Elfel saab 9000

trulslilleby03
12 januari 2021 · 1 Inlägg

tjena! har ett konstigt elfel i min Saab 9000. har försökt hitta något liknande men kan inte hitta något. det är såhär att värmereglaget, tankmätaren och den mätaren som visar bränsleförbrukningen slutar att funka lite när den känner för det. dom kan funka några mil sen sluta funka från ingenstans. och det händer vääldigt oregelbundet när dom slutar funka och funkar igen.  i somras så fick jag ett tips av en kompis att trycka in dom säkringar som hör till vardera pryl. jag prövade det och allt funkade felfritt i någon dag sen var det tillbaks till hur det vara först. prövade trycka in dom igen men andra gången funkade inte. någon som har nån ide om vad det kan vara? glapp någonstans vid säkringarna?  förra ägaren sa att han trodde de var jordfel på instrumenten. ska också sägas att jag är pinsamt dålig när det kommer till bilel.

mvh!

jaka54
12 januari 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Det vanligaste felet på gamlal bilar är oxidbildning på kontaker/elanslutningar!
Är det mätare på instrumentetsom inte funkar så skulle jag ta bort ratten och instrumentet och ta loss de stora anslutningar  (antagligen 2-4 stycken)som sitter där  och spraya på elspray på dessa!

Snurriis
12 januari 2021 · 761 Inlägg

Vad för årsmodell på din 9000 till och börja med?
Vad händer med mätarna? Åker nålarna ner till noll eller slocknar bara lampan?

Om det är så att lampan slocknar så beror det på reostaten ( ursäkta dyselexin om fel stavat m.m) den mojengen som du dimmrar instrumenbelysningen med, klassisk fel på Saab 9000.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang