Intervju med BilSwedens VD om framtiden

torpis Forummoderator
8 januari · 10 042 Inlägg
#1

Det blir ju snabbt ganska hårda diskussioner om bilar och framtiden. Vad är bäst, vad är rätt/fel osv. Här är en vad jag tycker balanserad intervju som ganska väl sammanfattar min bild av framtiden. Berör många olika tekniker och poängterar dess olika för och nackdelar.

Bland annat avhandlas

*Batteritillverkning
*Räcker elen till
*Vätgas och bränsleceller
*Fartygstrafik
*Biltillverkares försök att hänga och ställa om utan att gå i KK
*Laddning till alla Hus, LGH, BFR....
mm....

https://soundcloud.com/avanzapodden/epi … ns-framtid


Smacka in den i din iPod (haha) och lyssna vid tillfälle. Klart utbildande innehåll för många vill jag mena.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Bassiehof
8 januari · 1 442 Inlägg
#2

Tldr. Kan inte du göra en sammanfattning för jag känner inte för att lyssna i över en timme.

KenthIJ
8 januari · 938 Inlägg
#3

Bassiehof skrev:
Tldr. Kan inte du göra en sammanfattning för jag känner inte för att lyssna i över en timme.

"torpis" hade väl iofs en kort sammanfattning men...


Som  jag uppfattar det så handlar det om   (minut)

1-ca 19.20 om fordonsindustrins ekonomiska och samhälleliga påverkan.

19.20 – ca 26.18 om el/pluh in personbilar

27 - 35 delnings/bilpools tjänster

41 - 44  Last/tung/transport

44.30 – 49 vätgas, flyg fartyg och transporter

49  –  58 problem/svårigheter med batterier och batteritillverkning

58-  60  infrastruktur för laddning

60 -  olika företags/fordonstillverkares  omställnings förmåga

1.0    – 1.04 olika drivlinor/ el/hybrid / dedikerarade plattformar

1.04 –  1.05 räcker elen ? / hur utnytjar vi stamnätet bäst

1.06 – 1.09  problem / vad gör man åt att el bilar inte hörs /konstlat ljud

1.09 – 1.10 sammanfattning

Senast redigerat av KenthIJ (8 januari )

torpis Forummoderator
8 januari · 10 042 Inlägg
#4

Bassiehof skrev:
för jag känner inte för att lyssna i över en timme.

Nä, jag tycker du skall lyssna själv om du är intresserad att medverka i diskussionen. Allt hänger ihop.  Ta en promenad och lyssna, det är allmänbildande.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Bassiehof
8 januari · 1 442 Inlägg
#5

En sammanfattning av mer än rubrikerna som visar att ni förstår ämnet.

Senast redigerat av Bassiehof (8 januari )

torpis Forummoderator
8 januari · 10 042 Inlägg
#6

Bassiehof skrev:
En sammanfattning av mer än rubrikerna som visar att ni förstår ämnet.

Jag vet inte vart du vill komma. Lyssna på podden, sen är det bra liksom. I det momentet ingår inte att trolla forumet. I synnerhet inte efter att du blivit tillsagd en gång redan.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Bassiehof
8 januari · 1 442 Inlägg
#7

torpis skrev:

Bassiehof skrev:
En sammanfattning av mer än rubrikerna som visar att ni förstår ämnet.

Jag vet inte vart du vill komma. Lyssna på podden, sen är det bra liksom. I det momentet ingår inte att trolla forumet. I synnerhet inte efter att du blivit tillsagd en gång redan.

På andra forum är det inte tillåtet att bara posta en länk utan en beskrivning på vad som skall diskuteras. Så jag trollar inte. Att du anser att det du skriver i TS räcker håller jag inte med om.

Rensvinf
9 januari · 526 Inlägg
#8

Tycker att det framgår rätt bra vad länken innehåller?  Det är en bra grej att sammanfatta länkar man bifogar i forum etc.  Men det har ju Torpis gjort.

torpis Forummoderator
9 januari · 10 042 Inlägg
#9

Bassiehof skrev:

torpis skrev:

Bassiehof skrev:
En sammanfattning av mer än rubrikerna som visar att ni förstår ämnet.

Jag vet inte vart du vill komma. Lyssna på podden, sen är det bra liksom. I det momentet ingår inte att trolla forumet. I synnerhet inte efter att du blivit tillsagd en gång redan.

På andra forum är det inte tillåtet att bara posta en länk utan en beskrivning på vad som skall diskuteras. Så jag trollar inte. Att du anser att det du skriver i TS räcker håller jag inte med om.

Det du påstår mot mig här är inte sant. Du har tilldelats en varning och jag förväntar mig att du höjer nivån på dina inlägg.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Bassiehof
15 januari · 1 442 Inlägg
#10

Givetvis struntar jag i vad snubben har att säga. Poängen med vätgas är att det kräver mindre kemikalier eller skadliga kemiska processer vid utvinning, tillverkning, när ett batteri brinner upp och återvinning.

Vid produktion av ett litiumbatteri används över tusen liter vatten. Används vatten i en tillverkningsprocess måste det renas. Vad blir kvar? Förmodligen slam som är fullt av tungmetaller och annan skit, och måste deponeras nånstans. Batterier ökar bara på mängden giftigt avfall, medan vätgas inte kräver lika många och stora mängder skadliga kemikalier och kemiska processer. Så i längden är vätgas mer miljövänligt än batteridrift. Tänk innan ni satsar! Eljesus Musk är inte så smart som ni tror!

Senast redigerat av Bassiehof (15 januari )

torpis Forummoderator
15 januari · 10 042 Inlägg
#11

Bassiehof skrev:
Givetvis struntar jag i vad snubben har att säga.

Då har du inte i tråden att göra. Det är enkelt. En kollega har just haft dig avstängd en vecka och du fortsätter trolla.  Du får fundera över din fortsatta medverkan på garaget.org

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari · 13 674 Inlägg
#12

Tja, utvinning av vätgas kräver sjuka mängder energi men detta verkar inte bekymra Bassiehof?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Bassiehof
15 januari · 1 442 Inlägg
#13

Hybrid_ skrev:
Tja, utvinning av vätgas kräver sjuka mängder energi men detta verkar inte bekymra Bassiehof?

Solenergi är som sagt gratis och oändlig. Du måste tänka på alla aspekter. Det gjorde inte politiker när kärnkraften blev godkänd. Uran är en ändlig resurs. Kemikalier och kemiska processer som förstör miljön på lång sikt är ingen hållbar teknik. E85 är ett annat exempel.

Senast redigerat av Bassiehof (15 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari · 13 674 Inlägg
#14

Bassiehof skrev:

Hybrid_ skrev:
Tja, utvinning av vätgas kräver sjuka mängder energi men detta verkar inte bekymra Bassiehof?

Solenergi är som sagt gratis och oändlig. Du måste tänka på alla aspekter. Det gjorde inte politiker när kärnkraften blev godkänd. Uran är en ändlig resurs. Kemikalier och kemiska processer som förstör miljön på lång sikt är ingen hållbar teknik. E85 är ett annat exempel.

Hehe. Så vi ska bara köra med solceller alltså? Det blir en jävla massa sådana grabben! Dessutom är de inte supereffektiva vid denna årstiden. Tro mig. Vi har sådana på taket hemma och kåken står i exakt söderläge.

Vattenkraft kan inte nyttjas i södra Sverige så vad ska vi skapa energi ifrån? Tro hopp och kärlek? Solceller/vindkraft fungerar ju inte alls beroende på deras konstruktion som du vet.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Low
15 januari · 2 667 Inlägg
#15

Läste för ett tag sedan att man kan tillverka 4 vätgas bilar av 1 elbil.

Även om vätgasbilen drar 4 gånger( de kanske drar mer? )Så mer el än rena elbilar.

Vilken av dem släpper ut mer utsläpp på 20.000mil?

Mvh ( är inte anti mot något av dem ).
/ Så länge jag får Brumma vidare 😆

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari · 13 674 Inlägg
#16

Low skrev:
Läste för ett tag sedan att man kan tillverka 4 vätgas bilar av 1 elbil.

Även om vätgasbilen drar 4 gånger( de kanske drar mer? )Så mer el än rena elbilar.

Vilken av dem släpper ut mer utsläpp på 20.000mil?

Mvh ( är inte anti mot något av dem ).
/ Så länge jag får Brumma vidare 😆

Problemet är att en vätgasbil ska tankas. Vätgasen ska tillverkas och fraktas till macken. Sen ska bilägaren åka och tanka. Dessutom har även en vätgasbil ett batteripack i sig pga av cellernas inneboende tröghet. Cellstacken har i nuläget en livslängd på cirka 15000 mil. Sen fungerar inte bilen längre. Så... Nej.

Tänk dig själv att köpa en helt ny sådan bil och sedan försöka sälja den när den gått 12000 mil? Andrahandsvärde på en bil som kanske går i 2 år till?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Brådhis * Voff voff *
15 januari · 6 293 Inlägg
#17

Hybrid_ skrev:

Low skrev:
Läste för ett tag sedan att man kan tillverka 4 vätgas bilar av 1 elbil.

Även om vätgasbilen drar 4 gånger( de kanske drar mer? )Så mer el än rena elbilar.

Vilken av dem släpper ut mer utsläpp på 20.000mil?

Mvh ( är inte anti mot något av dem ).
/ Så länge jag får Brumma vidare 😆

Problemet är att en vätgasbil ska tankas. Vätgasen ska tillverkas och fraktas till macken. Sen ska bilägaren åka och tanka. Dessutom har även en vätgasbil ett batteripack i sig pga av cellernas inneboende tröghet. Cellstacken har i nuläget en livslängd på cirka 15000 mil. Sen fungerar inte bilen längre. Så... Nej.

Tänk dig själv att köpa en helt ny sådan bil och sedan försöka sälja den när den gått 12000 mil? Andrahandsvärde på en bil som kanske går i 2 år till?

Här kan vi ju vara lite filosofiska och titta in i framtiden med hjälp av dåtiden. I bilismens början gjorde man saker extremt stryktåliga och robusta. För att dom skulle hålla. Idag görs saker med en förutbestämd livstid (kontra tillverkningskostnad bla). Finns risken att elbilstillverkarna också kommer gå den vägen? Dvs att även om bilarna blir bättre så kommer priserna på batteripacken att pressas i takt med att dom blir fler och på sikt sänka livslängden på dom...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Bassiehof
15 januari · 1 442 Inlägg
#18

Hybrid_ skrev:

Bassiehof skrev:

Hybrid_ skrev:
Tja, utvinning av vätgas kräver sjuka mängder energi men detta verkar inte bekymra Bassiehof?

Solenergi är som sagt gratis och oändlig. Du måste tänka på alla aspekter. Det gjorde inte politiker när kärnkraften blev godkänd. Uran är en ändlig resurs. Kemikalier och kemiska processer som förstör miljön på lång sikt är ingen hållbar teknik. E85 är ett annat exempel.

Hehe. Så vi ska bara köra med solceller alltså? Det blir en jävla massa sådana grabben! Dessutom är de inte supereffektiva vid denna årstiden. Tro mig. Vi har sådana på taket hemma och kåken står i exakt söderläge.

Vattenkraft kan inte nyttjas i södra Sverige så vad ska vi skapa energi ifrån? Tro hopp och kärlek? Solceller/vindkraft fungerar ju inte alls beroende på deras konstruktion som du vet.

Som sagt, tekniken utvecklas hela tiden. Batterier är inte miljövänliga från utvinning till återvinning medan vätgas inte kräver skadliga kemiska processer.

Bassiehof
15 januari · 1 442 Inlägg
#19

Hybrid_ skrev:

Low skrev:
Läste för ett tag sedan att man kan tillverka 4 vätgas bilar av 1 elbil.

Även om vätgasbilen drar 4 gånger( de kanske drar mer? )Så mer el än rena elbilar.

Vilken av dem släpper ut mer utsläpp på 20.000mil?

Mvh ( är inte anti mot något av dem ).
/ Så länge jag får Brumma vidare 😆

Problemet är att en vätgasbil ska tankas. Vätgasen ska tillverkas och fraktas till macken. Sen ska bilägaren åka och tanka. Dessutom har även en vätgasbil ett batteripack i sig pga av cellernas inneboende tröghet. Cellstacken har i nuläget en livslängd på cirka 15000 mil. Sen fungerar inte bilen längre. Så... Nej.

Tänk dig själv att köpa en helt ny sådan bil och sedan försöka sälja den när den gått 12000 mil? Andrahandsvärde på en bil som kanske går i 2 år till?

Vätgasen kan produceras på plats vid VARJE tankställe med solenergi. Då slipper samhället dessutom saneringkostnaden för varje tankställe som går i konkurs. Enligt gällande lagstiftning har bolag som går i konkurs inget ansvar, inte dess ägare heller, om inga pengar finns. Så om markägare kan fortsätta sälja vätgas kan myndigheter tvinga de att bekosta saneringen.

Ett batteri har också en begränsad livslängd och tveksamt andrahandsvärde utan garantier. Max 8 år på batteriet.

Bassiehof
15 januari · 1 442 Inlägg
#20

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Low skrev:
Läste för ett tag sedan att man kan tillverka 4 vätgas bilar av 1 elbil.

Även om vätgasbilen drar 4 gånger( de kanske drar mer? )Så mer el än rena elbilar.

Vilken av dem släpper ut mer utsläpp på 20.000mil?

Mvh ( är inte anti mot något av dem ).
/ Så länge jag får Brumma vidare 😆

Problemet är att en vätgasbil ska tankas. Vätgasen ska tillverkas och fraktas till macken. Sen ska bilägaren åka och tanka. Dessutom har även en vätgasbil ett batteripack i sig pga av cellernas inneboende tröghet. Cellstacken har i nuläget en livslängd på cirka 15000 mil. Sen fungerar inte bilen längre. Så... Nej.

Tänk dig själv att köpa en helt ny sådan bil och sedan försöka sälja den när den gått 12000 mil? Andrahandsvärde på en bil som kanske går i 2 år till?

Här kan vi ju vara lite filosofiska och titta in i framtiden med hjälp av dåtiden. I bilismens början gjorde man saker extremt stryktåliga och robusta. För att dom skulle hålla. Idag görs saker med en förutbestämd livstid (kontra tillverkningskostnad bla). Finns risken att elbilstillverkarna också kommer gå den vägen? Dvs att även om bilarna blir bättre så kommer priserna på batteripacken att pressas i takt med att dom blir fler och på sikt sänka livslängden på dom...?

Jaså? Det var inte ovanligt med helrenovering av motorn efter 10 000 mil förr i tiden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang