Audi A4 b8 -11 problem med kraftiga vibrationer

Jazzes
3 mars 2021 · 8 Inlägg

Tja! Har haft problem med vibrationer i över 1 år. Vibrationerna dyker upp på 6ans växel och vid farten 100km/h och blir riktigt illa om man väljer att trycka gasen i botten då. Hela bilen skakar. Allt utom ratten. Men jag inbillar mig att de blir bättre runt 150-160km/h. Bytte svänghjul och koppling i höstas och de kändes lite bättre ett tag men nu är de bedrövligt igen. Jag är sjukt dåligt på att meka så jag vet inte riktigt vad/hur jag ska felsöka 🤔
Är de någon som vet något solklart fel på dessa bilar eller vad det skulle kunna vara?
Den har gått ca 25600 mil

Tack

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars 2021 · 13 644 Inlägg

inre drivknut..   om den inte är en quattro då kan det vara stödlagret

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
3 mars 2021 · 3 305 Inlägg

Det är inte så att bilen inte orkar i 6an?

Det framgår ju inte vilken motor det sitter i. Är det lilla dieseln på 136hk så kan det vara en orsak..

Jag hade en Opel med manuell 6 växlad låda och den ville gärna köras i 5an till 100-110 innan 6an skulle i.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jazzes
3 mars 2021 · 8 Inlägg

Growe skrev:
inre drivknut..   om den inte är en quattro då kan det vara stödlagret

Den är framhjulsdriven. Bytte båda drivaxlarna i våras i hopp om att lösa problemet men problemet kvarstod.

Jazzes
3 mars 2021 · 8 Inlägg

Presidento skrev:
Det är inte så att bilen inte orkar i 6an?

Det framgår ju inte vilken motor det sitter i. Är det lilla dieseln på 136hk så kan det vara en orsak..

Jag hade en Opel med manuell 6 växlad låda och den ville gärna köras i 5an till 100-110 innan 6an skulle i.

Aa de är lilla dieselmotorn men jag upplever inte att den inte skulle orka. De är inte riktigt sånna vibrationer som uppstår när man har för hög växel i..

Jazzes
5 mars 2021 · 8 Inlägg

Ingen?

Mossan1
6 mars 2021 · 2 733 Inlägg

Vad har du för fälgar?
Orginal eller stål, så är det inte problemet.

Men har du eftermarknadsfälgar i aluminium så ska du sannolikt ha en plastring i centrum. Är den borta eller skadad kan du få mycket märkliga vibrationsproblem.

Du har inte anliggande broms på något hjul? Det kan också skaka ganska bra, på vissa bilplattformar.
Det tror man spontant inte, men....

Brådhis * Voff voff *
6 mars 2021 · 10 204 Inlägg

Jag hade en 850 för c:a 15 år sedan. Den hade också obegripliga vibrationer. Visade sig vara styrlederna... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jazzes
8 mars 2021 · 8 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vad har du för fälgar?
Orginal eller stål, så är det inte problemet.

Men har du eftermarknadsfälgar i aluminium så ska du sannolikt ha en plastring i centrum. Är den borta eller skadad kan du få mycket märkliga vibrationsproblem.

Du har inte anliggande broms på något hjul? Det kan också skaka ganska bra, på vissa bilplattformar.
Det tror man spontant inte, men....

Precis har eftermarknadsfälgar både på vinter och sommardäck 🤔
Och dom där ringarna är ju absolut inte i nyskick.
Skulle de alltså kunna orsaka dessa extrema vibrationer mellan 100km/h och 140km/h? Det som känns tokigt är ju att de bara är på 6ans växel dock.
Du har inget bra tips på vart man köper nya ringar btw? smile

Jazzes
8 mars 2021 · 8 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag hade en 850 för c:a 15 år sedan. Den hade också obegripliga vibrationer. Visade sig vara styrlederna... smile

Vibrerade ratten då? För den här bilen vibrerar överallt förutom ratten.

pelpet
8 mars 2021 · 94 Inlägg

Jag hade liknande problem med en tidigare bil .. jobbiga vibrationer i motorvägsfart. Då var problemet helt enkelt att hjulbultarna var hade gängat upp sig något, och efter att ha efterdragit dem ordentligt så var vibrationerna borta. Så jag skulle absolut börja med att kolla upp färgar och däck. Det borde vara det enklaste och billigaste att kontrollera.

trubbelturbo
8 mars 2021 · 1 434 Inlägg

Är naven (alltså där fälgarna ligger an mot hjulaxeln) ordentligt rengjorda? Jag hade helt sjuka vibrationer i bilen en gång när jag körde motorvägsfart. Det visade sig att jag glömt borsta av när jag bytte till sommardäck. Jag stannade och drog åt hjulmuttrarna på hemvägen för jag trodde att ett hjul satt löst, så illa skakade det.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mossan1
9 mars 2021 · 2 733 Inlägg

Jazzes skrev:

Mossan1 skrev:
Vad har du för fälgar?
Orginal eller stål, så är det inte problemet.

Men har du eftermarknadsfälgar i aluminium så ska du sannolikt ha en plastring i centrum. Är den borta eller skadad kan du få mycket märkliga vibrationsproblem.

Du har inte anliggande broms på något hjul? Det kan också skaka ganska bra, på vissa bilplattformar.
Det tror man spontant inte, men....

Precis har eftermarknadsfälgar både på vinter och sommardäck 🤔
Och dom där ringarna är ju absolut inte i nyskick.
Skulle de alltså kunna orsaka dessa extrema vibrationer mellan 100km/h och 140km/h? Det som känns tokigt är ju att de bara är på 6ans växel dock.
Du har inget bra tips på vart man köper nya ringar btw? smile

Ringarna brukar fälg och däckåterförsäljare ha.
Ofta beställningsvara, men ringarna har nummer på sig.
Oavsett så är det idé att byta på sommarhjulen som det snart är dags för ändå.

Jodå, det kan bli helskumma fenomen.
Levde själv med tron att det var en myt tills jag drabbades själv. Ringen hade ramlat ur utan att jag såg det när jag bytte till sommarhjulen.
Trodde jag skulle tappa ett hjul över 110km/h. Tvärstannade i tron stt skruvarna var lösa. Nope.  Hjulen satt bra, och kändes stumma när man ryckte i dom.
Kunde gå hur fint som helst och sen plötsligt gick den knappt att köra rakt. Slutade under 70km/h.
Jäklar vad jag letade fel innan jag hittade orsaken av en slump.  (ringen på golvet)
I mitt fall var det ett bakhjul, så ratten skakade inte. Men Jäklar alltså.

Senast redigerat av Mossan1 (9 mars 2021)

Jazzes
9 mars 2021 · 8 Inlägg

Mossan1 skrev:

Jazzes skrev:

Mossan1 skrev:
Vad har du för fälgar?
Orginal eller stål, så är det inte problemet.

Men har du eftermarknadsfälgar i aluminium så ska du sannolikt ha en plastring i centrum. Är den borta eller skadad kan du få mycket märkliga vibrationsproblem.

Du har inte anliggande broms på något hjul? Det kan också skaka ganska bra, på vissa bilplattformar.
Det tror man spontant inte, men....

Precis har eftermarknadsfälgar både på vinter och sommardäck 🤔
Och dom där ringarna är ju absolut inte i nyskick.
Skulle de alltså kunna orsaka dessa extrema vibrationer mellan 100km/h och 140km/h? Det som känns tokigt är ju att de bara är på 6ans växel dock.
Du har inget bra tips på vart man köper nya ringar btw? smile

Ringarna brukar fälg och däckåterförsäljare ha.
Ofta beställningsvara, men ringarna har nummer på sig.
Oavsett så är det idé att byta på sommarhjulen som det snart är dags för ändå.

Jodå, det kan bli helskumma fenomen.
Levde själv med tron att det var en myt tills jag drabbades själv. Ringen hade ramlat ur utan att jag såg det när jag bytte till sommarhjulen.
Trodde jag skulle tappa ett hjul över 110km/h. Tvärstannade i tron stt skruvarna var lösa. Nope.  Hjulen satt bra, och kändes stumma när man ryckte i dom.
Kunde gå hur fint som helst och sen plötsligt gick den knappt att köra rakt. Slutade under 70km/h.
Jäklar vad jag letade fel innan jag hittade orsaken av en slump.  (ringen på golvet)
I mitt fall var det ett bakhjul, så ratten skakade inte. Men Jäklar alltså.

Konstigt nog satt det inga navringar på vinterdäcken (bra koll🤦🏼‍♂️) det trodde jag verkligen då de är ett par eftermarknad aluminium fälgar av märket enzo

Lägger upp några bilder här om någon av er skulle kunna tala om, om jag ens behöver ringar till dessa fälgar 🤔

https://forumbilder.com/i/rxvR
Navmåttet på bilen var 6,6cm

https://forumbilder.com/i/rxvc
Innermått fälg tycks också vara 6,6cm

https://forumbilder.com/i/rxvw
Yttermått fälg

Mossan1
9 mars 2021 · 2 733 Inlägg

Det är inte alla eftermarknadsfälgar som har navringar.
Det är främst dom som är avsedda för att enkelt passa många bilmodeller.
Ofta då med flera olika håldelningar också.
Är centrumhålet lika som bilen så är det utan ringar.

Men dina fälgar skulle verkligen må bra att att putsas till lite på anliggningsytorna.
Samma med hjulnavet.

Orsaken till vibrationerna?
Troligen inte, men det skadar verkligen inte. Gratis om inte annat.

Senast redigerat av Mossan1 (9 mars 2021)

Jazzes
16 mars 2021 · 8 Inlägg

Släppte av grabben hos hans mamma igår. Påvägen hem gasade jag ur bilen på 4:ans växel helt utan vibrationer. Låg i ca 150 km/h och när jag sedan la i 6:an i samma hastighet började den att tokvibrera men så fort jag släppte gasen blev bilen lugn. Är de nån som vet vad de kan bero på?? Som sagt svänghjul och drivaxlarna är bytta

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang