Volvo S80 drar tjuvström

Sven_karlsson
20 februari 2021 · 15 Inlägg

Tjena, jag har en volvo s80 2001 2.4 som drar tjuvström. Bilen har stått ute i snart ett år (endast startad någon gång för ca 5 månader sedan) och jag skulle öppna bagageluckan för att hämta en sak och då märkte jag att batteriet var helt dött. Så jag öppnade bagageluckan med nyckeln och laddade batteriet över natten. När jag tog bort laddaren stog batteriet på 13,4v. Dagen efter gick jag ut och mätte igen och då var det 12,3v. Sen idag när jag gick ut var det 11,9v (varje gång jag mätte batteriet tog jag bort minuspolen). Vad kan det vara för fel? Startmotorn, generatorn, eller något annat? Batteriet är "nytt" från ca ett år tillbaka. Kan det vara batteriet?

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Tjuvström eller normal förbrukning? Larmsystem brukar dra ström.

Senast redigerat av Bassiehof (20 februari 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 17 454 Inlägg

Har den varit död så länge kanske inte en över-natten-laddning räcker. Batteriet kanske bara var ytladdat och visade okej med volt men det var fortfarande lååångt ifrån fulladdat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sven_karlsson
20 februari 2021 · 15 Inlägg

Så borde jag sätta batteriet på laddning över kanske flera dagar?

Sven_karlsson
20 februari 2021 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:
Tjuvström eller normal förbrukning? Larmsystem brukar dra ström.

Larmet har krånglat sen många år tillbaka och jag tog ur säkringen till larmsystemet för många år sedan. Så jag tror inte att det är larmsystemet

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Sven_karlsson skrev:

Bassiehof skrev:
Tjuvström eller normal förbrukning? Larmsystem brukar dra ström.

Larmet har krånglat sen många år tillbaka och jag tog ur säkringen till larmsystemet för många år sedan. Så jag tror inte att det är larmsystemet

Mät förbrukningen och jämför med normalvärden för bilmodellen.

Sven_karlsson
20 februari 2021 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:

Sven_karlsson skrev:

Bassiehof skrev:
Tjuvström eller normal förbrukning? Larmsystem brukar dra ström.

Larmet har krånglat sen många år tillbaka och jag tog ur säkringen till larmsystemet för många år sedan. Så jag tror inte att det är larmsystemet

Mät förbrukningen och jämför med normalvärden för bilmodellen.

Hur mäter man strömförbrukningen om man får fråga?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 17 454 Inlägg

Sven_karlsson skrev:
Så borde jag sätta batteriet på laddning över kanske flera dagar?

Japp.
Hade samma problem i veckan med en bil som stått länge och dagen efter visade batteriet cirka 13,1 volt men när man tryckte på startknappen så dog allt. När jag mätte upp batteriet med en riktig batteritestare som belastar det med 9A samtidigt så blev CCA 130 istället för CCA 730 som det var specat för.

CCA är ett mått på hur laddat det är. Bilen orkade dra igång V8:an utan problem dagen efter (+24 timmar till)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang