3461
Sök

Vilken mildhybrid med hyfsad markfrigång?

7 Inlägg
13 april 2021
Trådstartare
#1
Ska byta upp mig från min Mitsubishi Colt 2012 som jag spontanköpte för att övningsköra med sonen. Inga klagomål förutom ljudnivån.

Har tittat på följande modeller att ersätta dem med, Kia Niro, Suzuki Vitara eller Toyota Corolla sport touring.

Kia ligger väl bäst till med snål i drift och hyfsad markfrigång. Verkar trevlig i övrigt. Suzuki verkar också ok med lite mer billigare interiör. Drar dock lika mycket eller mer bensin som hybrid än som ren bensinare. Lustigt tycker jag och har hört rykten om dålig livslängd på 1.4 motorn (möjligen  ogrundade). Toyotan verkar toppen men markfrigång på 135 är 2 cm lägre än vad jag har idag. Redan idag har jag problem så tveksamt (kör regelbundet på mycket dåliga vägar dock mycket korta sträckor).

Kör regelbundet där laddstolpar inte finns tillgängliga så plugin eller elbil är inte alternativ.
Senast redigerat av Storklas (13 april 2021)

1 156 Inlägg
13 april 2021
#2
Toyota rav4

6 688 Inlägg
13 april 2021
#3
mHEV - Mild Hybrid omfattar en vanlig förbränningsmotor med en annan typ av generator/startmotor (kombinerad)

Är du ute efter en sådan eller tänker du på FHEV? Alltså förbränningsmotor och elmotor

De/Dem

Forummoderator
18 282 Inlägg
13 april 2021
#4
Niro HEV. Alltså ren hybrid. Hyfsat pris, bra bil utan några direkta fel. Jobbade med dessa bilar för inte så länge sedan. Motorgången kan lämna en del och önska, bensinmotorn har en tendens att vråla till vid uppstart. Men ska vara så. Toyotas maskiner hör man inte då de går igång. Vi kör Prius...

Basversionen där man har ett riktigt tändningslås känns lite föråldrad. Sikta på en som har startknapp och keyless. Troligen vanligt. Glöm lockpriser på basversionen. Du förlorar på det. KIA har dock en "riktig" 6-växlad robotlåda mot Toyotas CVT-låda. Den senare är förvisso skottsäker men trevligt att bilen växlar som man är van vid i KIA-fallet.

Övriga bilar vet jag inget om.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
21 september 2021
Trådstartare
#5
Updatering, det blev en Toyota Corolla Touring Sport till slut (1.8 hybrid), mest pga stort bagage och jag fördrog Toyotas bilsäten och gör ofta långkörnigar. Inga klagomål förutom att snittförbrukning ligget uppmätt på 4.9 L/100km men den är ny och har 18 tum på så.. kanske acceptablet. I övrigt helt nöjd men med tanke på vad jag körde innan är det inte så förvånande.
Senast redigerat av Storklas (21 september 2021)

Forummoderator
18 282 Inlägg
21 september 2021
#6
Storklas skrev:
Updatering, det blev en Toyota Corolla Touring Sport till slut (1.8 hybrid), mest pga stort bagage och jag fördrog Toyotas bilsäten och gör ofta långkörnigar. Inga klagomål förutom att snittförbrukning ligget uppmätt på 4.9 L/100km men den är ny och har 18 tum på så.. kanske acceptablet. I övrigt helt nöjd men med tanke på vad jag körde innan är det inte så förvånande.

Klokt val. Vi kör vår Prius med samma drivlina på ner mot 0,44 l/mil. En vanesak och bilen behöver "slitas in". Den kan dra en del olja i början.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök