Fuktiga rutor

Dr_snuggels
23 januari · 2 745 Inlägg
#1

har en vw touran av 2015 den immar igen kör.ingen fukt på golv hjälp

Senast redigerat av Dr_snuggels (23 januari )

vw
Bassiehof
23 januari · 1 467 Inlägg
#2

Tryck på återcirkulation. Sätt igång AC. AC torkar luften, därför återcirkulation.

Dr_snuggels
23 januari · 2 745 Inlägg
#3

Bassiehof skrev:
Tryck på återcirkulation. Sätt igång AC. AC torkar luften, därför återcirkulation.

Tackarr ska gör det smile

vw
Bassiehof
23 januari · 1 467 Inlägg
#4

Dr_snuggels skrev:

Bassiehof skrev:
Tryck på återcirkulation. Sätt igång AC. AC torkar luften, därför återcirkulation.

Tackarr ska gör det smile

Glöm inte att rikta luftflödet rätt, alltså ingen automatik.

Brådhis * Voff voff *
24 januari · 6 302 Inlägg
#5

Återcirkulation, dvs ingen luft utifrån är ju det bästa sättet att få imma så det skulle jag inte rekommendera.

AC på och full värme, varm luft är torr, är bästa sättet att få rutorna torra.

Se även till att rutorna är rena.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
torsen
24 januari · 4 802 Inlägg
#6

OKULAN, som jag nyss skrev i annan tråd, förhindrar imbildning på rutorna.

Bassiehof
24 januari · 1 467 Inlägg
#7

Brådhis skrev:
Återcirkulation, dvs ingen luft utifrån är ju det bästa sättet att få imma så det skulle jag inte rekommendera.

AC på och full värme, varm luft är torr, är bästa sättet att få rutorna torra.

Se även till att rutorna är rena.

Återcirkulation ska bara användas tillsammans med AC och full värme. Det många inte känner till är att ACn torkar luften, därför ska du inte ta luft utifrån. Tried and tested av en yrkesförare.

torsen
24 januari · 4 802 Inlägg
#8

Brådhis skrev:
Återcirkulation, dvs ingen luft utifrån är ju det bästa sättet att få imma så det skulle jag inte rekommendera.

AC på och full värme, varm luft är torr, är bästa sättet att få rutorna torra.

Se även till att rutorna är rena.

Mjaa, min erfarenhet är att man snabbare avfuktar UTAN återcirkulation men med AC  och full värme.
Med återcirkulation blir det ju samma fuktiga luft som cirkulerar.
Men bilen blir snabbare varm med återcirkulering av (den fuktiga) luften.

Min uppfattning.

Bassiehof
24 januari · 1 467 Inlägg
#9

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Återcirkulation, dvs ingen luft utifrån är ju det bästa sättet att få imma så det skulle jag inte rekommendera.

AC på och full värme, varm luft är torr, är bästa sättet att få rutorna torra.

Se även till att rutorna är rena.

Mjaa, min erfarenhet är att man snabbare avfuktar UTAN återcirkulation men med AC  och full värme.
Med återcirkulation blir det ju samma fuktiga luft som cirkulerar.
Men bilen blir snabbare varm med återcirkulering av (den fuktiga) luften.

Min uppfattning.

Det är helt enkelt inte sant för att ACn torkar luften. Så vid hög luftfuktighet ute (regn) ska återcirkulation användas. Vid minusgrader, eller när luftfuktigheten är låg, ska du använda utomhusluften. Jag har testat det. Återcirkulation och AC = immfria rutor. Stängde av AC och tog luft utifrån när det regnade = rutorna började imma igen efter några sekunder.

Senast redigerat av Bassiehof (24 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari · 13 684 Inlägg
#10

En tråd till om imma... Taskigt väder.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari · 10 743 Inlägg
#11

börja med att inte parkera bilen glödhet...    när ni närmar er att parkera bilen kyl av kupen då.. så slipper man mycket av kondens problemet.

och ett nytt kupefilter är a-o denna tid på året..

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Dr_snuggels
24 januari · 2 745 Inlägg
#12

Growe skrev:
börja med att inte parkera bilen glödhet...    när ni närmar er att parkera bilen kyl av kupen då.. så slipper man mycket av kondens problemet.

och ett nytt kupefilter är a-o denna tid på året..

Filtert är 2 månader gammalt. Kör utan filter samma imma ändå

vw
Brådhis * Voff voff *
24 januari · 6 302 Inlägg
#13

Bassiehof skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Återcirkulation, dvs ingen luft utifrån är ju det bästa sättet att få imma så det skulle jag inte rekommendera.

AC på och full värme, varm luft är torr, är bästa sättet att få rutorna torra.

Se även till att rutorna är rena.

Mjaa, min erfarenhet är att man snabbare avfuktar UTAN återcirkulation men med AC  och full värme.
Med återcirkulation blir det ju samma fuktiga luft som cirkulerar.
Men bilen blir snabbare varm med återcirkulering av (den fuktiga) luften.

Min uppfattning.

Det är helt enkelt inte sant för att ACn torkar luften. Så vid hög luftfuktighet ute (regn) ska återcirkulation användas. Vid minusgrader, eller när luftfuktigheten är låg, ska du använda utomhusluften. Jag har testat det. Återcirkulation och AC = immfria rutor. Stängde av AC och tog luft utifrån när det regnade = rutorna började imma igen efter några sekunder.

Nej. Bästa sättet att få bort imma är AC + värme samt frisk luft utifrån. Vi människor andas ut (dvs tillför) vattenånga när vi andas. Titta på en bil där en eller flera personer sitter utan att tillföra friskluft, rutorna immar igen på nolltid. Skulle det då bli mer imma om man öppnade dörren...? Nej... Oavsett vad dina ovetenskapliga test gått ut på. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Bassiehof
24 januari · 1 467 Inlägg
#14

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

torsen skrev:

Mjaa, min erfarenhet är att man snabbare avfuktar UTAN återcirkulation men med AC  och full värme.
Med återcirkulation blir det ju samma fuktiga luft som cirkulerar.
Men bilen blir snabbare varm med återcirkulering av (den fuktiga) luften.

Min uppfattning.

Det är helt enkelt inte sant för att ACn torkar luften. Så vid hög luftfuktighet ute (regn) ska återcirkulation användas. Vid minusgrader, eller när luftfuktigheten är låg, ska du använda utomhusluften. Jag har testat det. Återcirkulation och AC = immfria rutor. Stängde av AC och tog luft utifrån när det regnade = rutorna började imma igen efter några sekunder.

Nej. Bästa sättet att få bort imma är AC + värme samt frisk luft utifrån. Vi människor andas ut (dvs tillför) vattenånga när vi andas. Titta på en bil där en eller flera personer sitter utan att tillföra friskluft, rutorna immar igen på nolltid. Skulle det då bli mer imma om man öppnade dörren...? Nej... Oavsett vad dina ovetenskapliga test gått ut på. smile

Förstår du inte att ACn torkar luften? Värmen ökar fortare när du recirkulerar luften. På samma sätt minskar luftfuktigheten när du INTE drar in luft utifrån med hög luftfuktighet. Bara när luftfuktigheten är lägre, som när det är minusgrader, kan du ta luften utifrån. Det är så logiskt att det är sant.

Brådhis * Voff voff *
24 januari · 6 302 Inlägg
#15

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
Det är helt enkelt inte sant för att ACn torkar luften. Så vid hög luftfuktighet ute (regn) ska återcirkulation användas. Vid minusgrader, eller när luftfuktigheten är låg, ska du använda utomhusluften. Jag har testat det. Återcirkulation och AC = immfria rutor. Stängde av AC och tog luft utifrån när det regnade = rutorna började imma igen efter några sekunder.

Nej. Bästa sättet att få bort imma är AC + värme samt frisk luft utifrån. Vi människor andas ut (dvs tillför) vattenånga när vi andas. Titta på en bil där en eller flera personer sitter utan att tillföra friskluft, rutorna immar igen på nolltid. Skulle det då bli mer imma om man öppnade dörren...? Nej... Oavsett vad dina ovetenskapliga test gått ut på. smile

Förstår du inte att ACn torkar luften? Värmen ökar fortare när du recirkulerar luften. På samma sätt minskar luftfuktigheten när du INTE drar in luft utifrån med hög luftfuktighet. Bara när luftfuktigheten är lägre, som när det är minusgrader, kan du ta luften utifrån. Det är så logiskt att det är sant.

Du verkar inte greppa att luftfuktigheten är hög redan innan på insidan, vilket bevisas av att rutorna är immiga (fuktig luft kondenserar på dom kalla rutorna) och denna tråd ens uppstår... Att då återcirkulera den och försöka torka den istället för att leda in frisk luft som inte är utandningsluft är kontraproduktivt.

Främst torkar dock luften eftersom den värms upp. Det finns diagram för detta (googla Mollier).

Du vill ju byta ut den fuktiga luften som orsakat imman med torr luft. Detta får du genom att ta frisk luft utifrån, värma upp den och blåsa in den så att fuktig luft byts ut.

Senast redigerat av Brådhis (24 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Bassiehof
24 januari · 1 467 Inlägg
#16

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Nej. Bästa sättet att få bort imma är AC + värme samt frisk luft utifrån. Vi människor andas ut (dvs tillför) vattenånga när vi andas. Titta på en bil där en eller flera personer sitter utan att tillföra friskluft, rutorna immar igen på nolltid. Skulle det då bli mer imma om man öppnade dörren...? Nej... Oavsett vad dina ovetenskapliga test gått ut på. smile

Förstår du inte att ACn torkar luften? Värmen ökar fortare när du recirkulerar luften. På samma sätt minskar luftfuktigheten när du INTE drar in luft utifrån med hög luftfuktighet. Bara när luftfuktigheten är lägre, som när det är minusgrader, kan du ta luften utifrån. Det är så logiskt att det är sant.

Du verkar inte greppa att luftfuktigheten är hög redan innan på insidan, vilket bevisas av att rutorna är immiga (fuktig luft kondenserar på dom kalla rutorna) och denna tråd ens uppstår... Att då återcirkulera den och försöka torka den istället för att leda in frisk luft som inte är utandningsluft är kontraproduktivt.

Främst torkar dock luften eftersom den värms upp. Det finns diagram för detta (googla Mollier).

Du vill ju byta ut den fuktiga luften som orsakat imman med torr luft. Detta får du genom att ta frisk luft utifrån, värma upp den och blåsa in den så att fuktig luft byts ut.

Bara om luftfuktigheten utanför är lägre än inne i bilen. Men det händer inte när det regnar. Du glömmer bort att ACn torkar luften. Då är det bättre att inte ta in fuktigare luft utifrån. Har din profet Mollier tagit med det i sina diagram? Effekten av att luften torkas förstärks av värmen. Har du aldrig sett vatten rinna under parkerade bilar? Det är kondensvatten från ACn, vilket bevisar att det jag säger är sant. Kolla hur mycket vatten det blir under lastbil och släp med kylaggregat igång. De tar inte in luft utifrån, utan kyler och torkar luften precis som en vanlig hushållskyl. De som sysslar med detta professionellt vet att man inte tar in luft utifrån, de cirkulerar luften inuti skåpet. Därför hade det inte spelat nån roll om kylagg hade varit igång för de 39 som dog av syrebrist i en trailer i UK.

Brådhis * Voff voff *
24 januari · 6 302 Inlägg
#17

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
Förstår du inte att ACn torkar luften? Värmen ökar fortare när du recirkulerar luften. På samma sätt minskar luftfuktigheten när du INTE drar in luft utifrån med hög luftfuktighet. Bara när luftfuktigheten är lägre, som när det är minusgrader, kan du ta luften utifrån. Det är så logiskt att det är sant.

Du verkar inte greppa att luftfuktigheten är hög redan innan på insidan, vilket bevisas av att rutorna är immiga (fuktig luft kondenserar på dom kalla rutorna) och denna tråd ens uppstår... Att då återcirkulera den och försöka torka den istället för att leda in frisk luft som inte är utandningsluft är kontraproduktivt.

Främst torkar dock luften eftersom den värms upp. Det finns diagram för detta (googla Mollier).

Du vill ju byta ut den fuktiga luften som orsakat imman med torr luft. Detta får du genom att ta frisk luft utifrån, värma upp den och blåsa in den så att fuktig luft byts ut.

Bara om luftfuktigheten utanför är lägre än inne i bilen. Men det händer inte när det regnar. Du glömmer bort att ACn torkar luften. Då är det bättre att inte ta in fuktigare luft utifrån. Har din profet Mollier tagit med det i sina diagram? Effekten av att luften torkas förstärks av värmen. Har du aldrig sett vatten rinna under parkerade bilar? Det är kondensvatten från ACn, vilket bevisar att det jag säger är sant. Kolla hur mycket vatten det blir under lastbil och släp med kylaggregat igång. De tar inte in luft utifrån, utan kyler och torkar luften precis som en vanlig hushållskyl. De som sysslar med detta professionellt vet att man inte tar in luft utifrån, de cirkulerar luften inuti skåpet. Därför hade det inte spelat nån roll om kylagg hade varit igång för de 39 som dog av syrebrist i en trailer i UK.

Alltså, det du skriver innehåller så många fel och missförstånd. Kondensvattnet som kommer under bilar är det vatten som kondenserar på dom kalla ytor som uppstår när du kör ett kylsystem som tex en AC i en bil eller ett kylaggregat, det märks mest varma sommardagar när luftfuktigheten är hög och AC´n jobbar hårt för att hålla nere temperaturen (eller snarare transportera bort värmen).

Att man inte tillför luft utifrån i ett kylrum eller kylskåp är självklart för att man inte vill ventilera bort luft där man redan för bort värmen. Det skulle vara extremt ineffektivt med luftutbyte då. Dock vet jag inte vad dessa saker har med imman att göra?

Imman uppstår för att luftfuktigheten sticker i höjden inne i bilen och det sker då en kondensering på rutorna eftersom dom är kallare än luften i bilen. Enklaste sättet att slippa detta är genom att antingen värma upp rutorna, då upphör kondenseringen (tex eluppvärmd framruta eller bakruta). Man kan även förändra klimatet i bilen genom att ventilera ut den fuktiga luften. Tillför du då torr luft sker uppnår du detta. Tillför du varm torr luft blir effekten ännu bättre. Att som du vill, avfukta och cirkulera väldigt fuktig luft är ett väldigt ineffektivt sätt att göra det på. Förvisso sjunker luftfuktigheten, men du ventilerar inte bort den fuktiga utan måste till 100% avfukta i bilen vilket tar mycket längre tid...

Mollier är ingen profet, men hans diagram visar väldigt tydligt hur detta fungerar...

Senast redigerat av Brådhis (24 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari · 10 743 Inlägg
#18

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:
Du verkar inte greppa att luftfuktigheten är hög redan innan på insidan, vilket bevisas av att rutorna är immiga (fuktig luft kondenserar på dom kalla rutorna) och denna tråd ens uppstår... Att då återcirkulera den och försöka torka den istället för att leda in frisk luft som inte är utandningsluft är kontraproduktivt.

Främst torkar dock luften eftersom den värms upp. Det finns diagram för detta (googla Mollier).

Du vill ju byta ut den fuktiga luften som orsakat imman med torr luft. Detta får du genom att ta frisk luft utifrån, värma upp den och blåsa in den så att fuktig luft byts ut.

Bara om luftfuktigheten utanför är lägre än inne i bilen. Men det händer inte när det regnar. Du glömmer bort att ACn torkar luften. Då är det bättre att inte ta in fuktigare luft utifrån. Har din profet Mollier tagit med det i sina diagram? Effekten av att luften torkas förstärks av värmen. Har du aldrig sett vatten rinna under parkerade bilar? Det är kondensvatten från ACn, vilket bevisar att det jag säger är sant. Kolla hur mycket vatten det blir under lastbil och släp med kylaggregat igång. De tar inte in luft utifrån, utan kyler och torkar luften precis som en vanlig hushållskyl. De som sysslar med detta professionellt vet att man inte tar in luft utifrån, de cirkulerar luften inuti skåpet. Därför hade det inte spelat nån roll om kylagg hade varit igång för de 39 som dog av syrebrist i en trailer i UK.

Alltså, det du skriver innehåller så många fel och missförstånd. Kondensvattnet som kommer under bilar är det vatten som kondenserar på dom kalla ytor som uppstår när du kör ett kylsystem som tex en AC i en bil eller ett kylaggregat, det märks mest varma sommardagar när luftfuktigheten är hög och AC´n jobbar hårt för att hålla nere temperaturen (eller snarare transportera bort värmen).

Att man inte tillför luft utifrån i ett kylrum eller kylskåp är självklart för att man inte vill ventilera bort luft där man redan för bort värmen. Det skulle vara extremt ineffektivt med luftutbyte då. Dock vet jag inte vad dessa saker har med imman att göra?

Imman uppstår för att luftfuktigheten sticker i höjden inne i bilen och det sker då en kondensering på rutorna eftersom dom är kallare än luften i bilen. Enklaste sättet att slippa detta är genom att antingen värma upp rutorna, då upphör kondenseringen (tex eluppvärmd framruta eller bakruta). Man kan även förändra klimatet i bilen genom att ventilera ut den fuktiga luften. Tillför du då torr luft sker uppnår du detta. Tillför du varm torr luft blir effekten ännu bättre. Att som du vill, avfukta och cirkulera väldigt fuktig luft är ett väldigt ineffektivt sätt att göra det på. Förvisso sjunker luftfuktigheten, men du ventilerar inte bort den fuktiga utan måste till 100% avfukta i bilen vilket tar mycket längre tid...

Mollier är ingen profet, men hans diagram visar väldigt tydligt hur detta fungerar...

ganska enkel logik..       samma sak varför man ska kyla ner bilen innan man parkerar den medans fortfarande luften cirkulerar annars kommer fukten sätta sig direkt på fönstrena som är kalla från utsidan.          samma anledning som is bildas i frysen och vatten i kylskåpet smile

ventialtion är a-o       jag håller hela min buss imfri genom att ha ventilationen på.   då snackar vi en full buss med blöta barn som stått i busskön innan dom kliver in =mycket fukt ..  slår man då på återcirkulationen så immar det igen på några sec... 

vissa bussar med dåliga kupefilter är ingen lek att få imfria..  vi byter innan vintern varje år sen vid service   så 2gånger per år byter vi filter och enda sättet att få bussen att imma igen är att ha den avstängd eller återcirkulera luften.

Senast redigerat av Growe (24 januari )

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang