en bruksbil, det ska bara gå och gå.

Enda som kan få mig att gå tillbaka är ifall de hittar på några vansinniga skatteregler så det inte är billigare med elbil längre, då kan det vara värt kladdandet igen.

Blir säkert mycket dyrare så fort flera börjar ladda, då vill man plötsligt inte ha elbil längre antar ja;)

Hur är bilen då?
Jorå, batteri och drivlina är klockrent. Är riktigt pigg och trevlig.
Kul bil att köra på kurviga vägar, som en gokart.

Dålig fjädring, stötig och gungig bak när man kör över rotskott (till bilens försvar är dom rejäla och känns i alla bilar).
Knarrar från vänster framdörr, verkstaden hittade inget utan smorde, men det försvann inte.

Dåliga förarstödsystem. Automatiska helljuset går in i safeläge ifall den möter flera bilar på krokiga eller backiga vägar så man får slå på och av helljuset själv. Kommer igång igen efter en stund, men sålänge det är normala väderförhållanden sköter det sig.

Filhållningsassistenten ser järnspöken, får stänga av den ibland på spåriga eller lagade vägar för den kan plötsligt dra lite i ratten och styra över mot andra väghalvan eller ner i diket samtidigt som den ibland skiter helt i linjerna. Håller man i ratten ordentligt som man ska är det inte farligt men var lite obehagligt första gångerna.

Har väldigt dåliga vägar hemmavid dock, gör ju knappast saken bättre.

torpis skrev:

twin_cam skrev:
7 månader och 2800 mil med elbil nu.

Du börjar ju låta som mig på riktigt nu! haha.

Men visst är det lustigt hur man nu ser på en mack med avsmak och verkligen känner hur det stinker på flera hundra meters håll. Man undrar hur det kan vara tillåtet. Sen som du säger så stannar man ju aldrig för att ladda bilen utan man stannar för att äta. Väljer man att äta på Burger king Växjö så hade man nog kunnat ladda 300kWh innan dom fick fram någon mat LOL!

Kul att höra verkligen.

Samma sätt som när man låter småbarn jobba i kina och övriga världen där barn får gräva fram grejerna som man bygger batterierna i dina favoritbilar men det tänker man inte på va, men du tycker att en mack är äcklig. Vilken bs

panda666
8 juli 2021 · 4 250 Inlägg

twin_cam skrev:
7 månader och 2800 mil med elbil nu.

Kommer förmodligen aldrig skaffa en bil med förbränningsmotor som bruksbil igen.

Har hittils inte haft någon räckviddsångest, hade 3 km kvar på GOM häromdagen när jag kom hem, gott om ström big_smile Elbil får en verkligen att inse att 10km, det är långt. big_smile

i skrivande stund har jag kört 500 mil utan att stanna för att fylla på någonstans, bilen sköter det själv medan jag sover, äter, klipper mig, handlar m.m. Det är riktigt bra, min gamla bil fick man stanna vid macken var 100-120:e mil och fylla på för 3500 kr/mån och iaf jag kunde inte tanka den hemma för 300-500 kr/månad.

Eftersom den är ny är det ju bara halvförsäkring på den så den kostnaden ligger på 198kr/månad, alla tillägg, obegränsat med mil.
Skatten betalades in häromdagen, 445 kr (360kr + reg. avg. 85).

2500-milaservice gjordes i måndags, dock åker jag på att åka in på måndag igen p.g.a att verkstaden hade datorproblem.

Hade glömt hur vansinnigt trögt det är med kortläsarna på mackarna och att behöva dumt det är att behöva stå och hålla i det kladdiga äckliga påfyllningsmunstycket när jag pockade ut hojen i våras. Är värt det på hojen och på fräna gammelbilar, men aldrig på en bruksbil, det ska bara gå och gå.

Enda som kan få mig att gå tillbaka är ifall de hittar på några vansinniga skatteregler så det inte är billigare med elbil längre, då kan det vara värt kladdandet igen.

Det kommer, så fort flera börjar köra el så kommer det bli dyrare, vad gör man sen? sen börjar alla köra bensin/diesel igen lol. Mycket bs som händer här

Hur är bilen då?
Jorå, batteri och drivlina är klockrent. Är riktigt pigg och trevlig.
Kul bil att köra på kurviga vägar, som en gokart.

Dålig fjädring, stötig och gungig bak när man kör över rotskott (till bilens försvar är dom rejäla och känns i alla bilar).
Knarrar från vänster framdörr, verkstaden hittade inget utan smorde, men det försvann inte.

Dåliga förarstödsystem. Automatiska helljuset går in i safeläge ifall den möter flera bilar på krokiga eller backiga vägar så man får slå på och av helljuset själv. Kommer igång igen efter en stund, men sålänge det är normala väderförhållanden sköter det sig.

Filhållningsassistenten ser järnspöken, får stänga av den ibland på spåriga eller lagade vägar för den kan plötsligt dra lite i ratten och styra över mot andra väghalvan eller ner i diket samtidigt som den ibland skiter helt i linjerna. Håller man i ratten ordentligt som man ska är det inte farligt men var lite obehagligt första gångerna.

Har väldigt dåliga vägar hemmavid dock, gör ju knappast saken bättre.

torpis Forummoderator
8 juli 2021 · 10 572 Inlägg

panda666 skrev:
Samma sätt som när man låter småbarn jobba i kina och övriga världen där barn får gräva fram grejerna som man bygger batterierna i dina favoritbilar men det tänker man inte på va, men du tycker att en mack är äcklig. Vilken bs

? Det har ju inte med saken att göra. Jag är inte miljöaktivist. Jag gillar elbilar för dom är så mycket mer praktiska, så mycket mer ekonomiska osv. Att en mack är äcklig har inte med globalt miljötänk att göra, det är ju bara att lukta med näsan. Mitt val av bil är inte alls baserat på arbetsförhållandena för någon under tillverkningskedjan. Har aldrig tänkt så vid något bilköp faktiskt. Jag undrar om någon på detta forum gjort det? Gjorde du det själv?

Det är ju ett generellt problem alla vi i "väst" valt att leva med och inget specifikt för elbilar. Dock har oljeindustrin sett till att hajpa upp barnarbetet bara just kring elbilar. Just för att det har fått så stort fokus tänker jag att det kommer bli absolut bästa förhållandena för just elbilar med tiden medan övriga hamnar efter då dom inte har blåslampan i röven.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/milj … gt-arbetee

Riskabla barnarbeten är utbredda: I gruvor, metallindustri, jordbruk, skotillverkning, blomster- och bananodlingar.

Arbetsgivarna efterfrågar barn eftersom de är billiga och för att ”barn är fogliga av naturen, mer lättstyrda än vuxna och för rädda för att klaga”, rapporterade ILO på fredagen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
panda666
8 juli 2021 · 4 250 Inlägg

torpis skrev:

panda666 skrev:
Samma sätt som när man låter småbarn jobba i kina och övriga världen där barn får gräva fram grejerna som man bygger batterierna i dina favoritbilar men det tänker man inte på va, men du tycker att en mack är äcklig. Vilken bs

? Det har ju inte med saken att göra. Jag är inte miljöaktivist. Jag gillar elbilar för dom är så mycket mer praktiska, så mycket mer ekonomiska osv. Att en mack är äcklig har inte med globalt miljötänk att göra, det är ju bara att lukta med näsan. Mitt val av bil är inte alls baserat på arbetsförhållandena för någon under tillverkningskedjan. Har aldrig tänkt så vid något bilköp faktiskt. Jag undrar om någon på detta forum gjort det? Gjorde du det själv?

Det är ju ett generellt problem alla vi i "väst" valt att leva med och inget specifikt för elbilar. Dock har oljeindustrin sett till att hajpa upp barnarbetet bara just kring elbilar. Just för att det har fått så stort fokus tänker jag att det kommer bli absolut bästa förhållandena för just elbilar med tiden medan övriga hamnar efter då dom inte har blåslampan i röven.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/milj … gt-arbetee

Riskabla barnarbeten är utbredda: I gruvor, metallindustri, jordbruk, skotillverkning, blomster- och bananodlingar.

Arbetsgivarna efterfrågar barn eftersom de är billiga och för att ”barn är fogliga av naturen, mer lättstyrda än vuxna och för rädda för att klaga”, rapporterade ILO på fredagen.

Har personligen aldrig sett en *äcklig mack* nånsin i mitt liv utan tycker dom flesta är ganska rena och fina samt dom som har personal brukar vara ganska trevliga och hjälpsamma. Lukten av bensin och diesel är underbar om du frågar mig men det är klart lite upp till var och en men man ska inte måla upp en mack som att det är en plats som i tjernobyl ^^

Så fort flera börjar köra elbil kommer priserna att börja skrika högt när man tankar el och då kommer säkert dom flesta byta tbax till de gamla hederliga dinosaurie bränslet. Eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang