S60 -01 centerhögtalare

Spexxarn
25 januari 2021 · 89 Inlägg

Hej!

Har en eftermarknadsstereo i bilen som har 6st lågnivåutgångar (fr/fl/rr/rl/sub/center).

Har köpt kablageadapters för min bil och allt flyter på perfekt. Har även ett sekundärt slutsteg som driver baslåda.

Det enda som inte fungerar är centerhögtalaren, vilket (som jag fattat det som) aldrig kommer fungera med kablageadapters i en eftermarknadsstereo...

Vad jag undrar är om jag kan ta högnivåkabeln som går från högtalaren och koppla den till en lågnivåomvandlare och sen plugga in RCA-kabeln från den in i centerutgången på min stereo?

Är långt ifrån kunnig när det kommer till billjud och ström så därför behöver jag lite svar på detta så jag inte gör något dumt.

Tacksam för svar!

Senast redigerat av Spexxarn (25 januari 2021)

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Börja inte pilla på någonting när du inte ens förstår skillnaden mellan in- och utgång.

Spexxarn
25 januari 2021 · 89 Inlägg

Bassiehof skrev:
Börja inte pilla på någonting när du inte ens förstår skillnaden mellan in- och utgång.

Givetvis förstår jag skillnaden på in- och utgång. Vart autostavning på telefonen som översatte till centeringång... Börja pilla är lite försent, då jag redan kopplat in allt det andra (nya högtalare runt om, 2-din stereo, backkamera, slutsteg och låda) men just här behöver jag lite hjälp. Men antar att med ditt svar så har du heller inte den blekaste om det funkar eller ej? smile

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Anklaga inte mig. Jag vet att det inte kommer funka.

patrik79
25 januari 2021 · 782 Inlägg

Lågnivåsignalen är väldigt svag och kan inte driva din centerhögtalare, du behöver ett slutsteg mellan lågnivåutgången och högtalaren.

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Dessutom blir det kopplat åt fel håll. Signalen kommer från lågnivåutgången på stereon, inte från högtalarens "högnivåkabeln". Därför mitt första svar i tråden.

patrik79
25 januari 2021 · 782 Inlägg

Bassiehof skrev:
Dessutom blir det kopplat åt fel håll. Signalen kommer från lågnivåutgången på stereon, inte från högtalarens "högnivåkabeln". Därför mitt första svar i tråden.

Det är knappast något som blir kopplat åt fel håll. Att signalen kommer från något annat än stereon är ingen som har påstått.

Det är jättevanligt att kablar kopplas från förbrukare till signal- eller strömkällan. Varenda bil är uppbyggd så... Det kopplas in förbrukare först som sen ansluts till batteri eller signalkälla.

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

patrik79 skrev:

Bassiehof skrev:
Dessutom blir det kopplat åt fel håll. Signalen kommer från lågnivåutgången på stereon, inte från högtalarens "högnivåkabeln". Därför mitt första svar i tråden.

Det är knappast något som blir kopplat åt fel håll. Att signalen kommer från något annat än stereon är ingen som har påstått.

Det är jättevanligt att kablar kopplas från förbrukare till signal- eller strömkällan. Varenda bil är uppbyggd så... Det kopplas in förbrukare först som sen ansluts till batteri eller signalkälla.

Han har ändrat det nu, men från början skrev han fel på in- och utgångar. Se tider när han ändrade texten i TS.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang