Bmw 116d 2016- vinande ljud + vatten i motorolja?

Hickan
17 januari · 159 Inlägg
#1

Hej. Min 116d har börjat göra ett vinande ljud när man gasar upp mot 2000 varv. På tomgång låter den som vanligt. Tänkte först om det var multiremmen, sen om det var turbon, men sen lyfte jag på oljelocket och ser att det ser ut och känns som det är små isbitar i oljan. Även frost på vissa detaljer på motorn. 6000 mil har den gått. Vad tror ni om detta? https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-a6caab83c1deebcd7918d5a52c786543.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-487aa75c0841e7a723dc362475d6f5ec.jpg

Senast redigerat av Hickan (17 januari )

Bassiehof
17 januari · 1 458 Inlägg
#2

Oljepumpen kan suga luft när oljan är lite seg så att säga. Det låter inte alls bra. Hur ser oljestickan ut?

Utmarks-Loke
17 januari · 3 821 Inlägg
#3

6000 mil på fem år är väldigt lite för en diesel. Har den gått många korta turer? Ännu så länge tror jag mer på kondensvatten i oljan än att det skulle vara motorns kylvatten. Gör ett oljebyte och se hur det utvecklar sig.

Hickan
17 januari · 159 Inlägg
#4

Bassiehof skrev:
Oljepumpen kan suga luft när oljan är lite seg så att säga. Det låter inte alls bra. Hur ser oljestickan ut?

Har inte kunnat hitta stickan. Det verkar bara vara digitalt

Hickan
17 januari · 159 Inlägg
#5

Utmarks-Loke skrev:
6000 mil på fem år är väldigt lite för en diesel. Har den gått många korta turer? Ännu så länge tror jag mer på kondensvatten i oljan än att det skulle vara motorns kylvatten. Gör ett oljebyte och se hur det utvecklar sig.

Jag har kört de sista 2000 milen. Pendling 2 mil enkel väg per dag + korta turer till gymmet, mataffären osv. Motorvärmare har vi installerat. Senaste oljebytet var maj 2018 så är väl dags för ett till egentligen, 3 års intervaller och 900 mil kvar egentligen

dkws2
17 januari · 162 Inlägg
#6

motorer gillar inte korta sträckor, och framförallt inte en diesel,

Brådhis * Voff voff *
17 januari · 6 302 Inlägg
#7

Ser ut att vara kondens. Kör den ordentligt varm och/eller gör ett oljebyte så ska du se att den biten löser sig iaf. smile

Det vinande ljudet känns ju spontant som nå´t rem-relaterat. Ändras ljudet om du slår av på AC, slår av och på många stora elförbrukare eller vrider ratten fram och tillbaka?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Niknar
17 januari · 162 Inlägg
#8

Olje service brukar vara en gång per år eller xxxx mil vilket som kommer först. För övrigt så tycker jag det är vansinnigt med 3000 mils intervaller. Även om man använder longlife olja så känns 1500-2000 mil mer vettigt. 0m man dessutom kör i stadstrafik med mycket köer mm så kan du säkert lägga till 25% på körsträckan. Kan det vara lagren i turbon som låter?

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hickan
17 januari · 159 Inlägg
#9

Brådhis skrev:
Ser ut att vara kondens. Kör den ordentligt varm och/eller gör ett oljebyte så ska du se att den biten löser sig iaf. smile

Det vinande ljudet känns ju spontant som nå´t rem-relaterat. Ändras ljudet om du slår av på AC, slår av och på många stora elförbrukare eller vrider ratten fram och tillbaka?

Det där med ljudet, kör jag 4mil+ så den blir riktigt varm, upplever jag att ljudet försvinner. Gummit blir väl hårt när det blir kallt? För var rätt nyligen jag upptäckte det och nu har det ju blivit vinter så att säga. Men om det är multiremmen lär det väl låta lite även på tomgång tänker jag och det gör det ju inte

Brådhis * Voff voff *
17 januari · 6 302 Inlägg
#10

Niknar skrev:
Olje service brukar vara en gång per år eller xxxx mil vilket som kommer först. För övrigt så tycker jag det är vansinnigt med 3000 mils intervaller. Även om man använder longlife olja så känns 1500-2000 mil mer vettigt. 0m man dessutom kör i stadstrafik med mycket köer mm så kan du säkert lägga till 25% på körsträckan. Kan det vara lagren i turbon som låter?

Vad baserar du det på? Alltså förutom hur det "känns".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Niknar
17 januari · 162 Inlägg
#11

Läste nyss på ett volvoforum att om man endast använder en diesel for korta körsträckor så bör man byta olja före tusen mil för om oljan inte uppnår 80 grader så koksar den med risk för tilltäppning av oljekanaler mm.

Hade själv en dieselbil och det tog mer än 2 mil för att den skulle bli riktigt varm. Bytte olja varje 2000 mil men jag körde också 2500-3000 mil per år oftast mer än 5 -7 mil enkelväg varje gång.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Niknar
17 januari · 162 Inlägg
#12

Brådhis skrev:

Niknar skrev:
Olje service brukar vara en gång per år eller xxxx mil vilket som kommer först. För övrigt så tycker jag det är vansinnigt med 3000 mils intervaller. Även om man använder longlife olja så känns 1500-2000 mil mer vettigt. 0m man dessutom kör i stadstrafik med mycket köer mm så kan du säkert lägga till 25% på körsträckan. Kan det vara lagren i turbon som låter?

Vad baserar du det på? Alltså förutom hur det "känns".

Om du bytt olja själv på en bil som gått uppemot 3000 mil och känt på oljan med fingrarna och jämför med den olja du ska fylla på så förstår du. Att sedan som i detta fall gått 2,5 år sedan senaste service/oljebyte kan inte vara någon fördel.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Brådhis * Voff voff *
17 januari · 6 302 Inlägg
#13

Niknar skrev:

Brådhis skrev:

Niknar skrev:
Olje service brukar vara en gång per år eller xxxx mil vilket som kommer först. För övrigt så tycker jag det är vansinnigt med 3000 mils intervaller. Även om man använder longlife olja så känns 1500-2000 mil mer vettigt. 0m man dessutom kör i stadstrafik med mycket köer mm så kan du säkert lägga till 25% på körsträckan. Kan det vara lagren i turbon som låter?

Vad baserar du det på? Alltså förutom hur det "känns".

Om du bytt olja själv på en bil som gått uppemot 3000 mil och känt på oljan med fingrarna och jämför med den olja du ska fylla på så förstår du. Att sedan som i detta fall gått 2,5 år sedan senaste service/oljebyte kan inte vara någon fördel.

Ja, så jobbar nog ingenjörerna hos BMW också. Ut och kör och känn med fingrarna...

"Jaa, Rutger här känns det lite fel mellan mina fingertoppar, vi sänker intervallet genast..." (läses gärna med tysk brytning)

Niknar skrev:
Läste nyss på ett volvoforum att om man endast använder en diesel for korta körsträckor så bör man byta olja före tusen mil för om oljan inte uppnår 80 grader så koksar den med risk för tilltäppning av oljekanaler mm.

Hade själv en dieselbil och det tog mer än 2 mil för att den skulle bli riktigt varm. Bytte olja varje 2000 mil men jag körde också 2500-3000 mil per år oftast mer än 5 -7 mil enkelväg varje gång.

Då måste det vara sant... Vad säger Wikipedia och Familjeliv om det? wink

Senast redigerat av Brådhis (17 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Niknar
17 januari · 162 Inlägg
#14

Brådhis skrev:

Niknar skrev:

Brådhis skrev:

Vad baserar du det på? Alltså förutom hur det "känns".

Om du bytt olja själv på en bil som gått uppemot 3000 mil och känt på oljan med fingrarna och jämför med den olja du ska fylla på så förstår du. Att sedan som i detta fall gått 2,5 år sedan senaste service/oljebyte kan inte vara någon fördel.

Ja, så jobbar nog ingenjörerna hos BMW också. Ut och kör och känn med fingrarna...

"Jaa, Rutger här känns det lite fel mellan mina fingertoppar, vi sänker intervallet genast..." (läses gärna med tysk brytning)

Niknar skrev:
Läste nyss på ett volvoforum att om man endast använder en diesel for korta körsträckor så bör man byta olja före tusen mil för om oljan inte uppnår 80 grader så koksar den med risk för tilltäppning av oljekanaler mm.

Hade själv en dieselbil och det tog mer än 2 mil för att den skulle bli riktigt varm. Bytte olja varje 2000 mil men jag körde också 2500-3000 mil per år oftast mer än 5 -7 mil enkelväg varje gång.

Då måste det vara sant... Vad säger Wikipedia och Familjeliv om det? wink

Du får ju givetvis tro vad du vill precis som jag gör. Men inga av mina bilar kommer att gå mer än Max 1500 mil mellan varje oljebyte. 😉

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Brådhis * Voff voff *
17 januari · 6 302 Inlägg
#15

Niknar skrev:

Brådhis skrev:

Niknar skrev:

Om du bytt olja själv på en bil som gått uppemot 3000 mil och känt på oljan med fingrarna och jämför med den olja du ska fylla på så förstår du. Att sedan som i detta fall gått 2,5 år sedan senaste service/oljebyte kan inte vara någon fördel.

Ja, så jobbar nog ingenjörerna hos BMW också. Ut och kör och känn med fingrarna...

"Jaa, Rutger här känns det lite fel mellan mina fingertoppar, vi sänker intervallet genast..." (läses gärna med tysk brytning)

Niknar skrev:
Läste nyss på ett volvoforum att om man endast använder en diesel for korta körsträckor så bör man byta olja före tusen mil för om oljan inte uppnår 80 grader så koksar den med risk för tilltäppning av oljekanaler mm.

Hade själv en dieselbil och det tog mer än 2 mil för att den skulle bli riktigt varm. Bytte olja varje 2000 mil men jag körde också 2500-3000 mil per år oftast mer än 5 -7 mil enkelväg varje gång.

Då måste det vara sant... Vad säger Wikipedia och Familjeliv om det? wink

Du får ju givetvis tro vad du vill precis som jag gör. Men inga av mina bilar kommer att gå mer än Max 1500 mil mellan varje oljebyte. 😉

Förutom den du nämnde tidigare då...? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Utmarks-Loke
17 januari · 3 821 Inlägg
#16

Hickan skrev:

Utmarks-Loke skrev:
6000 mil på fem år är väldigt lite för en diesel. Har den gått många korta turer? Ännu så länge tror jag mer på kondensvatten i oljan än att det skulle vara motorns kylvatten. Gör ett oljebyte och se hur det utvecklar sig.

Jag har kört de sista 2000 milen. Pendling 2 mil enkel väg per dag + korta turer till gymmet, mataffären osv. Motorvärmare har vi installerat. Senaste oljebytet var maj 2018 så är väl dags för ett till egentligen, 3 års intervaller och 900 mil kvar egentligen

Då är det verkligen, verkligen, läge att göra ett oljebyte och se om problemet ändrar sig.

(Jag byter själv olja minst årligen på min F20, helst två gånger. Skulle aldrig i livet vänta tre år.)

Bassiehof
17 januari · 1 458 Inlägg
#17

Hickan skrev:

Utmarks-Loke skrev:
6000 mil på fem år är väldigt lite för en diesel. Har den gått många korta turer? Ännu så länge tror jag mer på kondensvatten i oljan än att det skulle vara motorns kylvatten. Gör ett oljebyte och se hur det utvecklar sig.

Jag har kört de sista 2000 milen. Pendling 2 mil enkel väg per dag + korta turer till gymmet, mataffären osv. Motorvärmare har vi installerat. Senaste oljebytet var maj 2018 så är väl dags för ett till egentligen, 3 års intervaller och 900 mil kvar egentligen

Du ska byta olja efter hur bilen används, inte hur många mil den rullat. Så du har ingen möjlighet att känna på oljans viskositet, om den luktar bränsle, dvs är utspädd med bränsle osv? Byt varje 1000 mil själv, sen får verkstaden byta efter 3000 mil.

jaka54
17 januari · 4 258 Inlägg
#18

Hej!
Klar som korvspad att man ska byta motorolja efter ca 1000-1500mil (eller en gång om året) om man vill sin bil/motor väl. Gissa varför Audi och andra biltillverkare har haft problem med sträckta kamkedjor/sträckare för att de rekommenderar 3000mila service. Så lång tid mellan oljebytena funkar kanske bra i varma länder men inte i fuktiga och kalla länder i nordeuropa.

Senast redigerat av jaka54 (17 januari )

Bassiehof
18 januari · 1 458 Inlägg
#19

Byt olja efter hur bilen används står ofta i bruksanvisningen. Byt oftare om den körs korta sträckor, när den drar släp, vid extrem värme osv. Kondens i kyligt väder har du redan råkat ut för.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari · 10 741 Inlägg
#20

oljan är inte det man ska oroa sig för...   det är partikelfiltret som tar stryk utav bara fan..

tjutet om det slutar när du släpper locket så är det inte ovanligt på tex volvo att något med vevhusventilationen går åt helvete..  önskar att jag hade lite minne kvar men på dom får man byta hela oljefilterhållaren  det för ett jävla liv och tjuter..

men sen måste bilen rulla långa turer i mellan åt om du inte vill få dyra onödiga kostnader.

vattnet du ser är normalt.   fukten stiger alltid och fukt vintertid är standard på alla bilar.  ju mindre man kör ju större problem kan det bli.     framför allt att tex vevhusventilationen fryser.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang