torsen
25 januari 2021
· 7 238 Inlägg
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Jag har tidigare, till Focus Kombi -98 och Terrano II -99 tillverkat egna hundburar.
Inte så svårt.
Man gör en "mockup" av kartong som visar hur stor bur som kan få plats.
"Kläder" den med en rörstomme av förslagsvis 15 mm galvat rör.
Svetsa lämpligt galvat nät på rörstommen.
Glöm inte att, förutom "huvudentrén", även göra en reservutgång.
Utan golv så har man kanske en tredje evakueringsmöjlighet, om olyckan skulle vara framme.
Vet en som till sin BMW X3 fick ge 8.000:- för sin bur och en annan som fick betala över 7.000:- för bur till sin nya KIA Kombi.
Mycket pengar att spara (i alla fall om man har rör och nät hemma).
Skillnaden är att dom som tillverkar en seriös bur gör krocktester och kontrollerar så buren kollapsar på ett förutbestämt vis och således inte gör hål i varken hunden eller baksätespassagerarna om olyckan är framme...
Vill man bara ha en billig bur finns det vanliga utställningsburar, men dom är en dödsfälla för alla inblandade.
Instämmer att det kan vara en dödsfälla med s k utställningsbur.
Dessutom skramlar dom så infernaliskt att man kan få ett sammanbrott.
Har åkt med i bilar som haft utställningsburar.
Tyvärr tror jag inte det finns hundburar som BÅDE skyddar hunden och baksätespassagerarna vid en kraftig demolering av bilens bakparti.
Tror deformationszonen bak prioriterar passagerarna på hundburens och hundens bekostnad.
Vet inte hur man kan göra en hundbur som kollapsar på ett förutbestämt sätt så att hunden skyddas.
Kortas bilen, vid en kollision, med mellan ½ och 1 meter bak så är det bagageutrymmet, d v s i praktiken, hundburen som besegras av krafterna.