Seriekoppla 2 st 6V batterier i veteranbil och utnyttja 12V

gonzolito
26 mars 2021 · 73 Inlägg

Hej på er

Ett tag sen man var inne. Testar att fråga här då det finns många duktiga mekare här.

Jag har en veteranbil från 47 med 6V positiv jord. Tänker behålla detta MEN jag vill gärna kunna sätta in lite ljud och annat på 12V. Min tanke är följande;

1. Sätta in ytterligare en generator, fast för 12V och ett 12V batteri
2. Sätta in ett 6V batteri till, seriekopplat med bilens nuvarande och ta ut 12V över dem för ljudet men bilen är fortfarande på 6V.

Va tror ni? Nr 2 är mycket enklare men hur bör jag tänka på ah på batterierna osv...

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Mvh
Gonza

Utmarks-Loke
26 mars 2021 · 5 833 Inlägg

Skall du köra på variant två måste du ju sätta in en generator till så du har två 6V generatorer. Det funkar inte att bara byta befintlig generator till 12V och lada båda batterierna samtidigt eftersom du kommer ta ut olika mycket ström ur batterierna. Alternativet vore några riktigt feta dioder och ladda båda 6V batterier från samma 6V generator men det blir inte bra heller.

Ett annat alternativ är att sätta in 12V generator och 12V batteri, och en konverter till 6V så du kan köra åtminstone en del av bilens grejer på 6V. Men startmotorn drar för mycket ström så den måste du ändå mata direkt från batteriet och alltså byta till 12V...

gonzolito
26 mars 2021 · 73 Inlägg

Jag hade inte tänkt och byta ut originalgeneratorn till en 12V. Tanken var att bägge 6V batterierna laddas av originalet... Nr 2 via den som redan sitter där idag. Funkar inte det? Tänkte inte sätta något värstingsystem, bara ett steg med inbyggd BT för enkelhetens skull.

Utmarks-Loke
26 mars 2021 · 5 833 Inlägg

Skall du ladda båda batterierna från samma 6V generator innebär det att du måste parallellkoppla dom för att ladda, men samtidigt seriekoppla för att få 12V. Det blir lite knepigt.

gonzolito
26 mars 2021 · 73 Inlägg

Hmmm... Jobbigt det blev då, haha

Brådhis * Voff voff *
27 mars 2021 · 10 277 Inlägg

Man kan väl sätta i en 12V generator, ha två 6V batterier i serie och ladda dom med 12V och sedan plocka ut 6V på ett batteri och driva det man vill på 6V.

Visst, inte supersnällt mot batterierna, men det borde fungera iaf.

På tex lastbilar och bussar går det ju fint att ladda 2 st 12V batterier med 24V generator och sedan plocka ut tex 12V för starthjälp eller drift av 12V-tillbehör.

Dock får man tänka på att både plus och minus måste gå till batteriet. Tar du minus från chassit blir det genast 24V då.

Senast redigerat av Brådhis (27 mars 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 mars 2021 · 14 041 Inlägg

Brådhis skrev:
Man kan väl sätta i en 12V generator, ha två 6V batterier i serie och ladda dom med 12V och sedan plocka ut 6V på ett batteri och driva det man vill på 6V.

Visst, inte supersnällt mot batterierna, men det borde fungera iaf.

På tex lastbilar och bussar går det ju fint att ladda 2 st 12V batterier med 24V generator och sedan plocka ut tex 12V för starthjälp eller drift av 12V-tillbehör.

Dock får man tänka på att både plus och minus måste gå till batteriet. Tar du minus från chassit blir det genast 24V då.

TS får ingen krock i strömmen eftersom bilen är +jordad?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
gonzolito
27 mars 2021 · 73 Inlägg

Känns inte helt enkelt det här, haha. Kanske är enklast och billigast att installera en generator till för 12V med dubbelremskiva och försöka få ihop det med resten...

Utmarks-Loke
27 mars 2021 · 5 833 Inlägg

Eller 12V-konvertera bilen så är alla problem lösta. Men om det är någon riktigt fin och dyr veteran som måste hållas i absolut originalskick så går ju inte det

gonzolito
27 mars 2021 · 73 Inlägg

Nja,  74 åringen tycker jag ska få behålla sin originalitet så mycket som möjligt. Sen vet jag inte hur växellådan skulle reagera på en konvertering. FluidDrive med elektrisk choke och elsignaler till förgasaren... Det ska inte vara enkelt, haha

Brådhis * Voff voff *
27 mars 2021 · 10 277 Inlägg

Skaffa en 6V -> 12V omvandlare till stereon då? smile

(Men hur blir det med antennen när man har positiv jord...?)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Oldies
27 mars 2021 · 8 Inlägg

Sök på Google
Positive Ground 6V to 12V Converter
Finns många länkar. Välj en converter med den ström som din 12 volts radio/stereo behöver.
T.e.x denna
https://www.classiccarstereos.com/posit … erter.html

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang