2006 BMW 120i ger felkod vid låg oljenivå

Eliotlid
10 april 2021 · 40 Inlägg

Tjena!
Precis som de flesta andra BMW-ägare så har jag fått acceptera det faktum att så fort jag byter en packning någonstans pga oljeläckage så börjar det någon vecka senare läcka på ett annat ställe. Jag har nu insett att det börjat läcka vid oljefilterhuset och beställde precis en packning.

På sistone har jag fått problem med att olika koder relaterade till katalysatorn, bland annat p1129 och p0420. Först så tänkte jag att det var en lambdasond eller katalysatorn i sig. Men efter att ha tagit bort koderna så verkar det som att de inte kommit tillbaka förrän jag fått en låg oljenivå pga läckage. Kan det som jag tänker hänga ihop på något sätt? Att den låga oljenivån får sensorerna att skicka koderna? Eller har det med något helt annat att göra?

All hjälp uppskattas, tack på förhand!

Mossan1
11 april 2021 · 2 752 Inlägg

Nä, det gör inte ihop med oljenivån.

P0420 är för mycket syre kvar i avgaserna efter katalysatorn, dvs den tänder inte som den ska.
Sällan annat fel än katalysatorn, om den går bra övrigt.

P1129 är en kod du ska tolka försiktigt.
P0xxx är universella ISO. Betyder lika på alla. P1xxx, P2xxx osv, är tillverkarspecifika och måste ställas till rätt bilmodell.

Jag fann flera olika betydelser för BMW när jag googlade.
(En var just "Låg oljenivå")

Den koden, behöver du kolla mer noga vad den betyder.

Senast redigerat av Mossan1 (11 april 2021)

Eliotlid
11 april 2021 · 40 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nä, det gör inte ihop med oljenivån.

P0420 är för mycket syre kvar i avgaserna efter katalysatorn, dvs den tänder inte som den ska.
Sällan annat fel än katalysatorn, om den går bra övrigt.

P1129 är en kod du ska tolka försiktigt.
P0xxx är universella ISO. Betyder lika på alla. P1xxx, P2xxx osv, är tillverkarspecifika och måste ställas till rätt bilmodell.

Jag fann flera olika betydelser för BMW när jag googlade.
(En var just "Låg oljenivå")

Den koden, behöver du kolla mer noga vad den betyder.

Tack!

Finns det något sätt att kontrollera katalysatorn? Känns jobbigt att slänga på en ny för några lappar och sen så åtgärdas inte felet.

Mossan1
11 april 2021 · 2 752 Inlägg

Det handlar om.att utesluta andra fel.
Men, bränsleblandningen är ganska övervakad, och massor av olika bränsleblandningsfelkoder finns.
Att bara ha katalysatorfelkoden utan någon annan relevant brukar vara just katalysatorn som är utbränd.

Händer oftast folk i större städer som kortkör väldigt mycket. Eller, om man kört med annat fel en längre tid. (Hur länge, beror på vad felet var)

Det är ovanligt att det är en av lamdasonderna som mäter galet, men det kan inte uteslutas. Effektivitetsfelkod på kat triggas i regel av sensor 2, och är därför sällan avgasläck eller vakuumläcka. Då reagerar första sonden på blandningen. Men allt är möjligt.
Tex avgasläckage EFTER sensor 1, men FÖRE kat, eller efter kat, men FÖRE sensor 2 är ju möjligt. I teorin i alla fall.

Givetvis ska det undersökas mer innan man kastar ny kat för massor av pengar på bilen.

Senast redigerat av Mossan1 (11 april 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang