En ganska vanlig 245:as liv

En helt vanlig Volvo 240 från 1990. I dagsläget i alla fall. Den används som min bruksbil om somrarna och jag försöker att samtidigt genomföra underhåll och förbättringar. En rullande renovering är tanken, men det kommer nog ta väldigt lång tid.
  • 30 Följare
  • 17 634 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 september
Mew
12 augusti · 1 774 Inlägg

Snyggt! Bra tänkt med torkfiltret, det gjorde inte jag, och hann ångra det några gånger i efterhand. tongue

tiger138
13 augusti · 29 Inlägg

Absolut inga problem med det! Eftersom man vrider motorn åt sidan när man spänner spännbandet så lyfts kudden ur!
Härligt att du få ha kvar motorvärmaren!

JAF
13 augusti · 202 Inlägg

Mew skrev:
Snyggt! Bra tänkt med torkfiltret, det gjorde inte jag, och hann ångra det några gånger i efterhand. tongue

Torkfiltret kostar ju en peng så det vore tråkigt att behöva köpa en ny ganska snart igen. Surt, men man lär sig av misstagen!

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
13 augusti · 202 Inlägg

tiger138 skrev:
Absolut inga problem med det! Eftersom man vrider motorn åt sidan när man spänner spännbandet så lyfts kudden ur!
Härligt att du få ha kvar motorvärmaren!

Kanske är lättare att göra så då än att lyfta med en domkraft under tråget.

Ja det är härligt, även om den inte används mycket på den här bilen. Måste dock skaffa en ny stickkontakt (den som sitter vid stötfångaren) då locket är trasigt.

Senast redigerat av JAF (13 augusti )

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör & glasfiberplastare
20 augusti · 196 Inlägg

Fin 245a, röda färgen gör sig otroligt bra nypolerad på dem där.
Kolla in min 244 om du vill...

Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
JAF
23 augusti · 202 Inlägg

Svana skrev:
Fin 245a, röda färgen gör sig otroligt bra nypolerad på dem där.
Kolla in min 244 om du vill...

Oja! Den blir grymt fin efter en polering. Som synes så är min bil i stort behov av en redig polering. Det får nog bli i vintern eller till våren.

Riktigt fin 244 du har!

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
25 augusti · 202 Inlägg

Jag valde att återmontera den ursprungliga konsolen för tändspolen. Detta eftersom jag behöver fästa elfläktrelät någonstans och enklast är att sätta den på konsolen. Annars hade jag behövt hitta på någon annan lösning och det orkar jag inte just nu. Det är trevligt med bilens orginalgrejer också. På 93:an satt relät på metallskenan som är till höger i bild där det silvriga relät (eller vad det nu än är) sitter, som i 93:an istället sitter vid spolarvätskebehållaren. Nu har jag ju ingen elfläkt i denna bilen men relät behövs ändå då kablarna till och från AC-systemets tryckgivare går via relät. I framtiden är det mycket möjligt att jag monterar en elfläkt istället för höfläkten som sitter på plats nu.


https://i.imgur.com/07iIT39l.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör & glasfiberplastare
25 augusti · 196 Inlägg

Den där flatsäkringshållaren i vitt på din bild, är helt kass och sönderrostad på min 244..
  Vet du om den går att få tag på? Eller likadan?

Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
JAF
26 augusti · 202 Inlägg

Svana skrev:
Den där flatsäkringshållaren i vitt på din bild, är helt kass och sönderrostad på min 244..
  Vet du om den går att få tag på? Eller likadan?

Jag vet inte om det finns att köpa som ny, men det är nog inga problem att hitta en bättre begagnad. Håll utkik på facebook och blocket efter bilar som säljs i delar.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Ahrle
26 augusti · 23 Inlägg

JAF skrev:
Hej! Jag har ägt denna bil i tre och ett halvt år och nu tycker jag att det är dags att skapa en forumtråd för den så att andra kan få följa mitt arbete, och så att jag kan dela med mig av tips och inspiration till andra, men även så att jag själv kan få hjälp om det behövs. Under de åren jag har ägt bilen så har jag gjort en del med den. Kanske gör jag framöver inlägg med de tidigare arbetena så att ni får följa allt det jag har gjort från början till nutid, men till att börja med så kommer jag uppdatera med det jag har gjort alldeles nyligen.

(...)

Hoppas ni vill följa min vardag och mitt arbete med denna Volvo 240![/url]
Bilens och mitt tidigare hem, i den fantastiskt vackra och trevliga staden Karlskrona.

Trevligt och kul med alla detaljer! Kul med säljaren också, många som ägt bilar i många år håller fast ganska hårt vid dem. Gör återbesök om något år, bjud med på en provtur i sommarvärmen wink

Mycket fin bil för övrigt, funktion när den är som vackrast.

Senast redigerat av Ahrle (26 augusti )

JAF
27 augusti · 202 Inlägg

Ahrle skrev:

JAF skrev:
Hej! Jag har ägt denna bil i tre och ett halvt år och nu tycker jag att det är dags att skapa en forumtråd för den så att andra kan få följa mitt arbete, och så att jag kan dela med mig av tips och inspiration till andra, men även så att jag själv kan få hjälp om det behövs. Under de åren jag har ägt bilen så har jag gjort en del med den. Kanske gör jag framöver inlägg med de tidigare arbetena så att ni får följa allt det jag har gjort från början till nutid, men till att börja med så kommer jag uppdatera med det jag har gjort alldeles nyligen.

(...)

Hoppas ni vill följa min vardag och mitt arbete med denna Volvo 240![/url]
Bilens och mitt tidigare hem, i den fantastiskt vackra och trevliga staden Karlskrona.

Trevligt och kul med alla detaljer! Kul med säljaren också, många som ägt bilar i många år håller fast ganska hårt vid dem. Gör återbesök om något år, bjud med på en provtur i sommarvärmen wink

Mycket fin bil för övrigt, funktion när den är som vackrast.

Tack! Jag ska ta och ringa den förra ägaren och fråga lite om bilen. Nästa år kanske det blir ett besök hos honom om jag är välkommen. Hade tänkt svänga förbi förra sommaren men då kom pandemin i vägen.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
27 augusti · 202 Inlägg

Nu har jag bytt skarvarna och satt krympslangar över dem, så nu borde det hålla bättre! Det strulade dock lite med en av dem. När jag först var klar så tänkte jag att det vore bra att mäta motståndet i kablarna för att se så att de sitter ihop ordentligt, men det var en kabel som jag inte fick något utslag på med multimetern. Det visade sig att kabeln eller trådarna hade gått av vid krympningen. Varför vet jag inte, men antagligen har jag satt kabeln för långt in eller för långt ut. Något handhavandefel i alla fall. Detta problem upprepade sig flera gånger och efter kanske tredje försöket så fick jag till det bra.  Vet inte varför det blev såhär, har aldrig haft detta problem tidigare. Det kanske har med värmen från smältningen av krympslangen att göra. Hoppas det håller nu, men skulle det strula så vet jag var jag ska felsöka.


https://i.imgur.com/uJKt4aal.jpg


Låset på förardörren har ju strulat en tid. Tanken var att ta bort låscylindern för att lättare kunna undersöka den, men den satt helt fast i dörren och gick inte att få loss. I går tog jag tummen ur och gick på låscylindern med mer kemikalier och våld. Efter en mängd 5-56, Biltemas label off samt vrickande fram och tillbaka så ramlade låscylindern ner på backen. Riktigt skönt! Jag var rädd att jag inte skulle få loss den utan att ha sönder dörren.

Med låscylindern på arbetsbänken så visade det sig snabbt att den går att vrida runt. Riktigt skönt det med! Då slipper jag köpa en ny. Den kärvade däremot rätt mycket. Efter lite smörjmedel samt vridande fram och tillbaka en mängd gånger så gick den runt näst intill felfritt. Ibland fastnar den lite och jag tror att något av stiften inte går upp helt ibland. Det beror lite på åt vilket håll jag vrider nyckeln, så det kanske är själva nyckeln som är sliten.


https://i.imgur.com/poZN8v2l.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Brådhis * Voff voff *
27 augusti · 7 276 Inlägg

JAF skrev:
Det visade sig att kabeln eller trådarna hade gått av vid krympningen. Varför vet jag inte, men antagligen har jag satt kabeln för långt in eller för långt ut. Något handhavandefel i alla fall. Detta problem upprepade sig flera gånger och efter kanske tredje försöket så fick jag till det bra.  Vet inte varför det blev såhär, har aldrig haft detta problem tidigare. Det kanske har med värmen från smältningen av krympslangen att göra. Hoppas det håller nu, men skulle det strula så vet jag var jag ska felsöka.

Hade du klämt dom ordentligt då? Med en vettig tång. Vanligaste glappet är ju när man inte klämmer ordentligt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
JAF
28 augusti · 202 Inlägg

Brådhis skrev:
Hade du klämt dom ordentligt då? Med en vettig tång. Vanligaste glappet är ju när man inte klämmer ordentligt.

Jodå, jag hade klämt dem ordentligt. Har en riktigt tång som släpper när det är klämt ordentligt.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
vEight Baronen
28 augusti · 1 243 Inlägg

Jag hade en ask med lite billigare krympskarvar en gång. När man klämde dom så var metalhylsan för kort för klämtången så den nöp mest på änden. Det resulterade i att kardelerna ofta blev avklippta jäms med kanten på metallhylsan. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JAF
28 augusti · 202 Inlägg

Hur vill man klämma skarvhylsorna? Längsmed hela hylsan, bara i ändarna eller bara i mitten? Här har jag klämt längsmed hela men det kanske är helt fel. Det kan vara så att det är då trådarna går av.


https://i.imgur.com/40tcb7il.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
vEight Baronen
29 augusti · 1 243 Inlägg

JAF skrev:
Hur vill man klämma skarvhylsorna? Längsmed hela hylsan, bara i ändarna eller bara i mitten? Här har jag klämt längsmed hela men det kanske är helt fel. Det kan vara så att det är då trådarna går av.


https://i.imgur.com/40tcb7il.jpg

Vad har du för kabelskotång? 🙂

Elbilar kan dra åt helvete.
JAF
31 augusti · 202 Inlägg

vEight skrev:

JAF skrev:
Hur vill man klämma skarvhylsorna? Längsmed hela hylsan, bara i ändarna eller bara i mitten? Här har jag klämt längsmed hela men det kanske är helt fel. Det kan vara så att det är då trådarna går av.


https://i.imgur.com/40tcb7il.jpg

Vad har du för kabelskotång? 🙂

En sån här har jag:

https://www.biltema.se/verktyg/handverk … AQEALw_wcB

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
31 augusti · 202 Inlägg

Nu är det inte mycket kvar! Allt i motorrummet är monterat. Det enda som är kvar är att fylla på med kylarvätska. Luftfiltret är nytt och fläktremmarna till kompressorn och servopumpen är nya. Blev lite skrikigt med den blå fläktremmen till servopumpen, men den är volvo-blå i alla fall. Jag har även fyllt på med ny servoolja. Det blev en typ G-olja från Biltema. Ni kan även se på bilden att batteriet är påkopplat. Jag satte nämligen dit det för att testköra kupéfläkten. Det var rätt nervöst eftersom jag var oroligt att jag gjort något tokigt under arbetets gång eller att fläktmotorn skulle vara dålig. Men gissa vad glad jag blev när jag vred på fläktvredet och fläkten gick igång hur fint som helst och snurrade på alla lägen utan några missljud. Riktigt skönt! Nu kan jag äntligen montera instrumentbrädan!


https://i.imgur.com/RO1GZ7ol.jpg


https://i.imgur.com/uUkgADUl.jpg


Såhär ser det ut i kupén just nu. Jag har bytt ut växelspaksdamasken till den från donatorbilen då den gamla damasken var trasig. Det ska sitta en läderdamask över men jag vill att gummidamasken ska vara hel för att minska vägbuller. Med den gamla så kom det extra vägbuller när jag la i fyrans växel eftersom damasken lyftes upp i framkant då. Golvmattan har fått sig en grundligare rengöring och nu väntar jag på att få hem en bättre begagnad täckplåt (likt den plåtrena täckplåten på förarplatsen) till passagerarplatsen innan jag kan lägga dit golvmattan. Den gamla täckplåten var riktigt rostig och ärgad.

Det är många grejer jag skippar som jag egentligen hade tänkt göra, men jag känner att jag verkligen vill få ut bilen på vägen så det som kan vänta och som inte är absolut nödvändigt tas senare. Det är bland annat att byta ut alla små glödlampor vid instrumenteten, byta ut dörrgångjärnen till förardörrarna och sätta dit en digital yttertemperaturmätare. Allt detta kan göras senare utan några svårigheter och det är inget som påverkar körbarheten i bilen.


https://i.imgur.com/gv7j7J3l.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
10 september · 202 Inlägg

Nu har det hänt saker! Förra helgen arbetade jag för fullt med bilen och målet var att få den rullande innan helgen var slut för att kunna köra till Stockholm med den.

På bilden nedan har allt utom instrumenten monterats. Dörrsidan fick jag ta bort och sätta dit igen då jag glömde en skumgummigrej som ska sitta längst upp bakom dörrsidan. I övrigt var det inga konstigheter att få dit instrumentbrädan. Lite bökigt att göra själv men det går. Det är nog svårt att se på bilden men den nya stereon har monterats! Måste dock fixa till infästningen då den sitter lite snett nu. Volvos orginallösning för att hålla stereon på plats är inte den bästa.


https://i.imgur.com/ETp4Q5rl.jpg


Man vet att bilen har stått länge när det har börjat växa saker på den.


https://i.imgur.com/AN4plCCl.jpg


Det sista i motorrummet färdigställdes och kylsystemet fylldes på med kylarvätska.


https://i.imgur.com/fXt0UFel.jpg


Sen var bilen helt plötsligt redo för uppstart! Det var rätt nervöst ska jag erkänna. Tänk om den inte startar, tänk om den läcker en massa, tänk om något visar sig vara fel eller trasigt. Frågorna som snurrade i huvudet var många, men efter att bilen tuggat på startmotorn en liten stund så visade sig denna oro ha varit obefogad. Till viss del i alla fall... Motorn gick precis som den skulle! Men när jag gick ut för att titta så allt såg bra ut så såg jag att det rann ut någon vätska under förarplatsen ungefär. Konstigt tänkte jag, där borde det ju inte läcka ut något. Jag kunde först inte komma på vad det var för vätska. Det var inte olja, den var klarare och mer tunnflytande än så, men den såg ändå rätt oljig ut. Efter att ha luktat på vätskan så var det ganska enkelt att konstatera att det var bensin. En snabb titt i motorrummet visade att det stod en lite fontän av bensin från en bränsleslang. Snabbt stänga av bilen innan allt för mycket soppa rinner ut på backen (jag fångade upp det mesta med en kartongbit som sög upp bensinen). Hålet var rätt uppenbart. Det såg ut som att en gnagare hade gnagt hål på slangen. Jag tror dock att detta är ett par år gammalt, men det har inte gått hål helt förrän nu. Nu var det i alla fall panik. Bilen skulle ju snart vara på vägarna och jag behövde byta en bensinslang. Som tur var hade jag en bit slang liggandes hemma (efter flera bensinslangsbyten).

Det var riktigt trångt och bökigt att komma åt den nedre klämman på slangen. Efter att ha fått bort den så ville ändå slangen inte lossna. Inte så konstigt dock efter att ha suttit där på samma plats i 31 år. Då tog jag skalpellen istället och skar försiktigt upp ändan på slangen. När jag monterade den nya slangen så använde jag en liten slangklämma istället. Dels för att det är lättare att montera och demontera, dels för att den gamla klämman var förstörd efter mitt våldande. Vid nästa uppstart så höll det tätt!


https://i.imgur.com/kH6rpYDl.jpg
Vill tillägga att jag inte monterade alla detaljer förrän det visade sig att allt fungerade som det skulle.


https://i.imgur.com/WpP3Ctul.jpg


https://i.imgur.com/zuBgtGql.jpg


Nu var allt bra tänkte jag! Bara att ta bilen på en provtur, men så märkte jag att det är vått på gruset under kylaren. Hade sett tidigare att det droppade lite därifrån, men jag tänkte att det säkert var regnvatten som hamnat i kylarbalken på något vis. Nu var det dock uppenbart att vattnet hade en blå ton. Fan, kylaren läckte. Jag visste inte hur allvarligt det var så jag vågade inte provköra bilen. Det var ont om tid nu eftersom jag skulle på födelsedagsfirande om en timme. Men det tar ju inte särskilt lång tid att byta kylare, och jag hade ju en till hemma, den från donatorbilen. Sagt och gjort, kylaren byttes blixtsnabbt. Ut med kylarvätskan, bort med bilens ursprungliga kylare, dit donatorbilens kylare och i med ny kylarvätska, provstarta bilen. Det läckte fortfarande... Däremot droppade det lite mindre så jag valde att ta bilen till födelsedagsfirandet ändå. Det var inte så många kilometer dit och det vore bra att köra en liten testrunda. Att köra till Stockholm med kylarläckage var uteslutet. Efter lite funderande så valde jag att skjuta på resan med en halv dag och åka till Biltema på morgonen för att köpa en ny kylare. Detta var en utgift som jag inte hade budgeterat för men jag vill inte ha bilen ståendes en månad till för en sådan enkel sak att fixa. Det får kosta helt enkelt. På måndagseftermiddagen byttes kylaren till den nya och med spänning startades bilen upp. Tredje gången gillt så höll det tätt! Vore i och för sig själva fan om det inte höll tätt med en sprillans ny kylare.

En sak som var bra med kylarbytena var att systemet sköljdes lite. Jag hade tänkt skippa det just nu, men nu blev det som det blev och det var rätt välbehövligt visade det sig. Den alldeles klarblå kylarvätskan var lite brungrön när den tappades ut. Det får nog bli ännu fler sköljningar i framtiden. Detta får duga för stunden. Den läckande kylaren förklarar nog också varför jag har behövt fylla på kylarvätska då och då. Som vanligt var det skarven som var trasig. Läckaget har nog inte synts på backen eftersom skyddsplasten under motorn har samlat upp vätskan.


https://i.imgur.com/BhKnusvl.jpg


https://i.imgur.com/aSEvRQsl.jpg


Nu borde det ju ha varit dags för en ordentligare testrunda, men den skedde redan på morgonen när jag körde till Biltema för att köpa en kylare, med en läckande kylare. Läckaget var dock så litet så jag var ganska säker på att det skulle gå bra, men jag hade med mig en dunk med kylarvätska och jag höll noggrann koll på temperaturmätaren.

En ny skyddsplast monterades under motorn då den gamla var väldigt sprucken, och sen bar det iväg till Stockholm! Allt gick bra och bilen rullade fint. Motorn var väldigt stadig tack vare de nya motorkuddarna. Dock orsakade de en del vibrationer vid högre varvtal. Jag misstänker att det kan vara på grund av att det är så pass nya. Förhoppningsvis mjuknar de lite snart. Sen så är ljudet och radiomottagningen mycket bättre nu! Och tre av fyra högtalare funkar! Det är ett lyft mot tidigare då endast en av fyra högtalare fungerade. Men så klart ska något strular. Bara för att jag fixade låset på förardörren så har c-låset på passagerardörren gett upp. Det blir något att felsöka i vinter när bilen är avställd.


https://i.imgur.com/uDFCkZZl.jpg


https://i.imgur.com/DCq4FZgl.jpg
Nya stereon gör sig väldigt bra i bilen tycker jag.


Första bilden nedan är på bilen efter allra första provturen på två kilometer till födelsedagsfirandet. Den var riktigt smutsig efter att ha stått i fyra månader och endast tvättats en gång. Jag kunde inte åka till Stockholm med en så pass skitig bil så en tvätt var absolut nödvändig. Det var den drygaste tvätten jag varit med om. Det var så mycket skit från naturen som satt sig hårt i lacket så jag fick gnugga rätt mycket för att bara få bort en del av skiten, men nu är bilen bra mycket renare och finare än vad den var tidigare och den är någorlunda värdig att färdas i. De två nedre bilderna är på bilen när den är nytvättad. Nu får vi hoppas att det blir många problemfria mil i höst.


https://i.imgur.com/LZBdXPal.jpg


https://i.imgur.com/lA70KKyl.jpg


https://i.imgur.com/zztafK8l.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang