Ljud ur högtalarna bara ibland. Audi A4 B9 2017 *Löst*

Mossan1
5 april 2021 · 2 805 Inlägg

Först och främst, jag har skrivit om detta i fler forum. (Audi-forum Sverige, tex)
Bara så man inte i onödan tror att detta är "vanligt fel".

När bilen (En Audi A4 2017) har stått över natten så kommer inget ljud ur högtalarna.
Varken från Media, telefon eller parkeringshjälpen.
Allt övrogt förefaller fungera normalt och allt ser normalt ut på MMI-skärmen.

Efter omstart av bilen kommer ljudet.
Men, då har det ännu en fördröjning om nästan 10sekunder från mute till att man un-mutar.

Jag har gjort "reset av MMI" med knappar/vredet som nämns i instruktionsboken. Ingen skillnad.

Bilen har stått i kallgarage hela vintern pga att den tillhör dödsbo.

Kan dåligt batteri skapa detta?
Den startar finfint och går superbra i övrigt. Start-stopp jobbar ganska normalt, tycker jag, vilket skulle tala lite emot batteriet.

Någon som upplevt samma sak, och hur åtgärdade det?
Mjukvaru-uppdatering?
Byte av CAN-modul?

*Lösning*
Lyckades få kontakt med mitt VCDS med HEX CAN kabel. (För gammal för bilen, egentligen. Fungerar begränsat)
Felkoder nämner "brott i högtalare".
Dvs felet verkar vara EFTER moduler/orginal effektsteg.
Fann inget vid högtalarna men under framsätet satt ett eftermonterat slutsteg som var inkopplat via kontakter på orginal kablaget invid MMI bakom handskfacket . Alla "utsignaler" ljudmässigt  gick alltså igenom ej orginal slutsteg. (Genom det kablaget i alla fall)  Det måste ha blivit brott i det, för när det togs bort och allt orginal kopplats ihop igen så fungerar allt helt normalt.

Många sköna felsökningsslantar hos Bilmetro sparade. Och min VCDS-kabel från 2008 betalade sig återigen.

Senast redigerat av Mossan1 (12 april 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang