Plötsligt hög oljeförbrukning

magdan
11 mars 2021 · 20 Inlägg

Har haft min Skoda Octavia 1,6i 2001 sedan 2007 och har kört den från 5300 till 14500mil med nästan ingen oljekomsumption alls. Jag har fyllt ett par dl per år. Nu började oljelampan plötsligt lysa och det saknades 2,5 liter!!!
Jag hade bilen på verkstad för en tid sedan där de plockade bort ventilkåpan och gjorde rent. Bilen går ryckigt i knappt 80km/tim när man lättar på gasen och motorstörningslampan kommer o går...
Nån som har en idé vad det kan vara?

MVH/Magnus

victorimba1
11 mars 2021 · 56 Inlägg

Du har inte hittat någon externt läckage gissar jag. Ryker det om den? Dåliga kolvringar eller ventil(er) är väl en möjlighet som gör att den bränner olja.

jaka54
11 mars 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
"Fyllt på några deciliter olja per år" ???
Menar du att du inte Bytt olja varje år (eller vart 1000-1500mil)?

Senast redigerat av jaka54 (11 mars 2021)

it_mutt Avstängd
11 mars 2021 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
"Fyllt på några deciliter olja per år" ???
Menar du att du inte Bytt olja varje år (eller vart 1000-1500mil)?

En annan tanke är att TS menar att det behövts "fylla på några dl olja per år mellan servicetillfällena"....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Utmarks-Loke
11 mars 2021 · 5 840 Inlägg

Äldre VAG som drar olja, då tänker jag på dåliga ventilstyrningar. Eller var det någon helt egen konstruktion på Skoda 2001? De hade ju stötstänger och grejer förr, jag vet inte när de gick över på folkvagnsteknik

Brådhis * Voff voff *
12 mars 2021 · 10 280 Inlägg

magdan skrev:
Har haft min Skoda Octavia 1,6i 2001 sedan 2007 och har kört den från 5300 till 14500mil med nästan ingen oljekomsumption alls. Jag har fyllt ett par dl per år. Nu började oljelampan plötsligt lysa och det saknades 2,5 liter!!!
Jag hade bilen på verkstad för en tid sedan där de plockade bort ventilkåpan och gjorde rent. Bilen går ryckigt i knappt 80km/tim när man lättar på gasen och motorstörningslampan kommer o går...
Nån som har en idé vad det kan vara?

MVH/Magnus

Läs ut felkoderna och skriv dom här så blir det lättare att komma med gissningar och förslag.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
12 mars 2021 · 7 238 Inlägg

Täppt vevhusventilation?
"Majonäsen" som frusit till ispropp?
Övertryck i motorn som trycker ut oljan?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang