Misständning BMW E46 320i 2005 M54B22 27000km

RaZtar
16 februari 2021 · 27 Inlägg

Halloj, har lite krångel med min BMW då jag ibland får upp felkoden P0301 (Misständning på cylinder 1), har även annat som börjar lysa i relation till detta, allra främst en gul oljelampa vilket vill få mig att tro det inte är tändstift eller tändspole. Bilen går alltså ojämnt

Har även fått felkod som indikerar att O2 sensorn jävlas och när det väl händer så går bilen in i något slags handikappsläge där samma symptom som P0301 känns av.

Återigen, kan köra utan motorlampa o felkoder ett tag men ibland är det mer eller mindre frekvent. Någon som har några vettiga idéer?

Har införskaffat tändstift och ventilkåpspackning av en stackare som fick sin motor skuren så ska ge mig på att byta det på fredag hos en vän då mitt garage är fullt och har ingen lust att frysa arslet av mig utomhus med detta

Edit: Vill tycka att dessa fel uppkommer mest vi aggresiv acceleration upp till högre varv, skulle kanske i värsta fall kunna vara en spridare? Aja ska ge mig i kast det en del och uppdatera här!

Senast redigerat av RaZtar (17 februari 2021)

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
johanbrolin
17 februari 2021 · 108 Inlägg

RaZtar skrev:
Halloj, har lite krångel med min BMW då jag ibland får upp felkoden P0301 (Misständning på cylinder 1), har även annat som börjar lysa i relation till detta, allra främst en gul oljelampa vilket vill få mig att tro det inte är tändstift eller tändspole. Bilen går alltså ojämnt

Har även fått felkod som indikerar att O2 sensorn jävlas och när det väl händer så går bilen in i något slags handikappsläge där samma symptom som P0301 känns av.

Återigen, kan köra utan motorlampa o felkoder ett tag men ibland är det mer eller mindre frekvent. Någon som har några vettiga idéer?

Har införskaffat tändstift och ventilkåpspackning av en stackare som fick sin motor skuren så ska ge mig på att byta det på fredag hos en vän då mitt garage är fullt och har ingen lust att frysa arslet av mig utomhus med detta

Saknad isolering på tändspole? Ta ur den och kolla.

Du kan flytta tänspolen till en annan cylinder för att se om problemet  ligger i spolen. Flyttar problemet med spolen till den andra cyl = Dålig spole. smile

Stora fötter - Stora skor
RaZtar
17 februari 2021 · 27 Inlägg

johanbrolin skrev:

RaZtar skrev:
Halloj, har lite krångel med min BMW då jag ibland får upp felkoden P0301 (Misständning på cylinder 1), har även annat som börjar lysa i relation till detta, allra främst en gul oljelampa vilket vill få mig att tro det inte är tändstift eller tändspole. Bilen går alltså ojämnt

Har även fått felkod som indikerar att O2 sensorn jävlas och när det väl händer så går bilen in i något slags handikappsläge där samma symptom som P0301 känns av.

Återigen, kan köra utan motorlampa o felkoder ett tag men ibland är det mer eller mindre frekvent. Någon som har några vettiga idéer?

Har införskaffat tändstift och ventilkåpspackning av en stackare som fick sin motor skuren så ska ge mig på att byta det på fredag hos en vän då mitt garage är fullt och har ingen lust att frysa arslet av mig utomhus med detta

Saknad isolering på tändspole? Ta ur den och kolla.

Du kan flytta tänspolen till en annan cylinder för att se om problemet  ligger i spolen. Flyttar problemet med spolen till den andra cyl = Dålig spole. smile

Bra idé! Ska absolut kolla det, tack för tipset smile!

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
RaZtar
24 maj 2021 · 27 Inlägg

Sent svar men bättre än inget?

Testade att byta tändspolar mellan 1an (felspolen) och 2an. Visade sig att det var två olika spolar, båda var bosch men ena stod det BMW på. Hursomhaver så löste sig felet efter detta, dvs att det måste ha varit något glapp. Både misständnings- och lambdafelkoden har låtit min bil vara ifred sedan någon månad tillbaka nu smile

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
Mossan1
25 maj 2021 · 2 752 Inlägg

Låt mig gissa att "lamdafelkoden" talade om felakrig bränsleblandning, eller katalysatoreffektivitet.

En helt naturlig VARNING från lamdasonderna när det misständer.

RaZtar
25 maj 2021 · 27 Inlägg

Mossan1 skrev:
Låt mig gissa att "lamdafelkoden" talade om felakrig bränsleblandning, eller katalysatoreffektivitet.

En helt naturlig VARNING från lamdasonderna när det misständer.

Jo misstänkte nästan det, det var en kod om att motorn gick för fattigt. Aja, skönt att felet åtgärdades så billigt och enkelt smile

Ung & Dum som valde ett bilintresse...
BMW E30 320/325 "Turbo" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang