Volvo 744 B230F har gnista och soppa men startar inte

Explicit-
8 februari 2021 · 24 Inlägg

Redis315 skrev:

Explicit- skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Det är en volvo 740, var skall du koppla in din obd-läsare? Och jag tror inte du kan ändra mjukvara med mindre än att du byter chip. Möjligen att man kan ta ur chipet och skriva om det med en speciell apparat.

Juste... Knepigt problem dedär :-(
Tändkablarna och strömfördelare var ok eller?

Japp jag har testat att byta rotor och fördelare är jätte fin och bytt i somras, tändkablar är fina och gnista på alla stift.

Du har fin gnista och timing i motorn men stiften är blöta.. du har fått bilen att starta så ledningarna bör hunnit dra fram nytt bränsle.. sensorn är ny. Jag börjar lida med dej 🤔 hur beter sig bilen när ni rullar igång den?

uhlin
8 februari 2021 · 2 834 Inlägg

Redis315 skrev:
Ja problemet har dykt upp igen och vet inte lägre vad jag ska göra.

Den gick och startade som vanligt i lördags men senare när jag skulle använda den så ville den inte starta. Jag har nu testat och byta spridarna och rengjort tändstiften ordentligt men inget vill fungera längre. När man väll försöker starta den så tänder de som vanligt och ibland så går den som vanligt sålänge man har igång startmotorn och den kan leva i några sekunder på egen hand.
Sambandet jag ska testa igen var när jag fick den och gå hade jag tömt tanken och hela systemet på bensin och rengort tändstift och blåst ut cylindrarna, därefter så hällde jag på soppa och vred om tängningen. Den startade när de inte fanns något bensin eller tryck redan framme utan att de pumpades fram under start.

De ända jag kan tänka nu är att byta startmotor för har testat att byta de mesta redan.

Varför ska du byta startmotorn?

Redis315
8 februari 2021 · 15 Inlägg

uhlin skrev:

Redis315 skrev:
Ja problemet har dykt upp igen och vet inte lägre vad jag ska göra.

Den gick och startade som vanligt i lördags men senare när jag skulle använda den så ville den inte starta. Jag har nu testat och byta spridarna och rengjort tändstiften ordentligt men inget vill fungera längre. När man väll försöker starta den så tänder de som vanligt och ibland så går den som vanligt sålänge man har igång startmotorn och den kan leva i några sekunder på egen hand.
Sambandet jag ska testa igen var när jag fick den och gå hade jag tömt tanken och hela systemet på bensin och rengort tändstift och blåst ut cylindrarna, därefter så hällde jag på soppa och vred om tängningen. Den startade när de inte fanns något bensin eller tryck redan framme utan att de pumpades fram under start.

De ända jag kan tänka nu är att byta startmotor för har testat att byta de mesta redan.

Varför ska du byta startmotorn?

Oj kanske råkade skriva startmotor menade såklart tomgångsmotor

Redis315
8 februari 2021 · 15 Inlägg

Explicit- skrev:

Redis315 skrev:

Explicit- skrev:

Juste... Knepigt problem dedär :-(
Tändkablarna och strömfördelare var ok eller?

Japp jag har testat att byta rotor och fördelare är jätte fin och bytt i somras, tändkablar är fina och gnista på alla stift.

Du har fin gnista och timing i motorn men stiften är blöta.. du har fått bilen att starta så ledningarna bör hunnit dra fram nytt bränsle.. sensorn är ny. Jag börjar lida med dej 🤔 hur beter sig bilen när ni rullar igång den?

Har bara försökt rulla igång den när vi bogserade hem den och då tände den som nu men gick faktiskt igång och gick sålänge vi rullade med växel i, så fort jag kopplade stendog den.

Explicit-
8 februari 2021 · 24 Inlägg

Det kan inte vara så att det läcker in kylarvätska i cylindrarna?

siiimooon Påstängd
8 februari 2021 · 1 194 Inlägg

Kan vara ordentligt nedsurad, har samma problem med en 240 med lh2.4..
Provade då att bogsera med växel i, och tändning av en bit med fullgas för att lufta ur cylindrarna, efter det slog jag på tändningen och bilen startade men gick lite krassligt, men tillräckligt för att hålla igång med lite varvning.
Gick bra sen igen efter lite buskörning, men ska byta lambda/tempgivare/LMM då det hänt flera gånger.. smile

Så testa mitt tips, låter som den beter sig precis likadant!

jaka54
8 februari 2021 · 5 734 Inlägg

Hej!
Och tändkablarna sitter rätt?

Hammer-man
9 februari 2021 · 2 Inlägg

Du hade bytt vevaxelgivare? Till en ny hoppas jag. Om inte, byt till en ny volvo original
Kolla även krysskilen på kamaxel remskivan. Den kan gå sönder och kan vara svårt att se när man  snabbkollar om kamremmen står på sina märkningar. Detta har hänt mig ett par gånger. Lycka till med felsökning nu!

Axelmannen91
28 juni 2023 · 9 Inlägg

Fick du till problemet tillslut? Har samma problem typ. Tacj

Redis315
28 augusti 2023 · 15 Inlägg

Axelmannen91 skrev:
Fick du till problemet tillslut? Har samma problem typ. Tacj

Tjena, va ju ett tag sedan detta va å glömde skriva lösningen, de va så enkelt som kallstartspridaren som fastnat öppen. Undertiden ja grejade med den då visste jag inte ens att b230f hade en kallstartspridare men den sitter på undersidan av insuget presis efter gasspjället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang