Peugeot 207 06 med startproblem 12 800 mil

JoelDew01
1 februari 2021 · 33 Inlägg

Tjena, har som sagt en Peugeot som jag köpte i lördags som börjat krångla nu i kylan som råder. Bilen startade utan problem lördag 30/1 när ja skulle provköra den hos säljaren och den var då rejält genomfrusen innan start. Sen skulle ja starta den söndag 31/1 men då vill den inte gå igång.¨
Laddade upp och kollade batteriet som visar god kondition och tar laddning. Startmotorn bara knäpper till när man vrider om nyckeln men inget händer. Batterilampan blinkar till också när man försöker starta.

Vi prövade även att rulla igång bilen och då gick den igång utan problem och gick att stänga av och starta bilen sedan när den blivit varm.

Vad kan felet vara tro? En dålig startmotor som inte orkar gå runt eller kan det ändå vara batteriet? Generatorn funkar utan problem och laddar batteriet under färd.

Senast redigerat av JoelDew01 (1 februari 2021)

uhlin
1 februari 2021 · 2 834 Inlägg

Kollat upp så det är ordentlig kontakt vid batteripolerna samt nere vid startmotorn?

JoelDew01
1 februari 2021 · 33 Inlägg

uhlin skrev:
Kollat upp så det är ordentlig kontakt vid batteripolerna samt nere vid startmotorn?

Det skall det vara. Gick som sagt att starta bilen på startmotorn när den hade blivit varm och batteriet har kontakt.

Utmarks-Loke
1 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Kan vara själva startmotorn som är dålig, eller kuggarna på startmotorns drev eller kuggkransen på svänghjulet kan vara slitna. Om kuggarna är slitna så de fått "skägg" kan startmotorn ha svårt att trycka ut drevet emot när motorn står på exakt vissa ställen i varvet. Det kan alltså hända var tionde gång eller vad som helst. Om det händer, lägg i en växel och putta bilen en liten aning, någon decimeter räcker oftast. Då vrider sig motorn en liten aning och man får fram andra kuggar som kanske är bättre. Eller så är det som sagt startmotorn som är dålig, och då kan man knacka lite försiktigt på den med en hammare så kanske det fungerar igen.

JoelDew01
1 februari 2021 · 33 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kan vara själva startmotorn som är dålig, eller kuggarna på startmotorns drev eller kuggkransen på svänghjulet kan vara slitna. Om kuggarna är slitna så de fått "skägg" kan startmotorn ha svårt att trycka ut drevet emot när motorn står på exakt vissa ställen i varvet. Det kan alltså hända var tionde gång eller vad som helst. Om det händer, lägg i en växel och putta bilen en liten aning, någon decimeter räcker oftast. Då vrider sig motorn en liten aning och man får fram andra kuggar som kanske är bättre. Eller så är det som sagt startmotorn som är dålig, och då kan man knacka lite försiktigt på den med en hammare så kanske det fungerar igen.

Tack för detta utförliga svar. Blir nog en ny startmotor istället, palla chansa varje morgon man skall iväg.

JoelDew01
2 februari 2021 · 33 Inlägg

Gick idag ut för att testa starta bilen igen då den stått nerfrusen sen söndags, -7 grader ute idag. Den gick igång utan problem då. Mycket märkligt att ena dagen inte funkar men andra. Kan det tyda på dålig kontakt mellan batteri och till startmotorn, eller är det ändå startmotorn som börjar ge upp??

Senast redigerat av JoelDew01 (2 februari 2021)

nitrousblu3_rs
2 februari 2021 · 262 Inlägg

Prova att knacka lite på startmotorn när bilen inte vill starta för att se ifall det är den som krånglar. Alltså låt någon knacka på startmotorn medan du försöker starta bilen. Min S60 gjorde precis så och gick att utesluta startmotorn på det sättet.

JoelDew01
2 februari 2021 · 33 Inlägg

Klints skrev:
Prova att knacka lite på startmotorn när bilen inte vill starta för att se ifall det är den som krånglar. Alltså låt någon knacka på startmotorn medan du försöker starta bilen. Min S60 gjorde precis så och gick att utesluta startmotorn på det sättet.

Oki, har hört på annat håll att du inte bör knacka på startmotorn oavsett då den kan ta skada, stämmer det?

nitrousblu3_rs
2 februari 2021 · 262 Inlägg

JoelDew01 skrev:

Klints skrev:
Prova att knacka lite på startmotorn när bilen inte vill starta för att se ifall det är den som krånglar. Alltså låt någon knacka på startmotorn medan du försöker starta bilen. Min S60 gjorde precis så och gick att utesluta startmotorn på det sättet.

Oki, har hört på annat håll att du inte bör knacka på startmotorn oavsett då den kan ta skada, stämmer det?

Du märker ju direkt om det funkar eller inte, tvivlar på att startmotorn tar skada av att slå lite lätt på den. Den verkar ju dessutom redan vara defekt?

uhlin
2 februari 2021 · 2 834 Inlägg

JoelDew01 skrev:

Klints skrev:
Prova att knacka lite på startmotorn när bilen inte vill starta för att se ifall det är den som krånglar. Alltså låt någon knacka på startmotorn medan du försöker starta bilen. Min S60 gjorde precis så och gick att utesluta startmotorn på det sättet.

Oki, har hört på annat håll att du inte bör knacka på startmotorn oavsett då den kan ta skada, stämmer det?

Det gör inget. Du behöver ju inte ta den största släggan du finner och göra rundslag allt du orkar. Då går den nog sönder. Hahaha.

Utmarks-Loke
2 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Ja som sagt, knacka, inte banka. Till och franska startmotorer skall överleva det. Alternativet är att ta ur startmotorn, skruva isär den och se hur den ser ut inuti. På en start som jag hade med just det problemet så var den utsliten och glapp i ett lager till drevet.

JoelDew01
2 februari 2021 · 33 Inlägg

Tack. Nu har ja nog all info jag behöver för att felsöka vidare! smile Kommer få en å titta på startmotorn och är den fel byter vi ut den.

Senast redigerat av JoelDew01 (3 februari 2021)

Explicit-
4 februari 2021 · 24 Inlägg

JoelDew01 skrev:
Tack. Nu har ja nog all info jag behöver för att felsöka vidare! smile Kommer få en å titta på startmotorn och är den fel byter vi ut den.

Prova brygga startmotorn. Men om du gör det, HA FÖR GUDS SKULL INGEN VÄXEL I! När du bryggar en startmotor så kommer den starta motorn om den funkar som den ska.

Det är enligt mig det snabbaste sättet att avgöra om startmotorn är kass eller inte. Jotdflätan kan också vara boven till att den startar när den själv vill. Den kan nämligen ge tillräckligt med jord för att förse panelen med ström men inte tillräckligt till startmotorn om den är skadad.

Senast redigerat av Explicit- (4 februari 2021)

jaka54
4 februari 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Ladda batteriet först innan du tar i tu med startmotorn!

JoelDew01
4 februari 2021 · 33 Inlägg

Explicit- skrev:

JoelDew01 skrev:
Tack. Nu har ja nog all info jag behöver för att felsöka vidare! smile Kommer få en å titta på startmotorn och är den fel byter vi ut den.

Prova brygga startmotorn. Men om du gör det, HA FÖR GUDS SKULL INGEN VÄXEL I! När du bryggar en startmotor så kommer den starta motorn om den funkar som den ska.

Det är enligt mig det snabbaste sättet att avgöra om startmotorn är kass eller inte. Jotdflätan kan också vara boven till att den startar när den själv vill. Den kan nämligen ge tillräckligt med jord för att förse panelen med ström men inte tillräckligt till startmotorn om den är skadad.

Vad menas med brygga, för en som inte är så kunnig 🤔
Har fått en vän att kolla på den till helgen får vi se.

JoelDew01
4 februari 2021 · 33 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ladda batteriet först innan du tar i tu med startmotorn!

Skall ja göra. Fått en vän att tiita på den till helgen så kommer ladda upp batteriet fullt tills dess.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang