Volvo V70 -04. Nedsatt motorprestanda, verkstad hittar ej felet?

Simjole
5 januari · 5 Inlägg
#1

Hej,

Jag och sambon köpte en Volvo V70 04 för 2 månader sedan.

”Motorsystem serv. Erfodras” lös men enligt förra ägaren hade han ”bytt olja och glömt släcka lampan” dock var jag ej på plats utan enbart min sambo som förklarade för mig på telefon att service lampan lös. Vilket hade varit logiskt om ägaren bytt olja och glömt släcka lampan. Men sen när min Karl kom hem med bilen så förstod jag ju att det ej var service lampan.

Men men, vi körde på, 2 veckor senare tändes motorlampan. Fick till mig att det ej var akut så bokade in verkstad längre fram och körde vidare till och från jobbet.

I helgen kände jag dock att något ej stämde med gasen, bilen ville ej ge kraft och kan beskriva det som att köra på för hög växel & lågt varvtal. 10 min senare kom lampan ”motorprestanda nedsatt” samt att texten ”motorsystem serv. Snarast” tillkom.

Köpte felkodsläsare och fick fram 12 felkoder, P0420 katalysator, ECM 930C ”clutch pedal sensor” plus andra små fel.

In på verkstad akut igår då bilen knappt gick att köra, de fick fram 1 kod. Och det var den sistnämnda. 930C ”Huvudkopplingscylindern läcker bromsvätska ner i kopplingslägesgivaren” var domen, 5000kr.
Okej tänkte jag, har ju inte märkt något på kopplingen... enligt verkstaden skulle allt vara löst genom att byta dessa två delarna. Jag är ej bilkunnig men funderade över katalysatorn vilket dom ej kunde se med deras felläsare.

sen test körde verkstaden bilen och jaha ”gasen kändes lite lustig, jag är lite orolig” fick jag till mig... Men borde inte verkstaden vetat att nedsatt motorprestanda har med gasen eller ja förbränningen att göra? Eller har jag fel?

Varför mena på att de vet felet och byter 2 delar men sen oroar sig över att bilen ej har kraft? Jag frågade specifikt ”så lamporna som lyser är sammankopplade med cylinder problemet?” Svar ja.
”Så när ni byter de delarna så släcks lamporna?” Svar ja. För mig går detta inte ihop för sen blev de oroliga över att bilen ej har någon kraft/gasen.......?

Nu står verkstaden och kliar sig i huvudet och jag likaså.

Någon som kan eller vet något ? Har verkstaden rätt eller är de helt fel ute? Varför fick jag upp 12 felkoder och de bara 1? Lång text och tusen frågor....

/// ledsen tjej utan bil

Senast redigerat av Simjole (5 januari )

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 januari · 12 640 Inlägg
#2

Simjole skrev:
Hej,

Jag och sambon köpte en Volvo V70 04 för 2 månader sen ute långt ut i backen.

”Motorsystem serv. Erfodras” lös men enligt förra ägaren hade han ”bytt olja och glömt släcka lampan” dock var jag ej på plats utan enbart min sambo som förklarade för mig på telefon att service lampan lös. Vilket hade varit logiskt om ägaren bytt olja och glömt släcka lampan. Men sen när min Karl kom hem med bilen så förstod jag ju att det ej var service lampan.

Men men, vi körde på, 2 veckor senare tändes motorlampan. Fick till mig att det ej var akut så bokade in verkstad längre fram och körde vidare till och från jobbet.

I helgen kände jag dock att något ej stämde med gasen, bilen ville ej ge kraft och kan beskriva det som att köra på för hög växel & lågt varvtal. 10 min senare kom lampan ”motorprestanda nedsatt” samt att texten ”motorsystem serv. Snarast” tillkom.

Köpte felkodsläsare och fick fram 12 felkoder, P0420 katalysator, ECM 930C ”clutch pedal sensor” plus andra små fel.

In på verkstad akut igår då bilen knappt gick att köra, de fick fram 1 kod. Och det var den sistnämnda. 930C ”Huvudkopplingscylindern läcker bromsvätska ner i kopplingslägesgivaren” var domen, 5000kr.
Okej tänkte jag, har ju inte märkt något på kopplingen... enligt verkstaden skulle allt vara löst genom att byta dessa två delarna. Jag är ej bilkunnig men funderade över katalysatorn vilket dom ej kunde se med deras felläsare.

sen test körde verkstaden bilen och jaha ”gasen kändes lite lustig, jag är lite orolig” fick jag till mig... Men borde inte verkstaden vetat att nedsatt motorprestanda har med gasen eller ja förbränningen att göra? Eller har jag fel?

Varför mena på att de vet felet och byter 2 delar men sen oroar sig över att bilen ej har kraft? Jag frågade specifikt ”så lamporna som lyser är sammankopplade med cylinder problemet?” Svar ja.
”Så när ni byter de delarna så släcks lamporna?” Svar ja. För mig går detta inte ihop för sen blev de oroliga över att bilen ej har någon kraft/gasen.......?

Nu står verkstaden och kliar sig i huvudet och jag likaså.

Någon som kan eller vet något ? Har verkstaden rätt eller är de helt fel ute? Varför fick jag upp 12 felkoder och de bara 1? Lång text och tusen frågor....

/// ledsen tjej utan bil

Vad menas med detta?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Mossan1
5 januari · 93 Inlägg
#3

Vad kan vi ha för.motoralternativ i bilen?

Bensin, Diesel, bensinturbo, eller en Bifuel (gas/bensin)

Byt oavsert bara kopplingspedalsensorn!
Kostar några hundra och är mycket lätt att byta. Snäppfästen.
Visst kan det komma en droppe från en sliten kopplinghuvudcylinder men är det inga mängder är det överambitiöst. Dom slits mekaniskt i kolbanorna, så den är sannolikt inget följdfel. Utsliten.

Kopplingsgivare brukar inte påverka annat än att farthållaren ej går att aktivera. Dock texten "Motorsystem. Service erfodras".

Som ej ska förväxlas med vanlig servicepåminnelse. Då står det "Dags för service" eller "Service nu"

Katalysatorvarningen skapar heller inget nödläge eller färddatortext.
Bara motorlampa.

Gasspjället däremot är misstänkt.
(Om det är en bensinmotor. Gäller ej diesel)
Nu har en årsmodell 2004 ETA spjällen från Bosch, som är mycket bättre än tidigare modeller med ETM från MagnetiMatrelli. (Bifuel har gamla typen tom 2007)

En rengöring av spjället skadar aldrig.
Är det väldigt smutsigt går det tungt eller klibbar, och rör sig inte spjällskivan som den ska blir det nödläge.

Skriv upp ALLA felkoder nästa gång.
Inte bara dom som "låter allvarliga"
Alla är av intresse.

Du har också läst bilen med två olika scanners, eller i olika lägen.

P0420 är en ISO kod från ett generisk protokoll. Standard.

ECM 930C är från Volvos egna protokoll och ingen Isokod.

Biltemas Volvoscanner och läst i generisk OCH Volvodiagnos läget?

Senast redigerat av Mossan1 (5 januari )

Simjole
5 januari · 5 Inlägg
#4

Den går på bensin. Dom sa att huvudkopplingscylindern var i så pass dåligt skick att den behöver bytas ut. Kopplingsgivaren var sammankopplad till motorn på något vis,( ursäkta min okunskap)  och de menade på att den gjorde att motorlampan lös... så bytte de bara givaren och cylindern så skulle alla lampor släckas. Att farthållaren inte fungerade nämnde de också...

Så då tror du att det kanske är katalysatorn?eller gasspjället?
För vi fick ju en felkod på katalysatorn, det fanns två olika kategorier i datorn, Volvo diagnostics och OMBII varav katalysatorn låg under OMBII och resterade 11 Koder under Volvo, vet ej skillnad. Vi tog bild på alla felkoder så de har vi sparat. Men verkstaden trodde vi hade råkat radera för den enda de hittade var med kopplingen. Det har vi såklart inte gjort. Det var med Biltemas Volvo läsare.

Blir inte klok på detta... vill ju inte behöva ifrågasätta en verkstads kometens men jag får inte ihop infon de ger.

Simjole
5 januari · 5 Inlägg
#5

Men kan detta som de har uppgett för oss ha inverkan på bilens kraft? Har texten motorprestanda nedsatt att göra med det de uppgett också? För det lilla jag läst och begripit mig på så har det inte det utan prestandan är sammankopplad med förbränningen (omtag förstår det rätt) vilket gör att bilen inte vill ge mer kraft då det har med reningen av avgaserna att göra? Vilket i mitt huvud har med katalysatorn att göra alt lambdasonden... eller är jag helt fel ute?

panda666
5 januari · 3 728 Inlägg
#6

Hej!

fan beklagar verkligen men låter som säljaren blåste er totalt med en bil som uppenbarligen hade fel, lurade er med att säga att bilen behövde bara service och ja glömde radera efter oljebytet..men i själva verket så betyder motorsystem  service erfordras typ samma sak som att motorlampan lyser(gul olje liknande lampa) Men behöver inte heller vara nått jättedyrt som behöver bytas. Kan vara allt från nån givare till allt möjligt faktiskt. Nästa grej som jag hatar att säga är att verkstan som ni hitta verkar vara  åsnor också, dom flesta verkstäder där ute bör kunna nu en simpel v70 ut o in men tyvärr inte dessa som ni hitta. Vad är det för verksta? hur har det gått för er nu? har ni lyckats laga bilen eller är den på verkstan just nu?

Simjole
5 januari · 5 Inlägg
#7

panda666 skrev:
Hej!

fan beklagar verkligen men låter som säljaren blåste er totalt med en bil som uppenbarligen hade fel, lurade er med att säga att bilen behövde bara service och ja glömde radera efter oljebytet..men i själva verket så betyder motorsystem  service erfordras typ samma sak som att motorlampan lyser(gul olje liknande lampa) Men behöver inte heller vara nått jättedyrt som behöver bytas. Kan vara allt från nån givare till allt möjligt faktiskt. Nästa grej som jag hatar att säga är att verkstan som ni hitta verkar vara  åsnor också, dom flesta verkstäder där ute bör kunna nu en simpel v70 ut o in men tyvärr inte dessa som ni hitta. Vad är det för verksta? hur har det gått för er nu? har ni lyckats laga bilen eller är den på verkstan just nu?

Hej

Ja hade jag vetat att det inte var service lampan som lös (vilket jag trodde för jag var inte där och kunde se lampan) så hade jag nog letat vidare. Bilen är fortfarande kvar, de skulle avvakta med de två felen tills de hittade felet varför bilen ej har någon kraft... vilket i mina ögon står på instrumenten. Pratade med min pappa som är pensionerad mekaniker och tyvärr ej kan utföra reperationer sa att motorlampan lyser för att det är fel på lambasonden eller spjällhuset, där kollar man först sa han när bilen ej har någon kraft samt att texten motorprestanda nedsatt finns. Men senast idag så hade verkstaden sagt till min sambo att åtgärdar de dessa två fel så släcks alla lampor, men det kan de ju inte för felet med prestandan bör ju ligga kvar, så bilen kommer de få ha en bra tag framöver för att lista ut, men får ringa dom på torsdag ... bedrövligt att behöva påstå att en verkstad har fel.....

Brådhis * Voff voff *
5 januari · 6 077 Inlägg
#8

Byt verkstad! Kan dom inte ens läsa ut alla koder ut en av landets vanligaste bilar är dom nog inte sådär värst mycket att hurra för...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
panda666
5 januari · 3 728 Inlägg
#9

Simjole skrev:

panda666 skrev:
Hej!

fan beklagar verkligen men låter som säljaren blåste er totalt med en bil som uppenbarligen hade fel, lurade er med att säga att bilen behövde bara service och ja glömde radera efter oljebytet..men i själva verket så betyder motorsystem  service erfordras typ samma sak som att motorlampan lyser(gul olje liknande lampa) Men behöver inte heller vara nått jättedyrt som behöver bytas. Kan vara allt från nån givare till allt möjligt faktiskt. Nästa grej som jag hatar att säga är att verkstan som ni hitta verkar vara  åsnor också, dom flesta verkstäder där ute bör kunna nu en simpel v70 ut o in men tyvärr inte dessa som ni hitta. Vad är det för verksta? hur har det gått för er nu? har ni lyckats laga bilen eller är den på verkstan just nu?

Hej

Ja hade jag vetat att det inte var service lampan som lös (vilket jag trodde för jag var inte där och kunde se lampan) så hade jag nog letat vidare. Bilen är fortfarande kvar, de skulle avvakta med de två felen tills de hittade felet varför bilen ej har någon kraft... vilket i mina ögon står på instrumenten. Pratade med min pappa som är pensionerad mekaniker och tyvärr ej kan utföra reperationer sa att motorlampan lyser för att det är fel på lambasonden eller spjällhuset, där kollar man först sa han när bilen ej har någon kraft samt att texten motorprestanda nedsatt finns. Men senast idag så hade verkstaden sagt till min sambo att åtgärdar de dessa två fel så släcks alla lampor, men det kan de ju inte för felet med prestandan bör ju ligga kvar, så bilen kommer de få ha en bra tag framöver för att lista ut, men får ringa dom på torsdag ... bedrövligt att behöva påstå att en verkstad har fel.....

beklagar verkligen och tycker det var skitdåligt av säljaren att sälja bilen då den uppenbarligen hade fel, fan vad folk måste luras hela tiden.

Håller med i vad brådhis säger, försök o byt verkstad om ni kan för kan man inte mecka en v70 då bör man stänga ner stället. tror att ni kan mer än vad verkstan kan, annat fall ska ni inte behöva lägga ett öre på deras okunskap utan dom får faktiskt fixa det problemet ni hade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt