Volvo 940 startar ej.

ArvidIvarsson406
20 februari 2021 · 3 Inlägg

Hej,
Jag har bytt elsystemet i min Volvo 944fd 1994, har bytt kabelhärvor samt styrbox och säkringsdosa. Problemet är att den ej startar. Bilen har både gnista och bränsle genom spridarna, ändå så vill den inte starta. Värt att tillägga att den går perfekt på startgas trots att den får bensin genom spridarna.
Bilen gick utan problem innan kabelbytet.

Steff240
20 februari 2021 · 1 016 Inlägg

Varför har du bytt kabelstammen?

Man skulle kunna tänka sig att gnistan är för svag för att antända bensinen (startgas tänder lättare) eller att bränsletrycket är för lågt så att för lite bränsle faktiskt sprutas in.

Får du fram några felkoder?

ArvidIvarsson406
21 februari 2021 · 3 Inlägg

Steff240 skrev:
Varför har du bytt kabelstammen?

Man skulle kunna tänka sig att gnistan är för svag för att antända bensinen (startgas tänder lättare) eller att bränsletrycket är för lågt så att för lite bränsle faktiskt sprutas in.

Får du fram några felkoder?

Det har varit kabelbrand i den så var tvungen att byta kablarna. Gnistan är stark och det sitter nya stift på den och nytt batteri. Får ta en kik på om det är tillräckligt med bränsletryck. Antar att det går bra att tryckmäta på matningen till fuelrailen?
Tycker att det är konstigt för när man lossar fuelrailen och sprutar in utan att den sitter fast så vill bilen starta, men så fort man skruvar dit den så är den helt död.

Steff240
21 februari 2021 · 1 016 Inlägg

Okej okej då är jag med. Kabelbrand är verkligen dryygt...
Det brukar sitta ett uttag på fuelrailen, typ som en däckventil ungefär. Där kan du mäta.

ArvidIvarsson406
21 februari 2021 · 3 Inlägg

Steff240 skrev:
Okej okej då är jag med. Kabelbrand är verkligen dryygt...
Det brukar sitta ett uttag på fuelrailen, typ som en däckventil ungefär. Där kan du mäta.

Okej tack så mycket! Ja el är inget att leka med. Skall bli att testa bränsletryck när jag kommer hem smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang