Volvo 744 B230F har gnista och soppa men startar inte

Redis315
4 februari 2021 · 15 Inlägg

Hej!

Min volvo 744 89a har inte velat starta sen i lördags efter jag bytt lambdan då för den drack över 2l milen. Jag bytte den och startade för skulle köra en sväng men bilen gick bara i nån sekund och sen dog den bara och efter de har den varit stendöd. Den tänder till då och då ibland under startförsök men inget hopp om att den ska starta. Jag har gnista och får fram soppa i cylindrarna som vanligt, sen att tändstiften var kolsvarta är en sak men alla 4 borde inte dött på samma gång. Vi försökte rullstarta den och satan vad jag blev glad för den började gå lite men den gick riktigt kasst och orka inte hålla sig ingång och stendog.
Kan skriva med att jag testa koppla av kontakterna till spridarna och försökte köra den på bara startgas men den tände bara till nån få gång.

Det är ett jädra konstigt sammanträffande tycker jag och har bytt eller kollat en hel del och de är följande:

fördelarlock torkat med varmluft pistol
bytt rotor
kollat tändmodul
bytt lmm
bytt bränsletrycksreglatorn
bytt vevaxelgivare
soppa pumparna går bak och fram (bytta i december)
säkringar
bränslerelä
bytt bränslets databox
kollat efter tjuvluft
testat olika batterier


Min tanke är kan de va tändstift, tändspole, jordfel? Tempgivaren tycker jag inte de borde vara men kan de va den ändå, hade av den i höstas innan besiktning och bytte den har jag för mig.

Tack på förhand och hoppas nån vet vad detta kan vara.

Bassiehof
4 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Vad jag saknar i listan med delar är tomgångsmotorn. Möjligen spjällhus.

Explicit-
4 februari 2021 · 24 Inlägg

Har du kompression? Har motorn bra luftflöde?
Att det är mycket sot brukar tyda på felaktig förgasarblandning, felaktig flottörgivarnivå eller täppt luftfilter. Alt. Att någon vakumslang trillat lös.

Utmarks-Loke
4 februari 2021 · 5 836 Inlägg

Om felet kom när du bytte lambdasond kopplade du väl fel, eller satte dit en dålig sond? Just lambdasonder är en av de grejer man inte skall snåla med och köpa kinesiska kopior.

Utmarks-Loke
4 februari 2021 · 5 836 Inlägg

Explicit- skrev:
Har du kompression? Har motorn bra luftflöde?
Att det är mycket sot brukar tyda på felaktig förgasarblandning, felaktig flottörgivarnivå eller täppt luftfilter. Alt. Att någon vakumslang trillat lös.

Det kan vara så illa att han inte ens har förgasare. Årsmodell samt listan på insprutningskomponenter som han skrivit tyder ju på det.

Redis315
4 februari 2021 · 15 Inlägg

spjället bytte jag i höstas för tomgången hoppade upp och ner mellan 1000 till 2000 och tomgångsmotor, kan vara de som krånglar och gett upp nu för det tog jag från en reservmotor jag har ståendes. lambdan ska inte egentligen ha något med att den inte startar då de ända den gör är att visa om den får över lambda 1 eller under har jag för mig och jag har ju ändå kört runt i en 2 månader med paj lambda och sotet på tändstiften är ju för den har gått fett.

Redis315
4 februari 2021 · 15 Inlägg

sen komp har jag och luft får den, har kollat filtret och det ser riktigt fint ut.
Jag tror ju det har något med tändning för den går inte på startgas men jag vet inte, har testat allt möjligt och fått hjälp av vänner.

Bassiehof
4 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Redis315 skrev:
spjället bytte jag i höstas för tomgången hoppade upp och ner mellan 1000 till 2000 och tomgångsmotor, kan vara de som krånglar och gett upp nu för det tog jag från en reservmotor jag har ståendes. lambdan ska inte egentligen ha något med att den inte startar då de ända den gör är att visa om den får över lambda 1 eller under har jag för mig och jag har ju ändå kört runt i en 2 månader med paj lambda och sotet på tändstiften är ju för den har gått fett.

Tomgångsmotorn fungerar som choken på en förgasarbil. När den är kass är alltså som att kallstarta utan choke.

Utmarks-Loke
4 februari 2021 · 5 836 Inlägg

Kan kamremmen ha hoppat några kuggar?

Redis315
4 februari 2021 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:

Redis315 skrev:
spjället bytte jag i höstas för tomgången hoppade upp och ner mellan 1000 till 2000 och tomgångsmotor, kan vara de som krånglar och gett upp nu för det tog jag från en reservmotor jag har ståendes. lambdan ska inte egentligen ha något med att den inte startar då de ända den gör är att visa om den får över lambda 1 eller under har jag för mig och jag har ju ändå kört runt i en 2 månader med paj lambda och sotet på tändstiften är ju för den har gått fett.

Tomgångsmotorn fungerar som choken på en förgasarbil. När den är kass är alltså som att kallstarta utan choke.

Tack för tipset får kolla på den ändå sen

Redis315
4 februari 2021 · 15 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kan kamremmen ha hoppat några kuggar?

Nej kollade kamremmen nästan först den står perfekt.

zzr94092
4 februari 2021 · 4 390 Inlägg

Går den inte på startgas så kan du inte ha nån gnista på stiften..

Redis315
4 februari 2021 · 15 Inlägg

zzr94092 skrev:
Går den inte på startgas så kan du inte ha nån gnista på stiften..

förtydligar den har bra och fin gnista när jag skruvar ut tändstiften och kollar, när jag försöker köra den på startgas tänder den bara ett par gånger och inte mer med det. Med det vet jag att de finns gnista men inte om den är stark nog eller finns hela tiden. Det är därför jag är inne på tändspolen men då borde de inte finnas gnista als eller?

Redis315
6 februari 2021 · 15 Inlägg

UPPDATERING!! LÖST

Bilen går nu igen som den ska och felet var visst tempgivaren.

Igår rengjorde vi tändstiften och blåste rent cylindrarna och fick igång den i en 5-10 sekunder, den tog inte emot gas och blöddra. vi såg efteråt att tändstiften var total dränkta och tömde bilen på bensin för att se så de inte var vatten i soppan, men de var det inte. Då kunde vi nästan direkt säga att den fick för mycket soppa och de ända kvar att byta då var tempgivaren. Chansen var ju att gnistan var dålig och att de inte orka tända bensinen men så var inte fallet.
Nu är de iaf löst och tackar för alla svar.

Redis315
8 februari 2021 · 15 Inlägg

Ja problemet har dykt upp igen och vet inte lägre vad jag ska göra.

Den gick och startade som vanligt i lördags men senare när jag skulle använda den så ville den inte starta. Jag har nu testat och byta spridarna och rengjort tändstiften ordentligt men inget vill fungera längre. När man väll försöker starta den så tänder de som vanligt och ibland så går den som vanligt sålänge man har igång startmotorn och den kan leva i några sekunder på egen hand.
Sambandet jag ska testa igen var när jag fick den och gå hade jag tömt tanken och hela systemet på bensin och rengort tändstift och blåst ut cylindrarna, därefter så hällde jag på soppa och vred om tängningen. Den startade när de inte fanns något bensin eller tryck redan framme utan att de pumpades fram under start.

De ända jag kan tänka nu är att byta startmotor för har testat att byta de mesta redan.

Explicit-
8 februari 2021 · 24 Inlägg

Redis315 skrev:
Ja problemet har dykt upp igen och vet inte lägre vad jag ska göra.

Den gick och startade som vanligt i lördags men senare när jag skulle använda den så ville den inte starta. Jag har nu testat och byta spridarna och rengjort tändstiften ordentligt men inget vill fungera längre. När man väll försöker starta den så tänder de som vanligt och ibland så går den som vanligt sålänge man har igång startmotorn och den kan leva i några sekunder på egen hand.
Sambandet jag ska testa igen var när jag fick den och gå hade jag tömt tanken och hela systemet på bensin och rengort tändstift och blåst ut cylindrarna, därefter så hällde jag på soppa och vred om tängningen. Den startade när de inte fanns något bensin eller tryck redan framme utan att de pumpades fram under start.

De ända jag kan tänka nu är att byta startmotor för har testat att byta de mesta redan.

Det kan vara mjukvaran I bilen? En bil kan vara flongny men har mjukvaran i bilen fått en ofrivillig revidering så kan det få bilen att spöka som inte går att felsöka med en vanlig obd läsare. En sån sak kan kosta runt 10000 på verkstad... Kan du tyda koder och siffror från datorn I en bil kan du skaffa VCDC, (finns många tutorials på tuben hur man använder programmet). Där kan du se värden och grafer på alla moduler och givare som finns i bilen. Men då ska man veta lite vilka värden som är normala för att jämföra men det går väl och googla fram. Kolla noga igenom instruktionsvideos innan du använder programmet om du gör det, man kan råka skriva in en siffra utan att spara original inställningar och ändra hela bilens beteende!
Här finns en tutorial: https://youtu.be/VSsKF4ZGFq4

Ett tips kan vara att köpa en begagnad dator, finns att köpa på verkstäder som är kokade efter din bils VIN-nummer. Kostar någon tusenlapp dock.

Senast redigerat av Explicit- (8 februari 2021)

Utmarks-Loke
8 februari 2021 · 5 836 Inlägg

Explicit- skrev:

Redis315 skrev:
Ja problemet har dykt upp igen och vet inte lägre vad jag ska göra.

Den gick och startade som vanligt i lördags men senare när jag skulle använda den så ville den inte starta. Jag har nu testat och byta spridarna och rengjort tändstiften ordentligt men inget vill fungera längre. När man väll försöker starta den så tänder de som vanligt och ibland så går den som vanligt sålänge man har igång startmotorn och den kan leva i några sekunder på egen hand.
Sambandet jag ska testa igen var när jag fick den och gå hade jag tömt tanken och hela systemet på bensin och rengort tändstift och blåst ut cylindrarna, därefter så hällde jag på soppa och vred om tängningen. Den startade när de inte fanns något bensin eller tryck redan framme utan att de pumpades fram under start.

De ända jag kan tänka nu är att byta startmotor för har testat att byta de mesta redan.

Det kan vara mjukvaran I bilen? En bil kan vara flongny men har mjukvaran i bilen fått en ofrivillig revidering så kan det få bilen att spöka som inte går att felsöka med en vanlig obd läsare. En sån sak kan kosta runt 10000 på verkstad... Kan du tyda koder och siffror från datorn I en bil kan du skaffa VCDC, (finns många tutorials på tuben hur man använder programmet). Där kan du se värden och grafer på alla moduler och givare som finns i bilen. Men då ska man veta lite vilka värden som är normala för att jämföra men det går väl och googla fram. Kolla noga igenom instruktionsvideos innan du använder programmet om du gör det, man kan råka skriva in en siffra utan att spara original inställningar och ändra hela bilens beteende!
Här finns en tutorial: https://youtu.be/VSsKF4ZGFq4

Ett tips kan vara att köpa en begagnad dator, finns att köpa på verkstäder som är kokade efter din bils VIN-nummer. Kostar någon tusenlapp dock.

Det är en volvo 740, var skall du koppla in din obd-läsare? Och jag tror inte du kan ändra mjukvara med mindre än att du byter chip. Möjligen att man kan ta ur chipet och skriva om det med en speciell apparat.

Explicit-
8 februari 2021 · 24 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Explicit- skrev:

Redis315 skrev:
Ja problemet har dykt upp igen och vet inte lägre vad jag ska göra.

Den gick och startade som vanligt i lördags men senare när jag skulle använda den så ville den inte starta. Jag har nu testat och byta spridarna och rengjort tändstiften ordentligt men inget vill fungera längre. När man väll försöker starta den så tänder de som vanligt och ibland så går den som vanligt sålänge man har igång startmotorn och den kan leva i några sekunder på egen hand.
Sambandet jag ska testa igen var när jag fick den och gå hade jag tömt tanken och hela systemet på bensin och rengort tändstift och blåst ut cylindrarna, därefter så hällde jag på soppa och vred om tängningen. Den startade när de inte fanns något bensin eller tryck redan framme utan att de pumpades fram under start.

De ända jag kan tänka nu är att byta startmotor för har testat att byta de mesta redan.

Det kan vara mjukvaran I bilen? En bil kan vara flongny men har mjukvaran i bilen fått en ofrivillig revidering så kan det få bilen att spöka som inte går att felsöka med en vanlig obd läsare. En sån sak kan kosta runt 10000 på verkstad... Kan du tyda koder och siffror från datorn I en bil kan du skaffa VCDC, (finns många tutorials på tuben hur man använder programmet). Där kan du se värden och grafer på alla moduler och givare som finns i bilen. Men då ska man veta lite vilka värden som är normala för att jämföra men det går väl och googla fram. Kolla noga igenom instruktionsvideos innan du använder programmet om du gör det, man kan råka skriva in en siffra utan att spara original inställningar och ändra hela bilens beteende!
Här finns en tutorial: https://youtu.be/VSsKF4ZGFq4

Ett tips kan vara att köpa en begagnad dator, finns att köpa på verkstäder som är kokade efter din bils VIN-nummer. Kostar någon tusenlapp dock.

Det är en volvo 740, var skall du koppla in din obd-läsare? Och jag tror inte du kan ändra mjukvara med mindre än att du byter chip. Möjligen att man kan ta ur chipet och skriva om det med en speciell apparat.

Juste... Knepigt problem dedär :-(
Tändkablarna och strömfördelare var ok eller?

Redis315
8 februari 2021 · 15 Inlägg

Explicit- skrev:

Redis315 skrev:
Ja problemet har dykt upp igen och vet inte lägre vad jag ska göra.

Den gick och startade som vanligt i lördags men senare när jag skulle använda den så ville den inte starta. Jag har nu testat och byta spridarna och rengjort tändstiften ordentligt men inget vill fungera längre. När man väll försöker starta den så tänder de som vanligt och ibland så går den som vanligt sålänge man har igång startmotorn och den kan leva i några sekunder på egen hand.
Sambandet jag ska testa igen var när jag fick den och gå hade jag tömt tanken och hela systemet på bensin och rengort tändstift och blåst ut cylindrarna, därefter så hällde jag på soppa och vred om tängningen. Den startade när de inte fanns något bensin eller tryck redan framme utan att de pumpades fram under start.

De ända jag kan tänka nu är att byta startmotor för har testat att byta de mesta redan.

Det kan vara mjukvaran I bilen? En bil kan vara flongny men har mjukvaran i bilen fått en ofrivillig revidering så kan det få bilen att spöka som inte går att felsöka med en vanlig obd läsare. En sån sak kan kosta runt 10000 på verkstad... Kan du tyda koder och siffror från datorn I en bil kan du skaffa VCDC, (finns många tutorials på tuben hur man använder programmet). Där kan du se värden och grafer på alla moduler och givare som finns i bilen. Men då ska man veta lite vilka värden som är normala för att jämföra men det går väl och googla fram. Kolla noga igenom instruktionsvideos innan du använder programmet om du gör det, man kan råka skriva in en siffra utan att spara original inställningar och ändra hela bilens beteende!
Här finns en tutorial: https://youtu.be/VSsKF4ZGFq4

Ett tips kan vara att köpa en begagnad dator, finns att köpa på verkstäder som är kokade efter din bils VIN-nummer. Kostar någon tusenlapp dock.

Vad jag vet så går de inte på 740n att koppla på datorer als, en polare har sagt de te mig att de kan vara mina data boxar som bränts men bränsle boxen e de inte för har testat med en annan utan några resultat. isåfall skulle de vara om jag har nått jädra elfel nånstans men de känns konstigt att de bara hände så när jag startade den när den gått bra innan dess.

Redis315
8 februari 2021 · 15 Inlägg

Explicit- skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Explicit- skrev:

Det kan vara mjukvaran I bilen? En bil kan vara flongny men har mjukvaran i bilen fått en ofrivillig revidering så kan det få bilen att spöka som inte går att felsöka med en vanlig obd läsare. En sån sak kan kosta runt 10000 på verkstad... Kan du tyda koder och siffror från datorn I en bil kan du skaffa VCDC, (finns många tutorials på tuben hur man använder programmet). Där kan du se värden och grafer på alla moduler och givare som finns i bilen. Men då ska man veta lite vilka värden som är normala för att jämföra men det går väl och googla fram. Kolla noga igenom instruktionsvideos innan du använder programmet om du gör det, man kan råka skriva in en siffra utan att spara original inställningar och ändra hela bilens beteende!
Här finns en tutorial: https://youtu.be/VSsKF4ZGFq4

Ett tips kan vara att köpa en begagnad dator, finns att köpa på verkstäder som är kokade efter din bils VIN-nummer. Kostar någon tusenlapp dock.

Det är en volvo 740, var skall du koppla in din obd-läsare? Och jag tror inte du kan ändra mjukvara med mindre än att du byter chip. Möjligen att man kan ta ur chipet och skriva om det med en speciell apparat.

Juste... Knepigt problem dedär :-(
Tändkablarna och strömfördelare var ok eller?

Japp jag har testat att byta rotor och fördelare är jätte fin och bytt i somras, tändkablar är fina och gnista på alla stift.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang