29 mars 2021
Trådstartare
Hej!
Hoppas någon kan ge mig ett bra svar, men först lite info:
Bil : Volvo v50 2.4i Automat 170hk -05
Skruvade med bilen i helgen och bytte Kompakthjullager på båda sider fram.
Allt gick bra och ska nästa helg byta stötdämpare och fjädrar bak så tog loss hjulen bak för kunna spruta lite 5-56 på bultar osv för göra jobbet lättare.
Tänkte att jag i samma veva byter till sommardäck när ändå alla däck är av. Så bytte fram, och när jag skulle ta av sista däcket bak gick självklart låsmuttern sönder och jag hade inte tid att åtgärda problemet då.
Så var bara slänga på vinterhjulet bak på andra sidan igen, dock har jag sommardäck fram (ska inte köra mycket med bilen) och JA jag vet att det är olagligt.
Bra att veta är att jag för ett par månader sen bytte stötdämpare, fjädrar och drivaxlar fram.
Nu till mitt problem. Bilen känns svajig över 70km/h och vill nästan dra åt nått håll ibland utan rattpåverkan. Får även lite känsla över att den "krabbar" ibland men kan vara hjärnspöken med.
Så kan det vara däcken? att jag har sommardäck fram och Friktionsdäck bak? eller behöver jag göra hjulinställning? eller är det nått annat problem?
Så någon som upplevt/har erfarenheter av detta får gärna svara då jag just nu sitter och är nervös över att jag gjort nått fel vid kompakthjullager bytet eller haft sönder nått annat på bilen.
Tacksam för svar
// Filip