"metallljud" framifrån / under pedalerna när man kör iväg

bilbol
10 februari 2021 · 8 Inlägg

• Bilmodell
Ford Focus 2013
170 000 km
Manuell

Jag köpte denna bil för 2 månader sedan från en bil handlare, och allt verkade bra.

Problemet
Några fåtal gånger när jag kör iväg från stillastående, så har det några gånger hänt när jag lyfter kopplingen/börjar gasa, att det kommer ett "metall mot metall ljud". som att dra ett metallbord på golvet, alla kan nog föreställa sig hur det låter ungefär.
Det är absolut ett "högt" ljud, så det har fått mig orolig att något håller på att ta skada. Så jag ha rkollat hos mekonomen.


Detta har hänt kanske 10 gånger, så det är väldigt märkligt att jag kan köra runt i 1 timme och sen helt plötsligt så händer det när jag ska köra iväg från ett rödljus.
Finns ingen "röd tråd" på vad det är: kör rakt fram, backar, kör iväg från en backe.
Det har hänt på ettans växel, tvåans växel (kör iväg på tvåan), backar.

Så det som händer:
Lyfter koppling, gasar,
bilen börjar rulla, men det kommer ett stort "motstånd metall ljud" under pedalerna/vänster fram hjul i princip. Ljudet släpper efter 1 sekund, så det är inte att jag måste släppa kopplingen eller så, och bilen rullar fram utan problem.


Jag kollade detta hos Mekonomen. Och de sa att bromsar och skivor såg bra ut och de hittade inga problem, förutom att det var mycket snö/is som nu är borta, och att det antagligen var därför.

Är det en rimlig förklaring? Det borde ju vara ett mycket vanligare problem, att det sitter så mycket snö/is under en bil, något som händer varje bil som står ute i snön varje dag?

Jag kör oftast iväg från 1ans växel utan problem, men några gånger jag provat från 2ans så kommer detta ljud vilket föreslår att det inte är "snö" men något mekaniskt speciellt att gasa iväg från 2an?

Och att det händer så oregelbundet, att köra runt i 1 timme och sen ska det tydligen sitta så mycket "snö" under en varm bil att det sitter ivägen att köra rakt fram? T.e.x i går kväll så kom det ljudet, men inte under veckan innan i princip.

Eller kan det vara något mekaniskt. Jag växlar ej dock utan har på ettans växel, lyfter koppling/gasar och då kommer ljudet i 1 sekund sen försvinner. (när det sker). Allt rullar ju på alldeles utmärkt 99% av tiden.

Tack om någon vet. kanske känner igen detta med koppling+gas = metall mot metall ljud?

uhlin
10 februari 2021 · 2 834 Inlägg

Skull kunna vara urtrampningslagret som låter ibland

Bassiehof
10 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Snön fastnar i hjulhus osv när du kör, inte när bilen står.

Bwonka
10 februari 2021 · 236 Inlägg

Har du kikat hur det ser ut vid kopplingspedalen? Jag har en Civic som har ett liknande ljud och i mitt fall är det bara en bussning till kopplingsfjädern som är utsliten, så var gång jag trycker ned pedalen skrapar kopplingsfjädern emot en plåt.

I mitt fall uppstår ljudet varje gång jag växlar och inte enbart vid växel 1-2.

SvarreE
10 februari 2021 · 239 Inlägg

Är det inte som någon sa snösamling vid hjulen vilket låter mer metalliskt än man kan tro.
Så hade jag efter egen erfarenhet då jag haft en sådan kollat småsten mellan bromsskiva och bromssköld, hände ett par gånger att det smet in sten där och det låter fruktansvärt illa.
Tror inte det hänt på någon annan bil jag haft men det hände flertalet gånger på Focusen.
Släppte inte av att man backade eller körde en stund heller, det var handkraft som gällde smile

bilbol
10 februari 2021 · 8 Inlägg

Tack för alla svar!

Ja det kanske är snö då om det samlas upp medan man kör.
men har det hänt er då? borde ju vara något alla får under vintern.. ?

datt det ska vara småsten eller något mekaniskt fel, det som talar Emot det är väl att det händer så sällan. Inte t.e.x bara när jag svänger, utan att det händer 1 av 100 gånger då jag ska köra iväg från stillastående rakt fram t.e.x. (oavsett om det är plan mark, håller bromsen i en backe, osv)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2021 · 13 742 Inlägg

inte bara antispinnet som går igång.. det kan ju låta rätt illa..när den bromsar ett hjul som spinner..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
bilbol
10 februari 2021 · 8 Inlägg

Growe skrev:
inte bara antispinnet som går igång.. det kan ju låta rätt illa..när den bromsar ett hjul som spinner..

nja det har jag sett på displayen när den kommer in och det är inte relaterat, "Tyvärr" inte den förklaringen. Det är också alltid vänster fram.

Men jag får se om det är snön de kommande dagarna om problemet uppstår igen eller om det är så all snö smält och det är ok.

takc för era svar

Brådhis * Voff voff *
11 februari 2021 · 10 280 Inlägg

bilbol skrev:
men har det hänt er då? borde ju vara något alla får under vintern.. ?

Olika vanligt på olika bilar. Tex tjejens BMW samlar på sig enorma mängder snö i hjulhusen medan min Volvo inte gör det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2021 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:

bilbol skrev:
men har det hänt er då? borde ju vara något alla får under vintern.. ?

Olika vanligt på olika bilar. Tex tjejens BMW samlar på sig enorma mängder snö i hjulhusen medan min Volvo inte gör det. smile

det blir skillnad om man har möster på däcket eller kör med slicks ;-)


tror att utformningen av innerskärmar påverkar ganska mycket

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
11 februari 2021 · 2 827 Inlägg

Är det själva kopplingen som låter i dagsläget?

Dom kan få ett gnällande ljud i  dragläge som låter som "skjuta tung möbel på trägolv".
Ofarligt men irriterande. Det är polerad koppling, sannolikt orsakad av hög värme vid nått tillfälle.
Enda långsiktigt lösningen är kopplingsbyte, men det är bara att köra vidare egentligen. Samma fenomen som skrikande bromsar.
Små vibrationer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang