Blåsljud! I gas 112 låda

Jacobv70n
16 mars 2021 · 30 Inlägg

Hej har en GAS 112 1*12 bas med ett gas pro 80.2 steg köpte det som paket på BRL.
Är det någon som et hur jag ska lösa blåsljud som kommer ur den väldigt irriterande och tycker inte det ska förekomma i en fabriks byggd låda?  Det förekommer vid 50-60% volym på stereon. Inte med alla låtar såklart.

Tacksam för hjälp och tipps smile

Bassiehof
16 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Placering och mer dämpmaterial inuti.

Tobzter
16 mars 2021 · 3 145 Inlägg

Har du prata med BRL?
Har du bryggat steget så du får detta 240W RMS 4ohm ?
Steget är lite klent för basen kan ja tycka kanske det som är problemet.
Gain står inte max ?

Blåsljud brukar vara porten på lådan som åstadkommer(För liten port), men denna har slitsad port så kan ej svara på det, men en fabriks byggd låda tycker ja inte ska åstadkomma detta ljud

Senast redigerat av Tobzter (16 mars 2021)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bassiehof
16 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Steget kan vara ett problem när du byggkopplat det, för basen på 4 Ohm belastar steget med 2 Ohm. Det framgår inte att steget klarar 2 Ohm bryggat. Vad säger BRL?

Lucif3r
16 mars 2021 · 2 208 Inlägg

Bassiehof skrev:
Steget kan vara ett problem när du byggkopplat det, för basen på 4 Ohm belastar steget med 2 Ohm. Det framgår inte att steget klarar 2 Ohm bryggat. Vad säger BRL?

Det behöver inte klara 2 ohm bryggat. Basen är på 4ohm, och bryggkopplar man ett steg som klarar 2ohm per kanal så blir det 4ohm's belastning på "en kanal" när man bryggar. 2+2 enkelt sagt.
Skulle basen däremot varit på 2ohm hade man behövt ett steg som klarar 1ohm per kanal=2ohm bryggat.

Bassiehof
16 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Lucif3r skrev:

Bassiehof skrev:
Steget kan vara ett problem när du byggkopplat det, för basen på 4 Ohm belastar steget med 2 Ohm. Det framgår inte att steget klarar 2 Ohm bryggat. Vad säger BRL?

Det behöver inte klara 2 ohm bryggat. Basen är på 4ohm, och bryggkopplar man ett steg som klarar 2ohm per kanal så blir det 4ohm's belastning på "en kanal" när man bryggar. 2+2 enkelt sagt.
Skulle basen däremot varit på 2ohm hade man behövt ett steg som klarar 1ohm per kanal=2ohm bryggat.

https://www.google.com/search?q=bryggko … p;ie=UTF-8

4 ohms bas = 2 ohms belastning.

Senast redigerat av Bassiehof (16 mars 2021)

Lucif3r
16 mars 2021 · 2 208 Inlägg

Bassiehof skrev:
4 ohms bas = 2 ohms belastning.

Per kanal

Bassiehof
16 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Lucif3r skrev:

Bassiehof skrev:
4 ohms bas = 2 ohms belastning.

Per kanal

4 ohms bas = 2 ohms belastning bryggat. Klena slutsteg klarar inte 2 ohm bryggat för att nätdelen inte orkar ge så mycket ström.

Lucif3r
16 mars 2021 · 2 208 Inlägg

... Du vägrar förstå... jaja, inte mitt problem

Jacobv70n
23 mars 2021 · 30 Inlägg

Står på brl:

2x80W i 4 ohm,2x120W i 2 ohm,1x240W i 4 ohm, bryggkopplat

Så får då klart och tydligt en impedans på 4ohm.
Ska se om jag kan  sätta i lite mer dämpull.

Senast redigerat av Jacobv70n (23 mars 2021)

Tobzter
23 mars 2021 · 3 145 Inlägg

Vad säger BRL?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bassiehof
23 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Jacobv70n skrev:
Står på brl:

2x80W i 4 ohm,2x120W i 2 ohm,1x240W i 4 ohm, bryggkopplat

Så får då klart och tydligt en impedans på 4ohm.
Ska se om jag kan  sätta i lite mer dämpull.

Det är effekten steget ger. Har ingenting att göra med hur basen lastar ner. Vilket är 2 Ohm nominellt.

Lucif3r
23 mars 2021 · 2 208 Inlägg

Bassiehof skrev:
Vilket är 2 Ohm nominellt.

... per kanal... vilket ger 4ohm bryggat....
Det är helt ok att du vägrar förstå det, men sluta sprid felaktigheter som inte gör annat än vilseleder andra som faktiskt vill lära sig...

Bassiehof
23 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Lucif3r skrev:

Bassiehof skrev:
Vilket är 2 Ohm nominellt.

... per kanal... vilket ger 4ohm bryggat....
Det är helt ok att du vägrar förstå det, men sluta sprid felaktigheter som inte gör annat än vilseleder andra som faktiskt vill lära sig...

Så du menar att tillverkaren har fel? Ladda ner manualen. På sida 8 under rubriken bridge mode läser du precis det jag säger, att förstärkaren upplever halva impedansen och att du inte ska använda högtalare med mindre än 8 Ohms impedans.

https://nadelectronics.com/product/c-27 … amplifier/

Stegets effektangivelse 1x240 w i 4 Ohm skvallrar om att du kan koppla in en 4 Ohms bas. Jag är tämligen säker på att NAD vet mer om detta än du.

Senast redigerat av Bassiehof (23 mars 2021)

Lucif3r
23 mars 2021 · 2 208 Inlägg

PER KANAL!!!!!!!! Varje kanal kommer se högtalaren som 2ohm. VARJE KANAL.
herrejösses läs på om ohm's lag, parallel- och seriekoppling så kanske du fattar vad som står i dokumentet du själv refererar till.

Bassiehof
23 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Lucif3r skrev:
PER KANAL!!!!!!!! Varje kanal kommer se högtalaren som 2ohm. VARJE KANAL.
herrejösses läs på om ohm's lag, parallel- och seriekoppling så kanske du fattar vad som står i dokumentet du själv refererar till.

Men då blir impedansen 2 Ohm, inte 4 Ohm som du hävdat från början. Därför säger NAD att impedansen inte vara lägre än 8 Ohm, för att impedansen halveras i bridge mode, dvs byggkopplat läge. Försök lura nån annan. Jag har vetat om detta i 30 år!

Lucif3r
23 mars 2021 · 2 208 Inlägg

Men herregud....
Du har 2 kanaler. Dessa 2 kanaler stödjer 2ohm belastning. Seriekopplar du dessa, vilket är vad en bryggning är, så blir det 4ohm i slutresistans. Varje kanal körs i 2ohm. 2+2, seriekoppling, är 4.

... jag ger upp... en grankotte skulle förstå något så enkelt som förskolematematik bättre än denna åsna...

Bassiehof
24 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Lucif3r skrev:
Men herregud....
Du har 2 kanaler. Dessa 2 kanaler stödjer 2ohm belastning. Seriekopplar du dessa, vilket är vad en bryggning är, så blir det 4ohm i slutresistans. Varje kanal körs i 2ohm. 2+2, seriekoppling, är 4.

... jag ger upp... en grankotte skulle förstå något så enkelt som förskolematematik bättre än denna åsna...

Du hävdar att impedansen fördubblas? Det är inte vad alla andra säger. Impedansen halveras. Samma sak händer vid parallellloppling av högtalare. Impedansen halveras.

mb_pucken
24 mars 2021 · 5 087 Inlägg

Bassiehof skrev:

Lucif3r skrev:
Men herregud....
Du har 2 kanaler. Dessa 2 kanaler stödjer 2ohm belastning. Seriekopplar du dessa, vilket är vad en bryggning är, så blir det 4ohm i slutresistans. Varje kanal körs i 2ohm. 2+2, seriekoppling, är 4.

... jag ger upp... en grankotte skulle förstå något så enkelt som förskolematematik bättre än denna åsna...

Du hävdar att impedansen fördubblas? Det är inte vad alla andra säger. Impedansen halveras. Samma sak händer vid parallellloppling av högtalare. Impedansen halveras.

Håller med dig på detta.
Förstärkarna jobbar väll parallellt och därför borde det bli halva impedansen per förstärkare.
4/2=2.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang