Köpråd. Första bilen för 20-40k.

Sofus
10 mars 2021 · 11 Inlägg

SportPilot skrev:

Sofus skrev:

trubbelturbo skrev:
Jag kan rekommendera Saab 9-5. En senare årsmodell är en bekväm, säker och pålitlig bil. Och du får en relativt ny och fräsch bil för dom pengarna.

Jag håller med om att Saab är bra och roliga bilar, men är inte en 9-5 lite väl stor? 9-3 borde passa bättre för någon som är ute efter en mindre bil, även om det inte är jätteskillnad storlek mellan modellerna. Dessutom ska tilläggas att bilarna var ”gamla” redan när de rullade av bandet för 10 år sedan. Ett generationsskifte vart ju på gång då, men märket konkursades av GM. Kommer aldrig att förlåta GM för detta och jag anser att alla svenskar som köper en Camaro eller Corvette är svikare. Sverige borde ha bojkottat alla GM’s märken. Till den som funderar på en Camaro eller Corvette, köp en Challenger respektive Viper istället.

Varför ska man hålla ett bolag som ständigt går med förlust vid liv?

Moderbolaget GM plockade ju ut all vinst ur Saab istället för att återinvestera den i Saab, sen sålde GM Saab till en annan skojare som stoppade en hel del av finansiärernas pengar i egen ficka och när den här skojaren sedan skulle sälja bolaget vidare så skulle tydligen GM in och bestämma vem som fick köpa Saab.

Symmetrisk AWD och Boxer Diesel ska det vara
- Subaru Legacy Rules
SportPilot Ubåtsingenjör
10 mars 2021 · 7 230 Inlägg

Sofus skrev:

SportPilot skrev:

Sofus skrev:

Jag håller med om att Saab är bra och roliga bilar, men är inte en 9-5 lite väl stor? 9-3 borde passa bättre för någon som är ute efter en mindre bil, även om det inte är jätteskillnad storlek mellan modellerna. Dessutom ska tilläggas att bilarna var ”gamla” redan när de rullade av bandet för 10 år sedan. Ett generationsskifte vart ju på gång då, men märket konkursades av GM. Kommer aldrig att förlåta GM för detta och jag anser att alla svenskar som köper en Camaro eller Corvette är svikare. Sverige borde ha bojkottat alla GM’s märken. Till den som funderar på en Camaro eller Corvette, köp en Challenger respektive Viper istället.

Varför ska man hålla ett bolag som ständigt går med förlust vid liv?

Moderbolaget GM plockade ju ut all vinst ur Saab istället för att återinvestera den i Saab, sen sålde GM Saab till en annan skojare som stoppade en hel del av finansiärernas pengar i egen ficka och när den här skojaren sedan skulle sälja bolaget vidare så skulle tydligen GM in och bestämma vem som fick köpa Saab.

Saab gick inte med vinst innan gm köpte det heller... de hade 2 modeller med en massa egna lösningar som kostade multum att utveckla och trots det inte var bättre än konkurrenterna. Nej för mig spelar det ingen roll att Saab gick i graven, hade inte brytt mig något om Volvo försvunnit heller.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Sofus
10 mars 2021 · 11 Inlägg

SportPilot skrev:

Sofus skrev:

SportPilot skrev:

Varför ska man hålla ett bolag som ständigt går med förlust vid liv?

Moderbolaget GM plockade ju ut all vinst ur Saab istället för att återinvestera den i Saab, sen sålde GM Saab till en annan skojare som stoppade en hel del av finansiärernas pengar i egen ficka och när den här skojaren sedan skulle sälja bolaget vidare så skulle tydligen GM in och bestämma vem som fick köpa Saab.

Saab gick inte med vinst innan gm köpte det heller... de hade 2 modeller med en massa egna lösningar som kostade multum att utveckla och trots det inte var bättre än konkurrenterna. Nej för mig spelar det ingen roll att Saab gick i graven, hade inte brytt mig något om Volvo försvunnit heller.

Jag tycker det är märkligt att du vill öka på arbetslösheten i Sverige. För mig är det viktigt att vi värnar om svenska företag och varumärken eftersom de ger jobb till alla som bor här i landet och därmed skatteintäkter som vi i sin tur kan använda till att öka välfärden och levnadsstandarden.

Symmetrisk AWD och Boxer Diesel ska det vara
- Subaru Legacy Rules
torsen
11 mars 2021 · 7 238 Inlägg

SportPilot skrev:

Sofus skrev:

trubbelturbo skrev:
Jag kan rekommendera Saab 9-5. En senare årsmodell är en bekväm, säker och pålitlig bil. Och du får en relativt ny och fräsch bil för dom pengarna.

Jag håller med om att Saab är bra och roliga bilar, men är inte en 9-5 lite väl stor? 9-3 borde passa bättre för någon som är ute efter en mindre bil, även om det inte är jätteskillnad storlek mellan modellerna. Dessutom ska tilläggas att bilarna var ”gamla” redan när de rullade av bandet för 10 år sedan. Ett generationsskifte vart ju på gång då, men märket konkursades av GM. Kommer aldrig att förlåta GM för detta och jag anser att alla svenskar som köper en Camaro eller Corvette är svikare. Sverige borde ha bojkottat alla GM’s märken. Till den som funderar på en Camaro eller Corvette, köp en Challenger respektive Viper istället.

Varför ska man hålla ett bolag som ständigt går med förlust vid liv?

Inte sant!!!!!!!
SAAB hade svarta siffror 1964!!!!!!


SAAB har kostat oss skattebetalare ofantliga summor.
Vägarna och järnvägarna runt Trollhättan!
SAAB fick Kockumsområdet för 1 krona att etablera en ny bilfabrik i Malmö.
I stället sålde SAAB marken och tjänade enormt på affären.
Beräkningar som gjordes visade på att varje såld SAAB-bil var sponsrad med uppemot 90.000:-.
Undrar vad 90.000:- DÅ skulle motsvara I DAG?
Regeringen toppade SAAB-affären genom att gå in som bankgarant under säljprocessen.
Regeringen begick tjänstefel med våra skattepengar, något som aldrig beivrades!

Nej tacka GM för att de sanerade en del av regeringens dåliga SAAB-affärer.

Vi skattebetalare sitter väl med en bankgaranti för regeringens reservdelshållning till SAAB-bilar?

B t w så är nog SAAB 96 GL med 4-växlad växellåda den bästa bil SAAB har byggt.
Tennspacklad och handsprutad kaross med färg som inte var vattenlöslig.

amazinjoey
11 mars 2021 · 1 139 Inlägg

Asså folk har fan inte förstått hur det fungerar när ett bolag blir uppköpta av utlänska bolag.

Båda Volvo och SAAB gick i vinst men rapporterade svarta siffror för att all vinst skickas till moderbolaget?  Hur går de till, jo för de var tvunga att köpa in delar från moderbolaget för absurda siffror, tex SAAB fick köpa in sina växellådor från GM som de själva tillverkade i göteborg. GM och Ford mjölkade ut dessa bolag och det syns tydligt efter geely köpte Volvo och hur snabbt volvo gick i vinst igen...

SportPilot Ubåtsingenjör
11 mars 2021 · 7 230 Inlägg

amazinjoey skrev:
Asså folk har fan inte förstått hur det fungerar när ett bolag blir uppköpta av utlänska bolag.

Båda Volvo och SAAB gick i vinst men rapporterade svarta siffror för att all vinst skickas till moderbolaget?  Hur går de till, jo för de var tvunga att köpa in delar från moderbolaget för absurda siffror, tex SAAB fick köpa in sina växellådor från GM som de själva tillverkade i göteborg. GM och Ford mjölkade ut dessa bolag och det syns tydligt efter geely köpte Volvo och hur snabbt volvo gick i vinst igen...

Om Saab hade varit en bra affär för GM så hade man ju inte sålt av det, man är bra korkad om man kastar bort sin kassako. Saab var en backaffär för Scania också.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
amazinjoey
11 mars 2021 · 1 139 Inlägg

SportPilot skrev:

amazinjoey skrev:
Asså folk har fan inte förstått hur det fungerar när ett bolag blir uppköpta av utlänska bolag.

Båda Volvo och SAAB gick i vinst men rapporterade svarta siffror för att all vinst skickas till moderbolaget?  Hur går de till, jo för de var tvunga att köpa in delar från moderbolaget för absurda siffror, tex SAAB fick köpa in sina växellådor från GM som de själva tillverkade i göteborg. GM och Ford mjölkade ut dessa bolag och det syns tydligt efter geely köpte Volvo och hur snabbt volvo gick i vinst igen...

Om Saab hade varit en bra affär för GM så hade man ju inte sålt av det, man är bra korkad om man kastar bort sin kassako. Saab var en backaffär för Scania också.

De var tvugna att sälja av SAAB för att få statligt stöd från Amerikanska myndigheterna.  smile

jaka54
11 mars 2021 · 5 731 Inlägg

SAAB finns inte mera så varför hålla på och gaffla!

zzr94092
11 mars 2021 · 4 390 Inlägg

Bra sagt "jaka 54"..Brukar alltid spåra ur om någon vill ha tipps om vilken bil som han/hon ska köpa...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang