Mercedes E-klass All terrain Molande ljud

MB-Man
1 mars 2021 · 7 Inlägg

Hej,

Jag har ett molande ljud i min e-klass 2018 som gör mig tokig.
Bilen är en fyrhjulsdriven diesel E220 med automatlåda som gått 7500 mil.

Ljudet är konstant och låter likadant oberoende av hastighet och låter lite som när man blåser i en glasflaska eller som ett dåligt hjullager. Det hörs från 20 km/h och uppåt.

Jag har testat 3 olika uppsättningar däck men ingen skillnad.
Ingen skillnad på olika vägbeläggningar.
Jag har testat rulla med neutral och även stängt av bilen men ljudet är likadant ändå.

Ingen skillnad vid inbromsning eller sväng.
Inga speciellt varma bromsar.
Inga kännbara vibrationer vid körning.
Vad säger ni experter? 💪

Utmarks-Loke
1 mars 2021 · 5 833 Inlägg

Märkligt att det låter likadant oberoende av hastighet. Men det hade varit intressant att ställa bilen på pallbockar och starta och låta hjulen snurra i luften och se om ljudet kommer då också. Då kan man gå runt bilen och försöka lokalisera var det kommer från.

MB-Man
1 mars 2021 · 7 Inlägg

Ja det är väldigt märkligt.
Har haft den på verkstad och de säger att de kört den på lyft och lyssnat av bakaxel, diff, fördelarlåda, växellåda men de hör inget konstigt från dem.
De bytte fördelarlåda men ingen skillnad.
De står nu handfallna och vet inte vad de ska göra.

Samtidigt är jag skeptisk till att de vet vad de ska lyssna efter då meken som hade bilen inte hörde något ljud alls. Och när verkstadsgolvet och säljare körde så tyckte de att ljudet var jobbigt.
Men efter 4 gånger på verkstad så börjar de också förmodligen "höra sämre" och säger att det säkert ska vara så.
Jag har provkört 2 likadana och de låter inte så.

Ljudet är av sådan karaktär att det hörs även fast stereon är på.

MB-Man
2 mars 2021 · 7 Inlägg

Funderar på om det är ett resonansljud som fortplantar sig. Är det någon som vet vilka saker som rör sig i nästan konstant hastighet oavsett fart på bilen? (Inte stillastående)

johanbrolin
2 mars 2021 · 108 Inlägg

MB-Man skrev:
Funderar på om det är ett resonansljud som fortplantar sig. Är det någon som vet vilka saker som rör sig i nästan konstant hastighet oavsett fart på bilen? (Inte stillastående)

Någon hasplåt som delvis låssnat så luften viner in under bilen?
Annars kan för stora fälgar bilda resinans i hjulhusen. smile

Stora fötter - Stora skor
jaka54
2 mars 2021 · 5 719 Inlägg

Hjullager?!

MB-Man
2 mars 2021 · 7 Inlägg

Tack för tipsen :-)
Ni är grymma på det här forumet.
Det är samma slags ljud med olika fälgar. Testat två olika gummi på 20" och ett på 18"
Är resonansen från hjulhusen konstant oavsett hastighet?

Ska kolla hasplåtar men borde inte det ljudet öka/minska vid hastighetsändring?

Hjullager borde väl också öka med hastighet och låta mer vid belastning typ sväng? Verkstaden säger att lagren är ok men vet inte hur de kollat dem.
Men ingen onormal temp på dem iallafall.

johanbrolin
3 mars 2021 · 108 Inlägg

Kan inte komma på så mycket annat än kupefläkt och vindrutetorkare som inte är hastighetsberoende. wink
Hör du ljudet från någon speciell del av bilen, nere höger bak eller i motor utrymme t.ex eller dånar det bara i hela kupen? Om en kompis står utanför när du åker förbi, kan den höra ljudet utifrån? Isåfall tror jag på pallbockar och gå runt bilen och lyssna som någon svarade tidigare.

Kanske du har möjlighet att spela in ett ljudklipp och ladda upp smile

Stora fötter - Stora skor
Utmarks-Loke
3 mars 2021 · 5 833 Inlägg

Kan det vara något med fjädringen? Tänker om det är någon form av luftfjädring som kanske skall sänka bilen en aning när man åkt iväg. Men man tycker ju att verkstaden skulle hitta det i såna fall

MB-Man
3 mars 2021 · 7 Inlägg

Hej,

Ljudet är av den sorten att det inte låter från något speciellt ställe utan det bara är där.
Inga onormala ljud utifrån när man kör men det här bara kallats vid låga hastigheter. Vid högre hastighet när den åker förbi hörs inget konstigt utanför men det kanske dränks av vägljud och motorljud.

Det är luftfjädring på bilen. Vet dock inte hur den ska arbeta. Kanske kan vara ett spår om den reglerar sig efter att man kört iväg och sedan ligger kompressorn och jobbar konstant. Har prövat köra med olika inställningar på luftfjädringen men ingen skillnad.
När verkstaden testat på lyft med hjulen hängande och obelastad fjädring kanske kompressorn inte behöver jobba?

Hasplåtar etc. sitter på plats ordentligt.

Spännande spår med luftfjädringen

MB-Man
4 mars 2021 · 7 Inlägg

Nu har jag testat på för fullt med luftfjädringen. Det är inget fel på den.

Resonansljudet måste komma någon annanstans ifrån.

torsen
5 mars 2021 · 7 233 Inlägg

Hur låter det om du rullar nerför en backe i friläge med avstängd motor?
Samma ljud frikänner i alla fall motorn men inte transmissionen.

För övrigt kan man bli vansinnig på kundmottagare och mekaniker med nedsatt/selektiv hörsel.
Hade för några år sedan en Defender -09 med garanti.
Nar man startade och/eller växlade "slog" det i transmissionen.
Var övertygad om att det var dubbelmassesvänghjulet som orsakade "slagljudet".
Kompisar provkörde och hörde "slagljudet".
Men inte kundmottagare eller mekaniker.
Trots att jag var med vid ett par provkörningar och påpekade exakt när ljudet uppstod.
Jag kände i kopplingspedalen - med det gjorde inte "fackfolket".

MB-Man
5 mars 2021 · 7 Inlägg

Ljudet är kvar när bilen stängs av och rullar i nedförsbacke med neutral.

I övrigt så är bilfirman väldigt hjälpsamma och extern verkstad kanske får ta en kik. Får se om de har bra hörsel.
Men håller på och bli tokig på ljudet.

mb_pucken
5 mars 2021 · 5 087 Inlägg

Blir det någon skillnad om du ändrar hastighet på fläkten eller ändrar utblås och liknande?
Tänkte eftersom det inte är beroende av hastighet osv så skulle det kunna vara nått med den.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
HenrickAndersson
28 juni 2021 · 1 Inlägg

Hej.
Har exakt samma problem med min.
Dock så har jag en C klass.
4 matic, luftfjädring.
Undrar hur det gick för MB-man?.
Någon annan som upplevt samma fenomen?.
Ha det bra/Henrik

Pihlgren86
2 juni 2023 · 1 Inlägg

Hej! Fick du nån ordning på oljudet ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2023 · 17 462 Inlägg

Pihlgren86 skrev:
Hej! Fick du nån ordning på oljudet ?

Prova att köra bilen (driftsvarm) i cirklar med fullt rattutslag åt bägge hållen på någon stor parkering i 5-10 minuter. Bättre?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang