14 april 2021
Trådstartare
Jag är desperat kring familjens ena bil.
En VW passat TSI160 2014 inte rullat 11 000 mil ännu utan 10 *** mil.
Sedan en tid tillbaka så dricker bilen mycket olja. Den har varit inne på VW för mätning av oljeförbrukning vilket visade sig vara inom toleransvärdet för VW, Bilen hade förbrukat 0,32 l/1000km enligt VW.
Jag har räknat ut att sedan ett halvår tillbaka så dricker bilen cirka 1 liter i månaden.
Bilen rullar drygt 7,4 mil 4 dagar i veckan (ej sommartid)
Nu är det så att motorlampan lyser, ibland blinkar den och ibland konstant sken. samt att EPC lyser ibland (spec. på tomgång) på tomgång går bilen riktigt illa. Den hackar och knackar och känns svag.
Jag (frun) var inne och bytte däck på bilen och de i garaget sa att bilen "spikade" och att den luktade.
Vi har haft den inne hos annan kedja ej VW för felsökning. och den ger felkoder på kompressionen i cylindrarna massor med annat.
Jag har stort förtroende för vår mekaniker och han säger att bilen inte kommer gå igenom besiktning och att han måste gå till botten med vad problemet med bilen är.
han tänker väl också att det kan ha något med den höga förbrukningen av olja att göra, att det har sotat igen ellr att oljan har tagit nya vägar och klegget igen.
tacksam för alla svar och tankar!