Volkswagen golf tsi 1.4 2007 Problem men växlarna

Felix0112
30 januari 2021 · 8 Inlägg

Tja! Har en Volkswagen golf tsi 1.4 2007 som har gått lite över 15k mil.
Den har börjat strula lite nu och skulle behöva all hjälp jag kan få.

Problemet jag har fått är att växlarna är otroligt svåra att få i och ur när motorn är igång. Så fort motorn är av så kan man växla helt utan problem. 1-2-3 och backen är svårast 5-6 är helt ok men dom går inte i och ur som dom ska.

Någon som har haft samma problem eller har någon erfarenhet vad det kan vara för fel.

Alla svar uppskattas!

simlar
31 januari 2021 · 5 524 Inlägg

Låter som att den inte frikopplar ordentligt eller synkringar som är sopslut.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
uhlin
31 januari 2021 · 2 834 Inlägg

Skulle tippa på att den inte kopplar ur ordentligt. Hur känns kopplingspedalen? Börjar du få motstånd långt ner?

Felix0112
31 januari 2021 · 8 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle tippa på att den inte kopplar ur ordentligt. Hur känns kopplingspedalen? Börjar du få motstånd långt ner?

Kopplingen tar inte super långt ner men en bit ner. Vet inte om det här har något med det att göra men kopplingen är ganska hård att trycka ner också.

Ibland när man lägger i backen så skorrar det som fan känns som växellådan ska lägga sig på marken. Mycket möjligt att det kanske är något med kopplingen.

Tack så mycket fler era svar!

Felix0112
31 januari 2021 · 8 Inlägg

Kan jag testa på något sätt så man kan utesluta om det är kopplingen eller om det är synkningarna?

uhlin
31 januari 2021 · 2 834 Inlägg

Felix0112 skrev:

uhlin skrev:
Skulle tippa på att den inte kopplar ur ordentligt. Hur känns kopplingspedalen? Börjar du få motstånd långt ner?

Kopplingen tar inte super långt ner men en bit ner. Vet inte om det här har något med det att göra men kopplingen är ganska hård att trycka ner också.

Ibland när man lägger i backen så skorrar det som fan känns som växellådan ska lägga sig på marken. Mycket möjligt att det kanske är något med kopplingen.

Tack så mycket fler era svar!

En bit ner, hur mycket är det? Du skall ha ett litet spel längst upp på pedalen.

Börjar du känna motstånd ner emot halva vägen mot golvet är nåt fel.

Kan va slav/huvudcylinder, eller dåligt med vätska i behållaren så det kommit in luft i systemet.

Senast redigerat av uhlin (31 januari 2021)

uhlin
31 januari 2021 · 2 834 Inlägg

Felix0112 skrev:
Kan jag testa på något sätt så man kan utesluta om det är kopplingen eller om det är synkningarna?

Tror knappast synkringarna gått på alla växlar. Sätter en slant på att den inte kopplar ur som den ska.

Felix0112
31 januari 2021 · 8 Inlägg

uhlin skrev:

Felix0112 skrev:
Kan jag testa på något sätt så man kan utesluta om det är kopplingen eller om det är synkningarna?

Tror knappast synkringarna gått på alla växlar. Sätter en slant på att den inte kopplar ur som den ska.

Hur fixar man det på bästa sätt? Är det bara att byta koppling eller kan man spänna den på något sätt? Är väldigt okunnig.

Kopplingen tar under halva liksom vet inte hur jag ska förklara men den tar långt ner.
Det är inte någon skillnad på motstånd när man trycker ner den det är jämt hela tiden.

Bytte bromsok förra veckan och luftade inte dom superbra kan det ha något med saken att göra?
I min hjärna låter det dumt men värt att fråga ändå.

Senast redigerat av Felix0112 (31 januari 2021)

uhlin
31 januari 2021 · 2 834 Inlägg

Själva kopplingen behöver du inte byta, frågan är bara om det är slavcylindern som börjar strula och hur den ser ut, om det är en utanpåliggande eller integrerad med urtrapningslagret.
I det senare fallet måste motor och växellåda delas vilket är en del jobb.

Utgår från att det nu är hydraulisk koppling, vilket jag tror det är på denna bil och inte wire.

Att du hållit på med bromsar skall inte ha nåt samband med koppling.

Felix0112
31 januari 2021 · 8 Inlägg

uhlin skrev:
Själva kopplingen behöver du inte byta, frågan är bara om det är slavcylindern som börjar strula och hur den ser ut, om det är en utanpåliggande eller integrerad med urtrapningslagret.
I det senare fallet måste motor och växellåda delas vilket är en del jobb.

Utgår från att det nu är hydraulisk koppling, vilket jag tror det är på denna bil och inte wire.

Att du hållit på med bromsar skall inte ha nåt samband med koppling.

Tack så mycket för svaren! Uppskattas som fan! Ska pilla runt lite och uppdaterar om jag lyckas lösa det!

spillolja
31 januari 2021 · 4 020 Inlägg

Att kolla upp:
bromsvätskenivån  särskilt sektionen för kopplingsmanövereringen (gemensam behållare för bromsar och kopplingshydralik)
Oljenivå växellåda  (oljekvalitet  API-GL4)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Trollen
31 januari 2021 · 12 Inlägg

Vänta nu,
Är inte slavcylinder kopplad till samma vätska som bromsvätska på dessa bilar?
Sitter väl en rund tallrik i motorutrymmet mot kupé väggen som är slavcylinder?
Iom att du har luftat si å så då kan jag nästan garantera att det är luft i systemet som även går till slavcylinder.  (eller är jag ute å cyklar? Nån får gärna rätta mig?)
Hade du samma problem då innan du bytt bromsok????
E

Senast redigerat av Trollen (31 januari 2021)

jaka54
31 januari 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Borde vara så! Åtminstone är det slavcylindern på min Audi 100 2,0E (-89:a) som man SKA lufta först innan man luftar  bromsar, då de använder samma bromsvätska.

uhlin
1 februari 2021 · 2 834 Inlägg

Trollen skrev:
Vänta nu,
Är inte slavcylinder kopplad till samma vätska som bromsvätska på dessa bilar?
Sitter väl en rund tallrik i motorutrymmet mot kupé väggen som är slavcylinder?
Iom att du har luftat si å så då kan jag nästan garantera att det är luft i systemet som även går till slavcylinder.  (eller är jag ute å cyklar? Nån får gärna rätta mig?)
Hade du samma problem då innan du bytt bromsok????
E

Att det är samma behållare  kan nog stämma men brukar va liksom en egen behållare inuti just för koppling.

Mossan1
9 februari 2021 · 2 799 Inlägg

uhlin skrev:
Att det är samma behållare  kan nog stämma men brukar va liksom en egen behållare inuti just för koppling.

Japp. Korrekt.

Just därför kan man få trubbel med kopplingen om bfomsvätskenivån är för låg. Kopplingen har en egen kammare, och fylls inte föränn man nästan överfyllt koppen.
Därför kan man ha för lite vätska utan att det syns så väl.

Jag skulle börja med att säkerställa att vätska finns.  Lämna inte koppen fylld över max.  Sug ur om nödvändigt.
Tryck därefter kopplingen åtskilliga gånger innan motorn startas och kopplingen testas.
Enkelt och billigt försök.

Kopplingen luftar sig själv skapligt, så länge man kan manövrera solfjädern, vilket trådskaparen kan. Annars skulle den vara helt okörbar.
Ett tomt system kan vara ett elände.att lufta

Funkar det inte bättre efter fyllnad, eller om det fanns vätska, är det fel på hydrualiken. Vilken är svårt att avgöra, men slavcylindern sitter OFTA inne mellan motor och låda = kostsamt byte.

Stillastående med koppling nere står allt i växellådan stilla. Problem att växla stilla stående med motor igång är alltså kopplingsfel  om de går problemfritt med motor av.

Bassiehof
9 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Kolla upp motor- och växellådsupphängningen. Om bussningar är slitna hänger växellådan inte som den ska och då blir det svårt att få i växlar. Alternativ 2 är att kolla länkaget, att inget har lossnat, är utslitet eller bara behöver justering.

Senast redigerat av Bassiehof (9 februari 2021)

Felix0112
10 juli 2021 · 8 Inlägg

Om någon har samma problem som jag hade så var felet huvudkopplings cylindern och en "pinne" vid kopplingspedalen var paj.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang