Vilka märken är bäst inom billjud

alfredskoglund
11 januari 2021 · 15 Inlägg

tjenare har hittills, kört me ba nå dubbla tolvor o koaxer, men tänkte nu uppgradera, planen är att ha 1 6.5a i varje dörr, 1 diskant i varje fram dörr o en planka med 4st 8" o diskanter bak som ja hade tänkt ställa uppe på 2x15" eller liknande, tänkte bygga de i en 745 (kombi)

så frågan är är detta bästa möjliga bygget och vad bör ja köpa o vilka märke  har en budget på runt 20 ta o ge
letar mer snärttet så de känns i trumhinnorna o djupbasen lite mindre av
tack fö hjälpen på förhand👍🏻

Senast redigerat av alfredskoglund (11 januari 2021)

mb_pucken
11 januari 2021 · 5 087 Inlägg

Oj hur långt är ett snöre.
Om jag var i din sits och skulle spendera dessa pengar så hade jag nog kontaktat en återförsäljare av billjud och bett dom om hjälp och kanske ett bra paketpris.

Glöm inte batterier, gissningsvis 3-4 AGM batterier osv. Några kvadratmeter dämpmatta är ingen dum idé det heller.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
alfredskoglund
11 januari 2021 · 15 Inlägg

mb_pucken skrev:
Oj hur långt är ett snöre.
Om jag var i din sits och skulle spendera dessa pengar så hade jag nog kontaktat en återförsäljare av billjud och bett dom om hjälp och kanske ett bra paketpris.

Glöm inte batterier, gissningsvis 3-4 AGM batterier osv. Några kvadratmeter dämpmatta är ingen dum idé det heller.

om jag skulle köra dubbla generatorer, klarar jag mig då på 2 batterier🤔  tänker slutstegen lär väll landa på totalt ungefär 4000-5000w

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2021 · 13 742 Inlägg

hoppa den så kallade "raggarplankan" och lägg hellre dom pengarna på vättiga steg till framsystemt och köp bättre framsystem.     alltså inte mds gas och sånt smäck utan tex  Dls Focal mfl    då pratar vi inte något 700kr framsystem utan i 3-6k klassen.
du kommer inte ångra dig..      frågan om dom inte säljer Pioneer ts-172prs fortfarande .. har föregångarn sitter i min Arosa  det heter 171prs  kostar 5k nytt men spelar riktigt trevligt även om förutsättningarna är dåliga i den bilen. 
alternativt dls upi36 eller upi6     aktivt delat så klart så minst 2steg till det eller ett 4kanals.   
sen självklart med tidskomp   det lyfter framsystemet något sjukt.

sen är det helt onödigt att gå på så stora element..    mindre lätta element spelar betyligt rappare bas.   när konarean blir så stor blir oxå konen väldigt tung. 

men nu är ju inte jag så där skit imponerad av att man kan stå och filma sin egna bil 300meter bort och hör musiken spelar.. utan det är hur det låter i bilen som är det vitkiga.

men framsystem och slutsteg är betydligt mycket viktigare än basarna .. man kan få 300kr basar att spela bra med rätt förutsättningar och man kan få 5000kr basar att spela skitdålig om man inte ger dom rätt förutsättningar. 

vet att många idag är ute efter att spela så högt utanför bilen istället för att ha en bra ballanserad anläggning.   polisen kommer gå hårdare fram för varje dag som går mot att folk spelar och stör hela nätterna så försök att håll ljudet i bilen.    tanke på hur det var i somras så kommer dom mest troligen beslagta mer bilar och utrustningar pga att man stör omgivningen  så då blir ett balanserat system viktigare där det spelar bra oavsätt volym

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
11 januari 2021 · 5 087 Inlägg

alfredskoglund skrev:

mb_pucken skrev:
Oj hur långt är ett snöre.
Om jag var i din sits och skulle spendera dessa pengar så hade jag nog kontaktat en återförsäljare av billjud och bett dom om hjälp och kanske ett bra paketpris.

Glöm inte batterier, gissningsvis 3-4 AGM batterier osv. Några kvadratmeter dämpmatta är ingen dum idé det heller.

om jag skulle köra dubbla generatorer, klarar jag mig då på 2 batterier🤔  tänker slutstegen lär väll landa på totalt ungefär 4000-5000w

Ja det kan räcka med dubbla batterier lite beroende på vad du kör för slutsteg.

Dubbla generatorer gör ju egentligen bara att du laddar batterierna fortare tack vare högre ström.
Antar att det lär bli så kallade brassesteg typ taramps och stetsom och dessa vill ha sjuka mängder ström.

Skulle också skippa raggarplanka och bygga ett par riktigt bra och välljudande dörrar i stället.

Tycker det är fruktansvärt tråkigt att lyssna på ljudbilden när allt ljud kommer bakifrån.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
11 januari 2021 · 5 087 Inlägg

Growe skrev:
hoppa den så kallade "raggarplankan" och lägg hellre dom pengarna på vättiga steg till framsystemt och köp bättre framsystem.     alltså inte mds gas och sånt smäck utan tex  Dls Focal mfl    då pratar vi inte något 700kr framsystem utan i 3-6k klassen.
du kommer inte ångra dig..      frågan om dom inte säljer Pioneer ts-172prs fortfarande .. har föregångarn sitter i min Arosa  det heter 171prs  kostar 5k nytt men spelar riktigt trevligt även om förutsättningarna är dåliga i den bilen. 
alternativt dls upi36 eller upi6     aktivt delat så klart så minst 2steg till det eller ett 4kanals.   
sen självklart med tidskomp   det lyfter framsystemet något sjukt.

sen är det helt onödigt att gå på så stora element..    mindre lätta element spelar betyligt rappare bas.   när konarean blir så stor blir oxå konen väldigt tung. 

men nu är ju inte jag så där skit imponerad av att man kan stå och filma sin egna bil 300meter bort och hör musiken spelar.. utan det är hur det låter i bilen som är det vitkiga.

men framsystem och slutsteg är betydligt mycket viktigare än basarna .. man kan få 300kr basar att spela bra med rätt förutsättningar och man kan få 5000kr basar att spela skitdålig om man inte ger dom rätt förutsättningar. 

vet att många idag är ute efter att spela så högt utanför bilen istället för att ha en bra ballanserad anläggning.   polisen kommer gå hårdare fram för varje dag som går mot att folk spelar och stör hela nätterna så försök att håll ljudet i bilen.    tanke på hur det var i somras så kommer dom mest troligen beslagta mer bilar och utrustningar pga att man stör omgivningen  så då blir ett balanserat system viktigare där det spelar bra oavsätt volym

Det hoppas jag att polisen gör. Bor tyvärr i stan och detta börjar bli ett problem.
Lika så på crousingar så tycker jag nöjet till viss del försvunnit pga av just detta.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
alfredskoglund
11 januari 2021 · 15 Inlägg

Growe skrev:
hoppa den så kallade "raggarplankan" och lägg hellre dom pengarna på vättiga steg till framsystemt och köp bättre framsystem.     alltså inte mds gas och sånt smäck utan tex  Dls Focal mfl    då pratar vi inte något 700kr framsystem utan i 3-6k klassen.
du kommer inte ångra dig..      frågan om dom inte säljer Pioneer ts-172prs fortfarande .. har föregångarn sitter i min Arosa  det heter 171prs  kostar 5k nytt men spelar riktigt trevligt även om förutsättningarna är dåliga i den bilen. 
alternativt dls upi36 eller upi6     aktivt delat så klart så minst 2steg till det eller ett 4kanals.   
sen självklart med tidskomp   det lyfter framsystemet något sjukt.

sen är det helt onödigt att gå på så stora element..    mindre lätta element spelar betyligt rappare bas.   när konarean blir så stor blir oxå konen väldigt tung. 

men nu är ju inte jag så där skit imponerad av att man kan stå och filma sin egna bil 300meter bort och hör musiken spelar.. utan det är hur det låter i bilen som är det vitkiga.

men framsystem och slutsteg är betydligt mycket viktigare än basarna .. man kan få 300kr basar att spela bra med rätt förutsättningar och man kan få 5000kr basar att spela skitdålig om man inte ger dom rätt förutsättningar. 

vet att många idag är ute efter att spela så högt utanför bilen istället för att ha en bra ballanserad anläggning.   polisen kommer gå hårdare fram för varje dag som går mot att folk spelar och stör hela nätterna så försök att håll ljudet i bilen.    tanke på hur det var i somras så kommer dom mest troligen beslagta mer bilar och utrustningar pga att man stör omgivningen  så då blir ett balanserat system viktigare där det spelar bra oavsätt volym

så du tycker ja borde satsa på ett par mindre basar tex 2x12 o sen rejäla steg och riktigt framsystem, kanske låter som en nöt nu men aktivt dela, menar du då att jag ska använda delningsfilter eller en kanal per element😅

Lucif3r
12 januari 2021 · 2 215 Inlägg

Personligen anser jag att "less is more". Bättre att köpa färre, bra, högtalare än massa olika i alla möjliga storlekar.

Sen finns det ju flera olika setup'er beroende på *hur* man vill det ska låta... Ska du spela så vindrutan rasar ut? Eller vill ha något som låter bra?
Jag är mer åt det senare alternativet, och jag tycker 2-3 framsystem i framdörrarna(7/940 har ju den fördelen att det är pissenkelt att montera flera högtalare i framdörrarna) och en väl avstämd baslåda i skuffen som matchar framsystemet/en är det bästa receptet, allt drivet av passande slutsteg(dvs, inte för svagt och inte för kraftigt).
Många underskattar enormt hur mycket en ensam väl avstämd 10a kan pumpa ur sig. En sån kan mycket väl slå halv-dassiga dubbla 15" i både välljud och bastryck.

I en skrammellåda som 7/945 behöver du ändå lägga majoriteten av budgeten på ljuddämpning om du vill att det ska låta bättre än en konservburk full med grus.

Dubbla generatorer kommer inte ge dig speciellt mycket, mer än onödigt jobb och ännu fler tappade hästar... Köp istället en(1) kraftfullare generator, och 1-2 extra batterier.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2021 · 13 742 Inlägg

Lucif3r skrev:
Personligen anser jag att "less is more". Bättre att köpa färre, bra, högtalare än massa olika i alla möjliga storlekar.

Sen finns det ju flera olika setup'er beroende på *hur* man vill det ska låta... Ska du spela så vindrutan rasar ut? Eller vill ha något som låter bra?
Jag är mer åt det senare alternativet, och jag tycker 2-3 framsystem i framdörrarna(7/940 har ju den fördelen att det är pissenkelt att montera flera högtalare i framdörrarna) och en väl avstämd baslåda i skuffen som matchar framsystemet/en är det bästa receptet, allt drivet av passande slutsteg(dvs, inte för svagt och inte för kraftigt).
Många underskattar enormt hur mycket en ensam väl avstämd 10a kan pumpa ur sig. En sån kan mycket väl slå halv-dassiga dubbla 15" i både välljud och bastryck.

I en skrammellåda som 7/945 behöver du ändå lägga majoriteten av budgeten på ljuddämpning om du vill att det ska låta bättre än en konservburk full med grus.

Dubbla generatorer kommer inte ge dig speciellt mycket, mer än onödigt jobb och ännu fler tappade hästar... Köp istället en(1) kraftfullare generator, och 1-2 extra batterier.

många tycker ju att hur mycekt allt fladdar i bilen är en posetiv sak idag..    finlir är ju så mycket trevligare och roligare..    Lyssnade på en som tävlade för Dls och fy fasen så trevligt ljud..  inget överdrivet av nått utan bara sjukt balanserat   tror det satt  RA10 och något mer steg och en 10a om jag inte minns fel iridum tror jag det var även framsystemet som var 3vägs om jag inte minns fel  spelade så gött. 

jag är nog lite mitt i mellan välljud och endå lite mer klipp.. för mig är jag nöjd när jag känner rappet från dörrhögtalarna i byxorna men basen smiskar som någon dunkar till en i bakhuuvdet med äklig bra snärt..      mina 12or jag hade i min Fiat uno spelade så   aldrig fått till den sortens bas och inte hört den sortens bas i någon bil som jag lyssnat i..       hjälpte min kusin i hans frus volvo 854 med  dls  framsystem 3vägs inte deras värsta utan lite lagom.    och 2st mds 10q power reference och det är nog det närmaste i det rappheten jag kommit i basväg  lite i framsystemet saknades för att vara perfekt men helt okej.       spelade inte skithögt men bra som f-n och det suddade iögonen när man spelade på utan att för den delen vara överdrivet och verkligen ingen riktigt djupskakbas för det hatar vi båda.     det ska fungera för 90tals eurodance annars går det bort för mig direkt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
alfredskoglund
12 januari 2021 · 15 Inlägg

Lucif3r skrev:
Personligen anser jag att "less is more". Bättre att köpa färre, bra, högtalare än massa olika i alla möjliga storlekar.

Sen finns det ju flera olika setup'er beroende på *hur* man vill det ska låta... Ska du spela så vindrutan rasar ut? Eller vill ha något som låter bra?
Jag är mer åt det senare alternativet, och jag tycker 2-3 framsystem i framdörrarna(7/940 har ju den fördelen att det är pissenkelt att montera flera högtalare i framdörrarna) och en väl avstämd baslåda i skuffen som matchar framsystemet/en är det bästa receptet, allt drivet av passande slutsteg(dvs, inte för svagt och inte för kraftigt).
Många underskattar enormt hur mycket en ensam väl avstämd 10a kan pumpa ur sig. En sån kan mycket väl slå halv-dassiga dubbla 15" i både välljud och bastryck.

I en skrammellåda som 7/945 behöver du ändå lägga majoriteten av budgeten på ljuddämpning om du vill att det ska låta bättre än en konservburk full med grus.

Dubbla generatorer kommer inte ge dig speciellt mycket, mer än onödigt jobb och ännu fler tappade hästar... Köp istället en(1) kraftfullare generator, och 1-2 extra batterier.

ah då e ja ma, tack fö tipsen👍🏻, märkes vis då🤔 varit inne o kollat på pride, ground z, TT, Arnold, DD äre nåt o satsa på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang