Mercedes w212 -11 220 cdi motorfläkten går på max

happiboi
31 mars · 3 Inlägg

Tjenare ! Igår kväll så när jag startade bilen så gick motorfläkten på max hela tiden även en liten stund efter jag stängt av den (1minut).

Idag vart det samma sak direkt jag startar bilen så går den igång .

Då jag behövde komma till jobbet så körde jag ändå, men påvägen hit börja den varna/meddela om att bilen går varm (ikonen kom upp på displayen) men den var bara 80 grader.

Den varnade några gånger innan jag var framme på jobbet (5 mil)

Märkte då även att temperaturen pendlade mellan 80-85 men antar att det har och göra med att fläkten går på järnet hela tiden.

Någon som har nån idé om vart jag ska börja felsöka eller är det verkstaden som gäller för att utläsa ev felkoder?

Senast redigerat av happiboi (31 mars )

mb_pucken
31 mars · 4 692 Inlägg

Börja med att läsa ut felkoder.
Skulle mycket väl kunna vara en temperatur givare som är trasig men kan likväl vara nått annat som spökar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
happiboi
1 april · 3 Inlägg

mb_pucken skrev:
Börja med att läsa ut felkoder.
Skulle mycket väl kunna vara en temperatur givare som är trasig men kan likväl vara nått annat som spökar.

Var in och kolla felkoder och dem sa att kylfläkten var trasig, kostar 7000kr ny hmm

Brådhis * Voff voff *
1 april · 6 598 Inlägg

happiboi skrev:

mb_pucken skrev:
Börja med att läsa ut felkoder.
Skulle mycket väl kunna vara en temperatur givare som är trasig men kan likväl vara nått annat som spökar.

Var in och kolla felkoder och dem sa att kylfläkten var trasig, kostar 7000kr ny hmm

Så felbeskrivningen är att fläkten går för fullt och lösningen är enligt verkstaden att byta fläkt...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april · 13 834 Inlägg

Brådhis skrev:

happiboi skrev:

mb_pucken skrev:
Börja med att läsa ut felkoder.
Skulle mycket väl kunna vara en temperatur givare som är trasig men kan likväl vara nått annat som spökar.

Var in och kolla felkoder och dem sa att kylfläkten var trasig, kostar 7000kr ny hmm

Så felbeskrivningen är att fläkten går för fullt och lösningen är enligt verkstaden att byta fläkt...?

Den verkstaden hade jag nog inte anlitat igen...

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
mb_pucken
1 april · 4 692 Inlägg

Det är inte alls omöjligt. Har faktiskt vart med om ett par bilar där styrenheten till fläkten går sönder och fläkten går i "felsäkert läge" och därför går för fullt.
Kan även minnas att det på någon bil vart avbrott i linbus l kabeln mellan kylfläkt och motorstyrenheten vilket gör att fläkten rusar.
Vanligt fel - nepp men inte omöjligt.

Senast redigerat av mb_pucken (1 april )

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
happiboi
1 april · 3 Inlägg

mb_pucken skrev:
Det är inte alls omöjligt. Har faktiskt vart med om ett par bilar där styrenheten till fläkten går sönder och fläkten går i "felsäkert läge" och därför går för fullt.
Kan även minnas att det på någon bil vart avbrott i linbus l kabeln mellan kylfläkt och motorstyrenheten vilket gör att fläkten rusar.
Vanligt fel - nepp men inte omöjligt.

Jo dom sa att det till 99% var styrenheten som farit och minst troligt var motorstyrenheten.  Så bara hoppas det löser sig med byte 😬

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april · 13 834 Inlägg

mb_pucken skrev:
Det är inte alls omöjligt. Har faktiskt vart med om ett par bilar där styrenheten till fläkten går sönder och fläkten går i "felsäkert läge" och därför går för fullt.
Kan även minnas att det på någon bil vart avbrott i linbus l kabeln mellan kylfläkt och motorstyrenheten vilket gör att fläkten rusar.
Vanligt fel - nepp men inte omöjligt.

Lite det jag var ute efter - Fläktfel knappast troligt men dess BCM troligen fått ett frispel. Men går inte byta bara BCM? Hopbyggda?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
mb_pucken
1 april · 4 692 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mb_pucken skrev:
Det är inte alls omöjligt. Har faktiskt vart med om ett par bilar där styrenheten till fläkten går sönder och fläkten går i "felsäkert läge" och därför går för fullt.
Kan även minnas att det på någon bil vart avbrott i linbus l kabeln mellan kylfläkt och motorstyrenheten vilket gör att fläkten rusar.
Vanligt fel - nepp men inte omöjligt.

Lite det jag var ute efter - Fläktfel knappast troligt men dess BCM troligen fått ett frispel. Men går inte byta bara BCM? Hopbyggda?

Du har en poäng där ;-)

Japp den är inbyggd i fläktkåpan tror jag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang