Volvo 244 med om605, vardagsbil delux

Utmarks-Loke
23 januari · 3 828 Inlägg
#1

Jag har sagt hundra gånger att om volvo 240 fortfarande tillverkades, och med en vettig dieselmotor, så skulle jag köpa en för dagens nybilspriser. Då kontrar folk med att säga, att för dom pengarna kan man få en begagnad 240 i nyskick, och sätta i vilken motor man vill. Så nu gör jag det.

Bilen köptes ny av en skogshuggare i Västerbottens inland, något år innan han gick i pension. Sedan körde han och tanten sparsamt i ett tjugotal år innan de blev lite skröpliga och hamnade på hemmet. Bilen ställdes i garage, den skulle inte säljas för den skulle de ha när de kom hem igen från hemmet. Fast de gjorde de ju aldrig, och när gubben till slut avled sålde sonen bilen till mig.

Det är alltså en 244 från 1992, som inte gått 10.000 mil än, och de milen den gått var i norrlands inland. Finns inte en rostfläck på bilen, jag skall inte säga att den ser ut som ny men den är åtminstone bland de finaste 240 som ännu finns kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216869/216869-61092b50b9d8a9c105380862159327bc.jpg

Utmarks-Loke
23 januari · 3 828 Inlägg
#2

När såg ni senast ett så här rent och blankt motorrum på en 240? Men B230F är ingen kul motor. Den skall ur och en diesel skall i. Bilen lär bli skattefri innan jag hinner få den på vägen. https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216869/216869-5187289a242b505bee54ed9b38463c86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216869/216869-3c5731dfada513e1af2cfc15b823fa7e.jpg

Utmarks-Loke
23 januari · 3 828 Inlägg
#3

Det tog ett halvår, men nu har jag fått tag på en vettig donatorbil för motorn. Om605 är en av mercedes legendariska dieselmotorer. Denna har visserligen gått 31.000 mil men den gick fortfarande perfekt och startade direkt, så den har nog mycket kvar att ge. Dessutom manuell låda. Bilen hade blivit påsprungen fram av ett rådjur så den såldes som renoveringsobjekt. Nu har jag börjat plocka med motorn. Mycket kablar är det, pumpen är elektronisk. https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216869/216869-042bf55557b054f15edb9e654e79054a.jpg

Utmarks-Loke
23 januari · 3 828 Inlägg
#4

Motorn har ju 150hk och 280Nm, det man får ha max i en volvo 240 är 220hk och 275Nm. Det går väl inte att mygla bort de där 5Nm så jag får nog gå omvägen via ombyggt fordon. Då måste man byta ganska mycket grejer, bakaxel, framvagn, bromsar, styrväxel och kanske något till. En del av det vill jag byta ändå, så det får väl gå. Jag skall också göra om en del inne i bilen, jag skall försöka få en varvräknare att fungera och så skall jag ha nya stolar.

För övrigt skall jag inte bygga om bilen så mycket. Något större hjul som fyller upp hjulhusen bättre, men högprofil med mycket gummi att åka på. En lätt sänkning, max 5cm. Kanske om man kan få tag på de svarta GLT-listerna istället. Ingen vinge och ingen solfilm, det skall bli en gubbräcer. Det skall bli min vardagsbil, under sommarhalvåret, i ganska många år framöver.

Lucif3r
24 januari · 755 Inlägg
#5

Puristen i mig säger "synd att förstöra en sån fin orginalare", men byggen är alltid skoj att följa iaf så jag följer ändå big_smile

Finns det ingen svagare modell av den där dieselmotorn som visuellt ser identiskt ut du kan använda då? Bara för att regga med tänker jag... Oddsen att "åka dit" efter reggning på en motor som är visuellt identisk är nog försvinnande liten.
Givetvis är det alltid bättre att göra rätt för sig från början, men det är ju lagom grisigt att behöva gå ombyggt fordon-vägen för ynka 5nm hmm

simlar
24 januari · 4 526 Inlägg
#6

Regga in diesel kan du göra med effektintyg så konvertera till mekanisk dieselpump och bänka den med vrid under 275Nm så slipper du krångla genom ombyggt fordon.

Iaf så tolkar jag reglerna.

https://sfro.com/index.php/tips-fakta/b … sregler-mm

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Senast redigerat av simlar (24 januari )

Utmarks-Loke
24 januari · 3 828 Inlägg
#7

Fast jag orkar inte krångla. Jag måste ju ändå göra något åt framvagnen för att få bättre väghållning, bak vill jag ha diffbroms och den är ungefär lika dyr som att köpa en ford explorer axel med diffbroms. Bromsarna är visserligen bra nog på 240, men jag kanske kan få dit nyare V70 bromsar eller liknande så reservdelar kommer finnas att köpa längre i framtiden. Och jag hade ändå tänkt byta styrväxel till en utan servo, för att hålla det enkelt. Sedan har man snart bytt allt som krävs för ombyggt fordon. Och jag behåller de gamla grejerna så kan jag sätta tillbaka dom om jag skulle vilja. Men nu skall först motorn på plats innan jag går vidare med allt annat.

Utmarks-Loke
1 februari · 3 828 Inlägg
#8

Nu har jag lyft ur motorn och börjat kolla på elhärvan. Den var inget kul, elhärvan till motorn är integrerad med bland annat ljuset och en del annat i framänden på bilen. När jag började linda av tejpen för att ta bort onödiga ledningar är den ju fylld med först fett, sedan något slags vit gummimassa. Kontakten till styrboxen är dessutom fylld med lim. Jättebra för driftsäkerheten, men blir ju tråkigt att greja med. sad  Tur att det inte är så supermycket el på dessa motorer. Men om någon har elschema så tar jag gärna emot det, jag har hittar bitar av det här och där på nätet men inte hela. https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216869/216869-dd255dd52a28890cfc1f0781cbe175f3.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang