Mossan1 skrev:
Äger man bilen privat, och ämnar ha den ett längre tag är det för idé att frångå longlife. Den är anpassad för betydligt mer intensivt användande än medelbilisten. Samt skapar problem på sikt.
Intervallerna är ju inte satta för motorns bästa, utan för bästa möjliga ägarkalkyl när bilen såldes.
Samt att man inte vill till verkstaden stup i ett. Kör man 4-5000mil/ år blir det stup i ett annars.
Oljeklass väljs inte enbart för motorns bästa heller, utan även för miljöklassningen av bilen, och till viss del bränsleekonomi. Går lite hand i hand också.
Men, byter man oljan (+filter) själv ska man ändå hålla sig till rekomenderad oljeklass och viscositet om man inte har mycket god kunskap.
Oljeklass och viskositet är viktigt!
Inköpställe eller företagslogga på flaska/dunk är INTE viktigt.
Det är bara snobberi.
Oljelocket på bilden visar tecken på kondens i oljan. Inget allvarligt i sig, för så kan det bli. Speciellt med motorvärmare faktiskt. 2mil (15min?) värmer inte oljan nog för att bränna bort fukten i kallare väder. Åka runt runt bara för att bränna bort fukt är ju inte hållbart, så därför bör oljan bytas oftare än rek.
Punkt slut.
Den oljan har alltså passerat bäst före för länge sedan.
Tiden är en faktor, lika som milen.
Och så finns det dom som försvarar longlifeintervall på oljan för privatpersoner.....
Jesus.
Ang ljudet så så.skulle jag rikta uppmärksamheten åt sådant som drivs av multiremmen först. Kanske lyssna med stetoskop (tex Biltema har prisvärd) eller en metallstång mot misstänkt område och pannan eller örat. Se upp för roterande delar och hängande kläder, tex!