Vad menas?

Blufen
8 februari 2021 · 3 Inlägg

Tjena såg en annons på blocket om en a traktor 944 där annonsören skriver följande: ''Motorn är renoverad i blocket, uppmålat så det ser fint ut, har också ställt upp laddet till 0,8 bar, så rör på sig. Sitter svetsdiff på den med 1031 410 utväxling, styrvinkelkitt, sportratt,''

Förstår att svetsdiff har att göra med att drifta bättre, men det andra fattar jag inget av. Försökt fråga honom men fick inget svar, ngn som vet vad för info han säger?

Lucif3r
9 februari 2021 · 2 247 Inlägg

svetsdiff = 100% drivning på båda hjulen, alltid... Inte så superskoj att köra till vardags, iaf inte i låga farter på t ex parkeringar... Ena hjulet kommer hasa efter och tugga i skarpa svängar.

Renoverat block = jadu, det vet nog bara personen i fråga exakt vad det innebär...

Uppställt ladd = turbon laddar mer än orginal, inte för att jag fattar vitsen med det på en a-traktor dock...

1031 = en standard bakaxel.

4:10 = utväxlingen på bakaxeln. 4:10 tror jag är automat-bakaxeln, vilket betyder att om det är manuell låda i den så kommer den varva betydligt mer än normalt.

Styrvinkelkitt = precis vad det låter som, det ökar styrvinkeln. Troligen ett "standard"-kitt som ökar vinkeln från ~40 grader till ~45 grader. Har inte så stor betydelse i vardagskörning, kan nog hjälpa lite om man åker brett, annars är det "meh"... 7/940 har redan bra vändradie orginal.

Sportratt, betyder väl säkert att det sitter en universalsratt istället för orginalratten, troligen mindre diameter än orginal också. Hurvida man föredrar det är väl en smaksak...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang