Lösa kredit på belånad bil?

torsen
4 april 2021 · 7 238 Inlägg

Jag är intresserad av en bil som är belånad.
Hur den är belånad vet jag inte.
Vet heller inte hur mycket den är belånad för.
Har inte regnr så kan inte spåra långivaren.
Säljaren vill inte lämna ut regnr och bor långt bort att jag inte vill åka och kolla bilen - ännu!

De alternativ som finns är väl banklån eller bilfirmakredit med bilen som säkerhet.
Vanligt banklån är väl enklast för min bank att hjälpa mig att lösa i s m affären.
Men ett lån som finansierats via ett bilkreditföretag är väl inte riktigt  lika enkelt att lösa?
Fixar banken, som jag är kund hos, och har konto med tillräckligt med pengar på hos, att lösa lånet.
Belåningen på bilen kan väl inte kan vara över bilens värde.
Säljaren köpte bilen, ½ år gammal, för  ½ år sedan för c:a 300.000:-, uppger han.
Affären är i sin linda.
Han har begärt ett bud, men ännu inte fått något av mig, eftersom jag aldrig köpt en skuldbelagd bil tidigare, och är rådvill.

Vad vet, tror eller gissar ni att banken gör?
Löser banken problemet snabbt på stubben, eller tar  det tid?
Vet att jag på tisdag kan kontakta banken och få svar.
Vill vara lite förberedd om jag tvingas till snabbt beslut/bud.

1Adrian1
4 april 2021 · 356 Inlägg

Säljaren vill inte lämna ut regnr? Är det en Bugatti Chiron eller vadå? tongue
Länk till blocket annons?

panda666
4 april 2021 · 4 250 Inlägg

Sånt där är lite krångligt, ska inte säljaren först lösa skiten innan du köper den? annars är blancolån bäst tror ja för då har du inget som säkerhet och kan göra vad du vill med det du köper men får lite sämre ränta eller nått. Men finns det inte gott om bilar där ute? varför just denna?

spillolja
4 april 2021 · 4 025 Inlägg

Lånet löser man i samband med affären, skriv ett köpeavtal, lånesumma betalas till kreditgivaren resten till säljarens bankkonto,  alt. söker köparen hos kreditgivaren att ta över lånet, detta ska köparen stämma av med kreditgivaren, rätta mig om jag har fel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 april 2021 · 13 742 Inlägg

spillolja skrev:
Lånet löser man i samband med affären, skriv ett köpeavtal, lånesumma betalas till kreditgivaren resten till säljarens bankkonto,  alt. söker köparen hos kreditgivaren att ta över lånet, detta ska köparen stämma av med kreditgivaren, rätta mig om jag har fel

det är nog den enda vägen att gå för att vara säker..


när jag köpte min polo hade hon som ägde bilen lån på bilen men hon löste lånet innan affären.
sen betalade jag bilen direkt till henne..     nu var det ju inga summor men endå.


man ska aldrig lita på att säljaren fixar sånt själv.

bäst är ju helt klart att säljaren löser lånet innan.
nästa alternativ är att man själv betalar in lånet vid affären.   

men man ska aldrig lita på att folk löser sånt efter dom fått pengarna.. för idag finns det folk till allt..

köpte en gammal 240  från 1983 som hade ett volvo finans lån där gjorde vi upp affären på volvo.. nu var det min kusins fru som ägde bilen så det var iof ingen fara men för att allt skulle gå rätt till.
men detta var 1997-98 så det var ett tag sen.    då betalade jag in lånet i kassan på Kajsa Janssons bil direkt väldigt smidigt   

antar att man ibland kan lösa det på det sättet oxå.    där hade jag möjligheten att ta över lånet oxå.  men än så länge har jag kontant betalat allt jag äger och tänkte fortsätta så ett tag till smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2021 · 17 478 Inlägg

"Säljaren vill inte lämna ut regnummer"

Skum säljare.
Skicka blocketlänken så kanske vi kan hjälpa dig med det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
4 april 2021 · 10 279 Inlägg

Dom gånger jag köpt bil som varit belånad har jag ringt finansbolaget, fått summa + OCR-nummer + bangironummer och sedan betalat in nämnd summa när affären görs upp och sedan betalat resterande del till köparen.

Men om säljaren inte vill ge ut regnumret hade jag hoppat över affären direkt. Det finns liksom inga (rimliga) skäl till att inte göra det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
4 april 2021 · 7 238 Inlägg

Tack för svar.
Jag har nu "spårat" säljaren, eftersom han varken hade telefonnr eller regnr i annonsen, samt pseudonym, så löste det sig när han svarade på mitt mejl.
Där framgick hela namnet, och eftersom det var ovanligt, och orten stod i annonsen så var det inte så svårt att kolla med hitta.se.
Inte så smart om man vill vara hemlig.
Vi är emellertid inte överens om priset - jag hänvisar till bilpriser.se och car.info.
Men det vill han inte kännas vid.
Sista ordet inte sagt ännu.
Fortsatt trevlig påsk.

Brådhis * Voff voff *
4 april 2021 · 10 279 Inlägg

torsen skrev:
Tack för svar.
Jag har nu "spårat" säljaren, eftersom han varken hade telefonnr eller regnr i annonsen, samt pseudonym, så löste det sig när han svarade på mitt mejl.
Där framgick hela namnet, och eftersom det var ovanligt, och orten stod i annonsen så var det inte så svårt att kolla med hitta.se.
Inte så smart om man vill vara hemlig.
Vi är emellertid inte överens om priset - jag hänvisar till bilpriser.se och car.info.
Men det vill han inte kännas vid.

Sista ordet inte sagt ännu.
Fortsatt trevlig påsk.

Aha, du är en av dom som brukar hänvisa dit... Då förstår jag att han är vrång mot dig. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
4 april 2021 · 7 238 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Tack för svar.
Jag har nu "spårat" säljaren, eftersom han varken hade telefonnr eller regnr i annonsen, samt pseudonym, så löste det sig när han svarade på mitt mejl.
Där framgick hela namnet, och eftersom det var ovanligt, och orten stod i annonsen så var det inte så svårt att kolla med hitta.se.
Inte så smart om man vill vara hemlig.
Vi är emellertid inte överens om priset - jag hänvisar till bilpriser.se och car.info.
Men det vill han inte kännas vid.

Sista ordet inte sagt ännu.
Fortsatt trevlig påsk.

Aha, du är en av dom som brukar hänvisa dit... Då förstår jag att han är vrång mot dig. wink

Jo men det är mina pengar, haha!

Brådhis * Voff voff *
4 april 2021 · 10 279 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Tack för svar.
Jag har nu "spårat" säljaren, eftersom han varken hade telefonnr eller regnr i annonsen, samt pseudonym, så löste det sig när han svarade på mitt mejl.
Där framgick hela namnet, och eftersom det var ovanligt, och orten stod i annonsen så var det inte så svårt att kolla med hitta.se.
Inte så smart om man vill vara hemlig.
Vi är emellertid inte överens om priset - jag hänvisar till bilpriser.se och car.info.
Men det vill han inte kännas vid.

Sista ordet inte sagt ännu.
Fortsatt trevlig påsk.

Aha, du är en av dom som brukar hänvisa dit... Då förstår jag att han är vrång mot dig. wink

Jo men det är mina pengar, haha!

Pruta tror jag att dom flesta känner är okej i någon form. Att däremot berätta att bilen borde kosta en viss summa för att det står så på internet är nog mer av ett rött skynke för dom allra flesta...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
4 april 2021 · 7 238 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:

Aha, du är en av dom som brukar hänvisa dit... Då förstår jag att han är vrång mot dig. wink

Jo men det är mina pengar, haha!

Pruta tror jag att dom flesta känner är okej i någon form. Att däremot berätta att bilen borde kosta en viss summa för att det står så på internet är nog mer av ett rött skynke för dom allra flesta...

Jo men jag lade till 41.000:- på bilpriser.se, så jag tycker nog jag var "lite" generös.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2021 · 13 742 Inlägg

det är nog ett utmärkt sätt att hamna i deras papperskorg.. skulle jag göra..

eller om du skulle gå efter bilpriser på tex min 5000kr a2 så skulle jag göra en jävligt bra affär om någon hänvisade till dylika sidor smile 

dom värdera vissa bilar helt galet...  över 20k för en gammal audi a2 från 2003 med 17k på mätaren är helt galet..   bästa av allt att dom bilarna stiger snarare i pris än sjunker..   fula som stryk så förstår inte riktigt smile


man ska nog kolla på liknande bilar som finns till salu istället för att lita på värderingar oavsätt vad en "värdering" visar.  för ligger dom bland dom billigaste finns det ingen som sänker priset då är man rätt dum smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
5 april 2021 · 1 777 Inlägg

Obetalda böter följer bilen. Så kolla upp allt du kan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2021 · 13 742 Inlägg

Bassiehof skrev:
Obetalda böter följer bilen. Så kolla upp allt du kan.

mm..  man undrar ju vilket klappträd som kom fram till att det var en bra ide?

man straffar ut en helt oskyldig.. förvisso har inte den betalningsskyldighet till böterna men endå.

finns det 15k i böter kommer kronkalle och plockar bilen.  fast man är helt oskylig till skulden..   

visste jag inte bättre skulle jag tro att rikstan vorre något form av dårhus för folk som inte får vara ute i samhället..

lösningen på bilmålvaktsproblemet... som drabbar dom som inte har något med det att göra.. väldigt märkligt att man är så dum i sveriges regering att rösta igenom ett så obota korktat och tandlöst förslag

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
5 april 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:

Bassiehof skrev:
Obetalda böter följer bilen. Så kolla upp allt du kan.

mm..  man undrar ju vilket klappträd som kom fram till att det var en bra ide?

man straffar ut en helt oskyldig.. förvisso har inte den betalningsskyldighet till böterna men endå.

finns det 15k i böter kommer kronkalle och plockar bilen.  fast man är helt oskylig till skulden..   

visste jag inte bättre skulle jag tro att rikstan vorre något form av dårhus för folk som inte får vara ute i samhället..

lösningen på bilmålvaktsproblemet... som drabbar dom som inte har något med det att göra.. väldigt märkligt att man är så dum i sveriges regering att rösta igenom ett så obota korktat och tandlöst förslag

Vadå ingen betalningsskyldighet?

spillolja
5 april 2021 · 4 025 Inlägg

Om man nu konstaterar en skuld, så bör det dras bort på köpeskillingen och i avtal som jag tidigare nämt, tyvärr finns det individer som sätter i system att samla på sig fordonskulder, kan följa bilen men borde kanske begränsas till 14 dagar efter ägarbyte (bortsett från förfallen fordonsskatt)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Bassiehof
5 april 2021 · 1 777 Inlägg

spillolja skrev:
Om man nu konstaterar en skuld, så bör det dras bort på köpeskillingen och i avtal som jag tidigare nämt, tyvärr finns det individer som sätter i system att samla på sig fordonskulder, kan följa bilen men borde kanske begränsas till 14 dagar efter ägarbyte (bortsett från förfallen fordonsskatt)

Är det vad lagen säger eller bara din åsikt?

Brådhis * Voff voff *
5 april 2021 · 10 279 Inlägg

Bassiehof skrev:

Growe skrev:

Bassiehof skrev:
Obetalda böter följer bilen. Så kolla upp allt du kan.

mm..  man undrar ju vilket klappträd som kom fram till att det var en bra ide?

man straffar ut en helt oskyldig.. förvisso har inte den betalningsskyldighet till böterna men endå.

finns det 15k i böter kommer kronkalle och plockar bilen.  fast man är helt oskylig till skulden..   

visste jag inte bättre skulle jag tro att rikstan vorre något form av dårhus för folk som inte får vara ute i samhället..

lösningen på bilmålvaktsproblemet... som drabbar dom som inte har något med det att göra.. väldigt märkligt att man är så dum i sveriges regering att rösta igenom ett så obota korktat och tandlöst förslag

Vadå ingen betalningsskyldighet?

Om du köper en bil med skatteskuld (tex) så har bilen brukandeförbud så länge skatten är obetald, men den du (den nya ägaren) har ingen skyldighet att betala skatteskulden.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
5 april 2021 · 10 279 Inlägg

Bassiehof skrev:
Obetalda böter följer bilen. Så kolla upp allt du kan.

Nej, böter följer inte bilen. Bilen kan inte beläggas med böter. Däremot kan den ha obetalda skulder (tex fordonsskatt och trängselskatt).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang