M. Outlander 08 4HN motor 2.2did kamkedja/kamrem? 27000mil farligt?

huehue
15 mars 2021 · 2 Inlägg

Hej! Jag har beställt ny bil som kommer i till hösten och är därför inte så intresserad av att lägga pengar på min nuvarande bil. Mitshubishi Outlander -08 med 4HN motor 2.2did.
Bilen har gått ca 27000 mil och servats av auktoriskerad verkstad alla gånger och enligt boken förutom 24000 mils servicen då basservice är gjord, dvs ingen byte av rem/kejda

Jag undrar:
har bilen kejda eller rem?
Jag har läst att det kan vara farligt om kamremmen går av på vissa moterer och vissa inte? Gäller det även denna motorn eller får den bara stillestånd så jag måste svänga in till kanten om den går av?
Har barn i bilen. Hur hade ni gjort?

Mvh, Alex

Brådhis * Voff voff *
15 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Men... Förstår inte riktigt resonemanget här? Vill du inte att din nuvarande bil ska vara värd något den dagen din nya bil kommer? Eller är planen att skrota den bara?

Om nu din motor har kamrem (vilket jag inte vet om den har) så blir den värd rejält mycket mindre om du kör av remmen.

Skulle en eventuell rem bytts vid 24000 och den nu gått 27000 är det nog bara en tidsfråga innan remmen går av. 3000 mil är ganska mycket i sammanhanget...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
15 mars 2021 · 5 813 Inlägg

Om jag förstår rätt är den motorn tillverkad av Peugeot/Citroen och är en variant på samma motor som satt i alla möjliga bilar i den perioden. Den tror jag hade kamrem ja, och om den går av kostar det 20.000kr och uppåt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang