Mazda 6 -09 - Förardörr som strular vid minusgrader

RedFarmer
11 januari 2021 · 3 Inlägg

Hallå!

Vi har en Mazda 6 kombi modell 2009 med ca:20 000mil gångna.

Vi har egentligen två problem med dörren på förarsidan. Det ena är att så snart det är minusgrader så fryser låset, typ oavsett hur mycket låsspray som ska förhindra isbildning osv. man använder (även förebyggande). Är det minus ute så vågar man nästan inte låsa bilen alls. Visst, man kan använda nyckeln till fjärrlåset men batteriet i nyckeln laddar ur på 4 veckor varje gång det byts så man orkar inte hålla på (det är ett annat problem egentligen).

Nästa problem med dörren är också vinterrelaterat. Drar det sig kanske bortom -5 och kallare så går dörren inte ens att stänga utan mekanismen som ska "låsa fast" dörren verkar helt bli satt ur spel så man får sitta och hålla i dörren på morgonen när man har bråttom med ungarna till skolan. Det märks också att barnlåset på dörren vid dessa tillfällen fastnar el. blir väldigt trögt.

Pratade med en Mazdaverkstad för något år sedan ang. detta. Hade egentligen bilen inne för en annan grej då så kastade ur mig frågorna på en halvhöft men han lät extremt osäker på vad han skulle svara ang. det.

Ingen motorvärmare har den heller så att det går köra kupévärmare förebyggande.

Är det någon som vet vad det handlar om? Är inte bilen byggd för kalla klimat? Har en gammal SAAB 95 kombi som aldrig klagar ens vid -25.

SvarreE
11 januari 2021 · 239 Inlägg

Jag kastar ur mig en chansning
Nyckeln hade jag plockat isär, kört med tops och t-röd och rengjort kretskortet för någonstans har du en kortslutning, har du tur är de smuts som leder strömmen, värt att testa.
Sedan tror jag också att smuts är ditt problem i låset och mekanismen, förutom att smuts är smutsigt så håller det också gärna fukt och kan frysa/bli segt och då är det svårt att bli av med så det är säkert så att det fryser i låset. Rätt sätt är väl att plocka ner, rengöra smörja och återmontera, fel sätt vore kanske när det är varmt trycka till med lite tryckluft i nyckelhålet för att blåsa bort skiten (det kan såklart orsaka andra problem men det beror lite på hur man har sin bil, hade själv inte gjort det på Audin men absolut på golfen...)
Mekanismen samma sak (dessa 2 kan också höra ihop) plocka ner och rengör, smörj och sätt tillbaka. Vet inte riktigt vad barnlåset har med det att göra men hör de ihop så påverkas det säkert.
Sedan om du har möjlighet är det väl inte fel att stoppa in en vanlig elektrisk kupévärmare, motorvärmare hade jag skippat men har du möjlighet att koppla in den under nätterna är det väl kanon. Det kan du installera själv om du är lite händig

Utmarks-Loke
11 januari 2021 · 5 833 Inlägg

Jag är inne på samma sak. På fjärrkontroller till TV är det ofta själv gummiduken inuti knappen som blir "svettig" och så ligger fjärren och tjuvsänder av sig själv och tömmer batterierna. Så plocka isär och rengör.

Och jag skulle plocka ner dörrsidan och kolla så inte hela dörren är fuktig och full av kondens inuti.

RedFarmer
12 januari 2021 · 3 Inlägg

Tack för svar!

Jag är inte helt bekväm med att själv riva dörren men visst låter det som att det kunde vara en vädligt bra idé. Får nog ta det med kunnig bekant el. verkstad är min känsla.

Ja just det, behövs ju inte installeras motorvärmare för att få in 220V-kontakt för t.ex kupévärmare i bilen smile

Det skumma med urladdningen i nyckeln är att jag är 95% säker på att det är likadant med reservnyckeln, men ska göra ett försök enl. era förslag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang