Reparera / klona CEM

thunderlips
10 februari 2021 · 20 Inlägg

Jag har lite elfel med bilen, bland annat att det inte kommer någon spolarvätska och att tutan inte fungerar.
Jag lämnade in bilen på verkstad för felsökning och de sa att CEM ej skickar signal till spolningen och signalhornet.
De kollade relän, säkringar, spolarpumpen och kablage till pumpen men hittade inga fel där.
Jag har själv testat alla säkringar, relän, spaken till spolningen och allt fungerar som det ska.
Jag lossade CEM från bilen för att kolla efter oxidering och testa reläna, och såg då att 3 utav pinnarna till kontakten i cem verkar ha brutits av.
Jag mejlade ett företag som jobbar med att reparera styrenheter osv, och jag fick svaret att pin A:16 går till relä vindrutespolarmotor och pin A:19 går till relä signalhorn, och att han är 99% säker på att det är de brutna pinnarna som ligger bakom problemen.
Min fråga är då om det går att reparera pinnarna på något sätt eller behöver jag leta reda på en begagnad CEM och skicka in den för kloning?

https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33351/33351-07449ef2e59409f017ecfb6036a8a228.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33351/33351-e7489baf11eb8eefc02663a32c14628b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33351/33351-f2084a945f2489ebd399e0c589dfc470.jpg

thunderlips
10 februari 2021 · 20 Inlägg

Och om jag nu ska köpa en begagnad cem och klona, behöver det vara exakt samma som den som sitter i bilen nu?
Dvs samma serienummer och resten av siffrorna som står på etiketten.

Utmarks-Loke
10 februari 2021 · 5 809 Inlägg

Jag har aldrig grejat med såna där, men det måste ju gå att byta pinnarna. Så länge det går att få av locket, och de inte gjutit över hela kretskortet med lim eller liknande. Alternativt att man borrar ett litet 2mm hål genom sidan på plasten, sticker in en kabel, virar runt stumparna som är kvar av pinnarna och lödar fast, sedan kan man skarva andra änden på kabeln i ledningarna som går till kontakten. Så det går nog att fixa på flera sätt, mer eller mindre gratis.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2021 · 13 669 Inlägg

thunderlips skrev:
Och om jag nu ska köpa en begagnad cem och klona, behöver det vara exakt samma som den som sitter i bilen nu?
Dvs samma serienummer och resten av siffrorna som står på etiketten.

kolla med företaget du ska använda dig av dom vet. om du behöver samma nummer eller vilka som kan fungera ifall du inte måste ha exakt samma nummer.





jag skulle försöka gå in från andra sidan och löda dit kablar och dra förbi kontakten det är ju inte skit seriös men det är vad jag personligen skulle göra..  sen hur fan dom kan vara av kan jag inte fatta.......

väldigt märkligt problem.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
thunderlips
10 februari 2021 · 20 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag har aldrig grejat med såna där, men det måste ju gå att byta pinnarna. Så länge det går att få av locket, och de inte gjutit över hela kretskortet med lim eller liknande. Alternativt att man borrar ett litet 2mm hål genom sidan på plasten, sticker in en kabel, virar runt stumparna som är kvar av pinnarna och lödar fast, sedan kan man skarva andra änden på kabeln i ledningarna som går till kontakten. Så det går nog att fixa på flera sätt, mer eller mindre gratis.

Det går att få av locket, men det är någon slags epoxy eller liknande skydd över kretskortet.
Jag ska testa att koppla kablar till pinnarna imorgon och se om det fungerar.

husseman
10 februari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, försök få till riktig lödning på dessa- bakifrån eller framifrån o du har löst ett tråkigt idiotproblem.  Varför gå in med såna simpla funktioner, på CEM.?  Ge inte snåla Volvo ett spänn för inkodning. Detta fixar du sj. Lycka till

mvh/husse

thunderlips
10 februari 2021 · 20 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, försök få till riktig lödning på dessa- bakifrån eller framifrån o du har löst ett tråkigt idiotproblem.  Varför gå in med såna simpla funktioner, på CEM.?  Ge inte snåla Volvo ett spänn för inkodning. Detta fixar du sj. Lycka till

mvh/husse

''Varför gå in med såna simpla funktioner, på CEM.?''
Vad menar du?

husseman
10 februari 2021 · 1 577 Inlägg

thunderlips skrev:

husseman skrev:
Hmm, försök få till riktig lödning på dessa- bakifrån eller framifrån o du har löst ett tråkigt idiotproblem.  Varför gå in med såna simpla funktioner, på CEM.?  Ge inte snåla Volvo ett spänn för inkodning. Detta fixar du sj. Lycka till

mvh/husse

''Varför gå in med såna simpla funktioner, på CEM.?''
Vad menar du?

Hmm, vad ja menar är att signalhornet eller spolarpumpen kanske hade klarat sig bra, utan att passera en dator. Dessa funktioner, har i alla tider fungerat utan datakraft...  varför ens blanda in en muppbox som inte behövs för dessa enkla funktioner? O som måste kodas in av Volvo(deras grundtanke iallafall).

mvh/husse

thunderlips
11 februari 2021 · 20 Inlägg

Jag har nu lött fast kablar från kontakten i bilen till de brutna pinnarna och nu fungerar tutan och strålkastartorkarna, men spolningen fungerar fortfarande inte.
Så jag antar att det är något annat fel där.
Jag kan inte jobba så mycket med bilen pga ryggsmärta, så därför har jag inte kollat pumpen ännu eftersom att de på verkstaden sa att den var ok.
Det verkar dock inte komma något ljud från pumpen så jag får väl ta och försöka byta den och se om det hjälper.

thunderlips
11 februari 2021 · 20 Inlägg

Någon som vet om det räcker att lossa framhjulet och stänkskyddet för att komma åt spolarpumpen eller om jag behöver lossa stötfångaren?
Bilen är en 2000 Volvo S80 2.4, 170hk

Brådhis * Voff voff *
12 februari 2021 · 10 244 Inlägg

thunderlips skrev:
Någon som vet om det räcker att lossa framhjulet och stänkskyddet för att komma åt spolarpumpen eller om jag behöver lossa stötfångaren?
Bilen är en 2000 Volvo S80 2.4, 170hk

Enklast är helt klart att bara hänga ner stötfångaren på högersidan (du behöver inte lossa båda sidor). Då har du fritt mot tank och pump.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2021 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:

thunderlips skrev:
Någon som vet om det räcker att lossa framhjulet och stänkskyddet för att komma åt spolarpumpen eller om jag behöver lossa stötfångaren?
Bilen är en 2000 Volvo S80 2.4, 170hk

Enklast är helt klart att bara hänga ner stötfångaren på högersidan (du behöver inte lossa båda sidor). Då har du fritt mot tank och pump.

annars är det ju väldigt enkelt att riva ner kofongaren på dessa bilar.. det är ju några minuters jobb.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
12 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

thunderlips skrev:
Någon som vet om det räcker att lossa framhjulet och stänkskyddet för att komma åt spolarpumpen eller om jag behöver lossa stötfångaren?
Bilen är en 2000 Volvo S80 2.4, 170hk

Enklast är helt klart att bara hänga ner stötfångaren på högersidan (du behöver inte lossa båda sidor). Då har du fritt mot tank och pump.

annars är det ju väldigt enkelt att riva ner kofongaren på dessa bilar.. det är ju några minuters jobb.

Japp, tar max 5 min att hänga ner hela stötfångaren.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
thunderlips
13 februari 2021 · 20 Inlägg

Nu fungerar spolningen smile
Spolarmotorn började fungera igen efter att jag lödde fast kablar på de brutna pinnarna i CEM.
Konstigt att verkstaden sa att pumpen var ok...
Jag antar att de bara testade pumpen när det var urkopplad från bilen.
Efter det så bubblade det lite ur ena munstycket när jag försökte spola rutan men det kom ingen stråle.
Det var en del is bland annat i alla munstycken och i slangarna som stoppade flödet, så efter att jag grävde ur isen ur munstyckena med en nål och pumpade igenom luft genom munstyckena och slangarna så kom det fina strålar med spolarvätska.
Väldigt skönt att slippa lägga 8-10 tusen på extra felsökning + reparation som verkstaden sa att det skulle kosta.
Det är tur att det finns hjälpsamma människor på forumet som kan hjälpa okunniga människor som mig själv så att man slipper bli lurad av verkstäderna.

Tack alla för hjälpen!

Senast redigerat av thunderlips (13 februari 2021)

Utmarks-Loke
13 februari 2021 · 5 809 Inlägg

Härligt när det löser sig!

husseman
25 februari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, gött att det fixade sig, fast ja förstår inte din tanke med spolarpumpen. - Du behövde inte byta pumpen, vilket även verkstaden konstaterade. Så deras felsökning av din spolarpump va rätt. Får inte pumpen nån signal att pumpa från CEM.. så lär han inte pumpa. - hela felet låg i en taskig box, som behövde lite kärlek helt enkelt.  Dessa boxar är kända för att fela, men att felsöka på verkstad blir dyrt. Kan man fixa det på detta sätt- så har man faktiskt lagat nåt. Vilket givetvis kommer göra många glada när de läser denna tråd, o de som pular med CEM något mindre glada.
mvh/husse

Dawoud
21 april 2022 · 1 Inlägg

Hej! Jag har nyligen köpt en Volvo s80, årsmodell 2004. Jag har samma problem som thunderlips beskrev. När jag trycker på spolarvätska knappen så kommer det inget och jag hör inget från pumpen heller. Jag kan verkligen noll om bilar. Skulle vara tacksam om du thunderlips kan guida mig för att reda ut det här problemet. Hur var det du gjorde så det började fungera igen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang