Peugeot 207 1,6HDi 109hk -10 - Motorn vägrar starta, hur ska jag tyda dessa felkoder?

Adde321
21 februari 2021 · 4 Inlägg

Frugan har som rubriken lyder en Peugeot 207 1,6 HDi på 109hk från 2010. Påväg hem från jobbet i fredags började helt plötsligt ESP lampan att blinka och motorn tappade effekt vid gaspådrag som att den försatt sig i limp mode. Hon fick även upp ett meddelande gällande oljan som hon tror var något med oljetrycket men tyvärr läste hon inte så noga... Hon körde några hundra meter och stannade sedan tillslut. Därefter vägrar bilen att starta. Motorn snurrar runt när man vrider på nyckeln men den vill alltså inte starta. Har fått ut följande felkoder med OBD2 läsare (en billig ELM327).

"Current fault":  P1461 - Powertrain.
"Pending fault": P0104 - Powertrain  (Mass or Volume Air Flow Circuit Intermittent).
"Pending fault": P0335 - (Crankshaft Position Sensor A Circuit).
"Pending fault": P0562 - (System Voltage Low)
"Pending fault": P1351
"Pending fault": P1435
"Pending fault": P1589

Någon som har bra koll på vad som kan tänkas vara felet och är det några av dessa koder som har med varandra att göra? Har precis beställt en påse med DPF tillsats då det har varit läckage på denna en längre tid så felkoden P1435 bör väl iaf relatera till detta? P1351 Har med glödstiften att göra right? Men kan även dessa ha att göra med kod P1435?

panda666
21 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Adde321 skrev:
Frugan har som rubriken lyder en Peugeot 207 1,6 HDi på 109hk från 2010. Påväg hem från jobbet i fredags började helt plötsligt ESP lampan att blinka och motorn tappade effekt vid gaspådrag som att den försatt sig i limp mode. Hon fick även upp ett meddelande gällande oljan som hon tror var något med oljetrycket men tyvärr läste hon inte så noga... Hon körde några hundra meter och stannade sedan tillslut. Därefter vägrar bilen att starta. Motorn snurrar runt när man vrider på nyckeln men den vill alltså inte starta. Har fått ut följande felkoder med OBD2 läsare (en billig ELM327).

"Current fault":  P1461 - Powertrain.
"Pending fault": P0104 - Powertrain  (Mass or Volume Air Flow Circuit Intermittent).
"Pending fault": P0335 - (Crankshaft Position Sensor A Circuit).
"Pending fault": P0562 - (System Voltage Low)
"Pending fault": P1351
"Pending fault": P1435
"Pending fault": P1589

Någon som har bra koll på vad som kan tänkas vara felet och är det några av dessa koder som har med varandra att göra? Har precis beställt en påse med DPF tillsats då det har varit läckage på denna en längre tid så felkoden P1435 bör väl iaf relatera till detta? P1351 Har med glödstiften att göra right? Men kan även dessa ha att göra med kod P1435?

hej vad menar du med dpf tillsats? man bör inte hälla i nått dpf rensare i tanken vad ja vet utan man ska helst köra längre sträckor så att dpf får jobba och rensa ut skit, antar att du menar adblue? har ni haft läckande adblue? om bilen har varnat länge om att adblue systemet strular så startar inte bilen längre tills adblue grejen är fixad. Sen är det väldigt svårt att veta exakt vad alla felkoder tyder på utan att vara där och kolla på bilen. Franska bilar brukar visa upp ett verktyg alltid i displayen så fort nått behöver fixas, även ifall man behöver bara fylla på spolarvätska så visas ett verktyg som lyser. Kom gärna med mer info^^

Adde321
21 februari 2021 · 4 Inlägg

panda666 skrev:

Adde321 skrev:
Frugan har som rubriken lyder en Peugeot 207 1,6 HDi på 109hk från 2010. Påväg hem från jobbet i fredags började helt plötsligt ESP lampan att blinka och motorn tappade effekt vid gaspådrag som att den försatt sig i limp mode. Hon fick även upp ett meddelande gällande oljan som hon tror var något med oljetrycket men tyvärr läste hon inte så noga... Hon körde några hundra meter och stannade sedan tillslut. Därefter vägrar bilen att starta. Motorn snurrar runt när man vrider på nyckeln men den vill alltså inte starta. Har fått ut följande felkoder med OBD2 läsare (en billig ELM327).

"Current fault":  P1461 - Powertrain.
"Pending fault": P0104 - Powertrain  (Mass or Volume Air Flow Circuit Intermittent).
"Pending fault": P0335 - (Crankshaft Position Sensor A Circuit).
"Pending fault": P0562 - (System Voltage Low)
"Pending fault": P1351
"Pending fault": P1435
"Pending fault": P1589

Någon som har bra koll på vad som kan tänkas vara felet och är det några av dessa koder som har med varandra att göra? Har precis beställt en påse med DPF tillsats då det har varit läckage på denna en längre tid så felkoden P1435 bör väl iaf relatera till detta? P1351 Har med glödstiften att göra right? Men kan även dessa ha att göra med kod P1435?

hej vad menar du med dpf tillsats? man bör inte hälla i nått dpf rensare i tanken vad ja vet utan man ska helst köra längre sträckor så att dpf får jobba och rensa ut skit, antar att du menar adblue? har ni haft läckande adblue? om bilen har varnat länge om att adblue systemet strular så startar inte bilen längre tills adblue grejen är fixad. Sen är det väldigt svårt att veta exakt vad alla felkoder tyder på utan att vara där och kolla på bilen. Franska bilar brukar visa upp ett verktyg alltid i displayen så fort nått behöver fixas, även ifall man behöver bara fylla på spolarvätska så visas ett verktyg som lyser. Kom gärna med mer info^^

Påsen som innehåller DPF tillsatsen har läckage "aDblue". Har beställt en helt ny fylld påse som jag byter ut. Detta har den dock ej varnat för, har bara sett en pöl under själva behållaren som denna påse finns inuti framför höger backdäck. Och ja i displayen finns det en verktygssymbol som påvisar att något är fel och måste åtgärdas. Kan jag få ut dessa felkoderna direkt via bilens display på något sätt? Bilen pendlas med 7 mil enkel väg per dag och har gjort så i snart 2 år med snitthastighet på 110km/h. Kommer ej att köra den förrän alla fel är åtgärdade men nu i dagsläget sedan i fredags så startar den ju inte ens så den kommer ju ej att köras ändå så det är lugnt.

Gällande felkoderna så bör dom ju påtala lite på ett ungefär vad det rör sig om? Behöver bara få lite hint om vad/hur jag ska felsöka för att komma fram till vilka problem som gör detta.

panda666
21 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Adde321 skrev:

panda666 skrev:

Adde321 skrev:
Frugan har som rubriken lyder en Peugeot 207 1,6 HDi på 109hk från 2010. Påväg hem från jobbet i fredags började helt plötsligt ESP lampan att blinka och motorn tappade effekt vid gaspådrag som att den försatt sig i limp mode. Hon fick även upp ett meddelande gällande oljan som hon tror var något med oljetrycket men tyvärr läste hon inte så noga... Hon körde några hundra meter och stannade sedan tillslut. Därefter vägrar bilen att starta. Motorn snurrar runt när man vrider på nyckeln men den vill alltså inte starta. Har fått ut följande felkoder med OBD2 läsare (en billig ELM327).

"Current fault":  P1461 - Powertrain.
"Pending fault": P0104 - Powertrain  (Mass or Volume Air Flow Circuit Intermittent).
"Pending fault": P0335 - (Crankshaft Position Sensor A Circuit).
"Pending fault": P0562 - (System Voltage Low)
"Pending fault": P1351
"Pending fault": P1435
"Pending fault": P1589

Någon som har bra koll på vad som kan tänkas vara felet och är det några av dessa koder som har med varandra att göra? Har precis beställt en påse med DPF tillsats då det har varit läckage på denna en längre tid så felkoden P1435 bör väl iaf relatera till detta? P1351 Har med glödstiften att göra right? Men kan även dessa ha att göra med kod P1435?

hej vad menar du med dpf tillsats? man bör inte hälla i nått dpf rensare i tanken vad ja vet utan man ska helst köra längre sträckor så att dpf får jobba och rensa ut skit, antar att du menar adblue? har ni haft läckande adblue? om bilen har varnat länge om att adblue systemet strular så startar inte bilen längre tills adblue grejen är fixad. Sen är det väldigt svårt att veta exakt vad alla felkoder tyder på utan att vara där och kolla på bilen. Franska bilar brukar visa upp ett verktyg alltid i displayen så fort nått behöver fixas, även ifall man behöver bara fylla på spolarvätska så visas ett verktyg som lyser. Kom gärna med mer info^^

Påsen som innehåller DPF tillsatsen har läckage "aDblue". Har beställt en helt ny fylld påse som jag byter ut. Detta har den dock ej varnat för, har bara sett en pöl under själva behållaren som denna påse finns inuti framför höger backdäck. Och ja i displayen finns det en verktygssymbol som påvisar att något är fel och måste åtgärdas. Kan jag få ut dessa felkoderna direkt via bilens display på något sätt? Bilen pendlas med 7 mil enkel väg per dag och har gjort så i snart 2 år med snitthastighet på 110km/h. Kommer ej att köra den förrän alla fel är åtgärdade men nu i dagsläget sedan i fredags så startar den ju inte ens så den kommer ju ej att köras ändå så det är lugnt.

Gällande felkoderna så bör dom ju påtala lite på ett ungefär vad det rör sig om? Behöver bara få lite hint om vad/hur jag ska felsöka för att komma fram till vilka problem som gör detta.

yes varje gång du startar bilen eller försöker starta bilen kommer det alltid upp meddelande på nån av displayen antingen på instrumentpanelen eller på media displayen. Du har också vad ja minns 2 spakar vid ratten där det finns varsin knapp längst ut på sidan av dom båda som man kan trycka för att få mera info i färddatorn tex, när du trycker på dom knapparna så kommer det fram tex hur mycket km kvar av bränsle, hur lång tid du har kört , hur många km kvar till nästa service och eventuella meddelande så in och kika lite. Har du ett adblue läckage så att vätska har läckt ut kan det vara därför bilen inte startar nu för det är programmerat att inte starta mer ifall adblue systemet strular, det där med påsen hänger ja tyvärr inte me på vad du menar.

xXSammy
21 februari 2021 · 6 566 Inlägg

Additivtillsats och ADblue är helt olika grejer

De/Dem
Adde321
21 februari 2021 · 4 Inlägg

panda666 skrev:

Adde321 skrev:

panda666 skrev:

hej vad menar du med dpf tillsats? man bör inte hälla i nått dpf rensare i tanken vad ja vet utan man ska helst köra längre sträckor så att dpf får jobba och rensa ut skit, antar att du menar adblue? har ni haft läckande adblue? om bilen har varnat länge om att adblue systemet strular så startar inte bilen längre tills adblue grejen är fixad. Sen är det väldigt svårt att veta exakt vad alla felkoder tyder på utan att vara där och kolla på bilen. Franska bilar brukar visa upp ett verktyg alltid i displayen så fort nått behöver fixas, även ifall man behöver bara fylla på spolarvätska så visas ett verktyg som lyser. Kom gärna med mer info^^

Påsen som innehåller DPF tillsatsen har läckage "aDblue". Har beställt en helt ny fylld påse som jag byter ut. Detta har den dock ej varnat för, har bara sett en pöl under själva behållaren som denna påse finns inuti framför höger backdäck. Och ja i displayen finns det en verktygssymbol som påvisar att något är fel och måste åtgärdas. Kan jag få ut dessa felkoderna direkt via bilens display på något sätt? Bilen pendlas med 7 mil enkel väg per dag och har gjort så i snart 2 år med snitthastighet på 110km/h. Kommer ej att köra den förrän alla fel är åtgärdade men nu i dagsläget sedan i fredags så startar den ju inte ens så den kommer ju ej att köras ändå så det är lugnt.

Gällande felkoderna så bör dom ju påtala lite på ett ungefär vad det rör sig om? Behöver bara få lite hint om vad/hur jag ska felsöka för att komma fram till vilka problem som gör detta.

yes varje gång du startar bilen eller försöker starta bilen kommer det alltid upp meddelande på nån av displayen antingen på instrumentpanelen eller på media displayen. Du har också vad ja minns 2 spakar vid ratten där det finns varsin knapp längst ut på sidan av dom båda som man kan trycka för att få mera info i färddatorn tex, när du trycker på dom knapparna så kommer det fram tex hur mycket km kvar av bränsle, hur lång tid du har kört , hur många km kvar till nästa service och eventuella meddelande så in och kika lite. Har du ett adblue läckage så att vätska har läckt ut kan det vara därför bilen inte startar nu för det är programmerat att inte starta mer ifall adblue systemet strular, det där med påsen hänger ja tyvärr inte me på vad du menar.

"påsen" med DPF tillsatsen som jag pratar sitter i denna svartabehållare som man ser 1,27min in i denna film.

https://youtu.be/xwTN9qZVLYE

Mindes fel, jag har inget felmeddelande på bilens display. Verktyget som jag pratade följt av kmantal  om är att den indikerar att det är dags för service inom den angivna sträckan och det är långt kvar.

Så jag får alltså enbart upp felkoderna via OBD2 läsaren.

Adde321
21 februari 2021 · 4 Inlägg

xXSammy skrev:
Additivtillsats och ADblue är helt olika grejer

Ah yes, det är med andra ord Additivtillsatsen som har läckt ut. Men vad har den för funktion då och kan den ha att göra med att motorn vägrar starta?

Senast redigerat av Adde321 (21 februari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang