Jag undrar om det går att Ta bort batteriet på passat ecofuel 2009 utan att få strul med elektroniken efteråt. Ska byta bränslepump och har fått rekommendationen att göra detta för att förhindra gnistbildning. Förresten var sitter bränslepumpen på ovanstående modell?
Hej! Har aldrig tagit bort batteriet de gånger jag bytt bränslepump på bilar (ca 5-6 gånger).
inte jag heller...
enda gången jag gör det är när jag skruvar nära generatorn och startmotorn.. då brukar jag låta bli att ha batteriet anslutet.. så jobbigt när man fastnar med något verktyg och det börjar svetsa hejvilt
Tack för svar, jag trodde att det bara fanns en bränslepump. Anledningen till byte är att motorn misständer framförallt vid gaspådrag och belastning. Har bytt bränslefilter, tändstift tändspolar, kamkedja. Sotar en del. Får för mig att den inte får tillräckligt med bränsle.
den kan omöjligt sota om den får för lite bränsle.. det är inte ofta jag ser en bensinmotor sota och dom få gångerna har den dränkt sig själv i bensin.
spridarfel kanske.. det är ju direktinsprutning som en diesel och är ganska känsliga..
Den har ojämn gång vid tomgång. Misständer på cyl3 tror jag. Har kollat felkoder på verkstad tidigare, de fick inget som klart definierade ngt speciellt fel, de trodde det var trasig tändspole pga vanligt fel vid misständning
Om den får tillräckligt med bränsle kollar man lätt med en OBD2-scanner som kan läsa livedata. Då ser du i realtid vilket bränsletryck du har. Men som sagt brukar ju inte bränsletrycket vara lågt om bilen sotar.
Den har inte kuggat över, tror jag gick bara dåligt innan kedjebytet. Du ni tror alltså inte på dålig pump. Kanske bäst att rulla in den på ett komptest eller sälja skiten innan den kostar ännu mer! Förresten igår bytte jag bränslefilter för första gången sedan bilen var ny. Blev ingen skillnad. Man behöver väl inte återställa ev felkod för att den ska fungera bättre om det var felet