Audi A5 1.8TFSI Automat försenad

A52021
2 mars · 2 Inlägg

Har nyligen köpt en A5 2013 1.8TFSI Aut låda som precis passerat 20.000 Mil. Nyligen servad.

Som rubriken lyder så tycker jag att den är väldigt seg från stillastående till rullande, då jag upplever att den inte "hugger tag" i växeln utan någon/några sek senare hoppar i växeln o sladdar iväg.

Är jag försiktig och låter den stå rulla i dragläge för att sedan gasa på lite brukar det gå bättre, men tycker fortfarande att det är ett störmoment.
Jag har googlat runt lite och hittat enstaka fall där grunden till problemet aldrig påvisats, enl Audi är detta sällsynta fel och inget farligt?

Någon som känner igen detta och har en lösning?

Brådhis * Voff voff *
2 mars · 6 598 Inlägg

DSG-lådor är ju lite annorlunda mot tex en vanlig automat, men om det tar flera sekunder innan den börjar driva och den sedan "sladdar iväg" så är ju någonting väldigt galet.

Åk till en verkstad och be dom koppla in diagnosutrustning samt kolla oljenivån innan du kör mer med bilen. Kan bli dyrt om lådan rasar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
it_mutt
2 mars · 10 086 Inlägg

A52021 skrev:
Har nyligen köpt en A5 2013 1.8TFSI Aut låda som precis passerat 20.000 Mil. Nyligen servad.

Som rubriken lyder så tycker jag att den är väldigt seg från stillastående till rullande, då jag upplever att den inte "hugger tag" i växeln utan någon/några sek senare hoppar i växeln o sladdar iväg.

Är jag försiktig och låter den stå rulla i dragläge för att sedan gasa på lite brukar det gå bättre, men tycker fortfarande att det är ett störmoment.
Jag har googlat runt lite och hittat enstaka fall där grunden till problemet aldrig påvisats, enl Audi är detta sällsynta fel och inget farligt?

Någon som känner igen detta och har en lösning?

Brådhis skrev:
DSG-lådor är ju lite annorlunda mot tex en vanlig automat, men om det tar flera sekunder innan den börjar driva och den sedan "sladdar iväg" så är ju någonting väldigt galet.

Åk till en verkstad och be dom koppla in diagnosutrustning samt kolla oljenivån innan du kör mer med bilen. Kan bli dyrt om lådan rasar.

A5 1.8tfsi har inte dsg-låda, utan multitronic-lådan. Och så är det fram till åtminstone hela första generationen (dvs fram till...20...16..?). Sen försvann väl dessutom 1.8tfsi som motoralternativ har jag för mig.

Nåja, hur eller hur.

Detta är inte helt okänt på CVT-lådorna som sitter på B8:or.

Det beror på en, eller flera av följande anledningar;

1) En del lådor har inte, av någon anledning, fått den uppdaterade mjukvaran.
2) Oljebytena har inte gjorts. Dessa ska göras var 6000:e mil,. och borde således vara relativt nygjort på en bil som rullat 20.000mil
3) Oljenivån är för låg.
4) Lådan är kass (minst troligt i sammanhanget).

Kan man då testa detta? Jupp.

Jag antar att du menar att det känns som om bilen inte "slirar på kopplingen", ivägrullandet blir således inte mjukt, utan man får varva och sen blir det lite som om man släpper kopplingen på en manuell bil, "lite för fort"?

Om det är så, testa följande;

Varmkör "lådan" ordentligt. Ut och kör någon mil. Testa sen att stanna, stå still 10-15 sekunder och kör sen iväg som vanligt, dvs en "mjuk ivägkörning". OM bilen då glider iväg "lugnt och fint" så är det antagligen och troligtvis oljerelaterat. Mest troligt för lite olja i lådan.
Det spelar egentligen ingen roll, behövs det fyllas på olja, så byt olja. OCH filter. Har du tur har lådan extern filterpatron (lite osäker på när det kom, men relativt tidigt).

Om den fortfarande "hackar till", så är nästa troliga sak mjukvaran. De äldre mjukvarorna hade just denna egenskap.  Då är det ett besök hos VAG som gäller.

Blev det bättre men inte helt bra efter ett oljebyte, så är det antagligen en kombination av olja/mjukvara.

Trasig låda? Mnja, jo, det händer fortfarande. Men, sen Audi accepterade att ZF hade rätt och att oljan ska bytas var 6000mil, så håller lådorna väldigt bra. Med undantag för de absolut mest motorstarka modellerna som äter cvt-lådor till frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och kvällsmat...ibland även som nattmacka. Men i övrigt håller en välskött cvt-låda längre än bilen.

Går det att byta olja själv? Absolut. Men, det kräver vagcom/vcds eller annan liknande utrustning, då man vid bytet måste hålla koll på oljetemperaturen "på graderna när".

Så, så är det med det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 2.5TDi "Sub5" (2002)
Audi A4 "TooLow" (2009)
A52021
3 mars · 2 Inlägg

it_mutt skrev:

A52021 skrev:
Har nyligen köpt en A5 2013 1.8TFSI Aut låda som precis passerat 20.000 Mil. Nyligen servad.

Som rubriken lyder så tycker jag att den är väldigt seg från stillastående till rullande, då jag upplever att den inte "hugger tag" i växeln utan någon/några sek senare hoppar i växeln o sladdar iväg.

Är jag försiktig och låter den stå rulla i dragläge för att sedan gasa på lite brukar det gå bättre, men tycker fortfarande att det är ett störmoment.
Jag har googlat runt lite och hittat enstaka fall där grunden till problemet aldrig påvisats, enl Audi är detta sällsynta fel och inget farligt?

Någon som känner igen detta och har en lösning?

Brådhis skrev:
DSG-lådor är ju lite annorlunda mot tex en vanlig automat, men om det tar flera sekunder innan den börjar driva och den sedan "sladdar iväg" så är ju någonting väldigt galet.

Åk till en verkstad och be dom koppla in diagnosutrustning samt kolla oljenivån innan du kör mer med bilen. Kan bli dyrt om lådan rasar.

A5 1.8tfsi har inte dsg-låda, utan multitronic-lådan. Och så är det fram till åtminstone hela första generationen (dvs fram till...20...16..?). Sen försvann väl dessutom 1.8tfsi som motoralternativ har jag för mig.

Nåja, hur eller hur.

Detta är inte helt okänt på CVT-lådorna som sitter på B8:or.

Det beror på en, eller flera av följande anledningar;

1) En del lådor har inte, av någon anledning, fått den uppdaterade mjukvaran.
2) Oljebytena har inte gjorts. Dessa ska göras var 6000:e mil,. och borde således vara relativt nygjort på en bil som rullat 20.000mil
3) Oljenivån är för låg.
4) Lådan är kass (minst troligt i sammanhanget).

Kan man då testa detta? Jupp.

Jag antar att du menar att det känns som om bilen inte "slirar på kopplingen", ivägrullandet blir således inte mjukt, utan man får varva och sen blir det lite som om man släpper kopplingen på en manuell bil, "lite för fort"?

Om det är så, testa följande;

Varmkör "lådan" ordentligt. Ut och kör någon mil. Testa sen att stanna, stå still 10-15 sekunder och kör sen iväg som vanligt, dvs en "mjuk ivägkörning". OM bilen då glider iväg "lugnt och fint" så är det antagligen och troligtvis oljerelaterat. Mest troligt för lite olja i lådan.
Det spelar egentligen ingen roll, behövs det fyllas på olja, så byt olja. OCH filter. Har du tur har lådan extern filterpatron (lite osäker på när det kom, men relativt tidigt).

Om den fortfarande "hackar till", så är nästa troliga sak mjukvaran. De äldre mjukvarorna hade just denna egenskap.  Då är det ett besök hos VAG som gäller.

Blev det bättre men inte helt bra efter ett oljebyte, så är det antagligen en kombination av olja/mjukvara.

Trasig låda? Mnja, jo, det händer fortfarande. Men, sen Audi accepterade att ZF hade rätt och att oljan ska bytas var 6000mil, så håller lådorna väldigt bra. Med undantag för de absolut mest motorstarka modellerna som äter cvt-lådor till frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och kvällsmat...ibland även som nattmacka. Men i övrigt håller en välskött cvt-låda längre än bilen.

Går det att byta olja själv? Absolut. Men, det kräver vagcom/vcds eller annan liknande utrustning, då man vid bytet måste hålla koll på oljetemperaturen "på graderna när".

Så, så är det med det.

Tack för mycket bra info. Ska kolla med verkstad om oljan är ok samt mjukvareuppdatering

👍👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang