Felkoder Volvo 850 -96

TheXmeX99
30 januari 2021 · 19 Inlägg

Hejsan! Jag har fått felkoderna

EFI - 245 / Idle air control closing signal
EFI - 223 / Idle air control opening signal

Ni som fått dem, vad bytte ni?
Verkar som det är lite blandade meningar där

Bilen är måste hjälpas på gas för att starta kall, men ba nån sekund sen går han själv!
Lägger du sedan i Drive eller back så går han ner väldigt mycket i varv o bilen skakar nått fruktansvärt.

Är den varm är det inga problem, möjligtvis lite hög tomgång, nån enstaka gång har han lagt sig på 2000 varv själv på tomgång

Bilen är en Volvo 855 1996 B5254FS Automat

Senast redigerat av TheXmeX99 (30 januari 2021)

Volvo XC70 "Ocean Race" (2012)
Volvo 945 "Ayra" (1991)
Volvo 850 "Tysken" (1997)
husseman
31 januari 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm- ja hade bytt bil, fan trodde alla 850 (Facklan)brunnit upp. Nåja, ska vi gissa på spjällhus eller nån form av tomgångsventil.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
31 januari 2021 · 10 279 Inlägg

TheXmeX99 skrev:
Hejsan! Jag har fått felkoderna

EFI - 245 / Idle air control closing signal
EFI - 223 / Idle air control opening signal

Ni som fått dem, vad bytte ni?
Verkar som det är lite blandade meningar där

Bilen är måste hjälpas på gas för att starta kall, men ba nån sekund sen går han själv!
Lägger du sedan i Drive eller back så går han ner väldigt mycket i varv o bilen skakar nått fruktansvärt.

Är den varm är det inga problem, möjligtvis lite hög tomgång, nån enstaka gång har han lagt sig på 2000 varv själv på tomgång

Bilen är en Volvo 855 1996 B5254FS Automat

Jag hade en 850 med kass tomgångsmotor. Den betedde sig som du beskriver. Felkoderna tyder ju också antingen på att tomgångsmotorn är trasig eller möjligen kablarna till den.

(Lyssna inte på Husseman, han hatar Volvo helt enkelt och känner sig av någon anledning tvungen att berätta det för alla hellre än att hjälpa dom med deras fråga)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
31 januari 2021 · 1 782 Inlägg

Tomgångsmotorn som redan nämnts, antingen byta eller om det kanske räcker att rengöra den som finns. Har med hyfsat resultat tvättat tomgångsmotorer med bromsrengöring men helt perfekt blir det väl inte förrän man köper nytt men det kan avhjälpa de värsta symptomen i alla fall!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang