Orolig angående körkortet efter en olycka

koalan00
9 januari 2021 · 1 Inlägg

Hej! Var påväg till jobbet häromdan när jag fick sladd med bilen då jag skulle bromsa för en bil lite längre fram som svängde ut i min fil, jag åkte in i mitträcket och sedan ner i diket på andra sidan. Det var snö och halt, låg i ungefär 85km/h på en 120km/h sträcka. Ingen annan bil var inblandad och jag klarade mig utan några skador. Bilen fick bärgas och räddningstjänsten kom för att stänga av ena filen då bilen skulle bärgas. Även polisen kom, dem kollade reg numret på bilen. Dom kollade inte körkort eller annat. På polisens hemsida stod det ”polisen är nu klar på platsen. Det finns ingen misstanke om brott och ingen person har skadats.”. Jag undrar nu om det är så att det skulle bli fråga om att dra in körkortet? Har inte gjort mig skyldig mot något brott, var nykter och drogfri och körde inte för fort. Höll inte på med telefonen, hade bara otur. Har jag något att vara orolig för?

Janneutanb
9 januari 2021 · 7 271 Inlägg

koalan00 skrev:
Hej! Var påväg till jobbet häromdan när jag fick sladd med bilen då jag skulle bromsa för en bil lite längre fram som svängde ut i min fil, jag åkte in i mitträcket och sedan ner i diket på andra sidan. Det var snö och halt, låg i ungefär 85km/h på en 120km/h sträcka. Ingen annan bil var inblandad och jag klarade mig utan några skador. Bilen fick bärgas och räddningstjänsten kom för att stänga av ena filen då bilen skulle bärgas. Även polisen kom, dem kollade reg numret på bilen. Dom kollade inte körkort eller annat. På polisens hemsida stod det ”polisen är nu klar på platsen. Det finns ingen misstanke om brott och ingen person har skadats.”. Jag undrar nu om det är så att det skulle bli fråga om att dra in körkortet? Har inte gjort mig skyldig mot något brott, var nykter och drogfri och körde inte för fort. Höll inte på med telefonen, hade bara otur. Har jag något att vara orolig för?

Nej det har du inte.

Brådhis * Voff voff *
9 januari 2021 · 10 277 Inlägg

Låter väldigt osannolikt att något skulle kunna hända med ditt körkort. I synnerhet om polisen inte gjorde någon anmälan på plats. Så du kan nog sova gott. smile

Nu kommer det säkert någon med en historia om hur någons kompis grannes morbrors fasters barndomspolare fick 27 år i fängelse för att han kört av vägen men det är bara att sålla bort då. Det här är liksom internet, det blir så då. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
9 januari 2021 · 2 208 Inlägg

Om polisen ansåg att inget brott begåtts, och att ingen misstanke om annat hinder för körkort finns(t ex medicinskt - dålig syn, risk för att svimma, osv), så kan du sova lugnt.

uhlin
9 januari 2021 · 2 834 Inlägg

Som alla skriver, sov gott och tänk inte på detta. Ansåg polisen att inget brott begåtts så ska du ju inte straffas för det.

Du hade helt enkelt tur i oturen, och plåt finns det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2021 · 17 466 Inlägg

Jag fyller på då TS uppenbarligen är orolig:

- Sånt händer. Tänk inte på det. Du blir inte av med kortet pga en olycka. Och jodå, Polisen kollade ditt körkort men du märkte inte det då bilen var din och de såg ett körkortsfoto på ägaren. Jag har blivit stoppad 2 gånger på en månad det sista. Fan vet varför men det har nog med bilen att göra. Den är en smula speciell då den "inte finns", en kommande modell. Inte haft med mig körkort. Polisen tittar på mig och tittar i sin mobil på mitt körkortsfoto så var det bara att köra vidare.

Sov gott!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vitu
10 januari 2021 · 76 Inlägg

Sladd för att du bromsar? Då låter det ju som att bromsarna tar ojämnt, och det är inte bra. Kanske kombination med dåliga däck? Om bilen är körbar bör du kontrollera detta för det låter ju totalt livsfarligt. Eller svängde du i samband med att du bromsade? Hur som helst ingen risk för körkortet.

Brådhis * Voff voff *
10 januari 2021 · 10 277 Inlägg

Vitu skrev:
Sladd för att du bromsar? Då låter det ju som att bromsarna tar ojämnt, och det är inte bra. Kanske kombination med dåliga däck? Om bilen är körbar bör du kontrollera detta för det låter ju totalt livsfarligt. Eller svängde du i samband med att du bromsade? Hur som helst ingen risk för körkortet.

Trådskaparen skriver att det var snö och halt. Det räcker med att det är olika underlag (snö/is) för hjulen för att få sladd vid inbromsning. I synnerhet när någon, som det står, svänger ut framför honom/henne så att han/hon måste väja.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vitu
10 januari 2021 · 76 Inlägg

Brådhis skrev:

Vitu skrev:
Sladd för att du bromsar? Då låter det ju som att bromsarna tar ojämnt, och det är inte bra. Kanske kombination med dåliga däck? Om bilen är körbar bör du kontrollera detta för det låter ju totalt livsfarligt. Eller svängde du i samband med att du bromsade? Hur som helst ingen risk för körkortet.

Trådskaparen skriver att det var snö och halt. Det räcker med att det är olika underlag (snö/is) för hjulen för att få sladd vid inbromsning. I synnerhet när någon, som det står, svänger ut framför honom/henne så att han/hon måste väja.

Om man väjer, absolut, men inte ren inbromsning tycker jag. Jag kör dagligen på motorväg i norra Sverige så det är ofta mycket snö på vägen. Aldrig varit nära en sladd vid inbromsning, särskilt inte vid så låg hastighet som 85. Att väja när det är spårigt/moddigt är däremot väldigt vanskligt.

uhlin
10 januari 2021 · 2 834 Inlägg

Vitu skrev:

Brådhis skrev:

Vitu skrev:
Sladd för att du bromsar? Då låter det ju som att bromsarna tar ojämnt, och det är inte bra. Kanske kombination med dåliga däck? Om bilen är körbar bör du kontrollera detta för det låter ju totalt livsfarligt. Eller svängde du i samband med att du bromsade? Hur som helst ingen risk för körkortet.

Trådskaparen skriver att det var snö och halt. Det räcker med att det är olika underlag (snö/is) för hjulen för att få sladd vid inbromsning. I synnerhet när någon, som det står, svänger ut framför honom/henne så att han/hon måste väja.

Om man väjer, absolut, men inte ren inbromsning tycker jag. Jag kör dagligen på motorväg i norra Sverige så det är ofta mycket snö på vägen. Aldrig varit nära en sladd vid inbromsning, särskilt inte vid så låg hastighet som 85. Att väja när det är spårigt/moddigt är däremot väldigt vanskligt.

Bättre och väja och ta diket/vajerräcket än att krocka med nån, kanske sitter barn i den bilen. Som sagt plåt finns det massor.  Jag skulle gjort som TS alla dar i veckan.

torsen
10 januari 2021 · 7 234 Inlägg

Har själv i tingsrätten blivit dömd till dagsböter för vårdslöshet i trafik.
Inte tal om att ifrågasätta körkortet.
Singelolycka.
I en högerkurva, på 50-väg med grus, "snurrade" ratten fritt på en ny FIAT som körts mindre än 100 mil.
Bilen fortsatte i tangentens riktning och voltade 3 varv framlänges.
Trots att SKA, Statens Kriminaltekniska Anstalt, skriftligen intygade att pinmanarmen brustit, och att brottet var gammalt, vilket syntes på att brottytorna var rostiga, erhöll jag 30 dagsböter.
Domen grundades på att bilen måste haft betydligt högre hastighet än 50 km/t för att kunna volta 3 varv framlänges och hamna så pass långt ute på åkern.
Jag klarade mig från skador, men transporterades med ambulans till sjukhus för observation.
Enda sviterna var kraftiga blåmärken på lår och axlar.
Åklagaren hävdade, med stöd av polisens utredning, att hastigheten måste ha överstigit mycket mer än 100 km/t.
Minns inte, hehehe!
Men inte "rök lappen" inte, så du kan vara helt lugn.

JN1975
10 januari 2021 · 234 Inlägg

Det hela är ju definitionen av en olycka, helt utan att det är någons fel (möjligtvis densom bytte fil). Jag har gjort värre, fått sladd med en bakhjulsdriven Sierra, satt den i ett betongfundament och Polisen kom medan jag väntade på bärgare (nått stag var knäckt, fälgen kvaddad och punka). Det enda de gjorde var att säga "det gick nog lite snabbt", men jag lekte dum och sa att det nog var blött precis där trots att det var fullgas med sladd på bakhjulen. Enda misstaget var att jag kryssade i på skadeblanketten på verkstaden att polisen varit där, men de kollade bara körkort och jag fick blåsa men de skrev inget. Så när försäkringsbolaget ringde och saknade rapporten från patrullen fick jag förklara och de ändrade det. Kostade bara självriken.

Senast redigerat av JN1975 (10 januari 2021)

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Vitu
10 januari 2021 · 76 Inlägg

uhlin skrev:

Vitu skrev:

Brådhis skrev:

Trådskaparen skriver att det var snö och halt. Det räcker med att det är olika underlag (snö/is) för hjulen för att få sladd vid inbromsning. I synnerhet när någon, som det står, svänger ut framför honom/henne så att han/hon måste väja.

Om man väjer, absolut, men inte ren inbromsning tycker jag. Jag kör dagligen på motorväg i norra Sverige så det är ofta mycket snö på vägen. Aldrig varit nära en sladd vid inbromsning, särskilt inte vid så låg hastighet som 85. Att väja när det är spårigt/moddigt är däremot väldigt vanskligt.

Bättre och väja och ta diket/vajerräcket än att krocka med nån, kanske sitter barn i den bilen. Som sagt plåt finns det massor.  Jag skulle gjort som TS alla dar i veckan.

Jag håller med, men enda som framgick var att han bromsade och hamnade i mitträcket, därav min fundering.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang