Motorproblem Hyundai och Kia

panda666
28 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

xXSammy skrev:
Sen som tidigare nämnts, det finns fortfarande äldre tyska bilar kvar på vägarna, det talar ju ändå indirekt om att bilarna är välbyggda.
För det du inte ser, vet du ju inte om?

Antingen var de välbyggda, eller så har de någonting som gör att ägarna ändå väljer att repararera dom och behålla. Och det är nog de asiatiska bilarnas nackdel, de saknar ofta det som gör att ägarna tycker om dom och vill satsa pengar på dom. De är mer som att köpa ett kylskåp, det skall bara fungera och göra sitt jobb ett antal år, sedan kastar man det och köper ett nytt fräscht så fort man får minsta anledning.

Skulle faktiskt säga att ägarna har pröjsat en stor summa pengar för att köpa tyska bilen och sen vill helst reparera än att köpa nytt för då kommer dom gå jävligt back för ny tysk igen kostar satan jämfört med dom som köpte asiatiskt billigt, när asiaten är helt slut så kostar en ny asiat endå hälften av vad en tysk. ta tex en kia ceed som kostar ca 200k helt ny! kör den i 7 år minst då vi säger att garantin tar slut, då har du endå pröjsat typ hela lånet osv så du kan köpa en ny kia utan problem och du har även inte lagt ett öre på reparationer då kia har tagit allt på garantin om nått har strulat. Detsamma gäller tyvärr inte bmw för att en BMW 318i Touring kostar från  371 600 kr så alltså i runda slängar nästan dubbelt så mycket cash i skillnad mellan en kia ceed och en  bmw 3 serie kombi. obs att kia ger 7 år garanti på en bil som kostar 200k och bmw ger 2 års garanti på en bil som kostar nästan det dubbla runt 370k. Sen måste du pröjsa allt sj på bmwn efter 2 år om du inte har tur och får goodwill, obs tur och goodwill. Sen kan du ju också ha maskinskada genom din försäkring men oftast så tar det lång tid att komma i kontakt med försäkringen och sen ska du betala självrisk och dom får välja verkstad och boka krånglig hyrbil och massa tjafs medans kia är det bara o lämna in skiten och slippa huvudvärk. Därför dom som köper tyskt väljer att laga för att det är för dyrt och jobbigt att köpa nytt och kan endå inte sälja bilfan trasigt då den är inte värt shit då.

Bassiehof
28 februari 2021 · 1 777 Inlägg

panda666 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

xXSammy skrev:
Sen som tidigare nämnts, det finns fortfarande äldre tyska bilar kvar på vägarna, det talar ju ändå indirekt om att bilarna är välbyggda.
För det du inte ser, vet du ju inte om?

Antingen var de välbyggda, eller så har de någonting som gör att ägarna ändå väljer att repararera dom och behålla. Och det är nog de asiatiska bilarnas nackdel, de saknar ofta det som gör att ägarna tycker om dom och vill satsa pengar på dom. De är mer som att köpa ett kylskåp, det skall bara fungera och göra sitt jobb ett antal år, sedan kastar man det och köper ett nytt fräscht så fort man får minsta anledning.

Skulle faktiskt säga att ägarna har pröjsat en stor summa pengar för att köpa tyska bilen och sen vill helst reparera än att köpa nytt för då kommer dom gå jävligt back för ny tysk igen kostar satan jämfört med dom som köpte asiatiskt billigt, när asiaten är helt slut så kostar en ny asiat endå hälften av vad en tysk. ta tex en kia ceed som kostar ca 200k helt ny! kör den i 7 år minst då vi säger att garantin tar slut, då har du endå pröjsat typ hela lånet osv så du kan köpa en ny kia utan problem och du har även inte lagt ett öre på reparationer då kia har tagit allt på garantin om nått har strulat. Detsamma gäller tyvärr inte bmw för att en BMW 318i Touring kostar från  371 600 kr så alltså i runda slängar nästan dubbelt så mycket cash i skillnad mellan en kia ceed och en  bmw 3 serie kombi. obs att kia ger 7 år garanti på en bil som kostar 200k och bmw ger 2 års garanti på en bil som kostar nästan det dubbla runt 370k. Sen måste du pröjsa allt sj på bmwn efter 2 år om du inte har tur och får goodwill, obs tur och goodwill. Sen kan du ju också ha maskinskada genom din försäkring men oftast så tar det lång tid att komma i kontakt med försäkringen och sen ska du betala självrisk och dom får välja verkstad och boka krånglig hyrbil och massa tjafs medans kia är det bara o lämna in skiten och slippa huvudvärk. Därför dom som köper tyskt väljer att laga för att det är för dyrt och jobbigt att köpa nytt och kan endå inte sälja bilfan trasigt då den är inte värt shit då.

Frågan är förstås hur länge Hyundai och Kia kan fortsätta med en så omfattande garanti innan de går med förlust. För det är onekligen så att de har problem med sina bensinmotorer.

panda666
28 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Bassiehof skrev:

panda666 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Antingen var de välbyggda, eller så har de någonting som gör att ägarna ändå väljer att repararera dom och behålla. Och det är nog de asiatiska bilarnas nackdel, de saknar ofta det som gör att ägarna tycker om dom och vill satsa pengar på dom. De är mer som att köpa ett kylskåp, det skall bara fungera och göra sitt jobb ett antal år, sedan kastar man det och köper ett nytt fräscht så fort man får minsta anledning.

Skulle faktiskt säga att ägarna har pröjsat en stor summa pengar för att köpa tyska bilen och sen vill helst reparera än att köpa nytt för då kommer dom gå jävligt back för ny tysk igen kostar satan jämfört med dom som köpte asiatiskt billigt, när asiaten är helt slut så kostar en ny asiat endå hälften av vad en tysk. ta tex en kia ceed som kostar ca 200k helt ny! kör den i 7 år minst då vi säger att garantin tar slut, då har du endå pröjsat typ hela lånet osv så du kan köpa en ny kia utan problem och du har även inte lagt ett öre på reparationer då kia har tagit allt på garantin om nått har strulat. Detsamma gäller tyvärr inte bmw för att en BMW 318i Touring kostar från  371 600 kr så alltså i runda slängar nästan dubbelt så mycket cash i skillnad mellan en kia ceed och en  bmw 3 serie kombi. obs att kia ger 7 år garanti på en bil som kostar 200k och bmw ger 2 års garanti på en bil som kostar nästan det dubbla runt 370k. Sen måste du pröjsa allt sj på bmwn efter 2 år om du inte har tur och får goodwill, obs tur och goodwill. Sen kan du ju också ha maskinskada genom din försäkring men oftast så tar det lång tid att komma i kontakt med försäkringen och sen ska du betala självrisk och dom får välja verkstad och boka krånglig hyrbil och massa tjafs medans kia är det bara o lämna in skiten och slippa huvudvärk. Därför dom som köper tyskt väljer att laga för att det är för dyrt och jobbigt att köpa nytt och kan endå inte sälja bilfan trasigt då den är inte värt shit då.

Frågan är förstås hur länge Hyundai och Kia kan fortsätta med en så omfattande garanti innan de går med förlust. För det är onekligen så att de har problem med sina bensinmotorer.

Flera o flera byter till asiatiskt samt kia då pga bättre hållbarhet och garantier, bara i min bekantskap har alla bytt till asiatiskt så om några år blir det ännu fler. Tror inte heller att så många använder sig av garantin endå så back kommer dom aldrig att gå. Enligt dom jag känner så har ingen av dom haft ett enda bekymmer förrutom nån punka. Det är bmw kanske folk borde oroa sig förr med deras egr som bilfan börjar brinna^^ va ja minns så folk väntar fortfarande på att få den bytt innan bilen börjar brinna nån vacker dag;)

Bassiehof
28 februari 2021 · 1 777 Inlägg

panda666 skrev:

Bassiehof skrev:

panda666 skrev:

Skulle faktiskt säga att ägarna har pröjsat en stor summa pengar för att köpa tyska bilen och sen vill helst reparera än att köpa nytt för då kommer dom gå jävligt back för ny tysk igen kostar satan jämfört med dom som köpte asiatiskt billigt, när asiaten är helt slut så kostar en ny asiat endå hälften av vad en tysk. ta tex en kia ceed som kostar ca 200k helt ny! kör den i 7 år minst då vi säger att garantin tar slut, då har du endå pröjsat typ hela lånet osv så du kan köpa en ny kia utan problem och du har även inte lagt ett öre på reparationer då kia har tagit allt på garantin om nått har strulat. Detsamma gäller tyvärr inte bmw för att en BMW 318i Touring kostar från  371 600 kr så alltså i runda slängar nästan dubbelt så mycket cash i skillnad mellan en kia ceed och en  bmw 3 serie kombi. obs att kia ger 7 år garanti på en bil som kostar 200k och bmw ger 2 års garanti på en bil som kostar nästan det dubbla runt 370k. Sen måste du pröjsa allt sj på bmwn efter 2 år om du inte har tur och får goodwill, obs tur och goodwill. Sen kan du ju också ha maskinskada genom din försäkring men oftast så tar det lång tid att komma i kontakt med försäkringen och sen ska du betala självrisk och dom får välja verkstad och boka krånglig hyrbil och massa tjafs medans kia är det bara o lämna in skiten och slippa huvudvärk. Därför dom som köper tyskt väljer att laga för att det är för dyrt och jobbigt att köpa nytt och kan endå inte sälja bilfan trasigt då den är inte värt shit då.

Frågan är förstås hur länge Hyundai och Kia kan fortsätta med en så omfattande garanti innan de går med förlust. För det är onekligen så att de har problem med sina bensinmotorer.

Flera o flera byter till asiatiskt samt kia då pga bättre hållbarhet och garantier, bara i min bekantskap har alla bytt till asiatiskt så om några år blir det ännu fler. Tror inte heller att så många använder sig av garantin endå så back kommer dom aldrig att gå. Enligt dom jag känner så har ingen av dom haft ett enda bekymmer förrutom nån punka. Det är bmw kanske folk borde oroa sig förr med deras egr som bilfan börjar brinna^^ va ja minns så folk väntar fortfarande på att få den bytt innan bilen börjar brinna nån vacker dag;)

Jag får väl anta att du har läst det första inlägget? Det är många Kia och Hyundai som brunnit i Nordamerika. 4 miljoner har dessa motorer i bara USA.

panda666
28 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Bassiehof skrev:

panda666 skrev:

Bassiehof skrev:

Frågan är förstås hur länge Hyundai och Kia kan fortsätta med en så omfattande garanti innan de går med förlust. För det är onekligen så att de har problem med sina bensinmotorer.

Flera o flera byter till asiatiskt samt kia då pga bättre hållbarhet och garantier, bara i min bekantskap har alla bytt till asiatiskt så om några år blir det ännu fler. Tror inte heller att så många använder sig av garantin endå så back kommer dom aldrig att gå. Enligt dom jag känner så har ingen av dom haft ett enda bekymmer förrutom nån punka. Det är bmw kanske folk borde oroa sig förr med deras egr som bilfan börjar brinna^^ va ja minns så folk väntar fortfarande på att få den bytt innan bilen börjar brinna nån vacker dag;)

Jag får väl anta att du har läst det första inlägget? Det är många Kia och Hyundai som brunnit i Nordamerika. 4 miljoner har dessa motorer i bara USA.

javisst^^ men jag antar att kia kommer att fixa detta och kompensera folk. Är inte ett skitmärke bara för några bränder direkt); det fixar dom snabbt.

Bassiehof
28 februari 2021 · 1 777 Inlägg

panda666 skrev:

Bassiehof skrev:

panda666 skrev:

Flera o flera byter till asiatiskt samt kia då pga bättre hållbarhet och garantier, bara i min bekantskap har alla bytt till asiatiskt så om några år blir det ännu fler. Tror inte heller att så många använder sig av garantin endå så back kommer dom aldrig att gå. Enligt dom jag känner så har ingen av dom haft ett enda bekymmer förrutom nån punka. Det är bmw kanske folk borde oroa sig förr med deras egr som bilfan börjar brinna^^ va ja minns så folk väntar fortfarande på att få den bytt innan bilen börjar brinna nån vacker dag;)

Jag får väl anta att du har läst det första inlägget? Det är många Kia och Hyundai som brunnit i Nordamerika. 4 miljoner har dessa motorer i bara USA.

javisst^^ men jag antar att kia kommer att fixa detta och kompensera folk. Är inte ett skitmärke bara för några bränder direkt); det fixar dom snabbt.

Jag tror också att de måste lösa det, men problem med vevlager osv har pågått en längre tid. Det gäller GDI-motorer från cirka 2010-2019. Jag minns att de brukar plocka och såga isär bilar i Tyskland, och när de gjorde det med en ceed gen 1 efter 10000 mil och 3 år tror jag det var, hittade de förvånansvärt lite slitage och rost i bärande delar och hålrum. Asiater brukar annars ha sämre rostskydd, men ceed gen 1 var väl designad i Europa om jag minns rätt.

viccoA
28 februari 2021 · 3 109 Inlägg

Jag har en bekant som slutade sälja nya Kia pga alla problem med garantireparationer, allra vanligast var problem med kabelstammar osv när bilarna var ett par år gamla. De fick väldigt lite betalt av generalagenten för att ordna felen så de slutade sälja Kia.

Långa garantier behöver bilmärken som folk inte litar på eller som behöver ta marknadsandelar - titta på Mazda. Dålig försäljning kring början på 2010-talet, smackade på 12 års garanti tills försäljningssiffrorna gick upp sen kortade man garantierna igen.
Läser man det finstilta i garantivillkoren är det ganska många komponenter som det inte lämnas längre garanti än 2-3år på även hos Kia.

Senast redigerat av viccoA (28 februari 2021)

panda666
28 februari 2021 · 4 228 Inlägg

viccoA skrev:
Jag har en bekant som slutade sälja nya Kia pga alla problem med garantireparationer, allra vanligast var problem med kabelstammar osv när bilarna var ett par år gamla. De fick väldigt lite betalt av generalagenten för att ordna felen så de slutade sälja Kia.

Långa garantier behöver bilmärken som folk inte litar på eller som behöver ta marknadsandelar - titta på Mazda. Dålig försäljning kring början på 2010-talet, smackade på 12 års garanti tills försäljningssiffrorna gick upp sen kortade man garantierna igen.
Läser man det finstilta i garantivillkoren är det ganska många komponenter som det inte lämnas längre garanti än 2-3år på även hos Kia.

Mazda 10 års garanti.

Efter att den ordinarie 3 års nybilsgaranti går ut erbjuder Mazda ytterliggare 7 års förlängd komponentgaranti - Mazdas förlängda komponentgaranti gäller tills bilen blir tio år gammal eller upp till 150 000 kilometer. Garantin omfattar inte vanliga slitagedelar. Se fullständiga villkor här. oj vad jobbigt garanti från 12 år till 10 skojar du med mig? alla tyskarna tillsammans ger inte så mycket garanti.


Vadå finstilta det är 7 år som gäller på kia och inget annat, pajar din motor eller växellåda innan 7 år har gått så får du nytt gratis om det inte visar sig att du har börnat med bilen dag och natt. Sen att garantin inte täcker torkarblad och bromsskivor är förståeligt. Får in ibland 2-3 år gamla tyskar med elfel speciellt mercor med deras aux battery fault, helt vanligt återkommande fel. Det är ju tyskarna som borde ha 7 års nybilsgaranti varsin men som sagt då skulle dom gå under direkt samma år. Du säger alltså till mig att folk inte litar på en mazda med 10 års nybilsgaranti men litar på en bmw med 2?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2021 · 17 379 Inlägg

panda666 skrev:

viccoA skrev:
Jag har en bekant som slutade sälja nya Kia pga alla problem med garantireparationer, allra vanligast var problem med kabelstammar osv när bilarna var ett par år gamla. De fick väldigt lite betalt av generalagenten för att ordna felen så de slutade sälja Kia.

Långa garantier behöver bilmärken som folk inte litar på eller som behöver ta marknadsandelar - titta på Mazda. Dålig försäljning kring början på 2010-talet, smackade på 12 års garanti tills försäljningssiffrorna gick upp sen kortade man garantierna igen.
Läser man det finstilta i garantivillkoren är det ganska många komponenter som det inte lämnas längre garanti än 2-3år på även hos Kia.

Mazda 10 års garanti.

Efter att den ordinarie 3 års nybilsgaranti går ut erbjuder Mazda ytterliggare 7 års förlängd komponentgaranti - Mazdas förlängda komponentgaranti gäller tills bilen blir tio år gammal eller upp till 150 000 kilometer. Garantin omfattar inte vanliga slitagedelar. Se fullständiga villkor här. oj vad jobbigt garanti från 12 år till 10 skojar du med mig? alla tyskarna tillsammans ger inte så mycket garanti.


Vadå finstilta det är 7 år som gäller på kia och inget annat, pajar din motor eller växellåda innan 7 år har gått så får du nytt gratis om det inte visar sig att du har börnat med bilen dag och natt. Sen att garantin inte täcker torkarblad och bromsskivor är förståeligt. Får in ibland 2-3 år gamla tyskar med elfel speciellt mercor med deras aux battery fault, helt vanligt återkommande fel. Det är ju tyskarna som borde ha 7 års nybilsgaranti varsin men som sagt då skulle dom gå under direkt samma år. Du säger alltså till mig att folk inte litar på en mazda med 10 års nybilsgaranti men litar på en bmw med 2?

Ouch!
Men alla bilar går sönder och blir återkallade. Just återkallning verkar vara vardagsmat idag. Jag jobbar ju med KIA/Hyundai men vi kör Toyota till jobbet... Har dock haft en Hyundai Sonata 3.3 som sommarbil i några år och den har fungerat u.a. Numera utbytt till en Hyundai i30N Performance. Vi får väl se om den håller lika bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
28 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:
Jag har en bekant som slutade sälja nya Kia pga alla problem med garantireparationer, allra vanligast var problem med kabelstammar osv när bilarna var ett par år gamla. De fick väldigt lite betalt av generalagenten för att ordna felen så de slutade sälja Kia.

Långa garantier behöver bilmärken som folk inte litar på eller som behöver ta marknadsandelar - titta på Mazda. Dålig försäljning kring början på 2010-talet, smackade på 12 års garanti tills försäljningssiffrorna gick upp sen kortade man garantierna igen.
Läser man det finstilta i garantivillkoren är det ganska många komponenter som det inte lämnas längre garanti än 2-3år på även hos Kia.

Mazda 10 års garanti.

Efter att den ordinarie 3 års nybilsgaranti går ut erbjuder Mazda ytterliggare 7 års förlängd komponentgaranti - Mazdas förlängda komponentgaranti gäller tills bilen blir tio år gammal eller upp till 150 000 kilometer. Garantin omfattar inte vanliga slitagedelar. Se fullständiga villkor här. oj vad jobbigt garanti från 12 år till 10 skojar du med mig? alla tyskarna tillsammans ger inte så mycket garanti.


Vadå finstilta det är 7 år som gäller på kia och inget annat, pajar din motor eller växellåda innan 7 år har gått så får du nytt gratis om det inte visar sig att du har börnat med bilen dag och natt. Sen att garantin inte täcker torkarblad och bromsskivor är förståeligt. Får in ibland 2-3 år gamla tyskar med elfel speciellt mercor med deras aux battery fault, helt vanligt återkommande fel. Det är ju tyskarna som borde ha 7 års nybilsgaranti varsin men som sagt då skulle dom gå under direkt samma år. Du säger alltså till mig att folk inte litar på en mazda med 10 års nybilsgaranti men litar på en bmw med 2?

Ouch!
Men alla bilar går sönder och blir återkallade. Just återkallning verkar vara vardagsmat idag. Jag jobbar ju med KIA/Hyundai men vi kör Toyota till jobbet... Har dock haft en Hyundai Sonata 3.3 som sommarbil i några år och den har fungerat u.a. Numera utbytt till en Hyundai i30N Performance. Vi får väl se om den håller lika bra.

jo alla verkar ha lite problem just nu med alla miljökrav osv osv, ny teknologi och mindre motorer, färre cylindrar osv. Din hyundai borde klara sig fint då jag har aldrig hört nån klaga på sin asiatiska bil och nu överdriver jag inte. Asiaterna verkar bygga bättre bilar bara, svårt att acceptera men så verkar det vara. Var personligen tysk frälst några år sen också men slog i huvet ganska hårt och fatta till slut att det är bara skräp^^ men folk får tycka precis hur dom vill. Fan vad jag saknar min lexus^^ vilken jävla bil

Brådhis * Voff voff *
28 februari 2021 · 10 244 Inlägg

panda666 skrev:
Fråga nån vettig människa där ute vad hen vågar köpa som är 10 år gammalt en bmw-audi-merca eller en toyota/kia/lexus och hör o häpna vad du kommer få för svar. Kan garantera dig att av dessa vettiga individer kommer ingen att välja tyskt för dom vet att dyra reparationer kommer att krypa fram när som helst.

Då känner jag ganska många icke-vettiga människor då...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2021 · 17 379 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Mazda 10 års garanti.

Efter att den ordinarie 3 års nybilsgaranti går ut erbjuder Mazda ytterliggare 7 års förlängd komponentgaranti - Mazdas förlängda komponentgaranti gäller tills bilen blir tio år gammal eller upp till 150 000 kilometer. Garantin omfattar inte vanliga slitagedelar. Se fullständiga villkor här. oj vad jobbigt garanti från 12 år till 10 skojar du med mig? alla tyskarna tillsammans ger inte så mycket garanti.


Vadå finstilta det är 7 år som gäller på kia och inget annat, pajar din motor eller växellåda innan 7 år har gått så får du nytt gratis om det inte visar sig att du har börnat med bilen dag och natt. Sen att garantin inte täcker torkarblad och bromsskivor är förståeligt. Får in ibland 2-3 år gamla tyskar med elfel speciellt mercor med deras aux battery fault, helt vanligt återkommande fel. Det är ju tyskarna som borde ha 7 års nybilsgaranti varsin men som sagt då skulle dom gå under direkt samma år. Du säger alltså till mig att folk inte litar på en mazda med 10 års nybilsgaranti men litar på en bmw med 2?

Ouch!
Men alla bilar går sönder och blir återkallade. Just återkallning verkar vara vardagsmat idag. Jag jobbar ju med KIA/Hyundai men vi kör Toyota till jobbet... Har dock haft en Hyundai Sonata 3.3 som sommarbil i några år och den har fungerat u.a. Numera utbytt till en Hyundai i30N Performance. Vi får väl se om den håller lika bra.

jo alla verkar ha lite problem just nu med alla miljökrav osv osv, ny teknologi och mindre motorer, färre cylindrar osv. Din hyundai borde klara sig fint då jag har aldrig hört nån klaga på sin asiatiska bil och nu överdriver jag inte. Asiaterna verkar bygga bättre bilar bara, svårt att acceptera men så verkar det vara. Var personligen tysk frälst några år sen också men slog i huvet ganska hårt och fatta till slut att det är bara skräp^^ men folk får tycka precis hur dom vill. Fan vad jag saknar min lexus^^ vilken jävla bil

Vi får väl se. Känner tidigare ägaren och han har misshandlat den i 4000 mil. Rullat 4150 mil i nuläget. Svårt att köra lugnt i en minibil med 275Hk. Tro mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
28 februari 2021 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:
Fråga nån vettig människa där ute vad hen vågar köpa som är 10 år gammalt en bmw-audi-merca eller en toyota/kia/lexus och hör o häpna vad du kommer få för svar. Kan garantera dig att av dessa vettiga individer kommer ingen att välja tyskt för dom vet att dyra reparationer kommer att krypa fram när som helst.

Då känner jag ganska många icke-vettiga människor då...

Det gör jag också, mig själv inkluderat.

Hybrid; jag tror dig. Svårt att låta bli speciellt på vintern, blir mycket donuts;) men varför köpa när du vet att den har fått stryk?

Brådhis * Voff voff *
28 februari 2021 · 10 244 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

panda666 skrev:
Fråga nån vettig människa där ute vad hen vågar köpa som är 10 år gammalt en bmw-audi-merca eller en toyota/kia/lexus och hör o häpna vad du kommer få för svar. Kan garantera dig att av dessa vettiga individer kommer ingen att välja tyskt för dom vet att dyra reparationer kommer att krypa fram när som helst.

Då känner jag ganska många icke-vettiga människor då...

Det gör jag också, mig själv inkluderat.

Men blir inte resonemanget ganska skevt egentligen? Måste man enbart köpa den bästa bilen (finns den ens?)? Den snålaste bilen? Den med lägst ägandekostnader? Eller kan man köpa bil med hjärtat, med känslan?

Ta min V70 tex. Det är helt uppenbart inte den mest pålitliga bilen, den är 14 år i år, den har gått 32000 mil (idag faktiskt), den är inte den snålaste bilen, den har inte låg skatt... Men ändå så kör jag den. Dagligen. Och trivs utmärkt med den... Skulle jag vilja byta den mot en Avensis tex? Absolut inte! Varför inte? En Avensis är ju bättre på alla punkter? Svaret är enkelt: Jag vill inte ha en Avensis. Hur bra den än är! smile Och jag tror inte jag är ensam om att handla bil så...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cassius Hobbymekaniker
1 mars 2021 · 470 Inlägg

panda666 skrev:
vet inte vad jag ska säga än att du har helt fel eller är naiv, en troll eller bara i förnekelse. Kolla bara på JD och massa andra statistiker på vad märkena har för poäng i hållbarhet,  Att du säger att inget märke är sämre än den andra är total bs och visar verkligen att du saknar kunskapen och vet inte vad du pratar om tyvärr.

Du kan få vara orolig åt mig om du vill smile Bilen brummar på fint, vi har haft den sen 12000 mila servicen, aldrig behövt toppa upp oljan trots 12-1300 mil mellan bytena.

Jag antar att du hört uttrycket: Det finns, lögn, förbannad lögn och statistik? Statistik går vinkla precis hur man vill, ska man bilda sig en uppfattning behöver man läsa statistik på samma ämne från flera oberoende källor (då menar jag källor oberoende av varandra) innan man kan få en vettig bild av verkligheten.

panda666 skrev:
javisst^^ men jag antar att kia kommer att fixa detta och kompensera folk. Är inte ett skitmärke bara för några bränder direkt); det fixar dom snabbt.

Såå... att bilen brinner upp och kanske tar dig med sig, eller huset t.o.m är inte ett större bekymmer än att en motor går sönder?

Med samma argumentation skulle jag i så fall kunna säga att eftersom valfritt tyskt bilmärke uppdaterat sin design på en dålig komponent så är det inte ett problem längre. Men det är ju enligt dig fortfarande ett problem, oavsett årsmodell, så då motsäger du egentligen dig själv nu? smile

panda666 skrev:
Vadå finstilta det är 7 år som gäller på kia och inget annat, pajar din motor eller växellåda innan 7 år har gått så får du nytt gratis om det inte visar sig att du har börnat med bilen dag och natt. .

Eller t ex servat den själv? Brukar vara big-no-no om man vill ha kvar garantierna, då ska de vara stämpel av auktoriserad i boken! smile

panda666 skrev:
Jo dom flesta? i svar på din fråga längst upp då. Fråga nån vettig människa där ute vad hen vågar köpa som är 10 år gammalt en bmw-audi-merca eller en toyota/kia/lexus och hör o häpna vad du kommer få för svar.

det är klart att man bygger ryktet via sin garanti, är det inte bra med lång garantitid? och vem säger att efter 7 år så kommer bilen rasa? i mina 35 år på denna jord har jag aldrig nånsin hört om problem med asiaterna i mitt bekantskap,

Tyska bilar pajar mycket oftare än asiatiska och till ett mycket dyrare verkstadsbesök det är ett känt faktum samt ett punkt och ett slut.

Jag hade dragit mig för att köpa en 10 år gammal Kia, särskilt efter att ha sett svärfars 3 år gamla sportage underrede.. En nära vän hade en Hyundai i30 som behövde byta alla bromsok för att tätningarna givit upp efter 9000 mil, ojämna bromsvärden hos SBP som följd. Samma väns flickvän hade då en Toyota Corolla ca -00 som gått 16 000 mil. Den skickade dom på skroten! Varför? Jo den var så in i helvete dyr att reparera! Toyota skulle ha 15 000 för att sätta på ett nytt avgassystem inkl katalysator! Men asiatiska bilar är billiga att laga och går aldrig sönder smile

Finns väl förövrigt inget som säger att tyskarna rasar efter två år heller?

Sen borde du läsa på om hur man utvecklar ett framgångsrikt företag... Man bygger köpkrets med fina löften (långa garantier), sen gör man sin produkt inte en minut mer hållbar än den behöver! När kundkretsen finns, drar man ner på garantierna och producerar än närmare gränsen. Se på en del skrivare t ex som för varje rad som skrivs droppar en droppe i en kopp, när koppen är full slutar den fungera och du får köpa en ny! Två klassiker är annars glödlampan, världens äldsta glödlampa lyser mig veterligen fortfarande på en brandstation i NY, suttit där i över 100 år nu. Nylonstrumpan en annan, hur många damer har du inte stött på som svurit över att det gått en maska? Ändå använde dom nylonstrumpor som bogserlina i en reklam för dom när dom kom. Biltillverkarna jobbar efter samma modell, klart dom vill att bilarna ska gå sönder efter att garantin gått ut! Var du nöjd köper du nytt, har du inte råd lagar du. win win oavsett.

Notera nu panda att jag på inget sätt säger att tyskar är bättre än asiater, det enda jag hänger upp mig på är att du utan vettiga argument sågar hela den tyska biltillverkningen vid fotknölarna och framhäver asiater som har minst lika allvarliga problem som bättre. Slutar du måla allt svart och vitt efter tycke och smak och istället påvisar lite opartiskhet och ödmjukhet tror jag dina åsikter kommer höras bättre.

xXSammy skrev:
För det du inte ser, vet du ju inte om?

Schrödingers katt å allt de där wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
viccoA
1 mars 2021 · 3 109 Inlägg

panda666 skrev:

viccoA skrev:
Jag har en bekant som slutade sälja nya Kia pga alla problem med garantireparationer, allra vanligast var problem med kabelstammar osv när bilarna var ett par år gamla. De fick väldigt lite betalt av generalagenten för att ordna felen så de slutade sälja Kia.

Långa garantier behöver bilmärken som folk inte litar på eller som behöver ta marknadsandelar - titta på Mazda. Dålig försäljning kring början på 2010-talet, smackade på 12 års garanti tills försäljningssiffrorna gick upp sen kortade man garantierna igen.
Läser man det finstilta i garantivillkoren är det ganska många komponenter som det inte lämnas längre garanti än 2-3år på även hos Kia.

Mazda 10 års garanti.

Efter att den ordinarie 3 års nybilsgaranti går ut erbjuder Mazda ytterliggare 7 års förlängd komponentgaranti - Mazdas förlängda komponentgaranti gäller tills bilen blir tio år gammal eller upp till 150 000 kilometer. Garantin omfattar inte vanliga slitagedelar. Se fullständiga villkor här. oj vad jobbigt garanti från 12 år till 10 skojar du med mig? alla tyskarna tillsammans ger inte så mycket garanti.


Vadå finstilta det är 7 år som gäller på kia och inget annat, pajar din motor eller växellåda innan 7 år har gått så får du nytt gratis om det inte visar sig att du har börnat med bilen dag och natt. Sen att garantin inte täcker torkarblad och bromsskivor är förståeligt. Får in ibland 2-3 år gamla tyskar med elfel speciellt mercor med deras aux battery fault, helt vanligt återkommande fel. Det är ju tyskarna som borde ha 7 års nybilsgaranti varsin men som sagt då skulle dom gå under direkt samma år. Du säger alltså till mig att folk inte litar på en mazda med 10 års nybilsgaranti men litar på en bmw med 2?

Nej, jag sa att Mazda/Kia etc måste ha långa garantitider för att vinna marknadsandelar. Många vill helt enkelt inte köpa en Mazda/Kia osv om inte garantin är lång.

viccoA
1 mars 2021 · 3 109 Inlägg

Förövrigt värdesätter jag inte asiaternas driftsäkerhet särskilt högt när jag väljer bil. Jag gillar komfort, sportighet, känsla i detaljer osv och det är inte asiatiska bilars starka sida.

Varför jag inte "bryr mig" om bilen kunde vara ännu bättre?
De 3 senaste Mercedesarna jag har haft har inte haft ett enda fel utöver en nollningen av en felkod en gång, på sammanlagt 38.000 mil. Inga garantiåterkallningar. Har inte ens bytt bromsbelägg. Varför skulle jag välja en asiat som håller bättre om mina tyska bilar har varit felfria?

Senast redigerat av viccoA (1 mars 2021)

panda666
1 mars 2021 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

Då känner jag ganska många icke-vettiga människor då...

Det gör jag också, mig själv inkluderat.

Men blir inte resonemanget ganska skevt egentligen? Måste man enbart köpa den bästa bilen (finns den ens?)? Den snålaste bilen? Den med lägst ägandekostnader? Eller kan man köpa bil med hjärtat, med känslan?

Ta min V70 tex. Det är helt uppenbart inte den mest pålitliga bilen, den är 14 år i år, den har gått 32000 mil (idag faktiskt), den är inte den snålaste bilen, den har inte låg skatt... Men ändå så kör jag den. Dagligen. Och trivs utmärkt med den... Skulle jag vilja byta den mot en Avensis tex? Absolut inte! Varför inte? En Avensis är ju bättre på alla punkter? Svaret är enkelt: Jag vill inte ha en Avensis. Hur bra den än är! smile Och jag tror inte jag är ensam om att handla bil så...

man måste ingenting:) du får välja och vraka precis hur du vill och jag bestämmer ingenting, bestämmer endast vad jag själv vill köra och inget annat. Gillar du din bil eller ett visst märke så kör påwink enda jag säger bara är att asiaterna bygger mycket bättre bilar än tyskarna och billigare, det var allt. Det är ett faktum. Sen får folk tro på absolut vad dom vill och köpa precis vad dom vill.

panda666
1 mars 2021 · 4 228 Inlägg

viccoA skrev:
Förövrigt värdesätter jag inte asiaternas driftsäkerhet särskilt högt när jag väljer bil. Jag gillar komfort, sportighet, känsla i detaljer osv och det är inte asiatiska bilars starka sida.

Varför jag inte "bryr mig" om bilen kunde vara ännu bättre?
De 3 senaste Mercedesarna jag har haft har inte haft ett enda fel utöver en nollningen av en felkod en gång, på sammanlagt 38.000 mil. Inga garantiåterkallningar. Har inte ens bytt bromsbelägg. Varför skulle jag välja en asiat som håller bättre om mina tyska bilar har varit felfria?

du behöver inte göra nånting alls då det är ingen som tvingar dig till nått, säger bara att asiaterna håller bättre och det finns bevis på det. Ta lexus tex, mercedes har absolut noll chans i hållbarhet mot lexus. Roliga bilar bygger lexus också samt hållbara. Du kanske har haft hållbara mercor men jag har hört och sett mardröms historier samt tusentals andra människor som har varit på verkstad 7 dagar i veckan pga elfel osv. Gillar du merca så absolut fortsätt med det jag säger inget annat.

Cassius Hobbymekaniker
2 mars 2021 · 470 Inlägg

panda666 skrev:
man måste ingenting:) du får välja och vraka precis hur du vill och jag bestämmer ingenting, bestämmer endast vad jag själv vill köra och inget annat. Gillar du din bil eller ett visst märke så kör påwink enda jag säger bara är att asiaterna bygger mycket bättre bilar än tyskarna och billigare, det var allt. Det är ett faktum. Sen får folk tro på absolut vad dom vill och köpa precis vad dom vill.

Du säger också att tyska bilar havererar i tid och otid, de flesta håller inte ens 5000 mil.
Du säger också att tyska bilar är extremt dyra att reparera.
Du säger också att tyska bilar är överprissatta.
Du säger också att tyska bilar har kass garanti.
Du säger en hel del annat än att du tycker asiatiska bilar är bättre än tyska smile Du säger också att det är ett faktum, utan att komma med någon form av "bevis".

Ta VAG t ex, sedan 2010 har dom producerad ca 100 miljoner bilar. Ska vi leka med lite statistik på den siffran? Säg att 10% av dessa har DSG låda, och 20% har 2.0tfsi motorn som är en av de vanligaste motorerna dom har.

Säg sen att det är 100 000 kända fall av DSG rassel, och 200 000 fall av kända kamkedje/oljekonsumtions problem. Det är en HEL del bilar! Eller hur? Men det är bara 1% av de som producerats med DSG låda respektive 2.0 TFSI. Det är 0,1% av alla producerade bilar som har DSG bekymmer, och 0,2% som har 2.0 tfsi bekymmer.

Under samma period sålde KIA 30 miljoner bilar. Om det nu stämmer vad som nämndes tidigare att 4 miljoner bilar kan behöva återkallas pga brandrisk så är det 13% av alla bilar producerade under de senaste tio åren. Det är en rätt stor andel av totalen!

Åter igen, påstår inte att KIA är en dålig bil. Men jag är tveksam till att dom är bättre än någon annan.


panda666 skrev:
du behöver inte göra nånting alls då det är ingen som tvingar dig till nått, säger bara att asiaterna håller bättre och det finns bevis på det. Ta lexus tex, mercedes har absolut noll chans i hållbarhet mot lexus. Roliga bilar bygger lexus också samt hållbara. Du kanske har haft hållbara mercor men jag har hört och sett mardröms historier samt tusentals andra människor som har varit på verkstad 7 dagar i veckan pga elfel osv. Gillar du merca så absolut fortsätt med det jag säger inget annat.

KIA, åter igen, har haft jättebekymmer med gnagare som tuggat i sig kabelhöljena (vilket även andra asiater haft) vilket också lett till elproblem. Men de vill du kanske inte belysa?

Här är förövrigt tre listor med de bilar som rullat längst i världen.

https://www.everlance.com/blog/10-highe … -vehicles/
https://www.hotcars.com/15-cars-with-th … -recorded/
https://www.motorbiscuit.com/going-the- … -1m-miles/

Samt troligen källan till alla tre länkar: https://highmileclub.wordpress.com/hall-of-fame/

Finns en Lexus där, på 24e plats. Före den finns 3st Mercor, varav bara en är en diesel.

Dom listorna säger egentligen inte så mycket, jag ville bara påvisa att det finns många källor som inte håller med dig. Lexus gör dock väldigt fina, välbyggda bilar.

Men om det nu finns så mycket bevis för att asiater håller bättre än tyskar kan du väl dela med dig av detta? För jag har inte sett någonting som styrker att asiatiska bilar generellt håller bättre än tyska eller europeiska för den delen.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang