Peugeot 207 underkänd på miljökontroll

theez
9 april 2021 · 3 Inlägg

Hej,

Min Peugeot 207 blev underkänd i miljökontrollen på besiktningen.

Det är för hög CO-halt vid tomgång och förhöjd tomgång.https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239535/239535-b3f38c40bfc91a39227f4021a109ac1d.jpg

Katten och bakre lambdan är bytt 2017, vad kan felet vara?

spillolja
9 april 2021 · 4 025 Inlägg

Ovanligt bra värde för HC-halt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
9 april 2021 · 5 841 Inlägg

Vad var det för kat och lambdasond som byttes 2017, var det original eller biltema/kinadelar? Det kan mycket väl vara sönder igen.

theez
9 april 2021 · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vad var det för kat och lambdasond som byttes 2017, var det original eller biltema/kinadelar? Det kan mycket väl vara sönder igen.

Vet inte exakt, köpte bilen för ett par månader sedan och läste servicepapprena snabbt bara.

Hoppas inte på att katen är kass redan.
Ska ta och kolla igenom papprena igen imorgon.

Bytte olja, oljefilter och tändstift för 2 månader sen. Funderar på att byta luftfilter och köra i någon bränsletillsats för att sen gasa ur den rejält.

Senast redigerat av theez (9 april 2021)

spillolja
9 april 2021 · 4 025 Inlägg

E85 för 50-100:- resten bensin kan i vissa fall göra underverk

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Marcus_89 Biltokig elektriker
9 april 2021 · 3 352 Inlägg

Hade du varmkört bilen innan? smile  Är inte katalysatorn tillräckligt varm så renar den inte som den ska

theez
9 april 2021 · 3 Inlägg

spillolja skrev:
E85 för 50-100:- resten bensin kan i vissa fall göra underverk

Ja det är väl en sista utväg att chansa på.

Marcus_89 skrev:
Hade du varmkört bilen innan? smile  Är inte katalysatorn tillräckligt varm så renar den inte som den ska

Nej dumt nog kördes bilen från hemmet till besiktningen, funderar på att göra ovanstående åtgärder, sen varmköra bilen och ta en miljökontroll på Opus för att se om värdena blir bättre innan jag bokar efterkontrollen.

victorimba1
10 april 2021 · 56 Inlägg

Hade typ samma problem själv nyss, fast inget förhöjt CO-värde vid tomgång och med ännu högre förhöjt CO-värde vid förhöjd tomgång, där den förra ägaren hade bytt katalysator precis innan han sålde bilen. Visade sig att den inte höll tätt i någon av skarvarna och värdena blev helt perfekta efter jag tätat där och dragit åt klämmorna ordentligt. Så, kanske kolla läckage i avgassystemet om inte ovanstående tips fungerar?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2021 · 13 744 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Hade du varmkört bilen innan? smile  Är inte katalysatorn tillräckligt varm så renar den inte som den ska

skulle vara tjänstefel av bes gubben att inte varmköra den om den inte är varm nog..

men jag har bes bilar som max gått 5min men endå varit godkända..


men det är nått skumnt antingen dålig kat eller ej varm. 

då alla värdena ser bra ut i övrigt..  det är sällan så att bara ett värde är felaktigt

när bara co halten är hög så är det för att den inte klarar att rena avgaserna.. antingen pga den är dålig/saknas eller att katalysatorn inte är varm nog

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2021 · 13 744 Inlägg

spillolja skrev:
Ovanligt bra värde för HC-halt

när man tittar på värdena så är det verkligen märkligt att co2500 är lägre än den på tongången..    ger mig fan på att det är en rutten bes gubbe som bes den och inte säkerhetsstallt att katalystaorn nått rätt tempratur.. för annars hade co halten varit högre vid 2500varv än på tongång.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang