Ratt vibrerar och Tjutande ljud vid inbromsning - Volvo V50 2.4i, 2005

Moz123
14 mars 2021 · 58 Inlägg

Hej!

Vår bil började ge ifrån sig ett ilande/tjutande ljud för ca 1 vecka sedan, samtidigt som ratten vibrerar. Det låter som att det kommer framifrån från förarsätets sida.

Kan det behövas nya skivor eller belägg? Har tagit bild på det jag tror är alla sidors belägg och skivor.

Bild 4a är bromsskivan framme på förarsätets sida. Jag vet inte vad det är som är bakom bromsskivan, men den ser ut att vara väldigt rostig och sliten. Kan det ha något med den o göra?

Bild 1:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-32af40c2266e2f5773da7a9d06aa5c75.jpg

Bild 2:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-6183c529feef951a09ee3adb138038bf.jpg

Bild 3:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-746b65b557a361c597864bc9e644cf22.jpg

Bild 4:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-0073a9ce2f09034ca75816a2114a5faa.jpg

Bild 5:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-e00f5b7fec0d0e00e82c5433fbc75559.jpg

Bild 6:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-d51bb47b60efd9860f73a5fb469bdfaf.jpg

Bild 7:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-03bac496938321f9fc64213d29808780.jpg

Bild 8:
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-718f3855825517f84c784a0c46482eee.jpg

Senast redigerat av Moz123 (15 mars 2021)

jaka54
14 mars 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
En liten service (som jag skulle gjort själv)  med rengöring och smörjning av glidpinnar på alla fyra hjulen så blir du av med "tjutandet"! Eventuellt även byta bromsbeläggen.

Mossan1
15 mars 2021 · 2 828 Inlägg

Det bakom bromsskivan är bromsskölden vars uppgift är att skydda skivan från slask och regnvatten under färd.
Det är inte ovanligt att dom rostar sönder och lägger sig mot bromsskivan med skrålande oljud som följd.
Bara att böja undan.
Kolla det först. Syns inga direkta fel på skivor och belägg annars.
Lite service är ju aldrig fel, och känn noga efter så inte bromsen ligger an på något hjul.  Bromsarna bör vara varma vid sådan kontroll.  Kalla bromsar löper ofta lätt och fint, för att fastna med värmeexpansionen.

Det är inget besiktningskrav med hel bromssköld, så länge den inte håller i något annat. Det gör dom inte fram på en V50 2006.

Skölden är inte så dyr och tämligen lätt att byta. Men bromsskivan + bromsoket måste lossas och skruvarna kan vara fastrostade ibland.

Senast redigerat av Mossan1 (15 mars 2021)

Moz123
15 mars 2021 · 58 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
En liten service (som jag skulle gjort själv)  med rengöring och smörjning av glidpinnar på alla fyra hjulen så blir du av med "tjutandet"! Eventuellt även byta bromsbeläggen.

Jag glömde nämna ett annat symptom, nämligen att ratten vibrerar i samband med inbromsningen. Skulle rengöring och smörjning av glidpinnarna kunna hjälpa även då?

Läste att man kan smörja glidpinnarna med silikonfett, men hur skulle man gå till väga för att rengöra dem? Är det möjligt att komma åt glidpinnarna utan att lyfta eller ta av däcken?

Moz123
15 mars 2021 · 58 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det bakom bromsskivan är bromsskölden vars uppgift är att skydda skivan från slask och regnvatten under färd.
Det är inte ovanligt att dom rostar sönder och lägger sig mot bromsskivan med skrålande oljud som följd.
Bara att böja undan.
Kolla det först. Syns inga direkta fel på skivor och belägg annars.
Lite service är ju aldrig fel, och känn noga efter så inte bromsen ligger an på något hjul.  Bromsarna bör vara varma vid sådan kontroll.  Kalla bromsar löper ofta lätt och fint, för att fastna med värmeexpansionen.

Det är inget besiktningskrav med hel bromssköld, så länge den inte håller i något annat. Det gör dom inte fram på en V50 2006.

Skölden är inte så dyr och tämligen lätt att byta. Men bromsskivan + bromsoket måste lossas och skruvarna kan vara fastrostade ibland.

Som jag skrev till jaka54, så glömde jag nämna att utöver ljudet så vibrerar ratten vid inbromsning.

Med att böja undan bromsskölden, menar du då att jag helt enkelt ska trycka undan den från bromsskivan med händerna?

Vad menar du med att bromsen kan ligga an på något hjul och hur kollar man det?

uhlin
15 mars 2021 · 2 834 Inlägg

Vibrerar ratten vid inbromsning är det skeva bromsskivor, antagligen för att bromsen legat an och skivan blivit glödhet. Byt skivor och Belägg på båda sidor då du byter.

Motionera kolven i oket så den går lätt.

Apropå skölden är det bara och böja till med händerna. Men tror tjutandet kommer från broms som legat an.

Moz123
15 mars 2021 · 58 Inlägg

uhlin skrev:
Vibrerar ratten vid inbromsning är det skeva bromsskivor, antagligen för att bromsen legat an och skivan blivit glödhet. Byt skivor och Belägg på båda sidor då du byter.

Motionera kolven i oket så den går lätt.

Apropå skölden är det bara och böja till med händerna. Men tror tjutandet kommer från broms som legat an.

Tror du det är dem främre skivorna och beläggen i sådana fall, och varför behövs det byta belägg om man byter skivor?

Vad menar du med att motionera kolven i oket? :p

Senast redigerat av Moz123 (15 mars 2021)

Utmarks-Loke
15 mars 2021 · 5 841 Inlägg

Skivorna kan vara skeva, men de kan också ha börjat svälla på vissa ställen av rost, det hände mig. I såna fall är det mycket hög tid att byta skivorna, dina ser okej ut på bilderna men får du vibrationer när du bromsar är de dåliga. Bromsbeläggen är inte helt slut men tillräckligt för att bytas om man ändå håller på att greja med bromsarna.

Att motionera bromsoken går ut på att trycka kolven in och ut några gånger så den får röra på sig och inte gro fast alldeles. I såna fall kan man få kärvande bromsar och det är inte bra.

uhlin
15 mars 2021 · 2 834 Inlägg

Moz123 skrev:

uhlin skrev:
Vibrerar ratten vid inbromsning är det skeva bromsskivor, antagligen för att bromsen legat an och skivan blivit glödhet. Byt skivor och Belägg på båda sidor då du byter.

Motionera kolven i oket så den går lätt.

Apropå skölden är det bara och böja till med händerna. Men tror tjutandet kommer från broms som legat an.

Tror du det är dem främre skivorna och beläggen i sådana fall, och varför behövs det byta belägg om man byter skivor?

Vad menar du med att motionera kolven i oket? :p

Det är de främre skivorna som är skeva om det vibrerar i ratten vid inbromsning. Om man byter skivor byter man alltid Belägg till nya och sätter inte dit de gamla.

Med att motionera kolven i oket menar jag att du skall pressa in kolven och sen trycka ut den med hjälp av broms pedalen och lyft lite på damasken runt kolven och ha in lite bromsvätska där under tiden du håller på.

Tryck inte ut kolven för långt bara så den inte ploppar ut oket. Tryck heller inte bromspedalen ända ner i golvet då du håller på. Risk att packningar i huvudcylinder blir skadade. Tryck pedalen halvvägs ungefär.

Bassiehof
15 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Moz123 skrev:

uhlin skrev:
Vibrerar ratten vid inbromsning är det skeva bromsskivor, antagligen för att bromsen legat an och skivan blivit glödhet. Byt skivor och Belägg på båda sidor då du byter.

Motionera kolven i oket så den går lätt.

Apropå skölden är det bara och böja till med händerna. Men tror tjutandet kommer från broms som legat an.

Tror du det är dem främre skivorna och beläggen i sådana fall, och varför behövs det byta belägg om man byter skivor?

Vad menar du med att motionera kolven i oket? :p

Ja. Skivor och belägg slits och ytorna formas efter varandra. Om du byter skivor måste du byta belägg, annars slits skivorna ojämnt och du riskerar en upprepning.

Ta en stor polygrip och tryck in kolven. Tryck på bromspedalen för att trycka ut kolven. Upprepa. Om det är första gången, be nån trycka på bromsen så inte kolven trycks ut ur oket. Smörj kolven med silikonfett under gummit.

Senast redigerat av Bassiehof (15 mars 2021)

Mossan1
16 mars 2021 · 2 828 Inlägg

Om vibrationerna i ratten vid inbromsning är konsekvent, och inte enbart efter nån mil är det dåliga skivor. Inte sällan är det ett följdfel av just anliggande broms. Dom blir för varma och slår sig. Men, det kan också vara rost som bildats på navet där skivan ligger an, så den här hamnat lite snett helt enkelt. Steg1 är alltid att rengöra anliggningsytan för bromsskivan.

Anliggande broms kollar då en detta:
Kör bilen och bromsa lite mer än vanligt så bromsarna blir varma.
Kör nu sakta framåt på jämnt underlag och låt bilen rulla till den stannar själv.
Stannar den med en märkbar "knyck"?
Då ligger en broms på.
Prova flera gånger.
Var där trafiken tillåter detta. Tom parkering helst.

Annat sätt, är att efter en normal åktur FÖRSIKTIGT känna på alla bromsar om någon är varmare än de andra.

Hissar man bilen och snurrar med kalla bromsar missar man ofta boven i dramat. Det är varma dom kärvar främst.  Glidpinnar däremot kan kärva oavsett.
Inte alls fel att lossa och smörja dom.
Det krävs då en 7mm insexnyvkel.
Den storleken ingår sällan i universella satser.

Bassiehof
16 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Bassiehof skrev:

Moz123 skrev:

uhlin skrev:
Vibrerar ratten vid inbromsning är det skeva bromsskivor, antagligen för att bromsen legat an och skivan blivit glödhet. Byt skivor och Belägg på båda sidor då du byter.

Motionera kolven i oket så den går lätt.

Apropå skölden är det bara och böja till med händerna. Men tror tjutandet kommer från broms som legat an.

Tror du det är dem främre skivorna och beläggen i sådana fall, och varför behövs det byta belägg om man byter skivor?

Vad menar du med att motionera kolven i oket? :p

Ja. Skivor och belägg slits och ytorna formas efter varandra. Om du byter skivor måste du byta belägg, annars slits skivorna ojämnt och du riskerar en upprepning.

Ta en stor polygrip och tryck in kolven. Tryck på bromspedalen för att trycka ut kolven. Upprepa. Om det är första gången, be nån trycka på bromsen så inte kolven trycks ut ur oket. Smörj kolven med silikonfett under gummit.

Med stor polygrip menar jag stor så att käftarna inte klämmer sönder gummit.

Moz123
17 mars 2021 · 58 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Skivorna kan vara skeva, men de kan också ha börjat svälla på vissa ställen av rost, det hände mig. I såna fall är det mycket hög tid att byta skivorna, dina ser okej ut på bilderna men får du vibrationer när du bromsar är de dåliga. Bromsbeläggen är inte helt slut men tillräckligt för att bytas om man ändå håller på att greja med bromsarna.

Att motionera bromsoken går ut på att trycka kolven in och ut några gånger så den får röra på sig och inte gro fast alldeles. I såna fall kan man få kärvande bromsar och det är inte bra.

uhlin skrev:
Det är de främre skivorna som är skeva om det vibrerar i ratten vid inbromsning. Om man byter skivor byter man alltid Belägg till nya och sätter inte dit de gamla.

Med att motionera kolven i oket menar jag att du skall pressa in kolven och sen trycka ut den med hjälp av broms pedalen och lyft lite på damasken runt kolven och ha in lite bromsvätska där under tiden du håller på.

Bassiehof skrev:
Ja. Skivor och belägg slits och ytorna formas efter varandra. Om du byter skivor måste du byta belägg, annars slits skivorna ojämnt och du riskerar en upprepning.

Mossan1 skrev:
Om vibrationerna i ratten vid inbromsning är konsekvent, och inte enbart efter nån mil är det dåliga skivor. Inte sällan är det ett följdfel av just anliggande broms. Dom blir för varma och slår sig. Men, det kan också vara rost som bildats på navet där skivan ligger an, så den här hamnat lite snett helt enkelt. Steg1 är alltid att rengöra anliggningsytan för bromsskivan.

Var inne på en verkstad idag för en enklare felsökning, och dem fastställde det som många nämnt här, nämligen att bromsskivor och bromsklossar(belägg) behöver bytas. Dem ansåg även att den så kallade "leggarmen" också behövde bytas ut. Har googlat lite på det men kan inte ta reda på vad det är, se nedanstående bilder.

Det var inte jag som var med bilen på verkstaden, så vet inte vad dem syftade på, men misstänker att det är den sönderrostade Y-formade grejen?

Undrar dock om det är lika bra att byta ut den rostade bromsskölden också samtidigt? Och skulle det vara något annat som kan behöva åtgärdas för att undvika att detta händer igen? Behövs det fortfarande motionera kolvarna i bromsoket även efter bytet av bromsskivor eller ska man be dem att byta ut bromsokarna samtidigt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-29aa8957a0b797cfa252d62f3bd7bd6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-57c67d1a9e008bf6c466373948b5ff10.jpg

Utmarks-Loke
17 mars 2021 · 5 841 Inlägg

Länkarm, inte leggarm

Bassiehof
17 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Kanske slitna bussningar, och då är det mindre arbete att byta länkarmen, inte leggarmen. Service på oken (plural) kan du göra själv, men fråga vad kalaset kostar om du låter verkstaden göra det. De borde göra det när de byter belägg.

Senast redigerat av Bassiehof (17 mars 2021)

Utmarks-Loke
17 mars 2021 · 5 841 Inlägg

Byt helst inte oken om du inte måste, för de är ganska dyra

uhlin
17 mars 2021 · 2 834 Inlägg

Bassiehof skrev:
Kanske slitna bussningar, och då är det mindre arbete att byta länkarmen, inte leggarmen. Service på oken (plural) kan du göra själv, men fråga vad kalaset kostar om du låter verkstaden göra det. De borde göra det när de byter belägg.

Jag tror knappast att en verkstad smörjer upp ett bromsok och motionerar upp det. Mycket enklare och byta ut det mot ett nytt. För ca 1000 kr styck.

Bassiehof
17 mars 2021 · 1 777 Inlägg

uhlin skrev:

Bassiehof skrev:
Kanske slitna bussningar, och då är det mindre arbete att byta länkarmen, inte leggarmen. Service på oken (plural) kan du göra själv, men fråga vad kalaset kostar om du låter verkstaden göra det. De borde göra det när de byter belägg.

Jag tror knappast att en verkstad smörjer upp ett bromsok och motionerar upp det. Mycket enklare och byta ut det mot ett nytt. För ca 1000 kr styck.

Och några månader senare får du lämna in bilen för att byta bromsslangar när de klämt sönder de för att slippa lufta bromsarna och byta bromsvätska. Dela upp kostnaderna på flera verkstadsbesök samt erbjuda en avbetalningsplan. Är inte kapitalism underbart!?

Moz123
24 mars 2021 · 58 Inlägg

Tack för alla svar, vi bytte ut bromsskivor och belägg, vilket löste problemet! Men märkte dock att höger framhjul inte har någon bromssköld, är detta vanligt?

Utmarks-Loke
24 mars 2021 · 5 841 Inlägg

Bromssköldarna är gjorda av tunn plåt och sitter mitt i vägsaltet så de brukar rosta bort. Eftersom det inte är något krav att de måste finnas brukar de inte bli bytta. Dessutom kan de på en del bilar vara ganska jobbiga att byta då man måste skruva bort en massa grejer för att göra det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang