Högt CO 2500 värde. OG9-5 Aero 2001

shoemaker
22 januari 2021 · 4 Inlägg

Hej!
Jag har en Saab 9-5 Aero 2.3TS från 2001.
Steg 1 av nordic tuning
16000 mil

Avgasvärden CO 2500 0,8 (0,03) CO 0,0 (0,5) Lambda 0,97 (0,97-1,03) HC 5 (200)

Jag fick underkänt på besiktningen med för höga CO2500 värden. Besiktningsmannen fick först 1.1 då tog and en extra vända runt besiktnings anläggningen och fick 0.8, ytterligare en vända gav 1.0.
Jag hade samma problem förra besiktningen men hade då innan besiktning under kallprat nämnt att bilen stått länge och togs i bruk inför besiktningen då den används som vinterbil. Fick godkänt ändå den gången och tänkte inte mer på det.
Inför den besiktningen hade jag bytt olja, filter och tändstift, Bilen har inte gått långt efter det bytet så jag har inte bytt inför årets besiktning. Bilen har varit avställd 8 månader.
Det jag vet med mig att jag bör göra är att byta luftfilter då det var ett tag sen. Kan det påverka avgasvärdet?

Min resa till besiktningen bestod av stadskörning 6km och ca 15 min på tomgång innan besiktningen. Bör man ut och gasa ordentligt innan besiktningen? bilen används mest kortare sträckor till vardags.

Bilen går jättebra och jag har inte märkt av några konstigheter. Bilen läcker lite olja, jag tror mellan motor och växellåda men är inte helt säker.
Jag har inte gjort någon felsökning då min kunskap om bilar är begränsad till enklare service.

Läser på diverse hemsidor om etanol i bränslet. Funkar det tro? Jag vill lösa problemet permanent men ska snart få barn så det skulle vara skönt om den gick igenom besiktningen nu och så får jag kolla upp problemet när läget lugnat ner sig hemma

Tack på förhand.

Bassiehof
22 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Nej, etanol påverkar lambdavärdet, och det ska normalt ligga på 1. 0,97 är alltså redan i underkant.

Senast redigerat av Bassiehof (22 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang