Volvo Felkod 5-5-3 Misständning som ger katalysatorskada cyl 3

pejons
3 februari · 26 Inlägg

Min gamla v70N har börjat ge fel 5-5-3 ”Misständning som ger katalysatorskada cyl 3”. Om jag raderar koden kan det ta en månad innan den kommer tillbaka.
Någon som kan ge ett tips var jag skall börja leta?

Instagram: P_meckar
Mossan1
3 februari · 202 Inlägg

Är inte den felkoden från gamla Fenix systemet? Dvs före 1999.
V70N kom med my01.

Borde ge kod början med ECM följt av kod. Eller P följt av kod om läsaren är generisk.

Om det är en V70N med en spole/cylinder:
Tändspolen är troligt när det är så specifikt en cylinder.
Byt plats på.nr3 och nån annan och se om det flyttar sig med spolen.

Senast redigerat av Mossan1 (3 februari )

pejons
8 februari · 26 Inlägg

Koden får jag fram i mitt verktyg icarsoft.

Ska prova att skifta spole om det bara är att knäppa loss kabeln.

Fick ett annat fel idag: ”camshaft reset value”. Då undrar man om det är ett helt oberoende fel eller om de hör ihop.

Instagram: P_meckar
Mossan1
9 februari · 202 Inlägg

Det var inte "VALVE"  (ventil) det stod, och inte Value (värde)?

Det sitter ventil för VVT drevet/dreven under plastkåpan ovanpå kamaxelkåpan som felar ibland.
Skapar dock inga misständningar på enskild cylinder. Ger lysande motorlampa och sämre acceleration. Kanske allmänt ojämn gång, beroende på hur den felar.


Om det stod VALUE, kan du ha överkuggad kamrem, dåligt VVT drev eller dålig kamaxelgivare.

Skriv helst ut HELA koden i tråden. Dvs inkl ev sitter och bokstavskombon.
Det ger mer info än korta texten som presenteras.

Senast redigerat av Mossan1 (9 februari )

pejons
13 februari · 26 Inlägg

Idag kom den ena felkoden tillbaka. ”640A State: None. Camshaft reset value. Faulty signal.”
Såg att kabeln från kamaxelgivaren börjar se tråkig ut. Torr och spröd liksom.
Kanske är läge att byta den.

Instagram: P_meckar
Mossan1
13 februari · 202 Inlägg

Se där, en felKOD att jobba med
Universella läsare måste man ha lite detektivarbete med.
Eftersom det är motorn som har problemet förutsätter jag att det är ECM som har koden)
Engine Control Module

Från VIDA om ECM 640A:
När kylvätsketemperaturen (ECT) är över 80 ° C och motorn har varit igång i mer än 2 minuter kontrollerar modulens motorstyrning (ECM) kamaxel anpassning faktiska och önskade värden. Om dessa värden avviker alltför mycket (ca 10 ° vevaxel längre än 15 sekunder) under "och med" drivande modulens motorstyrning (ECM) tolkas det som ett fel och Diagnostic trouble code (DTC) ECM-640A lagras.

Ersättnings värde
-inget

Möjlig källa

Felaktig signal
-kamaxelremen har hoppat på fel plats på kuggarna
-lågt oljetryck / dålig oljekvalitet
-deffekt reset ventil
-mekaniska fel i variabla ventiltider (VVT) enhet

Fel symtom [S]
-ojämn tomgång
-ökade utsläpp

pejons
14 februari · 26 Inlägg

Tack för svar.
Jo ECM var det.
Men koden kommer i startögonblicket, inte efter någon fördröjning. Bilen hade stått över natten och det var ca -8 grader när jag startade den.
Motorn startar direkt och går jämnt.
När jag raderat felkoden kan det ta veckor innan den återkommer.

Instagram: P_meckar
pejons
14 februari · 26 Inlägg

Resetventil, var sitter den?

Instagram: P_meckar
pejons
17 februari · 26 Inlägg

Resetventil, om du menar solenoiden till vvt:n så har jag bytt den för ett par år sedan. Ska byta kamaxelgivaren som jag nämnde ser tråkig ut. Sen får vi se.

Instagram: P_meckar
pejons
17 februari · 26 Inlägg

Ser att jag i tråden blandat ihop mina gamla volvobilar. De har felkoder båda två.
Men nu har den första felkoden kommit tillbaka.
”5-5-3 State: None Misfire cylinder 3 TWC damage”
”5A State: None Three-way catalytic converter (TWC) efficiency.
Faulty signal”
Ingen annan felkod på denna bil (V40 2,0 bensin 2003)

Instagram: P_meckar
Mossan1
18 februari · 202 Inlägg

Jag fattar inte formatet på felkoderna.
551 kunde man få i 850's system.
Om vi killgissar den till volvoprotokoll dvs, att koden är ECM551 så finns den inte.
Det är också högst märkligt att koden nämner BÅDE misständning cyl3 (som inte kan vara så många olika fel) och även katalysatoreffektivitet som har en helt annan felkod. Både i ISO och Volvoprotokollet.

Risk för katalysatorskada är det ju givetvis med misständningar.
Men så uttrycker sig inte koden.
Översättningsfel? Kanske.

Brådhis * Voff voff *
18 februari · 6 588 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag fattar inte formatet på felkoderna.
551 kunde man få i 850's system.
Om vi killgissar den till volvoprotokoll dvs, att koden är ECM551 så finns den inte.
Det är också högst märkligt att koden nämner BÅDE misständning cyl3 (som inte kan vara så många olika fel) och även katalysatoreffektivitet som har en helt annan felkod. Både i ISO och Volvoprotokollet.

Risk för katalysatorskada är det ju givetvis med misständningar.
Men så uttrycker sig inte koden.
Översättningsfel? Kanske.

P0553 finns ju, men är knappast relaterad till detta...

https://www.carobdcode.com/p0553-volvo- … high-input

Dock en viss röra här med dom olika bilmodellerna i tråden!? Ena koden, den som uppges vara "5-5-3" är alltså till en V40 -03 och "ECM640A" är till den V70N som tråden handlade om från början...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
pejons
8 april · 26 Inlägg

V70 med ”640A State: None. Camshaft reset value. Faulty signal.”
Verkar vara löst. Bytte kamaxelgivaren. Har kört några veckor sedan dess utan några fel.

Instagram: P_meckar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang