Hej,
skulle gärna vilja få några förslag på hur jag kan kolla vidare.
Batteri börja laddas ur väldigt snabbt i höstas. Köpte ett nytt, efter 2 veckor då bilen var stilla var det urladdat. Kollade följande med multimeter
Batteri spänning
Motor är på 14.34v
Motor av 13.26v
Kombiinstrument og klima säkring av
Motor av efter 2d 12.82v
Motor av efter 3 dagar 12.84v
Motor är på efter 3 dagar 14.46v
Motor av 3 dagar efter 1 timmas körning 12.65v
Tjuvström
Jag har kopplat av plus polen och mät amp med multimetern får då runt 0.8 ampare i tjuvström. Och då dragit säkring efter säkring. När jag dragit alla säkringar är det 0.15 ampere i tjuvström
De två säkringar som minskar tjuvströmmen mäst är
- Instrumentpanel minskar 0.20 ampare
- Klimasystemet minskar 0.20 ampare
och så har vi 2 andra säkringar som minskar tjuvström med 0.05
Det som jag finner konstigt är att när alla säkringar är dragena så har jag 0.15 ampere i tjuvström. I tillägg att det är flere säkringar som drastiskt påverkar problemet. Är det så att det finns säkringar i motorummet eller problem med relä i motor rummet som kan vara trasigt?
All möjlig hjälp tas tacksamt emot. Vill gärna fixa det istället för en dyr verkstads räkning på en 17 år gammal bil. Förutom detta så är billen hel, rostfri och ser väldigt fräsh ut. Därför vill jag helst inte skrota och kjöpa nu.
Tack på förhand,
Tomas
